602.414 (24S) SBWL Marketing II: Marktforschung| Market Research

Sommersemester 2024

Registration deadline has expired.

First course session
06.05.2024 08:15 - 13:15 Z.1.09 On Campus
... no further dates known

Overview

Lecturer
Course title german SBWL Marketing II: Marktforschung| Market Research
Type Lecture - Course (continuous assessment course )
Course model Attendance-based course
Hours per Week 2.0
ECTS credits 4.0
Registrations 47 (25 max.)
Organisational unit
Language of instruction Deutsch
Course begins on 06.05.2024
eLearning Go to Moodle course
Seniorstudium Liberale Yes

Time and place

List of events is loading...

Course Information

Intended learning outcomes

  • Die Studierenden können den Marktforschungsprozess beschreiben und zwischen quantitativen und qualitativen Erhebungsmethoden unterscheiden.
  • Die Studierenden können selbständig ein Marktforschungsprojekt durchführen.

Teaching methodology

  • Vorlesung
  • Übungseinheiten/Gruppenarbeiten
  • (Präsentationen)

Course content

  • Marktforschungsprozess und Qualitätskriterien
  • Primäre und sekundäre Marktforschung
  • Quantitative und qualitative Forschungsmethoden
  • Design und Stichproben
  • Durchführung von diversen Datenerhebungsmethoden
  • Beispielhafter Einblick in die Aufbereitung, Analyse, Interpretation und Präsentation von Daten in SPSS

IBM SPSS ist auf allen Rechnern des ZID in den Computerräumen auf dem Campus installiert und kann dort von allen Studierenden kostenlos genutzt werden. Wenn Sie SPSS auf Ihrem eigenen Rechner installieren möchten, können Sie beim ZID eine Studentenlizenz erwerben.

Prior knowledge expected

Empfohlen: VO Marketing Grundlagen (601.620) und Statistik-Kenntnisse

Literature

Lehrbuch: Malhotra, Naresh K.(2020): Marketing Research. An Applied Orientation. 7th edition. Harlow: Pearson.

Weitere Literatur wird während der LV zur Verfügung gestellt.


Intended learning outcomes

Students can describe the marketing research process and can distinguish between quantitative and qualitative data collection methods

Students can conduct a market research project independently

Teaching methodology

  • Lectures
  • Exercise units/Group work
  • (Presentations)

Course content

  • Marketing research process and quality criteria
  • Primary and secondary marketing research
  • Quantitative and qualitative research methods
  • Design and samples/sampling
  • Implementation of various data collection methods
  • Exemplary insight into the preparation, analysis, interpretation and presentation of data in SPSS.

IBM SPSS is installed on all computers of the ZID in computer rooms on campus and can there be used by all students free of charge. If you want to install SPSS on your own computer, you can purchase a student licence from the ZID.

Prior knowledge expected

Recommended: VO Marketing Basics (601.620) and knowledge of statistics.

Literature

Textbook: Malhotra, N. (2019): Marketing Research. An Applied Orientation, 7th Edition (Global Edition), Pearson.

Further literature will be provided during the lecture.

Examination information

Im Fall von online durchgeführten Prüfungen sind die Standards zu beachten, die die technischen Geräte der Studierenden erfüllen müssen, um an diesen Prüfungen teilnehmen zu können.

Examination methodology

Gruppenarbeiten, (Präsentationen), Klausur

  • Gruppenarbeiten während den LV-Einheiten
  • (Kurzpräsentationen (Gruppenarbeit))
  • 1. Klausurtermin: 06.06.2024
  • 2. Klausurtermin: 24.06.2024

Es handelt sich um eine Präsenz-Lehrveranstaltung, es besteht Anwesenheitspflicht (maximal ein Fehltermin).

Examination topic(s)

Gruppenarbeiten, (Präsentationen): wird in der LV bekanntgegeben

Klausur: Inhalt des Vorlesungs-Teils

Assessment criteria / Standards of assessment for examinations

(positiv abgeschlossene) Klausur

(positiv abgeschlossener) Anwendungsteil

Für die genannten Prüfungsleistungen gilt folgende Regelung im Umgang mit KI-basierten Anwendungen: 

Der Einsatz von Werkzeugen der Künstlichen Intelligenz ist im gesamten Arbeits- und Schreibprozess aus lehr- und lerndidaktischen Gründen prinzipiell untersagt.

Examination methodology

Group work, (presentations), written exam

  • Group work during class
  • (Short presentations (group work))
  • First exam date: 6th June, 2024
  • Second exam date: 24th June, 2024

This is a face-to-face course, attendance is compulsory (maximum of one missing appointment).

Examination topic(s)

Group work, (presentations): will be announced during the course.

Written exam: Content of the lecture part.

Assessment criteria / Standards of assessment for examinations

(positively completed) written exam

(positively completed) exercise/applying part

The following rules apply to the use of AI-based applications for the examinations mentioned:

The use of artificial intelligence tools is generally prohibited in the entire work and writing process for teaching and learning didactic reasons.

Grading scheme

Grade / Grade grading scheme

Position in the curriculum

  • Bachelor's degree programme Business Administration (SKZ: 518, Version: 18W.1)
    • Subject: Marketing und Internationales Management (Compulsory elective)
      • 15.2 SBWL Marketing II ( 0.0h VO, KS, VC, VI / 4.0 ECTS)
        • 602.414 SBWL Marketing II: Marktforschung| Market Research (2.0h VC / 4.0 ECTS)
          Absolvierung im 3., 4., 5., 6. Semester empfohlen
  • Bachelor's degree programme Applied Business Administration (SKZ: 518, Version: 14W.3)
    • Subject: Marktorientierte Unternehmensführung (Compulsory elective)
      • Module: Marketing
        • §10(1) Marketing 2: Marktforschung ( 2.0h VC / 4.0 ECTS)
          • 602.414 SBWL Marketing II: Marktforschung| Market Research (2.0h VC / 4.0 ECTS)
  • Bachelor's degree programme Applied Business Administration (SKZ: 518, Version: 14W.3)
    • Subject: Product Life Cycle Management (Compulsory elective)
      • Module: Marketing
        • §10(1) Marketing 2: Marktforschung ( 2.0h VC / 4.0 ECTS)
          • 602.414 SBWL Marketing II: Marktforschung| Market Research (2.0h VC / 4.0 ECTS)
  • Bachelor's degree programme Applied Business Administration (SKZ: 518, Version: 14W.3)
    • Subject: Marketing (Compulsory elective)
      • §10(2) Marketing 2: Marktforschung oder gleichwertige englischsprachige LV ( 2.0h VC / 4.0 ECTS)
        • 602.414 SBWL Marketing II: Marktforschung| Market Research (2.0h VC / 4.0 ECTS)
  • Bachelor's degree programme Information Management (SKZ: 522, Version: 17W.1)
    • Subject: Marketing (Compulsory elective)
      • 7.2.2 Marketing 2: Marktforschung ( 0.0h KS / 4.0 ECTS)
        • 602.414 SBWL Marketing II: Marktforschung| Market Research (2.0h VC / 4.0 ECTS)
          Absolvierung im 5., 6. Semester empfohlen
  • Bachelor's degree programme Management Information Systems (SKZ: 522, Version: 20W.2)
    • Subject: Marketing (Compulsory elective)
      • 10.2.2 Marketing II ( 0.0h VO, VC, VI, KS / 4.0 ECTS)
        • 602.414 SBWL Marketing II: Marktforschung| Market Research (2.0h VC / 4.0 ECTS)
          Absolvierung im 5. Semester empfohlen
  • Master's degree programme Information and Communications Engineering (ICE) (SKZ: 488, Version: 15W.1)
    • Subject: Management and Law: Complements (WI) (Compulsory elective)
      • Management and Law: Complements ( 0.0h VO, VK, KU / 8.0 ECTS)
        • 602.414 SBWL Marketing II: Marktforschung| Market Research (2.0h VC / 4.0 ECTS)
  • Bachelor's degree programme Business and Law (SKZ: 519, Version: 18W.1)
    • Subject: Marketing und Internationales Management (Compulsory elective)
      • 7.10.2. SBWL Marketing 2 ( 0.0h VO, VC, KS, VI / 4.0 ECTS)
        • 602.414 SBWL Marketing II: Marktforschung| Market Research (2.0h VC / 4.0 ECTS)
          Absolvierung im 4., 5., 6. Semester empfohlen

Equivalent courses for counting the examination attempts

Wintersemester 2023/24
  • 602.414 VC SBWL Marketing II: Marktforschung| Market Research (2.0h / 4.0ECTS)
Sommersemester 2023
  • 602.414 VC SBWL Marketing II: Marktforschung| Market Research (2.0h / 4.0ECTS)
Wintersemester 2022/23
  • 602.416 VC SBWL Marketing II: Marktforschung| Market Research (2.0h / 4.0ECTS)
Sommersemester 2022
  • 602.414 VC SBWL Marketing Vertiefung II: Marktforschung (2.0h / 4.0ECTS)
Wintersemester 2021/22
  • 602.416 VC IBEC: Digital Business 3: Market Research | SBWL Marketing Vertiefung II: Marktforschung (2.0h / 4.0ECTS)
Sommersemester 2021
  • 602.416 VC IBEC: Digital Business 3: Market Research | SBWL Marketing Vertiefung II: Marktforschung (2.0h / 4.0ECTS)
Wintersemester 2020/21
  • 602.414 VC SBWL Marketing Vertiefung II: Marktforschung (2.0h / 4.0ECTS)
Sommersemester 2020
  • 602.414 VP SBWL Marketing Vertiefung II: Marktforschung (2.0h / 4.0ECTS)
Wintersemester 2019/20
  • 602.414 VC SBWL Marketing Vertiefung II: Marktforschung (2.0h / 4.0ECTS)
  • 602.416 VC SBWL Marketing Vertiefung II: Marktforschung (parallel) (2.0h / 4.0ECTS)
Sommersemester 2019
  • 602.414 VP Marketing 2: Marktforschung (2.0h / 4.0ECTS)
  • 602.416 VP Marketing 2: Marktforschung (parallel) (2.0h / 4.0ECTS)
Wintersemester 2018/19
  • 602.414 VC Marketing 2: Marktforschung (2.0h / 4.0ECTS)
  • 602.416 VC Marketing 2: Marktforschung (parallel) (2.0h / 4.0ECTS)
Sommersemester 2018
  • 602.414 VP Marketing 2: Marktforschung (2.0h / 4.0ECTS)
  • 602.416 VP Marketing 2: Marktforschung (parallel) (2.0h / 4.0ECTS)
Wintersemester 2017/18
  • 602.414 VC Marketing 2: Marktforschung (2.0h / 4.0ECTS)
Sommersemester 2017
  • 602.414 VP Marketing 2: Marktforschung (Parallelkurs) (2.0h / 4.0ECTS)
  • 602.416 VP Marketing 2: Marktforschung (2.0h / 4.0ECTS)
Wintersemester 2016/17
  • 602.414 VC Marketing 2: Marktforschung (2.0h / 4.0ECTS)
Sommersemester 2016
  • 602.414 VP Marketing 2: Marktforschung/ MIM-Grundlagen 4 (2.0h / 4.0ECTS)
Wintersemester 2015/16
  • 602.414 VC Marketing 2: Marktforschung (2.0h / 4.0ECTS)
Sommersemester 2015
  • 602.414 VP Marketing 2: Marktforschung/ MIM-Grundlagen 4 (2.0h / 4.0ECTS)
Wintersemester 2014/15
  • 602.414 VK Marketing 2: Marktforschung (2.0h / 4.0ECTS)
Sommersemester 2014
  • 602.414 VK Marketing 2: Marktforschung (2.0h / 4.0ECTS)
Wintersemester 2013/14
  • 602.414 VP Marketing 2: Marktforschung (2.0h / 4.0ECTS)
Sommersemester 2013
  • 602.414 VP Marketing 2: Marktforschung/ MIM-Grundlagen 4 (2.0h / 3.0ECTS)
Wintersemester 2012/13
  • 602.414 VP Marketing 2: Marktforschung / MIM-Grundlagen 4: Übung aus Markforschung (2.0h / 4.0ECTS)
Sommersemester 2012
  • 602.414 VP MIM-Grundlagen 4: Übung aus Marktforschung (2.0h / 3.0ECTS)
Wintersemester 2011/12
  • 602.414 VP MIM-Grundlagen 4: Übung aus Markforschung (2.0h / 3.0ECTS)
Sommersemester 2011
  • 602.414 VP MIM-Grundlagen 4: Übung aus Marktforschung (2.0h / 3.0ECTS)