180.131 (16W) The Art of Employerism

Wintersemester 2016/17

Anmeldefrist abgelaufen.

Erster Termin der LV
04.10.2016 09:00 - 12:30 V.1.07 On Campus
... keine weiteren Termine bekannt

Überblick

Lehrende/r
LV-Titel englisch The Art of Employerism
LV-Art Proseminar (prüfungsimmanente LV )
Semesterstunde/n 2.0
ECTS-Anrechnungspunkte 4.0
Anmeldungen 6 (30 max.)
Organisationseinheit
Unterrichtssprache Englisch
LV-Beginn 04.10.2016
eLearning zum Moodle-Kurs

Zeit und Ort

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LV-Beschreibung

Intendierte Lernergebnisse

Students will be familiarized with the concepts of Employer Communications and Employee Communication 

They will work on selected aspects (individually as well as in groups) 

The theoretical concepts will be applied to cases (case studies, project work)

Lehrmethodik inkl. Einsatz von eLearning-Tools

lecture, individual assignements, group work, presentation, paper

Inhalt/e

“High-performing organizations make employee communications a priority. They know an engaged workforce makes for a more successful organization. And to engage employees, they understand the need to communicate strategically with them.” (Sarah Boggess; Ragan.com). In addition, companies also have to position themselves as favorable employers, triggering the attention of potential applicants even before they start their job. In this context, employer branding becomes key. Employer branding thereby describes "the process of promoting a company, or an organization, as the employer of choice to a desired target group, one which a company needs and wants to recruit and retain".

The class tackles the umbrella topic of Employerism from both sides, addressing key topics like: 

  • Employee-Organization Communication (internal communication) 
  • Employee Alignment
  • Employee Trust 
  • Employee Engagement / Employee Empowerment 
  • Employer Branding (external communication) 

etc.

Literatur

to be announced

Prüfungsinformationen

Im Fall von online durchgeführten Prüfungen sind die Standards zu beachten, die die technischen Geräte der Studierenden erfüllen müssen, um an diesen Prüfungen teilnehmen zu können.

Prüfungsmethode/n

Student will be evaluated based on their Overall class Performance (both oral and written)

Prüfungsinhalt/e

readings, Independent research

Beurteilungskriterien/-maßstäbe

Data collection

Group Work (Case Studies), Participation in Discussions

2 small Presentations (Work-in-Progress)

Final Paper (15-20 pp.)

Beurteilungsschema

Note Benotungsschema

Position im Curriculum

  • Bachelorstudium Medien- und Kommunikationswissenschaften (SKZ: 641, Version: 16W.3)
    • Fach: Media and Communications Management (Wahlfach)
      • Key Concepts of Organizational Communication ( 0.0h PS / 4.0 ECTS)
        • 180.131 The Art of Employerism (2.0h PS / 4.0 ECTS)
          Absolvierung im 5. Semester empfohlen
  • Bachelorstudium Medien- und Kommunikationswissenschaften (SKZ: 641, Version: 16W.3)
    • Fach: Capita Selecta der Medien- und Kommunikationswissenschaften (Wahlfach)
      • Proseminar aus Capita Selecta ( 0.0h PS / 4.0 ECTS)
        • 180.131 The Art of Employerism (2.0h PS / 4.0 ECTS)
          Absolvierung im 5. Semester empfohlen
  • Bachelorstudium Medien- und Kommunikationswissenschaften (SKZ: 641, Version: 09W.1)
    • Fach: Strategische Kommunikation und Kommunikationsmanagement (Pflichtfach)
      • Vorlesung mit Kurs ( 2.0h VK / 4.0 ECTS)
        • 180.131 The Art of Employerism (2.0h PS / 4.0 ECTS)
  • Masterstudium Media and Convergence Management (SKZ: 150, Version: 13W.2)
    • Fach: Freie Wahlfächer (Options) (Freifach)
      • Freie Wahlfächer (Options) ( 0.0h XX / 6.0 ECTS)
        • 180.131 The Art of Employerism (2.0h PS / 4.0 ECTS)
          Absolvierung im 3., 4. Semester empfohlen
  • Diplomstudium Publizistik und Kommunikationswissenschaft (SKZ: 301, Version: 02W.2)
    • 2.Abschnitt
      • Fach: Schwerpunktfach "Organisationskommunikation" ( Wahlfach) (Wahlfach)
        • Modul: Organisationen und Öffentlichkeit
          • Organisation und Öffentlichkeit ( 2.0h VU, VO / 4.0 ECTS)
            • 180.131 The Art of Employerism (2.0h PS / 4.0 ECTS)

Gleichwertige Lehrveranstaltungen im Sinne der Prüfungsantrittszählung

Wintersemester 2015/16
  • 180.131 SE Communications Controlling (2.0h / 5.0ECTS)
Sommersemester 2015
  • 180.131 SE Kommunikationskultur in Organisationen (2.0h / 5.0ECTS)
Wintersemester 2013/14
  • 180.131 SE Communications Controlling (2.0h / 5.0ECTS)
Wintersemester 2012/13
  • 180.131 SE Strategische Kommunikation für Personen (2.0h / 5.0ECTS)