554.013 (20W) English I: Social English and Presentations c

Wintersemester 2020/21

Anmeldefrist abgelaufen.

Erster Termin der LV
08.10.2020 16:30 - 18:00 , HS 10 On Campus
Nächster Termin:
29.10.2020 16:30 - 18:00 , HS 10 On Campus

Überblick

Bedingt durch die COVID-19-Pandemie können kurzfristige Änderungen bei Lehrveranstaltungen und Prüfungen (z.B. Absage von Präsenz-Lehreveranstaltungen und Umstellung auf Online-Prüfungen) erforderlich sein.

Weitere Informationen zum Lehrbetrieb vor Ort finden Sie unter: https://www.aau.at/corona.
Lehrende/r
LV-Titel englisch
English I: Social English and Presentations c
LV-Art
Kurs (prüfungsimmanente LV )
LV-Modell
Präsenzlehrveranstaltung (Online-Option )
Semesterstunde/n
2.0
ECTS-Anrechnungspunkte
2.0
Anmeldungen
21 (20 max.)
Organisationseinheit
Unterrichtssprache
Englisch
mögliche Sprache/n der Leistungserbringung
Englisch
LV-Beginn
08.10.2020
eLearning
zum Moodle-Kurs

Zeit und Ort

Beachten Sie bitte, dass sich aufgrund von COVID-19-Maßnahmen die derzeit angezeigten Termine noch ändern können.
Liste der Termine wird geladen...

LV-Beschreibung

Intendierte Lernergebnisse

Studierende sollen auf Englisch kompetent präsentieren können. Dabei sollen sie Vortragsstil (delivery), strukturelle Elemente der Präsentation, rhetorische Techniken, visuelle Unterstützung,  und eine klare verständliche dynamische Sprache gut  einsetzen können.

Studierende  sollen unter Einbeziehung von gezielter Vorbereitung, Strukturiertheit, Ergebnisorientiertheit, und situationsadäquaten sprachlichen Mitteln geschäftliche Telefonate führen können. 

Studierende sollen E-mails auf Englisch für geschäftliche Zwecke kompetent verfassen können. Sie sollen dabei,mit Message-Fokus als Orientierung unter Einsatz der Standardbauteile von business emails in Englisch, eine klare höfliche situationsadäquate Sprache verwenden. 

Studierende sollen ihre praktischen Sprachfertigkeiten und ihr einschlägiges Fachvokabular aufbauen. Als Zielrahmen wird die Cambridge English B1 Business Preliminary internationale Sprachprüfung herangezogen.

Lehrmethodik

Kommunikativer Unterricht, Paar- und Gruppenarbeit, Process Writing, Learning by Doing

Inhalt/e

Telefonieren, Emails Verfassen, Präsentieren, Fachpresse lesen, Hörverständnis- und Lesefertigkeiten aufbauen.

Erwartete Vorkenntnisse

Maturaniveau oder Äquivalent

Literatur

Kursmateralien werden während des Kurses kostenlos zur Verfügung gestellt. Skriptum zum Download bzw. von der ÖH erhältlich. 

Weiterführende Literatur: English for Emails, Rebecca Turner (Cornelsen)

Intendierte Lernergebnisse

In this foundation course students have approx. 30 hours of communicative practice in classto build up confidence and fluency in using English for business purposes. Written tasks train the basics of reader-friendly business writing (emails). We will focus on Carinthia/Carinthian businesses to bring English "close to home" as a global lingua franca used for dealing with local and international issues.

Targeted learning outcomes include:

1. By the end of the course students should be able to hold a short, effective, well-structured business presentation with competent visual support in their own style.

2. Students should be able to make effective results-oriented phone calls for business purposes in English.

3. Students should be able to write short, focussed, well-structured business emails to handle both routine and problem business situations.

4. Students should be able to use English for relationship and rapport building, social skills.

5. Students should individually engage in building up a range of business vocabulary relevant to students' own business and study interests and business specializations.

Lehrmethodik

  • Communicative interactive methodology (pair and group work, plenary sessions), peer and teacher feedback
  • Presentations training - 3-4 short presentations with varying training focus, i.e. delivery, structure, rhetoric, audience contact, visual support
  • Process writing training - feedback loop and editing stages
  • Short teacher and other inputs (online, print) combined with communicative student tasks
  • Pair work phoning practice
  • Individual diagnostics of grammar problems, training on selected grammar topics with elearning support
  • Monolingual vocabulary training in relevant fields of business English with elearning training

Inhalt/e

Presentation skills; writing effective courteous business emails; making telephone calls for business purposes; social English; training reading and listening skills, vocabulary building:

  • Techniques and know-how for delivering effective presentations: delivery, structure, rhetoric, visual support, audience contact, pronunciation
  • Communicative writing for business, especially for writing business e-mails, e.g. inquiries, offers, making arrangements, applications, dealing with problems, product presentations and sales terms
  • Telephoning: information exchange, inquiries, sales calls, calls to deal with problems - being well-organised, clear, structured, courteous, clarifying misunderstandings, spelling
  • Social English - small talk, general and personal topics, conversation 

 COURSE TOPICS:

  • Handling numbers in English, price information
  • Sales and selling
  • Handling problems 
  • Business and tourism sectors in Carinthia - Carinthia as a visitor destination, selling Carinthia on the UK market
  • (Carinthian) companies and products; presenting and discussing companies - facts and figures, performance, products, revenues & profits, strategies for success, problem
  • Current articles from business press
  • Grammar review - selected topics, individual diagnostics
  • Vocabulary building for business English

Erwartete Vorkenntnisse

High school graduation diploma  (Matura) or equivalent. Specialist business English knowledge is not required as a pre-condition for this foundation course

Literatur

Materials will be distributed free of charge in class.  A course workbook is available free of charge for download or for purchase from the Students Association. (ÖH)  

Recommended reading: English for Emails, Rebecca Turner (Cornelsen)

Cambridge English Website for Business English B1 training materials.  https://www.cambridgeenglish.org/exams-and-tests/business-preliminary/

Prüfungsinformationen

Geänderte Prüfungsinformationen (COVID-19 Ausnahmeregelung)

Falls durch die COVID-19 Ausnahmeregelung erforderlich können die  Hör- und Leseverständnistests online abgehalten werden. Die Telefonate und Emails erfolgen ohnehin digital/fern.  Wenn nötig, werden auch die Präsentationen in BigBlueButton bwz. Microsoft Teams gehalten.

Prüfungsmethode/n

1. Präsentation: 25%  (50 Punkte)

2. Verkaufstelefonat : 15%  (30 Punkte)

3.  Hör- & Leseverständnistests im Format von B1 Business Preliminary (Cambridge English) 25%  (50 points)

4. Zwei  kurze schriftliche Arbeiten (Verfassen von Geschäftsemails): 15%  (30 Punkte)

5. Hausaufgaben, Mitarbeit im Unterricht: 20%  (40 Punkte)

Prüfungsinhalt/e

Präsentation einer Firma:  Company presentation aus einer kritischen Perspektive - nicht blosses Übernehmen von PR-Information  (5 Minuten)

 Verkaufstelefonat mit LV-Leiterin, um einen Termin für eine Verkaufsverhandlung zu vereinbaren (7 Minuten)

Hör- & Leseverständnistests im Format von B1 Business Preliminary (Cambridge English)   Breitgefächerte Überprüfung von Grundfertigkeiten und einschlägiges Fachvokabular für Business auf CEFR B1 Niveau.  https://www.cambridgeenglish.org/exams-and-tests/business-preliminary/exam-format/   (Teile: Listening & Reading)

Beurteilungskriterien/-maßstäbe

Präsentation:  25% (50 Punkte) - je 10 Punkte für: Vortrag, Struktur/Inhalt, Sprache, Dialog mit Zuhörern, visuelle Unterstützung

Telefonat:  15% (30 Punkte) für die erfolgreiche Gestaltung der einzelnen Teile des Telefonats (sich verbinden lassen, sich vorstellen, Firma und Produktpalette vorstellen, Termin vereinbaren usw) sowie für Aussprache und Projektion 

 Hör- & Leseverständnistests im Format von B1 Business Preliminary (Cambridge English)  25% (50 Punkte)  Benotung nach Cambridge English Schema.  Sinnerfassendes Lesen und Hören sowie Fachvokabular und allgemeine Sprachkompetenz werden überprüft.   https://www.cambridgeenglish.org/exams-and-tests/business-preliminary/exam-format/  (Teile: Listening and Reading)    

Schriftliche Arbeiten:  15% (30 Punkte) für 2 schriftliche Arbeiten während des Semesters, Massstäbe:   Informationen werden effektiv vermittelt; Emails haben die Standardstruktur für geschäftlichen Emails auf Englisch; Standardlayout; höflicher moderner Stil; Sprachkompetenz: klare verständliche grammatikalisch richtige Sätze,  Fachvokabular richtig eingesetzt.

Die Note für den Kurs hängt von der Gesamtzahl der erzielten Kurspunkte ab


Geänderte Prüfungsinformationen (COVID-19 Ausnahmeregelung)

If made necessary by restrictions in response to the COVID-19 pandemic, the listening and reading tests can be held online. The presentation test can  be held online  using BigBlueButton or Microsoft Teams. 

Prüfungsmethode/n

Presentation (5 minutes) company presentation:   25% of grade (50 points)

Sales call to set up a meeting  (approx. 7 minutes): 15% of grade (30 points)

B1 Business Preliminary (Cambridge English) language test format, Listening & Reading sections 25% of grade  (50 points)

2  graded homework written assignments (emails):  15% of grade (30 points)

Classwork and homework tasks:  20% of grade (40 points)

TOTAL NUMBER OF COURSE POINTS AVAILABLE (entered in Moodle) = 200 points


Prüfungsinhalt/e

1. 5-minute company presentation (usually a Carinthian or Austrian company) with a  specific focus/perspective defined by the student (not a global overview presentation)
2. 7-minute sales call to set up a sales meeting  - call held with course instructor, student's own choice of company to be represented -   presentation or product / product range / selling points
3.  B1 Business Preliminary  (Cambridge English): Listening & Reading test formats  https://www.cambridgeenglish.org/exams-and-tests/business-preliminary/

Beurteilungskriterien/-maßstäbe

CRITERIA ON WHICH GRADES ARE BASED:

Presentation:  Points awarded for success in handling - delivery, structure, rhetoric, language command, pronunciation, visual support, audience contact, feeling of dialogue 

Phone call:  Clear communication of message, well-prepared well-structured call which responds to business partner's concerns; courteous tone; language skills; clear pronunciation and  positive projection

Email writing:  Clear (simple) reader-friendly English with correct grammar (sentence structure, verb control, appropriate tenses), good vocabulary range, featuring 6 standard elements in business emails: i. subject line ii. appropriate salutation  iii. clear identification of subject & purpose in  opening paragraph iv. well-structured presentation of central message v. next steps explained clearly vi. courteous sign-off

 B1 Business Preliminary  (Cambridge English): Listening & Reading test formats  https://www.cambridgeenglish.org/exams-and-tests/business-preliminary/

THE FINAL STUDENT GRADES ARE  BASED ON THE TOTAL NUMBER OF POINTS SCORED. A WEAKER PERFORMANCE IN ONE AREA CAN BE COMPENSATED FOR BY STRONGER PERFORMANCES ON OTHER ASSESSMENT TASKS.


Beurteilungsschema

Note/Grade Benotungsschema

Position im Curriculum

  • Bachelorstudium Betriebswirtschaft (SKZ: 518, Version: 18W.1)
    • Fach: Business English (Pflichtfach)
      • 8.1 Business English I ( 0.0h VC, KS / 2.0 ECTS)
        • 554.013 English I: Social English and Presentations c (2.0h KS / 2.0 ECTS)
          Absolvierung im 4., 5. Semester empfohlen
  • Bachelorstudium Angewandte Betriebswirtschaft (SKZ: 518, Version: 14W.3)
    • Fach: Business Language in Context (Pflichtfach)
      • §9(1) English I: Social English and Presentations ( 2.0h KS / 2.0 ECTS)
        • 554.013 English I: Social English and Presentations c (2.0h KS / 2.0 ECTS)
  • Bachelorstudium Informationsmanagement (SKZ: 522, Version: 17W.1)
    • Fach: Englische Wirtschafts- und Technikkommunikation (Wahlfach)
      • 8.1 Englische Wirtschafts- und Technikkommunikation ( 0.0h XX / 8.0 ECTS)
        • 554.013 English I: Social English and Presentations c (2.0h KS / 2.0 ECTS)
          Absolvierung im 5., 6. Semester empfohlen
  • Bachelorstudium Wirtschaftsinformatik (SKZ: 522, Version: 20W.1)
    • Fach: Englische Wirtschafts- und Technikkommunikation (Wahlfach)
      • 11.1 Englische Wirtschafts- und Technikkommunikation ( 0.0h VO, VC, KS, UE / 8.0 ECTS)
        • 554.013 English I: Social English and Presentations c (2.0h KS / 2.0 ECTS)
          Absolvierung im 5., 6. Semester empfohlen
  • Bachelorstudium Wirtschaft und Recht (SKZ: 519, Version: 12W.3)
    • Fach: Business English in Context (Wahlfach)
      • English I: Social English and Presentations ( 2.0h KU / 2.0 ECTS)
        • 554.013 English I: Social English and Presentations c (2.0h KS / 2.0 ECTS)
  • Bachelorstudium International Business and Economics (SKZ: 516, Version: 19W.1)
    • Fach: Languages/Gender Studies (Wahlfach)
      • Sprachen ( 0.0h KS / 8.0 ECTS)
        • 554.013 English I: Social English and Presentations c (2.0h KS / 2.0 ECTS)
          Absolvierung im 4., 5., 6. Semester empfohlen
  • Bachelorstudium International Business and Economics (SKZ: 516, Version: 19W.1)
    • Fach: Languages (Wahlfach)
      • Sprachen ( 0.0h KS / 16.0 ECTS)
        • 554.013 English I: Social English and Presentations c (2.0h KS / 2.0 ECTS)
          Absolvierung im 4., 5., 6. Semester empfohlen

Gleichwertige Lehrveranstaltungen im Sinne der Prüfungsantrittszählung

Wintersemester 2020/21
  • 554.011 KS English I: Social English and Presentations a (2.0h / 2.0ECTS)
Sommersemester 2020
  • 554.011 KS English I: Social English and Presentations a (2.0h / 2.0ECTS)
  • 554.013 KS English I: Social English and Presentations c (2.0h / 2.0ECTS)
Wintersemester 2019/20
  • 554.011 KS English I: Social English and Presentations a (2.0h / 2.0ECTS)
  • 554.013 KS English I: Social English and Presentations c (2.0h / 2.0ECTS)
Sommersemester 2019
  • 554.011 KS English I: Social English and Presentations a (2.0h / 2.0ECTS)
  • 554.013 KS English I: Social English and Presentations c (2.0h / 2.0ECTS)
Wintersemester 2018/19
  • 554.011 KS English I: Social English and Presentations a (2.0h / 2.0ECTS)
  • 554.013 KS English I: Social English and Presentations c (2.0h / 2.0ECTS)
Sommersemester 2018
  • 554.013 KS English I: Social English and Presentations c (2.0h / 2.0ECTS)
Wintersemester 2017/18
  • 554.013 KS English I: Social English and Presentations Ic (2.0h / 2.0ECTS)
Sommersemester 2017
  • 554.013 KS English I: Social English and Presentations c (2.0h / 2.0ECTS)
Wintersemester 2016/17
  • 554.013 KS English I: Social English and Presentations c (2.0h / 2.0ECTS)
Sommersemester 2016
  • 554.013 KS English I: Social English and Presentations c (2.0h / 2.0ECTS)
  • 554.015 KS English I: Social English and Presentations e (2.0h / 2.0ECTS)
Wintersemester 2015/16
  • 554.013 KS English I: Social English and Presentations c (2.0h / 2.0ECTS)
Sommersemester 2015
  • 554.013 KU English I: Social English and Presentations c (2.0h / 2.0ECTS)
  • 554.016 KU English I: Social English and Presentations f (2.0h / 2.0ECTS)
Wintersemester 2014/15
  • 554.013 KU English I: Social English and Presentations c (2.0h / 2.0ECTS)
Sommersemester 2014
  • 554.016 KU English I: Social English and Presentations f (2.0h / 2.0ECTS)
Sommersemester 2013
  • 554.015 KU English I: Social English and Presentations e (2.0h / 2.0ECTS)
  • 554.016 KU English I: Social English and Presentations f (2.0h / 2.0ECTS)