552.927 (20S) Focus on Language and the Learner

Sommersemester 2020

Registration deadline has expired.

First course session
04.03.2020 10:00 - 12:00 N.0.27 On Campus
... no further dates known

Overview

Lecturer
LV Nummer Südostverbund ENF01002UL, ENG01004UL
Course title german Focus on Language and the Learner
Type Proseminar (continuous assessment course )
Hours per Week 2.0
ECTS credits 2.5
Registrations 28 (25 max.)
Organisational unit
Language of instruction English
Course begins on 04.03.2020
eLearning Go to Moodle course

Time and place

List of events is loading...

Course Information

Intended learning outcomes

Der Kurs soll dazu anregen, sich mit aktuellen didaktischen Überlegungen im Hinblick auf den Englischunterricht in heterogenen Settings, u.a. inklusiven und mehrsprachigen Klassen (durchaus auch kritisch) auseinanderzusetzen. Die Vorbedingungen für und Potentiale von autonomem Lernen für Differenzierung, aktive Wissensaneignung und Motivation werden vorgestellt. Gleichzeitig soll durch diesen Kurs mehr Verständnis für die sozialen Dimensionen des Sprachenlernens geschaffen werden. Die Studierenden sollen auch ein besseres Verständnis dafür entwickeln, wie Grammatikunterricht in postkommunikativen Lernumgebungen stattfinden kann.

Teaching methodology including the use of eLearning tools

Variation, Fokus auf 'learning by doing'

Course content

Der Fokus in diesem Kurs liegt auf zwei Konzepten und deren Relevanz für das Englischlernen: Autonomes Lernen und Sozialer Konstruktivismus. Welche Bedingungen sind notwendig, um autonomes Lernen zu fördern, was bedeutet autonomes Lernen im Englischunterricht, und welchen Nutzen birgt es für die oftmals geforderte LernerInnendifferenzierung?

Während autonomes Lernen auf das Individuum abzuzielen scheint, betonen VertreterInnen des sozialen Konstruktivismus den Stellenwert, den andere bei der Konstruktion von Wissen einnehmen. Wie 'sozial' ist unser Gehirn, und was bedeutet dies für den Englischunterricht? Lassen sich autonomes Lernen und sozialer Konstruktivismus gewinnbringend kombinieren?

Prior knowledge expected

Kurs 'Introduction to Communicative Language Teaching'

Literature

wird auf Moodle und im Kurs bereitgestellt

Intended learning outcomes

Students should become familiar with current didactic considerations on how to teach English in heterogeneous settings such as inclusive and multilingual classrooms. There will be space for critical reflections. The prerequisites for and potentials of learner autonomy in terms of differentiation, active knowledge construction and motivation will be looked into. At the same time, this course aims to create an understanding of the social dimensions of language learning and how those can be brought together with learner autonomy. Students should also develop a better understanding of the role of grammar in post-communicative language learning settings.

Teaching methodology including the use of eLearning tools

Various - putting into practice what is discussed theoretically

Course content

The focus will be on two concepts and their relevance for ELT: learner autonomy and social constructivism. Which conditions are necessary to foster learner autonomy, what does learner autonomy involve in terms of ELT, and how can it be helpful when it comes to learner differentiation? 

While learner autonomy seems to be focused on the individual, proponents of social constructivism state the impact others have on our knowledge construction. How 'social' is our brain, and what does this mean for ELT? Can learner autonomy and social constructivism be brought together?

Prior knowledge expected

Introduction to Communicative Language class

Literature

will be provided on moodle and in class

Examination information

Im Fall von online durchgeführten Prüfungen sind die Standards zu beachten, die die technischen Geräte der Studierenden erfüllen müssen, um an diesen Prüfungen teilnehmen zu können.

Examination methodology

aktive Teilnahme + Proseminararbeit

Examination topic(s)

siehe Kursinhalte

Assessment criteria / Standards of assessment for examinations

aktive Teilnahme (inkl. Hausübungen): 30%

Proseminararbeit: 70%

Examination methodology

Active participation + Proseminar paper

Examination topic(s)

see course content

Assessment criteria / Standards of assessment for examinations

active participation (includes home assignments): 30%

proseminar paper: 70%

Grading scheme

Grade / Grade grading scheme

Position in the curriculum

  • Bachelor-Lehramtsstudium Bachelor Unterrichtsfach Englisch (SKZ: 407, Version: 17W.2)
    • Subject: Advanced Language Teaching Skills (Compulsory subject)
      • ENF.001 Focus on Language and the Learner ( 2.0h KS, PS / 2.5 ECTS)
        • 552.927 Focus on Language and the Learner (2.0h PS / 2.5 ECTS)
          Absolvierung im 5., 6. Semester empfohlen
  • Bachelor-Lehramtsstudium Bachelor Unterrichtsfach Englisch (SKZ: 407, Version: 15W.2)
    • Subject: Advanced Language Teaching Skills (Compulsory subject)
      • ENF.001 Focus on Language and the Learner ( 2.0h KS, PS / 2.5 ECTS)
        • 552.927 Focus on Language and the Learner (2.0h PS / 2.5 ECTS)
          Absolvierung im 5., 6. Semester empfohlen
  • Bachelor-Lehramtsstudium Bachelor Unterrichtsfach Englisch (SKZ: 407, Version: 19W.2)
    • Subject: Language Teaching in Context (Compulsory subject)
      • ENG.001 Focus on Language and the Learner ( 2.0h KS, PS / 2.5 ECTS)
        • 552.927 Focus on Language and the Learner (2.0h PS / 2.5 ECTS)
          Absolvierung im 7., 8. Semester empfohlen

Equivalent courses for counting the examination attempts

There is no equivalent course for the purpose of counting examination attempts.