622.000 (20S) Seminar in Applied Informatics

Sommersemester 2020

Registration deadline has expired.

First course session
03.03.2020 14:00 - 16:00 S.2.69 - Bitmovin On Campus
... no further dates known

Overview

Lecturer
Course title german Seminar aus Angewandter Informatik
Type Seminar (continuous assessment course )
Hours per Week 2.0
ECTS credits 4.0
Registrations 6 (20 max.)
Organisational unit
Language of instruction German
Course begins on 03.03.2020
eLearning Go to Moodle course

Time and place

List of events is loading...

Course Information

Intended learning outcomes

Die Studierenden sollen im Seminar ihre Fähigkeiten entwickeln bzw. vertiefen, ausgehend von einem (oder einigen) wissenschaftlichen Artikel(n), zum gegebenen Thema in der wissenschaftlichen Literatur Arbeiten zu suchen, zu sichten, zu bewerten, die relevanten zu studieren und dadurch das Thema so genau kennen zu lernen, dass sie es fundiert in einer Seminararbeit darstellen und in einem Vortrag sicher vorstellen und vertreten können.

Die TeilnehmerInnen

  • vertiefen ihre Fähigkeiten und Fertigkeiten in der Recherche, Sichtung, Bewertung und im Verständnis wissenschaftlicher Literatur;
  • stellen ein (ihnen neues) Thema/Spezialgebiet wissenschaftlich fundiert, sorgfältig, präzise, verständlich für die KollegInnen, in eigenen Worten, Bildern, Folien dar;
  • lernen wissenschaftliche Artikel und auch Arbeiten ihrer KollegInnen kritisch zu lesen und einzuschätzen;
  •  verbessern ihre Fertigkeiten im wissenschaftlichen Schreiben und ihren Vortragsstil;

Teaching methodology including the use of eLearning tools

Konferenzseminar

Ein Moodle-Kurs zum Austausch von Arbeiten steht zur Verfügung.

Course content

Verschiedene Themen aus dem Bereich der Künstlichen Intelligenz und der Informatik im Allgemeinen werden vom LV-Leiter im Moodle angeboten und können von den Studierenden gewählt werden. Zum gewählten Thema ist ein „state-of-the-art“ Report als Seminararbeit zu erstellen und zu präsentieren. Darüber hinaus sind die Arbeiten von Kollegen kritisch zu begutachten (review).

Intended learning outcomes

Starting from a given research paper (or a few papers), the students will develop/enhance their skills to search, read, evaluate, understand, and summarize relevant literature on a new scientific topic. They will study this new topic to a degree that they will be able to present it to an interested, but non-expert audience in a readily accessible manner, both in writing (seminar paper) and in a presentation (seminar talk).

In detail, the students will

  • enhance their skills in searching, reading, evaluating, and understanding scientific publications;
  • present a new topic/area to their fellow students in a scientifically thorough and precise, yet readily accessible way, in own words, figures/tables, and presentation slides; 
  • learn how to critically read and assess both scientific publications as well as the seminar papers of fellow students (by means of a peer review process);
  • practice, and improve on, their scientific writing skills and oral presentations;
  •  get to know Software Defined Networking (SDN) and selected SDN approaches.

Teaching methodology including the use of eLearning tools

Conference-seminar

Moodle course

Course content

Different topics in the area of artificial intelligence and computer science in general will be offered in moodle and can be chosen by the students.  The seminar paper is a state-of-the-art report on the selected topic and has to be presented both in writing and in an oral presenation (with slides). In addition, papers of other students have to be critically evaluated (review).

Examination information

Im Fall von online durchgeführten Prüfungen sind die Standards zu beachten, die die technischen Geräte der Studierenden erfüllen müssen, um an diesen Prüfungen teilnehmen zu können.

Assessment criteria / Standards of assessment for examinations

Bewertet werden Seminararbeit, Präsentationen, Reviews und die aktive Mitarbeit.

Assessment criteria / Standards of assessment for examinations

The seminar paper and the seminar talk will be graded by the professor (partially also based on the reviews and feedback provided by fellow students).

Grading scheme

Grade / Grade grading scheme

Position in the curriculum

  • Bachelor's degree programme Applied Informatics (SKZ: 511, Version: 19W.2)
    • Subject: Bachelorprojekt und Seminar (Compulsory subject)
      • 6.1 Seminar aus Angewandte Informatik ( 2.0h SE / 4.0 ECTS)
        • 622.000 Seminar in Applied Informatics (2.0h SE / 4.0 ECTS)
          Absolvierung im 6. Semester empfohlen
  • Bachelor's degree programme Applied Informatics (SKZ: 511, Version: 17W.1)
    • Subject: Bachelors Completion (Compulsory subject)
      • 6.1 Seminar aus Angewandte Informatik ( 2.0h SE / 4.0 ECTS)
        • 622.000 Seminar in Applied Informatics (2.0h SE / 4.0 ECTS)
          Absolvierung im 5. Semester empfohlen
  • Bachelor's degree programme Applied Informatics (SKZ: 511, Version: 12W.1)
    • Subject: Bachelors Completion (Compulsory subject)
      • Seminar aus Angewandte Informatik ( 2.0h SE / 4.0 ECTS)
        • 622.000 Seminar in Applied Informatics (2.0h SE / 4.0 ECTS)
          Absolvierung im 5. Semester empfohlen

Equivalent courses for counting the examination attempts

Sommersemester 2024
  • 622.000 SE Seminar aus Angewandte Informatik (2.0h / 4.0ECTS)
Wintersemester 2023/24
  • 622.000 SE Seminar aus Angewandter Informatik (2.0h / 4.0ECTS)
Sommersemester 2023
  • 622.000 SE Seminar aus Angewandte Informatik (2.0h / 4.0ECTS)
Wintersemester 2022/23
  • 622.000 SE Seminar aus Angewandter Informatik (2.0h / 4.0ECTS)
Sommersemester 2022
  • 622.000 SE Seminar aus Angewandte Informatik (2.0h / 4.0ECTS)
Wintersemester 2021/22
  • 622.000 SE Seminar aus Angewandter Informatik (2.0h / 4.0ECTS)
Sommersemester 2021
  • 622.000 SE Seminar aus Angewandte Informatik (2.0h / 4.0ECTS)
Wintersemester 2020/21
  • 622.000 SE Seminar aus Angewandter Informatik (2.0h / 4.0ECTS)
Wintersemester 2019/20
  • 622.000 SE Seminar aus Angewandter Informatik (2.0h / 4.0ECTS)
Sommersemester 2019
  • 622.000 SE Seminar aus Angewandter Informatik (2.0h / 4.0ECTS)
Wintersemester 2018/19
  • 622.000 SE Seminar aus Angewandter Informatik (2.0h / 4.0ECTS)
Sommersemester 2018
  • 622.000 SE Seminar aus Angewandter Informatik (2.0h / 4.0ECTS)
Wintersemester 2017/18
  • 622.000 SE Seminar aus Angewandter Informatik (2.0h / 4.0ECTS)
Sommersemester 2017
  • 622.000 SE Seminar aus Angewandter Informatik (2.0h / 4.0ECTS)
Wintersemester 2016/17
  • 622.000 SE Seminar aus Angewandter Informatik (2.0h / 4.0ECTS)
Sommersemester 2016
  • 622.000 SE Seminar aus Angewandter Informatik (2.0h / 4.0ECTS)
Wintersemester 2015/16
  • 622.000 SE Seminar aus Angewandter Informatik (2.0h / 4.0ECTS)
Sommersemester 2015
  • 622.000 SE Seminar aus Angewandter Informatik (2.0h / 4.0ECTS)
Wintersemester 2014/15
  • 622.000 SE Seminar aus Angewandter Informatik (2.0h / 4.0ECTS)
Sommersemester 2014
  • 622.000 SE Seminar aus Angewandter Informatik (2.0h / 4.0ECTS)
Wintersemester 2013/14
  • 622.000 SE Seminar aus Angewandter Informatik (2.0h / 4.0ECTS)
Sommersemester 2013
  • 622.000 SE Seminar aus Angewandter Informatik (2.0h / 4.0ECTS)
Wintersemester 2012/13
  • 622.000 SE Seminar aus Angewandter Informatik (2.0h / 4.0ECTS)
Sommersemester 2012
  • 622.000 SE Seminar aus Angewandter Informatik (3.0h / 6.0ECTS)
Wintersemester 2011/12
  • 622.000 SE Seminar aus Angewandter Informatik (3.0h / 6.0ECTS)
Sommersemester 2011
  • 622.000 SE Seminar aus Angewandter Informatik (3.0h / 6.0ECTS)
Wintersemester 2010/11
  • 622.000 SE Seminar aus Angewandter Informatik (3.0h / 6.0ECTS)
Sommersemester 2010
  • 622.000 SE Seminar aus Angewandter Informatik (3.0h / 6.0ECTS)
Wintersemester 2009/10
  • 622.000 SE Seminar aus Angewandter Informatik (3.0h / 6.0ECTS)
Sommersemester 2009
  • 622.000 SE Seminar aus Angewandter Informatik (3.0h / 6.0ECTS)