621.310 (19W) Logic
Overview
- Lecturer
- Course title german Logik
- Type Lecture - Course (continuous assessment course )
- Hours per Week 2.0
- ECTS credits 2.0
- Registrations 25 (25 max.)
- Organisational unit
- Language of instruction German
- Course begins on 01.10.2019
- eLearning Go to Moodle course
Time and place
Course Information
Intended learning outcomes
Studierende werden verschiedene Logiken (propositionale und erster Stufe) und deren Syntax Semantik und Ausdrucksstärke analysieren, mit einem Fokus auf Wissensrepräsentation. Studierende werden außerdem verstehen, wie Maschinen diese Sprachen zum automatischen Schließen (z.B. Beantwortung von Anfragen) verwenden können, und wie die Sprachen im Spannungsverhältnis zwischen Ausdrucksstärke und Berechnungskomplexität stehen. Nach Absolvierung dieser LVA sollen Studierende in der Lage sein, Wissen mit den besprochenen Formalismen zu repräsentieren und Inferenzalgorithmen anzuwenden.
Teaching methodology including the use of eLearning tools
Vorlesung vermischt mit praktischen Übungen (sowohl innerhalb als auch außerhalb des Hörsaals).
Course content
Die LVA deckt propositionale Logik und Logik erster Stufe (Prädikatenlogik) ab, zwei klassische und dementsprechend weit verbreitete Logiken, die zur Wissensrepräsentation und zum automatischen Schließen verwendet werden.
Themen
- Propositionale Logik
- Inferenz in Propositionaler Logik
- Prädikatenlogik erster Stufe
- Inferenz in Prädikatenlogik erster Stufe
Literature
Die LVA kann mit den auf Moodle zur Verfügung gestellten Unterlagen absolviert werden.
Eine Auswahl an weiterführender Literatur wäre:
Open Logic Project. https://openlogicproject.org/
Chin-Liang Chang and Richard Char-Tung Lee. Symbolic Logic and Mechanical Theorem Proving. Academic Press Inc. 1973
Stuart Russell and Peter Norvig. Artificial Intelligence: A modern approach. Prentice Hall, 2009
Frank van Harmelen, Vladimir Lifschitz, and Bruce Porter. Handbook of Knowledge Representation. Elsevier Science. 2007
Shawn Hedman. A First Course in Logic. Oxford University Press. 2004
Martin Kreuzer and Stefan Kühling. Logik für Informatiker. Pearson Studium. 2006
John Kelly. The Essence of Logic. Prentice Hall. 2006
Intended learning outcomes
Students will study different formal logical languages (propositional logic and first-order logic) for knowledge representation, their syntax, semantics and expressivity. Further, students will realize how machines can use these languages for automatic reasoning (e.g. query answering) and get a feeling for the tradeoff between computational complexity and expressivity of these languages. After this course, students should be able to express knowledge in terms of the discussed languages and be able to apply various inference algorithms.
Teaching methodology including the use of eLearning tools
Lecture mixed with practical home and in-class exercises. The teaching language will be German.
Course content
The course covers Propositional Logic and First-order (Predicate) Logic, two basic and popular logical knowledge representation languages that can be employed to implement intelligent applications where the machine is able to automatically answer queries or derive new knowledge based on a given knowledge base.
Topics
- Propositional Logic
- Inference in Propositional Logic
- First-order Predicate Logic
- Inference in First-order Predicate Logic
Literature
The module/class can be followed with the material provided on Moodle.
A selection of further reading would be:
Chin-Liang Chang and Richard Char-Tung Lee. Symbolic Logic and Mechanical Theorem Proving. Academic Press Inc. 1973
Stuart Russell and Peter Norvig. Artificial Intelligence: A modern approach. Prentice Hall, 2009
Frank van Harmelen, Vladimir Lifschitz, and Bruce Porter. Handbook of Knowledge Representation. Elsevier Science. 2007
Shawn Hedman. A First Course in Logic. Oxford University Press. 2004
Martin Kreuzer and Stefan Kühling. Logik für Informatiker. Pearson Studium. 2006
John Kelly. The Essence of Logic. Prentice Hall. 2006
Examination information
Modified examination information (exceptional COVID-19 provisions)
online Test (60%), Übungen (40%), Mitarbeitspunkte (Bonus)
Examination methodology
schriftlicher Test (60%), Übungen (40%), Mitarbeitspunkte (Bonus)
Examination topic(s)
Theoretische und praktische Themen der LVA.
Assessment criteria / Standards of assessment for examinations
Werden auf moodle zu Beginn der LVA publiziert.
Modified examination information (exceptional COVID-19 provisions)
online examinations (60%), homework exercises (40%), collaboration points (bonus)
Examination methodology
written examinations (60%) , homework exercises (40%), collaboration points (bonus)
Examination topic(s)
Theoretical and practical topics discussed during the course.
Assessment criteria / Standards of assessment for examinations
Will be published in Moodle at the beginning of the semester.
Grading scheme
Grade / Grade grading schemePosition in the curriculum
- Bachelor's degree programme Applied Informatics
(SKZ: 511, Version: 19W.2)
-
Subject: Grundlagen der Softwareentwicklung
(Compulsory subject)
-
2.4 Logik (
2.0h VC / 3.0 ECTS)
- 621.310 Logic (2.0h VC / 3.0 ECTS) Absolvierung im 4. Semester empfohlen
-
2.4 Logik (
2.0h VC / 3.0 ECTS)
-
Subject: Grundlagen der Softwareentwicklung
(Compulsory subject)
- Bachelor's degree programme Applied Informatics
(SKZ: 511, Version: 17W.1)
-
Subject: Grundlagen der Softwareentwicklung
(Compulsory subject)
-
2.5 Logik (
2.0h VC / 2.0 ECTS)
- 621.310 Logic (2.0h VC / 2.0 ECTS) Absolvierung im 4. Semester empfohlen
-
2.5 Logik (
2.0h VC / 2.0 ECTS)
-
Subject: Grundlagen der Softwareentwicklung
(Compulsory subject)
- Bachelor's degree programme Applied Informatics
(SKZ: 511, Version: 12W.1)
-
Subject: Principles of Software Development
(Compulsory subject)
-
Logik und logische Programmierung (
2.0h VO / 2.0 ECTS)
- 621.310 Logic (2.0h VC / 2.0 ECTS) Absolvierung im 4. Semester empfohlen
-
Logik und logische Programmierung (
2.0h VO / 2.0 ECTS)
-
Subject: Principles of Software Development
(Compulsory subject)
- Bachelorstudium Technische Mathematik
(SKZ: 201, Version: 17W.1)
-
Subject: Informatik
(Compulsory elective)
-
13.1 Lehrveranstaltungen aus dem Erweiterungscurriculum "Grundlagen der Informatik" (
0.0h XX / 12.0 ECTS)
- 621.310 Logic (2.0h VC / 2.0 ECTS) Absolvierung im 1., 2., 3., 4., 5., 6. Semester empfohlen
-
13.1 Lehrveranstaltungen aus dem Erweiterungscurriculum "Grundlagen der Informatik" (
0.0h XX / 12.0 ECTS)
-
Subject: Informatik
(Compulsory elective)
- Erweiterungscurriculum Grundlagen der Informatik
(Version: 16W.1)
-
Subject: Erweiterung Wissensverarbeitung
(Compulsory elective)
-
Logik und logische Programmierung (
0.0h VO / 2.0 ECTS)
- 621.310 Logic (2.0h VC / 2.0 ECTS)
-
Logik und logische Programmierung (
0.0h VO / 2.0 ECTS)
-
Subject: Erweiterung Wissensverarbeitung
(Compulsory elective)
- Erweiterungscurriculum Vertiefung der Informatik
(Version: 16W.1)
-
Subject: Wissensverarbeitung
(Compulsory elective)
-
Logik und logische Programmierung (
0.0h VO / 2.0 ECTS)
- 621.310 Logic (2.0h VC / 2.0 ECTS)
-
Logik und logische Programmierung (
0.0h VO / 2.0 ECTS)
-
Subject: Wissensverarbeitung
(Compulsory elective)
Equivalent courses for counting the examination attempts
- Sommersemester 2024
-
Wintersemester 2023/24
- 621.310 VC Logik (2.0h / 3.0ECTS)
- Sommersemester 2023
-
Wintersemester 2022/23
- 621.310 VC Logik (2.0h / 3.0ECTS)
- Sommersemester 2022
-
Wintersemester 2021/22
- 621.310 VC Logik (2.0h / 3.0ECTS)
-
Sommersemester 2021
- 621.310 VC Logik (2.0h / 3.0ECTS)
-
Wintersemester 2020/21
- 621.310 VC Logik (2.0h / 3.0ECTS)
- Sommersemester 2020
- Sommersemester 2019
-
Wintersemester 2018/19
- 621.310 VC Logik (2.0h / 2.0ECTS)
-
Sommersemester 2018
- 621.310 VC Logik (2.0h / 2.0ECTS)
-
Wintersemester 2017/18
- 621.310 VC Logik (2.0h / 2.0ECTS)
-
Sommersemester 2017
- 621.310 VC Logik (2.0h / 2.0ECTS)
-
Wintersemester 2016/17
- 621.310 VC Logik (2.0h / 2.0ECTS)
-
Sommersemester 2016
- 621.310 VC Logik (2.0h / 2.0ECTS)
-
Wintersemester 2015/16
- 621.310 VC Logik (2.0h / 2.0ECTS)
- Sommersemester 2015