605.231 (19W) Austrian School of Economics
Überblick
- LV-Titel englisch Austrian School of Economics
- LV-Art Seminar (prüfungsimmanente LV )
- Semesterstunde/n 2.0
- ECTS-Anrechnungspunkte 4.0
- Anmeldungen 0 (20 max.)
-
Organisationseinheit
- Unterrichtssprache Englisch
- LV-Beginn 15.10.2019
- eLearning zum Moodle-Kurs
- Seniorstudium Liberale Ja
Zeit und Ort
LV-Beschreibung
Intendierte Lernergebnisse
Students of economics and related fields who are interested in the Austrian heritage of economic theory and methodology and in current work done by members of the Austrian School (which are mostly located outside of Austria). The approach is interdisciplinary and international and partly uses history of thought and economic philosophy.
Lehrmethodik inkl. Einsatz von eLearning-Tools
Focus of the seminar are presentations of the participants (professors and students) about selected topics in Austria Economics.
Inhalt/e
Possible topics of presentations (by the professors or the students):
- Carl Menger and the foundations of Austrian economics
- Ludwig von Mises and the Socialist Debate
- The migration of Austrian Economics to the USA
- Defining the Austrian paradigm; Austrian methodology
- Market process and the economics of order
- PPE (Philosophy, Politics, Ethics and economics): Fundamental Values of the Austrian School
- “Mengerian” Austrian economics
- Entrepreneurship in the Austrian perspective (from Carl Menger to Israel Kirzner via Josef Schumpeter)
- Aristotelianism in the History of Austrian Thought in Economics
- Spontaneous order
- Organizations and markets
- Public choice and Austrian Economics
- Complexity and Austrian Economics
- Austrian Economics after the Great Recession
Further topics may be proposed by interested students.
Erwartete Vorkenntnisse
Good knowledge of and interest in economics
Literatur
Shand, Alexander H, The capitalist alternative: an introduction to Neo-Austrian economics. Brighton, Suss.: Harvester Wheatsheaf 1984 (introductory).
Vaughn, Karen I., Austrian economics in America: the migration of a tradition. Cambridge et al.: Cambridge Univ. Press, 1994 (for presentations by RN).
Campagnolo, Gilles, Criticisms of classical political economy: Menger, Austrian economics and the German Historical School. London et al.: Routledge 2010 (for presentations by CG; students who wish minimal reading may limit themselves to Part III).
Boettke, Peter J.; Coyne, Christopher J. (eds.), The Oxford Handbook of Austrian Economics. Oxford et al.: Oxford University Press 2015 (for presentations by students).
For students who prefer to read German texts, we recommend:
Neck, Reinhard (ed.), Die Österreichische Schule der Nationalökonomie. Frankfurt am Main et al.: Peter Lang 2008.
Campagnolo, Gilles (ed.), Carl Menger. Neu erörtert unter Einbeziehung nachgelassener Texte / Discussed on the Basis of New Findings, Frankfurt am Main et al.: Peter Lang 2008.
Campagnolo, Gilles, Deutsche Archive in Japan und das Beispiel: Carl Menger und sein Verständnis der Nikomachischen Ethik des Aristoteles – mit der Liste deutscher und österreichischer Archive von Sozialwissenschaftlern in universitären Sondersammlungen in Japan. In: H. Kurz (ed.), Der Einfluss deutschsprachigen wirtschaftswissenschaftlichen Denkens in Japan, Schriften des Vereins für Socialpolitik (Gesellschaft für Wirtschafts- und Sozialwissenschaften), 115, N.F. XXVII, Studien zur Entwicklung der Ökonomischen Theorie, Duncker & Humblot: Berlin, 131-177.
Prüfungsinformationen
Prüfungsmethode/n
Active participation in the discussions is an important part of the seminar. Oral presentations and written reports will be required. Participation in all presentations is obligatory. Each presenter should aim at speaking for no more than 45 minutes to allow for 45 minutes of discussion.
Beurteilungsschema
Note BenotungsschemaPosition im Curriculum
- Doktoratsprogramm Entrepreneurship, Innovation and Economic Development
(SKZ: ---, Version: 16W.1)
-
Fach: Entrepreneurship, Innovation and Economic Development
(Pflichtfach)
-
Entrepreneurship, Innovation and Economic Development
(
0.0h XX / 0.0 ECTS)
- 605.231 Austrian School of Economics (2.0h SE / 4.0 ECTS)
-
Entrepreneurship, Innovation and Economic Development
(
0.0h XX / 0.0 ECTS)
-
Fach: Entrepreneurship, Innovation and Economic Development
(Pflichtfach)
- Doktoratsstudium Doktoratsstudium der Sozial- und Wirtschaftswissenschaften
(SKZ: 300, Version: 18W.1)
-
Fach: Studienleistungen gem. § 3 Abs. 2a des Curriculums
(Pflichtfach)
-
Studienleistungen gem. § 3 Abs. 2a des Curriculums (
0.0h XX / 80.0 ECTS)
- 605.231 Austrian School of Economics (2.0h SE / 4.0 ECTS)
-
Studienleistungen gem. § 3 Abs. 2a des Curriculums (
0.0h XX / 80.0 ECTS)
-
Fach: Studienleistungen gem. § 3 Abs. 2a des Curriculums
(Pflichtfach)
- Doktoratsstudium Doktoratsstudium der Sozial- und Wirtschaftswissenschaften
(SKZ: 300, Version: 12W.4)
-
Fach: Studienleistungen gem. § 3 Abs. 2a des Curriculums
(Pflichtfach)
-
Studienleistungen gem. § 3 Abs. 2a des Curriculums (
40.0h XX / 80.0 ECTS)
- 605.231 Austrian School of Economics (2.0h SE / 4.0 ECTS)
-
Studienleistungen gem. § 3 Abs. 2a des Curriculums (
40.0h XX / 80.0 ECTS)
-
Fach: Studienleistungen gem. § 3 Abs. 2a des Curriculums
(Pflichtfach)
- Doktoratsstudium Doktoratsstudium der Sozial- und Wirtschaftswissenschaften
(SKZ: 784, Version: 12W.4)
-
Fach: Studienleistungen gem. § 3 Abs. 2a des Curriculums
(Pflichtfach)
-
Studienleistungen gem. § 3 Abs. 2a des Curriculums (
40.0h XX / 80.0 ECTS)
- 605.231 Austrian School of Economics (2.0h SE / 4.0 ECTS)
-
Studienleistungen gem. § 3 Abs. 2a des Curriculums (
40.0h XX / 80.0 ECTS)
-
Fach: Studienleistungen gem. § 3 Abs. 2a des Curriculums
(Pflichtfach)