602.510 (19W) Strategic Service Management

Wintersemester 2019/20

Registration deadline has expired.

First course session
01.10.2019 08:30 - 10:30 B01.0.203 On Campus
... no further dates known

Overview

Lecturer
Course title german Strategisches Dienstleistungsmanagement
Type Lecture
Hours per Week 2.0
ECTS credits 4.0
Registrations 50
Organisational unit
Language of instruction no language of instruction was specified
Course begins on 01.10.2019

Time and place

List of events is loading...

Course Information

Intended learning outcomes

- Vermittlung von Fachwissen zu strategischen Fragen des Dienstleistungsmanagements

 - Transfer des erworbenen Fachwissens auf Business Cases

Teaching methodology including the use of eLearning tools

Vortrag, Diskussion

Course content

Die Veranstaltung bildet zusammen mit der Vorlesung Marktorientiertes Dienstleistungsmanagement die fachlichen Grundlagen des Faches Dienstleistungsmanagement in seiner gesamten Breite ab. Das Strategische Dienstleistungsmanagement konzentriert sich dabei auf jene Sachverhalte, die verstärkt unternehmensplanerischer Natur sind, und behandelt dabei folgende  Inhalte für Dienstleistungen:

    - Definitorische Grundlagen
    - Volkwirtschaftliche Bedeutung
    - Theoretische Grundlagen
    - Strategische Unternehmensplanung
    - Dienstleistungsprogramm
    - Dienstleistungsproduktivität
    - Dienstleistungsqualität
    - Beschwerdemanagement
    - Beziehungen
    - Return on Service Management

Intended learning outcomes

This course together with the lecture „Strategic Service Management” covers the fundamentals of Service Management in its entirety. Hereby, Strategic Service Management emphasizes those service topics which primarily pertain to fundamental decisions of firms and enterprises. The exact topics are:

- Basic terminology of Service Management

- Economic significance

- Theoretical fundamentals of Service Management

- Strategic corporate planning

- Managing the service portfolio

- Service productivity

- Service quality

- Complaint management   

- Relationships

- Return on Service Management

Examination information

Im Fall von online durchgeführten Prüfungen sind die Standards zu beachten, die die technischen Geräte der Studierenden erfüllen müssen, um an diesen Prüfungen teilnehmen zu können.

Examination methodology

Schriftliche Prüfung (Fachprüfung).

Examination topic(s)

Fachprüfung: Schriftliche Prüfung zu den Vorlesungsinhalten aus Strategisches DLM und Marktorientiertes DLM; besprochenen Inhalte und Pflichtliteratur aus dem aktuellen und vorangegangenem Semester.

Assessment criteria / Standards of assessment for examinations

Korrektheit des abgefragten Fachwissens.

Grading scheme

Grade / Grade grading scheme

Position in the curriculum

  • Master's degree programme Applied Business Administration (SKZ: 918, Version: 12W.4)
    • Subject: Dienstleistungsmanagement (Compulsory elective)
      • Strategic Service Management ( 2.0h VO / 4.0 ECTS)
        • 602.510 Strategic Service Management (2.0h VO / 4.0 ECTS)
  • Master's degree programme Information Management (SKZ: 922, Version: 19W.1)
    • Subject: Dienstleistungsmanagement (Compulsory elective)
      • 6.5.1 Strategisches Dienstleistungsmanagement ( 0.0h VO / 4.0 ECTS)
        • 602.510 Strategic Service Management (2.0h VO / 4.0 ECTS)
          Absolvierung im 1., 2., 3., 4. Semester empfohlen
  • Master's degree programme Information Management (SKZ: 922, Version: 13W.2)
    • Subject: Dienstleistungsmanagement (Compulsory elective)
      • 5.4.1 Strategisches Dienstleistungsmanagement ( 2.0h VO / 4.0 ECTS)
        • 602.510 Strategic Service Management (2.0h VO / 4.0 ECTS)

Equivalent courses for counting the examination attempts

Wintersemester 2023/24
  • 602.510 VO Strategisches Dienstleistungsmanagement (2.0h / 4.0ECTS)
Wintersemester 2022/23
  • 602.510 VO Strategisches Dienstleistungsmanagement (2.0h / 4.0ECTS)
Wintersemester 2021/22
  • 602.510 VO Strategisches Dienstleistungsmanagement (2.0h / 4.0ECTS)
Wintersemester 2020/21
  • 602.510 VO Strategisches Dienstleistungsmanagement (2.0h / 4.0ECTS)
Wintersemester 2018/19
  • 602.510 VO Strategisches Dienstleistungsmanagement (2.0h / 4.0ECTS)
Wintersemester 2017/18
  • 602.510 VO Strategisches Dienstleistungsmanagement (2.0h / 4.0ECTS)
Wintersemester 2016/17
  • 602.510 VO Strategisches Dienstleistungsmanagement (2.0h / 4.0ECTS)