554.013 (20S) English I: Social English and Presentations c

Sommersemester 2020

Anmeldefrist abgelaufen.

Erster Termin der LV
04.03.2020 17:00 - 18:30 N.0.45 On Campus
... keine weiteren Termine bekannt

Überblick

Lehrende/r
LV-Titel englisch English I: Social English and Presentations c
LV-Art Kurs (prüfungsimmanente LV )
Semesterstunde/n 2.0
ECTS-Anrechnungspunkte 2.0
Anmeldungen 21 (20 max.)
Organisationseinheit
Unterrichtssprache Englisch
mögliche Sprache/n der Leistungserbringung Englisch
LV-Beginn 04.03.2020
eLearning zum Moodle-Kurs

Zeit und Ort

Liste der Termine wird geladen...

LV-Beschreibung

Intendierte Lernergebnisse

Studierende sollen auf Englisch kompetent präsentieren können. Dabei sollen sie Vortragsstil (delivery), strukturelle Elemente der Präsentation, rhetorische Techniken, visuelle Unterstützung,  und eine klare verständliche dynamische Sprache gut  einsetzen können.

Studierende  sollen unter Einbeziehung von gezielter Vorbereitung, Strukturiertheit, Ergebnisorientiertheit, und situationsadäquaten sprachlichen Mitteln geschäftliche Telefonate führen können. 

Studierende sollen E-mails auf Englisch für geschäftliche Zwecke kompetent verfassen können. Sie sollen dabei,mit Message-Fokus als Orientierung unter Einsatz der Standardbauteile von business emails in Englisch, eine klare höfliche situationsadäquate Sprache verwenden. 

Studierende sollen ihre praktischen Sprachfertigkeiten und ihr einschlägiges Fachvokabular aufbauen.

Lehrmethodik inkl. Einsatz von eLearning-Tools

  • Kommunikative interaktive Methodologie, Paar- und Gruppenarbeit; Peerfeedback sowie Feedback durch LV-Leiterin
  • Training für Präsentationen in Kleingruppen und im Plenum;  3-4 Kurzpräsentationen mit unterschiedlichem Trainingsfocus: body language; Vortrag; Dialogbereitschaft mit Zuhörern; Struktur; rhetorische Techniken, visuelle Unterstützung 
  • Process writing: Feedbackschleife, mehrere Schreibschritte (Editieren, Redigieren)
  • Unterstützung durch e-Learning
  • Individuelle Diagnostik bei Grammatikkompetenz, individuelle Arbeit an ausgesuchten Grammatikthemen mit e-
  • Aufbau und Schulung des Fachvokabulars durch online Trainingseinheiten (monolingual) 

Inhalt/e

* Prinzipien effektiver Kommunikation

  *Reader-friendly writing for business

* Telefonieren - diverse geschäftliche Anlässe (routinemäßig und problemorientiert)

* Verfassen von geschäftlichen Emails, z.B. Bestellungen, Reklamationen, Produktdarstellungen, Bewerbungen

* Company performance: betriebliche Ergebnisse, Umsatz, Strategien, Herausforderungen, Lehrbeispiel Nike (anhand der Fachpresse), ausgesuchte Firmen, vor allem Kärtner Firmen



Erwartete Vorkenntnisse

B2  Matura oder Äquivalent

Literatur

Skriptum, Moodlekurs, ausgewählte Artikel aus der aktuellen Fachpresse

Intendierte Lernergebnisse

In this foundation course students do approx. 30 hours of communicative practice to build up confidence and fluency in using English for business purposes. Written tasks train the basics of reader-friendly business writing (emails). We focus on Carinthia/Carinthian businesses to bring English "close to home" as a global lingua franca for dealing with local and international issues.

Targeted learning outcomes include:

1. By the end of the course students should be able to hold a short, effective, well-structured business presentation with competent visual support in their own style.

2. Students should be able to make effective results-oriented phone calls for business purposes in English.

3. Students should be able to write short, focussed, well-structured business emails to handle both routine and problem business situations.

4. Students should be able to use English for relationship and rapport building, social skills.

5. Students should individually be engaged in building up a range of business vocabulary relevant to students' own business and study interests and business specializations.

Lehrmethodik inkl. Einsatz von eLearning-Tools

  • Communicative interactive methodology (pair and group work, plenary sessions), peer and teacher feedback
  • Presentations training - 3-4 short presentations with varying training focus, i.e. delivery, structure, rhetoric, audience contact, visual support
  • Process writing training - feedback loop and editing stages
  • Short teacher and other inputs (online, print) combined with communicative student tasks
  • Pair work phoning practice
  • Individual diagnostics of grammar problems, training on selected grammar topics with elearning support
  • Monolingual vocabulary training in relevant fields of business English with elearning training

Inhalt/e

Presentation skills; writing effective courteous business emails; making telephone calls for business purposes; social English; vocabulary building:

  • Techniques and know-how for delivering effective presentations - delivery, structure, rhetoric, visual support, audience contact, pronunciation
  • Communicative writing for business especially e-mails, e.g. inquiries, offers, making arrangements, applications, dealing with problems, product presentation and sales terms
  • Telephoning - information exchange, inquiries, sales calls, calls to deal with problems - being well-organised, clear, structured, courteous
  • Social English - small talk, general and personal topics, conversation
  • TOPICS:
  • Handling numbers in English, price information
  • Business and tourism sectors in Carinthia
  • (Carinthian) companies and products; presenting and discussing companies - facts and figures, performance, products, revenues & profits, strategies for success, problems
  • Carinthia as a visitor destination - selling Carinthia on the UK market
  • Sales & selling
  • Handling problems
  • Using the internet as a resource / Reading current articles from business press
  • Grammar review - selected topics, individual diagnostics
  • Vocabulary building for business and legal English

Erwartete Vorkenntnisse

High school graduation (Matura) or equivalent  level - specialist business English knowledge not required for this foundation course

Prüfungsinformationen

Im Fall von online durchgeführten Prüfungen sind die Standards zu beachten, die die technischen Geräte der Studierenden erfüllen müssen, um an diesen Prüfungen teilnehmen zu können.

Geänderte Prüfungsinformationen (COVID-19 Ausnahmeregelung)

Prüfungen und benotete Kursanforderungen erfolgen ONLINE. Informationen wurden bereits an LV-Teilnehmer*innen verschickt und sind auch in Moodle erhältlich. Die benoteten Komponenten bleiben unverändert.

 All course requirements and tests will be handled ONLINE, no attendance in person at the university is required. Course participants have been informed in detail and information is also displayed with dates and weighting in Moodle.  The individual components which contribute to the grade and their relative weighting are unchanged. Presentations can be team presentations or individual presentations

Prüfungsmethode/n

1. Präsentation: 25%  (50 Punkte)

2. Verkaufstelefonat : 15%  (30 Punkte)

3. schriftliche Prüfung - Email inbox: 15%  (30 Punkte)

4.Online-Vokabelntest: 10% (20  Punkte)

5. 2 kurze schriftliche Arbeiten: 15%  (30 Punkte)

6. Hausaufgaben, Mitarbeit im Unterricht: 20%  (40 Punkte)

GESAMTZAHL DER KURSPUNKTE = 200     Note 1 = 180 -200 Punkte  //  Note 2 = 160 - 179 Punkte   // Note 3 = 140 - 159 Punkte Note 4 = 110-139 Punkte

Prüfungsinhalt/e

1. Präsentation einer Firma / Company presentation  (5 Minuten)
 2. Verkaufstelefonat mit LV-Leiterin, um einen Termin für eine Verkaufsverhandlung zu vereinbaren (7 Minuten)
 3. Schriftliche Prüfung - Inbox email test: 3 Emails - Auswahl von 5 oder 6 aus der Geschäftswelt, z.B. Zahlungsschwierigkeiten, Liefervereinbarungen, Bewerbungen, Anfragen)  (90 Minuten in der letzten Unterrichtseinheit, am Computer geschrieben)
 4. Vokabelntest - 50 Fragen zur Terminologie -  Definitionen, Kombinationen,  Synonyme, Präpositionen  (Übungsmaterial auf Moodle)

Beurteilungskriterien/-maßstäbe

Präsentation:  50 Punkte - je 10 Punkte für: Vortrag, Struktur/Inhalt, Sprache, Dialog mit Zuhörern, visuelle Unterstützung

Telefonat:  30 Punkte für die erfolgreiche Bewältigung der Teile des Telefonats (sich verbinden lassen, sich vorstellen, Firma und Produktpalette vorstellen, Termin vereinbaren usw) sowie für Aussprache und Projektion 

Schriftliche Arbeiten:  30 Punkte für 2 schriftliche Arbeiten während des Semesters, 30 Punkte für schriftliche Prüfung: Massstäbe:   Informationen werden effektiv vermittelt; Emails habe die Standardstruktur für geschäftlichen Emails auf Englisch; Layout; höflicher moderner Stil; Sprachkompetenz (klare verständliche grammatikalische richtige Sätze, einfaches Fachvokabular richtig eingesetzt.

Vokabelntest: 20 Punkte für 50 richtige Antworten         Mitarbeit - 40 Punkte für diverse kleine Aufgaben

Die Note für den Kurs hängt von der Gesamtzahl der erzielten Kurspunkte (Moodlepunkte) ab


Prüfungsmethode/n

Presentation (5 minutes) business presentation:   25% of grade (50 points)

Sales call to set up a meeting  (approx. 7 minutes): 15% of grade (30 points)

Written exam - email inbox  (90 minutes):  15% of grade (30 points)

Online monolingual (English only!) vocabulary test  (30 minutes): 10% of grade (20 points) - no dictionaries, no notes allowed

2  graded homework written assignments (emails):  15% of grade (30 points)

Classwork and homework tasks:  20% of grade (40 points)

TOTAL NUMBER OF COURSE POINTS AVAILABLE (entered in Moodle) = 200 points


Prüfungsinhalt/e

1. 4-5 minute company presentation (usually a Carinthian or Austrian company) with a  special focus defined by the student (not a global overview presentation)
2. 7-minute sales call to set up a sales meeting  - call held with instructor,student's own choice of company to be represented -   presentation or product / product range / selling points
3. Inbox email test: 3 emails (chosen from  5 oder 6)  on businesstopics, e.g. payment difficulties, mix-ups, applications, details of internship program (90 minute test, written on the computer in class time)
4. Online vocabulary test - 50 monolingual test items, e.g. definitions,prepositions, fixed phrases, word partnerships (see practice tests on Moodle) 

Beurteilungskriterien/-maßstäbe

CRITERIA ON WHICH GRADES ARE BASED:

Presentation:  Points awarded for degree of success in handling - delivery, structure, rhetoric, language command, pronunciation, visual support, audience contact, feeling of dialogue 

Phone call:  Clear communication of message, well-prepared well-structured call which responds to business partner's concerns, courtesy, language skills, pronunciation, positive projection

Writing:  Clear (simple) reader-friendly English with correct grammar (sentence structure, verb control, appropriate tenses), good vocabulary range, featuring 6 standard elements in business emails: i. subject line ii. appropriate salutation  iii. clear identification of subject & purpose in  opening paragraph iv. well-structured presentation of central message v. next steps explained clearly vi. courteous sign-off

Clear, comprehensible pronunciation

GRADE IS BASED ON TOTAL NUMBER OF POINTS SCORED -  WEAK PERFORMANCE IN ONE AREA CAN BE COMPENSATED FOR BY STRONGER PERFORMANCES ON OTHER TASKS


Beurteilungsschema

Note Benotungsschema

Position im Curriculum

  • Bachelorstudium Betriebswirtschaft (SKZ: 518, Version: 18W.1)
    • Fach: Business English (Pflichtfach)
      • 8.1 Business English I ( 0.0h VC, KS / 2.0 ECTS)
        • 554.013 English I: Social English and Presentations c (2.0h KS / 2.0 ECTS)
          Absolvierung im 2., 3., 4., 5. Semester empfohlen
  • Bachelorstudium Angewandte Betriebswirtschaft (SKZ: 518, Version: 14W.3)
    • Fach: Business Language in Context (Pflichtfach)
      • §9(1) English I: Social English and Presentations ( 2.0h KS / 2.0 ECTS)
        • 554.013 English I: Social English and Presentations c (2.0h KS / 2.0 ECTS)
  • Bachelorstudium Informationsmanagement (SKZ: 522, Version: 17W.1)
    • Fach: Englische Wirtschafts- und Technikkommunikation (Wahlfach)
      • 8.1 Englische Wirtschafts- und Technikkommunikation ( 0.0h XX / 8.0 ECTS)
        • 554.013 English I: Social English and Presentations c (2.0h KS / 2.0 ECTS)
          Absolvierung im 5., 6. Semester empfohlen
  • Bachelorstudium Informationsmanagement (SKZ: 522, Version: 12W.1)
    • Fach: Englische Wirtschafts- und Technikkommunikation (Wahlfach)
      • 4.1.1 Englische Wirtschafts- und Technikkommunikation ( 0.0h XX / 8.0 ECTS)
        • 554.013 English I: Social English and Presentations c (2.0h KS / 2.0 ECTS)
  • Bachelorstudium Wirtschaft und Recht (SKZ: 519, Version: 12W.3)
    • Fach: Business English in Context (Wahlfach)
      • English I: Social English and Presentations ( 2.0h KU / 2.0 ECTS)
        • 554.013 English I: Social English and Presentations c (2.0h KS / 2.0 ECTS)
  • Bachelorstudium International Business and Economics (SKZ: 516, Version: 19W.1)
    • Fach: Languages/Gender Studies (Wahlfach)
      • Sprachen ( 0.0h KS / 8.0 ECTS)
        • 554.013 English I: Social English and Presentations c (2.0h KS / 2.0 ECTS)
          Absolvierung im 4., 5., 6. Semester empfohlen
  • Bachelorstudium International Business and Economics (SKZ: 516, Version: 19W.1)
    • Fach: Languages (Wahlfach)
      • Sprachen ( 0.0h KS / 16.0 ECTS)
        • 554.013 English I: Social English and Presentations c (2.0h KS / 2.0 ECTS)
          Absolvierung im 4., 5., 6. Semester empfohlen

Gleichwertige Lehrveranstaltungen im Sinne der Prüfungsantrittszählung

Sommersemester 2024
  • 554.011 KS English I: Social English and Presentations a (2.0h / 2.0ECTS)
  • 554.013 KS English I: Social English and Presentations c (2.0h / 2.0ECTS)
Wintersemester 2023/24
  • 554.011 KS English I: Social English and Presentations a (2.0h / 2.0ECTS)
  • 554.013 KS English I: Social English and Presentations c (2.0h / 2.0ECTS)
Sommersemester 2023
  • 554.011 KS English I: Social English and Presentations a (2.0h / 2.0ECTS)
  • 554.013 KS English I: Social English and Presentations c (2.0h / 2.0ECTS)
Wintersemester 2022/23
  • 554.011 KS English I: Social English and Presentations a (2.0h / 2.0ECTS)
Sommersemester 2022
  • 554.011 KS English I: Social English and Presentations a (2.0h / 2.0ECTS)
  • 554.013 KS English I: Social English and Presentations c (2.0h / 2.0ECTS)
Wintersemester 2021/22
  • 554.011 KS English I: Social English and Presentations a (2.0h / 2.0ECTS)
  • 554.013 KS English I: Social English and Presentations c (2.0h / 2.0ECTS)
Sommersemester 2021
  • 554.011 KS English I: Social English and Presentations a (2.0h / 2.0ECTS)
  • 554.013 KS English I: Social English and Presentations c (2.0h / 2.0ECTS)
Wintersemester 2020/21
  • 554.011 KS English I: Social English and Presentations a (2.0h / 2.0ECTS)
  • 554.013 KS English I: Social English and Presentations c (2.0h / 2.0ECTS)
Sommersemester 2020
  • 554.011 KS English I: Social English and Presentations a (2.0h / 2.0ECTS)
Wintersemester 2019/20
  • 554.011 KS English I: Social English and Presentations a (2.0h / 2.0ECTS)
  • 554.013 KS English I: Social English and Presentations c (2.0h / 2.0ECTS)
Sommersemester 2019
  • 554.011 KS English I: Social English and Presentations a (2.0h / 2.0ECTS)
  • 554.013 KS English I: Social English and Presentations c (2.0h / 2.0ECTS)
Wintersemester 2018/19
  • 554.011 KS English I: Social English and Presentations a (2.0h / 2.0ECTS)
  • 554.013 KS English I: Social English and Presentations c (2.0h / 2.0ECTS)
Sommersemester 2018
  • 554.013 KS English I: Social English and Presentations c (2.0h / 2.0ECTS)
Wintersemester 2017/18
  • 554.013 KS English I: Social English and Presentations Ic (2.0h / 2.0ECTS)
Sommersemester 2017
  • 554.013 KS English I: Social English and Presentations c (2.0h / 2.0ECTS)
Wintersemester 2016/17
  • 554.013 KS English I: Social English and Presentations c (2.0h / 2.0ECTS)
Sommersemester 2016
  • 554.013 KS English I: Social English and Presentations c (2.0h / 2.0ECTS)
  • 554.015 KS English I: Social English and Presentations e (2.0h / 2.0ECTS)
Wintersemester 2015/16
  • 554.013 KS English I: Social English and Presentations c (2.0h / 2.0ECTS)
Sommersemester 2015
  • 554.013 KU English I: Social English and Presentations c (2.0h / 2.0ECTS)
  • 554.016 KU English I: Social English and Presentations f (2.0h / 2.0ECTS)
Wintersemester 2014/15
  • 554.013 KU English I: Social English and Presentations c (2.0h / 2.0ECTS)
Sommersemester 2014
  • 554.016 KU English I: Social English and Presentations f (2.0h / 2.0ECTS)
Sommersemester 2013
  • 554.015 KU English I: Social English and Presentations e (2.0h / 2.0ECTS)
  • 554.016 KU English I: Social English and Presentations f (2.0h / 2.0ECTS)