780.224 (18W) Issues in Game Studies: Human Behavior & Digital Play

Wintersemester 2018/19

Anmeldefrist abgelaufen.

Erster Termin der LV
01.10.2018 14:00 - 16:00 N.0.27 On Campus
... keine weiteren Termine bekannt

Überblick

Lehrende/r
LV-Titel englisch Issues in Game Studies: Human Behavior & Digital Play
LV-Art Vorlesung-Kurs (prüfungsimmanente LV )
Semesterstunde/n 2.0
ECTS-Anrechnungspunkte 4.0
Anmeldungen 13 (35 max.)
Organisationseinheit
Unterrichtssprache Englisch
LV-Beginn 01.10.2018
eLearning zum Moodle-Kurs
Anmerkungen

Issues in Game Studies – Human Behaviour & Digital Play
Drop-by date for this class is October 22, 2018 (23:55). Dropping it after that results in an automatic fail grade.

Zeit und Ort

Liste der Termine wird geladen...

LV-Beschreibung

Intendierte Lernergebnisse

Einblicke in menschliche Verhaltensweisen im Zusammenhang mit Computerspielen.

Lehrmethodik inkl. Einsatz von eLearning-Tools

Präsentation, Reflexion, schriftliche Prüfung. Workshop Akzente mit Diskussionen und Austausch über Spieleerfahrungen.

Inhalt/e

Wie nähern sich die Computerspiele dem menschlichen Geist? Welchen Zugang haben SpielerInnen? Gefühle, Bedürfnisse und mehr. 

Intendierte Lernergebnisse

Students will acquire insights into selected psychological functions, effects and human mind mechanisms. They will develop a deeper self-awareness and contextualised understanding of human behaviour, presented and offered through various game titles within their design elements and stories. Suggested perspectives will offer an additional approach to videogames.

Lehrmethodik inkl. Einsatz von eLearning-Tools

This class will have a slight workshop character, based on active participation of all students. Personal stories, emotions and the sharing of gaming experiences are essential elements. A supportive, safe and cooperative atmosphere is mandatory and the students are expected to contribute. Lecture inputs lead to general collaborative group discussions.

Presentations: Focusing on specific components of human behaviour in video games, Q&A afterwards.

Reflection paper & written examination

Inhalt/e

How do video games approach the human mind? How do we play games? Needs, music, identity, motivation and the players states are important issues. Including the search for the “darker side of gaming”.

Attention! This class is going to deal with sensitive issues concerning gender, sexuality, race, ethnicity, and class. Mental constitutions, effects and impulses will be addressed. At least in some sessions.

Attention! Due to organizational stuff, the attendance of the first session is compulsory. 


Prüfungsinformationen

Im Fall von online durchgeführten Prüfungen sind die Standards zu beachten, die die technischen Geräte der Studierenden erfüllen müssen, um an diesen Prüfungen teilnehmen zu können.

Prüfungsmethode/n

Schriftliche Prüfung

Präsentation (plus schriftlicher Zusammenfassung 1000 Worte)

Schriftliche Reflexion (700 Worte min., 1000 max.)

Beurteilungskriterien/-maßstäbe

40% - Schriftliche Reflexion (700 Worte min.), Präsentation (plus Zusammenfassung, 1000 Worte pro Person) 

40% - Schriftliche Prüfung

20% - Mitarbeit

Prüfungsmethode/n

Written examination (multiple choice questions and open answer questions.)

Reflection paper. Chicago Manual of Style (16th edition, author/date) is expected for all written work, or else a paper is rejected.

Student presentations. Presentations will be graded individually for every participant or team-member. Q&A session affect all individual grades equally. A write-up of the presentation, including discussion and further conclusions, must be uploaded within two weeks (1000 words per person).

Prüfungsinhalt/e

Individual reflection paper (between 700 and 1000 words).

Written examination (during the last session of the semester, 28.01.2019) about the theoretical topics discussed in the course 

Beurteilungskriterien/-maßstäbe

40% - Reflection paper (700 words min.), presentation (plus write-up, 1000 words per person) 

40% - Written examination

20% - Active participation

Beurteilungsschema

Note Benotungsschema

Position im Curriculum

  • Masterstudium Game Studies and Engineering (SKZ: 992, Version: 17W.2)
    • Fach: Game Studies (Pflichtfach)
      • Issues in Game Studies ( 0.0h VC / 4.0 ECTS)
        • 780.224 Issues in Game Studies: Human Behavior & Digital Play (2.0h VC / 4.0 ECTS)
          Absolvierung im 1. Semester empfohlen

Gleichwertige Lehrveranstaltungen im Sinne der Prüfungsantrittszählung

Diese Lehrveranstaltung ist keiner Kette zugeordnet