554.022 (18W) English II: Meetings and Negotiations b

Wintersemester 2018/19

Anmeldefrist abgelaufen.

Erster Termin der LV
01.10.2018 16:30 - 19:45 , N.0.45
... keine weiteren Termine bekannt

Überblick

Lehrende/r
LV-Titel englisch
English II: Meetings and Negotiations b
LV-Art
Kurs (prüfungsimmanente LV )
Semesterstunde/n
2.0
ECTS-Anrechungspunkte
3.0
Anmeldungen
21 (20 max.)
Organisationseinheit
Unterrichtssprache
Englisch
mögliche Sprache/n der Leistungserbringung
Englisch
LV-Beginn
01.10.2018
eLearning
zum Moodle-Kurs

LV-Beschreibung

Intendierte Lernergebnisse

Studierende sollen auf Englisch im "reader-friendly" Duktus einen kurzen Business-Plan verfassen können.

Studierende sollen auf Englisch eine Diskussion bzw. Sitzung effektiv moderieren können (einschließlich visueller Unterstützung der Inputs)

Studierende sollen kurze informationsorientierte geschäftliche Texte  in klarer, gut verständlicher  englischer Sprache verfassen können

Studierende sollen Einblicke in effektiver Verhandlunsführung gewinnen (Harvard Negotiation Project: Principled Negotiation) und in einfachen Verhandlunssituationen üben

Studierende sollen Fachlexis in Zusammenhang mit Firmengründungen und Firmenführung erwerben.

Lehrmethodik

Kommunikativer studentenzentrierter Unterricht; Gruppenarbeit; Abhalten von Arbeitssitzungen; Training im Verfassen von Berichten und einem Businessplan (process writing mit Feedbackschleife - Verfassen vom Businessplan in mehreren Schritten mit formativem Feedback)

Inhalt/e

Studierende arbeiten in Kleingruppen (4-6 Personen) und planen die Gründung eines Start-ups.  Ein Konzept wird ausgewählt und ausgearbeitet, Planunssitzungen werden abgehalten, ein gemeinsamer Businessplan wird verfasst. Grundlegende Moderations- und Verhandlungstechniken werden auf Englisch trainiert. Die dazugehrige Fachterminologie wird erarbeitet.


Erwartete Vorkenntnisse

Maturaniveau (B2) und erfolgreiche Absolvierung von 554.01X  English I: Social English and Presentations

Intendierte Lernergebnisse

Students work in teams of 4 to 6 to plan a business start-up and draw up a business plan. They hold team meetings, train reader-friendly business writing (business plans), and build up vocabulary related to business start-ups and running a business. 

Students are also introduced to the Principled Negotiation method from the Harvard Negotiation Project and do some basic negotiations training in English.

Target outcomes:

  • Students should be able to name and discuss the standard steps involved planning a business start-up.
  • Students should be able to run team decision-making meetings using appropriate language to moderate the team interaction and discussion. They should be able to employ some techniques for handling conflict in team discussionsand  use visualisation to record and structure discussion inputs. They should be able to take part constructively in a meeting as a participant: LBS - listen, build, signal approach.
  • Students should become familiar with the basics of the Principled Negotiation method (developed by the Harvard Negotiation Project) and use these insights to handle simple negotiation scenarios.
  • Students should develop informative reader-friendly business writing skills: they should be able to write a business plan section (business report) in a clear, informative, reader-friendly style.
  • Students should train and be able to use the lexis for describing business start-ups and small-business management.

Lehrmethodik

  • Communicative methodology with a series of discussion tasks (group meetings) to plan a business start-up and coordinate the writing of a team business plan.
  • Peer and teacher feedback.
  • Group work: teams select a business concept, plan the start-up & draw up a business plan for the start-up concept.
  • Individual team meetings are held with teacher for individual feedback.
  • Process approach to writing (feedback loop).
  • Exercises to develop negotiation skills.
  • Online vocabulary training.

Erwartete Vorkenntnisse

Regular students enrolled at AAU should have already completed English for Business Administration 1. 554.01.................... Students who have transferred from another university or are attending AAU as exchange/Erasmus students should have completed a foundation Business English course at the institution previously attended. 

High-school diploma level English skills are required (Matura level plus).

Literatur


  • Downloadable course workbook (partially based on Effective Meetings Skills by Marion Haynes, Kogan Page)
  • Customized course materials to support class work.
  • E-learning inputs 
  • "Getting to Yes" by Roger Fisher & Wm. Ury, Harvard University Press

Prüfungsinformationen

Prüfungsmethode/n

Abhalten, moderieren, teilnehmen an einer Diskussion/Arbeitssitzung   25% der Note

Verfassen eines Abschnittes eines Businessplanes   30% der Note

Übungen in Verhandlungsführung  10% der Note

Online Vokabelntest zur Fachlexis  15%

Mitarbeit im Unterricht und Aufgaben  20%

Prüfungsinhalt/e

Abhalten einer Teamsitzung zwecks Problemlösung und Entscheidungsfindung basierend auf der Simulation einer Firmengründung (scenario)

Verfassen eines Abschnittes eine Businessplans (z.B. Konzeptdarstellung; Implementierungsplan; Finanzierung; Marketing) 2-3 Seiten / 600 Wörter)

Online Vokabelntest (30 Minuten, 60 Aufgaben) Fachterminologie aus dem lexikalischen Bereich: Firmengründung, Geschäftsführung,Marketing usw

Beurteilungskriterien/-maßstäbe

Effektivität in der Kommunikation und Moderation

Klare verständliche in den Grundzügen grammatikalisch richtige englische Sprache

fundierte Fachlexis

Die Gesamtnote für den Kurs basiert auf die Komination aller Teilleistungen

Prüfungsmethode/n

Meetings test & negotiation scenario (25% & 10% of course points respectively); business plan section (30% of course points); vocabulary test (15%); course work, homework, Moodle activities (20%)




Prüfungsinhalt/e

1-hour group meetings test (choice of scenarios related to launching and running a business); pairwork negotiations (sales & after-sales service); Business Plan - each student writes ONE section of team plan. Online vocabulary test reviewing vocabulary for business start-ups and running a business, business plan.



Beurteilungskriterien/-maßstäbe

Meetings test - one hour team meetings with teacher
 Negotiations scenario - pair work (assessed) in final regular lesson
 Business Plan: First draft, finished version, edited version
 Online vocabulary test (35 minutes, 60 questions)



Beurteilungsschema

Note/Grade Benotungsschema

Position im Curriculum

  • Bachelorstudium Betriebswirtschaft (SKZ: 518, Version: 18W.1)
    • Fach: Business English (Pflichtfach)
      • 8.2 Business English II ( 0.0h VC, KS / 2.0 ECTS)
        • 554.022 English II: Meetings and Negotiations b (2.0h KS / 2.0 ECTS)
          Absolvierung im 4., 5. Semester empfohlen
  • Bachelorstudium Angewandte Betriebswirtschaft (SKZ: 518, Version: 14W.3)
    • Fach: Business Language in Context (Pflichtfach)
      • §9(1) English II: Meetings and Negotiations ( 2.0h KS / 3.0 ECTS)
        • 554.022 English II: Meetings and Negotiations b (2.0h KS / 3.0 ECTS)
  • Bachelorstudium Angewandte Betriebswirtschaft (SKZ: 518, Version: 12W.1)
    • Fach: Business Language in Context (Pflichtfach)
      • English II: Meetings and Negotiations ( 2.0h KS / 3.0 ECTS)
        • 554.022 English II: Meetings and Negotiations b (2.0h KS / 3.0 ECTS)
  • Bachelorstudium Informationsmanagement (SKZ: 522, Version: 17W.1)
    • Fach: Englische Wirtschafts- und Technikkommunikation (Wahlfach)
      • 8.1 Englische Wirtschafts- und Technikkommunikation ( 0.0h XX / 8.0 ECTS)
        • 554.022 English II: Meetings and Negotiations b (2.0h KS / 3.0 ECTS)
          Absolvierung im 5., 6. Semester empfohlen
  • Bachelorstudium Wirtschaft und Recht (SKZ: 519, Version: 12W.3)
    • Fach: Business English in Context (Wahlfach)
      • English II: Meetings and Negotiations ( 2.0h KU / 3.0 ECTS)
        • 554.022 English II: Meetings and Negotiations b (2.0h KS / 3.0 ECTS)

Gleichwertige Lehrveranstaltungen im Sinne der Prüfungsantrittszählung

Wintersemester 2019/20
  • 554.021 KS English II: Meetings and Negotiations a (2.0h / 3.0ECTS)
  • 554.022 KS English II: Meetings and Negotiations b (2.0h / 3.0ECTS)
  • 554.024 KS English II: Meetings and Negotiations d (2.0h / 3.0ECTS)
Wintersemester 2018/19
  • 554.024 KS English II: Meetings and Negotiations d (2.0h / 3.0ECTS)
Sommersemester 2018
  • 554.022 KS English II: Meetings and Negotiations b (2.0h / 3.0ECTS)
  • 554.023 KS English II: Meetings and Negotiations c (2.0h / 3.0ECTS)
  • 554.024 KS English II: Meetings and Negotiations d (2.0h / 3.0ECTS)
Wintersemester 2017/18
  • 554.022 KS English II: Meetings and Negotiations b (2.0h / 3.0ECTS)
  • 554.023 KS English II: Meetings and Negotiations c (2.0h / 3.0ECTS)
  • 554.024 KS English II: Meetings and Negotiations d (2.0h / 3.0ECTS)
Sommersemester 2017
  • 554.021 KS English II: Meetings and Negotiations a (2.0h / 3.0ECTS)
  • 554.022 KS English II: Meetings and Negotiations b (2.0h / 3.0ECTS)
  • 554.023 KS English II: Meetings and Negotiations c (2.0h / 3.0ECTS)
  • 554.024 KS English II: Meetings and Negotiations d (2.0h / 3.0ECTS)
Wintersemester 2016/17
  • 554.023 KS English II: Meetings and Negotiations c (2.0h / 3.0ECTS)
  • 554.024 KS English II: Meetings and Negotiations d (2.0h / 3.0ECTS)
Sommersemester 2016
  • 554.022 KS English II: Meetings and Negotiations b (2.0h / 3.0ECTS)
  • 554.023 KS English II: Meetings and Negotiations c (2.0h / 3.0ECTS)
Wintersemester 2015/16
  • 554.022 KS English II: Meetings and Negotiations b (2.0h / 3.0ECTS)
  • 554.023 KS English II: Meetings and Negotiations c (2.0h / 3.0ECTS)
Sommersemester 2015
  • 554.022 KU English II: Meetings and Negotiations b (2.0h / 3.0ECTS)
Wintersemester 2014/15
  • 554.022 KU English II: Meetings and Negotiations b (2.0h / 3.0ECTS)