180.816 (19S) Entrepreneurship & Innovation Management (IAM)

Sommersemester 2019

Anmeldefrist abgelaufen.

Erster Termin der LV
01.04.2019 09:00 - 13:00 Turing On Campus
... keine weiteren Termine bekannt

Überblick

Lehrende/r
LV-Titel englisch Entrepreneurship & Innovation Management (IAM)
LV-Art Vorlesung-Kurs (prüfungsimmanente LV )
Semesterstunde/n 2.0
ECTS-Anrechnungspunkte 4.0
Anmeldungen 43 (30 max.)
Organisationseinheit
Unterrichtssprache Englisch
mögliche Sprache/n der Leistungserbringung Englisch
LV-Beginn 01.04.2019
eLearning zum Moodle-Kurs
Anmerkungen

In case of questions you may directly contact Wolfgang Lattacher -> Mail: wolfgang.lattacher@aau.at, Phone: +43 463 2700 4056.

Seniorstudium Liberale Ja

Zeit und Ort

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LV-Beschreibung

Intendierte Lernergebnisse

The course strives to provide participants with the theoretical knowledge in the chosen areas as well as to assist them in applying this knowledge in the practical context through the case work and preparation of the course report.

Lehrmethodik inkl. Einsatz von eLearning-Tools

Interactive lectures; case discussion; preparing, presenting and submitting the course report

Inhalt/e

Innovation Management (Wolfgang Lattacher)

  • Innovation Management - Relevance and definitions
  • Types of innovations (product, process, position, business model; + disruptive innovation)
  • Strategy and innovation (competitive-, blue ocean-, timing strategy, open innovation)
  • Structure and innovation (organizational dilemma, ambidexterity)
  • Culture and innovation (supporting/limiting factors)
  • Innovation process (from the idea to the launch)

Entrepreneurship (Zulaicha Parastuty)

  • Entrepreneurship: Introduction
  • The entrepreneur
  • Thinking and Acting
  • Entrepreneurial Opportunity
  • Entrepreneurial Process & Ecosystem
  • Resources
  • Creating New Venture: Lean startup

Literatur

Bessant & Tidd (2015): Innovation and Entrepreneurship. Third ed. Wiley, UK

Blank, S. (2013): Why the Lean Startup changes everything. HBR, 3-9

Nielsen et al. ( 2012): Entrepreneurship in Theory and Practice. Paradoxes in Play. Edward Elgar, Cheltenham 



Prüfungsinformationen

Im Fall von online durchgeführten Prüfungen sind die Standards zu beachten, die die technischen Geräte der Studierenden erfüllen müssen, um an diesen Prüfungen teilnehmen zu können.

Prüfungsmethode/n

This lecture-course will be evaluated based on the following methods:

1. Written exam

2.  Assignments (Group work & individual participation)


Beurteilungsschema

Note Benotungsschema

Position im Curriculum

  • Masterstudium Media and Convergence Management (SKZ: 150, Version: 13W.2)
    • Fach: Innovation and Marketing (IAM) (Pflichtfach)
      • Entrepreneurship & Innovation Management (IAM) ( 2.0h VK / 4.0 ECTS)
        • 180.816 Entrepreneurship & Innovation Management (IAM) (2.0h VC / 4.0 ECTS)
          Absolvierung im 2. Semester empfohlen
  • Masterstudium Information and Communications Engineering (ICE) (SKZ: 488, Version: 15W.1)
    • Fach: Management and Economics: Advanced (WI) (Wahlfach)
      • Entrepreneurship & Innovation Management ( 0.0h VK, VO, KU / 10.0 ECTS)
        • 180.816 Entrepreneurship & Innovation Management (IAM) (2.0h VC / 4.0 ECTS)

Gleichwertige Lehrveranstaltungen im Sinne der Prüfungsantrittszählung

Sommersemester 2018
  • 180.816 VC Entrepreneurship & Innovation Management (IAM) (2.0h / 4.0ECTS)
Sommersemester 2017
  • 180.816 VC Entrepreneurship & Innovation Management (IAM) (2.0h / 4.0ECTS)
Sommersemester 2016
  • 180.816 VC Entrepreneurship & Innovation Management (IAM) (2.0h / 4.0ECTS)
Sommersemester 2015
  • 180.816 VK Entrepreneurship & Innovation Management (IAM) (2.0h / 4.0ECTS)