602.414 (17W) Marketing II: Marketing research
Overview
- Lecturer
- Tutor/Tutors
- Course title german Marketing 2: Marktforschung
- Type Lecture - Course (continuous assessment course )
- Hours per Week 2.0
- ECTS credits 4.0
- Registrations 34 (30 max.)
- Organisational unit
- Language of instruction Deutsch
- Course begins on 03.10.2017
- eLearning Go to Moodle course
- Seniorstudium Liberale Yes
Time and place
Course Information
Intended learning outcomes
Vermittlung von Grundkenntnissen zum Marktforschungsprozess
Einführung in quantitative und qualitative Erhebungsmethoden
Vermittlung und Anwendung von relevantem Methodenwissen
Teaching methodology including the use of eLearning tools
Vortrag
Übungsaufgaben (teils in Gruppen)
Aktive Integration von SPSS in den LV-Einheiten
Course content
Marktforschung ist ein wichtiger Bestandteil des strategischen und operativen Managements. Ziel der LV ist es daher den Studierenden einen Einblick in Theorie und Praxis von Marktforschungsprojekten zu geben. Dies erfolgt einerseits über den Vortrag der LV-Leiterin, sowie im Rahmen von Mitarbeitsaufträgen, die die Studierenden während des Kurses abzugeben haben.
Themen:
- Prozess und Gütekritieren der Mafo
- Sekundärmarktforschung
- Grundlagen quantitativer und qualitativer Erhebungsmethoden
- Erhebungsdesign und Stichprobenauswahl
- Feldphase und Datengenerierung
- Dateneditierung (mittels SPSS)
- Datenanalyse (mittels SPSS)
- Interpretation und Aufbereitung von Daten
IBM SPSS steht Studierenden auf allen PCs des ZID in PC-Räumen und PC-Gängen kostenfrei zur Verfügung. Wenn Sie SPSS auf ihrem eigenen PC installieren möchten, können Sie beim ZID eine Studierendenlizenz erwerben.
Literature
Basisliteratur:
Homburg, Ch. (2016): Marketingmanagement: Strategie - Instrumente - Umsetzung - Unternehmensführung, 6. Auflage, Wiesbaden.
(Kapitel 6 „Grundlagen und Prozess der Marktforschung“, Kapitel 7 „Datenanalyse und –interpretation“).
Anmerkung: Ältere Ausgaben in der UBK derselben Reihe sind ebenso verwendbar. Bitte beachten Sie, dass es auch eine wesentlich weniger umfangreiche Ausgabe von Homburg mit dem Titel "Einführung in das Marketingmanagement" gibt, welche wir allerdings NICHT empfehlen.
Ergänzungsliteratur:
Kuss, A./Wildner, R./Kreis, H. (2014): Marktforschung. Grundlagen der Datenerhebung und Datenanalyse, 5. vollständig überarbeitete und erweiterte Auflage, Wiesbaden, (Volltextzugang im Lokalsystem der UBK unter http://link.springer.com/content/pdf/10.1007%2F978-3-658-01864-1.pdf)
Malhotra, N. (2009): Marketing Research. An Applied Orientation, 6th Edition (Global Edition), Pearson.
Weiterführende Literatur wird in der Lehrveranstaltung bekannt gegeben.
Intended learning outcomes
Basic knowledge of the marketing research process
Introduction to quantitative and qualitative data collection methods
Practical application of research methods
Teaching methodology including the use of eLearning tools
Lectures
Regular exercises
Active integration of SPSS in the lecture units
Course content
- Marketing research process and quality criteria
- Secondary marketing research
- Quantitative and qualitative research methods
- Design and samples
- Conducting surveys
- Editing data (with SPSS)
- Analyzing data (with SPSS)
- Interpreting and presenting data
IBM SPSS is installed on all computers of the ZID in computer rooms on campus and can there be used by all students free of charge. If you want to install SPSS on your own computer, you can purchase a student licence from the ZID.
Literature
Compulsory Literature:
Homburg, Ch. (2016): Marketingmanagement: Strategie - Instrumente - Umsetzung - Unternehmensführung, 6. Auflage, Wiesbaden.
(Chapter 6 „Grundlagen und Prozess der Marktforschung“, Kapitel 7 „Datenanalyse und –interpretation“).
Additional Literature:
Kuss, A./Wildner, R./Kreis, H. (2014): Marktforschung. Grundlagen der Datenerhebung und Datenanalyse, 5th Edition, Wiesbaden, (Available locally from UBK under http://link.springer.com/content/pdf/10.1007%2F978-3-658-01864-1.pdf)
Malhotra, N. (2009): Marketing Research. An Applied Orientation, 6th Edition (Global Edition), Pearson.
Further literature will be provided during the lecture.
Examination information
Examination methodology
- Endklausur (60%)
- Laufende Abgabe von Übungsbeispielen während des Semesters (30%)
- Mitarbeit & Anwesenheit (10%)
Studierende, die die Lehrveranstaltung vor der dritten LV-Einheit (4.10.) abbrechen, werden nicht benotet. Bei LV-Abbruch bitte benachrichtigen Sie mich. Ein LV-Abbruch nach der dritten LV-Einheit hat eine negative Beurteilung zur Folge (ausgenommen außergewöhnliche Umstände)!
Für einen positiven LV-Abschluss müssen alle Teilbereiche mit mind. 60% erbracht werden (Ausnahme Anwesenheit: hier ist das entschuldigte oder unentschuldigte Fehlen von insg. 4x60 Minuten-Einheiten erlaubt. Fehlt ein/e Studierende/r mehr als diese 4x60 Minuten, gilt der Kurs als abgebrochen und bringt ab der dritten LV-Einheit eine negative Beurteilung mit sich.)
Examination topic(s)
Endklausur: gesamter Stoff der LV
Übungsbeispiele: Lösen von Mafo-Aufgaben mit und ohne SPSS
Assessment criteria / Standards of assessment for examinations
Vollständigkeit und Qualität der Übungsbeispiele, Vollständigkeit der Beantwortung der Klausurfragen, aktive Diskussion und Mitarbeit
Examination methodology
- Final exam (60%)
- Regular home exercises during the semester (30%)
- Attendance and participation (10%)
Students who quit the course before the third course unit (4th October) will not receive a grade. Please inform me if you want to quit the class after the second session. Quitting the course after the third session will result in a negative grade for the class (except extraordinary circumstances)!
To achieve a positive course result, you have to do 60% of all three above-named parts (with the exception of attendance: you can miss 4x60 min of the class. It does not make a difference whether you excuse yourself or whether you don't excuse yourself. If a student misses more than 4x60 minutes, I consider your participation in the course as quit. If this happens after the third course unit, you'll receive a negative grade.
Examination topic(s)
Final exam: course material
Homework exercises: Solve marketing research exercises with and without SPSS
Assessment criteria / Standards of assessment for examinations
Completeness and quality of the homework exercise solutions, completeness of exam question answering, active participation
Grading scheme
Grade / Grade grading schemePosition in the curriculum
- Bachelor's degree programme Applied Business Administration
(SKZ: 518, Version: 14W.3)
-
Subject: Marktorientierte Unternehmensführung
(Compulsory elective)
-
Module: Marketing
-
§10(1) Marketing 2: Marktforschung (
2.0h VC / 4.0 ECTS)
- 602.414 Marketing II: Marketing research (2.0h VC / 4.0 ECTS)
-
§10(1) Marketing 2: Marktforschung (
2.0h VC / 4.0 ECTS)
-
Module: Marketing
-
Subject: Marktorientierte Unternehmensführung
(Compulsory elective)
- Bachelor's degree programme Applied Business Administration
(SKZ: 518, Version: 14W.3)
-
Subject: Product Life Cycle Management
(Compulsory elective)
-
Module: Marketing
-
§10(1) Marketing 2: Marktforschung (
2.0h VC / 4.0 ECTS)
- 602.414 Marketing II: Marketing research (2.0h VC / 4.0 ECTS)
-
§10(1) Marketing 2: Marktforschung (
2.0h VC / 4.0 ECTS)
-
Module: Marketing
-
Subject: Product Life Cycle Management
(Compulsory elective)
- Bachelor's degree programme Applied Business Administration
(SKZ: 518, Version: 14W.3)
-
Subject: Marketing
(Compulsory elective)
-
§10(2) Marketing 2: Marktforschung oder gleichwertige englischsprachige LV (
2.0h VC / 4.0 ECTS)
- 602.414 Marketing II: Marketing research (2.0h VC / 4.0 ECTS)
-
§10(2) Marketing 2: Marktforschung oder gleichwertige englischsprachige LV (
2.0h VC / 4.0 ECTS)
-
Subject: Marketing
(Compulsory elective)
- Bachelor's degree programme Applied Business Administration
(SKZ: 518, Version: 12W.1)
-
Subject: Marktorientierte Unternehmensführung
(Compulsory elective)
-
Module: Marketing
-
Marketing 2: Marktforschung (
2.0h VC / 4.0 ECTS)
- 602.414 Marketing II: Marketing research (2.0h VC / 4.0 ECTS)
-
Marketing 2: Marktforschung (
2.0h VC / 4.0 ECTS)
-
Module: Marketing
-
Subject: Marktorientierte Unternehmensführung
(Compulsory elective)
- Bachelor's degree programme Applied Business Administration
(SKZ: 518, Version: 12W.1)
-
Subject: Product Life Cycle Management
(Compulsory elective)
-
Module: Marketing
-
Marketing 2: Marktforschung (
2.0h VC / 4.0 ECTS)
- 602.414 Marketing II: Marketing research (2.0h VC / 4.0 ECTS)
-
Marketing 2: Marktforschung (
2.0h VC / 4.0 ECTS)
-
Module: Marketing
-
Subject: Product Life Cycle Management
(Compulsory elective)
- Bachelor's degree programme Applied Business Administration
(SKZ: 518, Version: 05W.5)
-
Subject: Foundation course - Marketing and International Management
(Compulsory elective)
-
BS1/2.3 Proseminar oder Vorlesung mit Proseminar (
2.0h PS, VP / 3.0 ECTS)
- 602.414 Marketing II: Marketing research (2.0h VC / 3.0 ECTS)
-
BS1/2.3 Proseminar oder Vorlesung mit Proseminar (
2.0h PS, VP / 3.0 ECTS)
-
Subject: Foundation course - Marketing and International Management
(Compulsory elective)
- Master's degree programme Applied Business Administration
(SKZ: 918, Version: 05W.7)
-
Subject: Foundation course - Marketing and International Management
(Compulsory elective)
-
BS1.2 Vorlesung mit Proseminar oder Vorlesung mit Kurs (
2.0h VP, VK / 3.0 ECTS)
- 602.414 Marketing II: Marketing research (2.0h VC / 3.0 ECTS)
-
BS1.2 Vorlesung mit Proseminar oder Vorlesung mit Kurs (
2.0h VP, VK / 3.0 ECTS)
-
Subject: Foundation course - Marketing and International Management
(Compulsory elective)
- Master's degree programme Applied Business Administration
(SKZ: 918, Version: 05W.7)
-
Subject: Marketing and International Management
(Compulsory elective)
-
Vorlesung mit Proseminar oder Vorlesung mit Kurs (
2.0h VP, VK / 3.0 ECTS)
- 602.414 Marketing II: Marketing research (2.0h VC / 3.0 ECTS)
-
Vorlesung mit Proseminar oder Vorlesung mit Kurs (
2.0h VP, VK / 3.0 ECTS)
-
Subject: Marketing and International Management
(Compulsory elective)
- Bachelor's degree programme Information Management
(SKZ: 522, Version: 17W.1)
-
Subject: Marketing
(Compulsory elective)
-
7.2.2 Marketing 2: Marktforschung (
0.0h KS / 4.0 ECTS)
- 602.414 Marketing II: Marketing research (2.0h VC / 4.0 ECTS) Absolvierung im 5., 6. Semester empfohlen
-
7.2.2 Marketing 2: Marktforschung (
0.0h KS / 4.0 ECTS)
-
Subject: Marketing
(Compulsory elective)
- Bachelor's degree programme Information Management
(SKZ: 522, Version: 12W.1)
-
Subject: Marketing
(Compulsory elective)
-
3.2.2 Marketing 2: Marktforschung (
0.0h KU / 4.0 ECTS)
- 602.414 Marketing II: Marketing research (2.0h VC / 4.0 ECTS)
-
3.2.2 Marketing 2: Marktforschung (
0.0h KU / 4.0 ECTS)
-
Subject: Marketing
(Compulsory elective)
- Bachelor's degree programme Information Management
(SKZ: 522, Version: 05W.4)
-
Subject: Marketing und Internationales Management
(Compulsory elective)
-
Proseminar oder Vorlesung mit Proseminar (
2.0h PS, VP / 3.0 ECTS)
- 602.414 Marketing II: Marketing research (2.0h VC / 4.0 ECTS)
-
Proseminar oder Vorlesung mit Proseminar (
2.0h PS, VP / 3.0 ECTS)
-
Subject: Marketing und Internationales Management
(Compulsory elective)
- Master's degree programme Information Management
(SKZ: 922, Version: 05W.2)
-
Subject: Marketing und internationales Management - Grundlagen
(Compulsory elective)
-
Proseminar oder Vorlesung mit Proseminar (
2.0h PS, VP / 3.0 ECTS)
- 602.414 Marketing II: Marketing research (2.0h VC / 4.0 ECTS)
-
Proseminar oder Vorlesung mit Proseminar (
2.0h PS, VP / 3.0 ECTS)
-
Subject: Marketing und internationales Management - Grundlagen
(Compulsory elective)
- Master's degree programme Information and Communications Engineering (ICE)
(SKZ: 488, Version: 15W.1)
-
Subject: Management and Law: Complements (WI)
(Compulsory elective)
-
Management and Law: Complements (
0.0h VO, VK, KU / 8.0 ECTS)
- 602.414 Marketing II: Marketing research (2.0h VC / 4.0 ECTS)
-
Management and Law: Complements (
0.0h VO, VK, KU / 8.0 ECTS)
-
Subject: Management and Law: Complements (WI)
(Compulsory elective)
- Bachelor's degree programme Business and Law
(SKZ: 519, Version: 05W.5)
-
Subject: Marketing and International Management
(Compulsory elective)
-
BS1.3 Proseminar oder Vorlesung mit Proseminar (
2.0h PS, VP / 3.0 ECTS)
- 602.414 Marketing II: Marketing research (2.0h VC / 3.0 ECTS)
-
BS1.3 Proseminar oder Vorlesung mit Proseminar (
2.0h PS, VP / 3.0 ECTS)
-
Subject: Marketing and International Management
(Compulsory elective)
Equivalent courses for counting the examination attempts
-
Sommersemester 2024
- 602.414 VC SBWL Marketing II: Marktforschung| Market Research (2.0h / 4.0ECTS)
-
Wintersemester 2023/24
- 602.414 VC SBWL Marketing II: Marktforschung| Market Research (2.0h / 4.0ECTS)
-
Sommersemester 2023
- 602.414 VC SBWL Marketing II: Marktforschung| Market Research (2.0h / 4.0ECTS)
-
Wintersemester 2022/23
- 602.416 VC SBWL Marketing II: Marktforschung| Market Research (2.0h / 4.0ECTS)
-
Sommersemester 2022
- 602.414 VC SBWL Marketing Vertiefung II: Marktforschung (2.0h / 4.0ECTS)
-
Wintersemester 2021/22
- 602.416 VC IBEC: Digital Business 3: Market Research | SBWL Marketing Vertiefung II: Marktforschung (2.0h / 4.0ECTS)
-
Sommersemester 2021
- 602.416 VC IBEC: Digital Business 3: Market Research | SBWL Marketing Vertiefung II: Marktforschung (2.0h / 4.0ECTS)
-
Wintersemester 2020/21
- 602.414 VC SBWL Marketing Vertiefung II: Marktforschung (2.0h / 4.0ECTS)
-
Sommersemester 2020
- 602.414 VP SBWL Marketing Vertiefung II: Marktforschung (2.0h / 4.0ECTS)
- Wintersemester 2019/20
- Sommersemester 2019
- Wintersemester 2018/19
- Sommersemester 2018
- Sommersemester 2017
-
Wintersemester 2016/17
- 602.414 VC Marketing 2: Marktforschung (2.0h / 4.0ECTS)
-
Sommersemester 2016
- 602.414 VP Marketing 2: Marktforschung/ MIM-Grundlagen 4 (2.0h / 4.0ECTS)
-
Wintersemester 2015/16
- 602.414 VC Marketing 2: Marktforschung (2.0h / 4.0ECTS)
-
Sommersemester 2015
- 602.414 VP Marketing 2: Marktforschung/ MIM-Grundlagen 4 (2.0h / 4.0ECTS)
-
Wintersemester 2014/15
- 602.414 VK Marketing 2: Marktforschung (2.0h / 4.0ECTS)
-
Sommersemester 2014
- 602.414 VK Marketing 2: Marktforschung (2.0h / 4.0ECTS)
-
Wintersemester 2013/14
- 602.414 VP Marketing 2: Marktforschung (2.0h / 4.0ECTS)
-
Sommersemester 2013
- 602.414 VP Marketing 2: Marktforschung/ MIM-Grundlagen 4 (2.0h / 3.0ECTS)
-
Wintersemester 2012/13
- 602.414 VP Marketing 2: Marktforschung / MIM-Grundlagen 4: Übung aus Markforschung (2.0h / 4.0ECTS)
-
Sommersemester 2012
- 602.414 VP MIM-Grundlagen 4: Übung aus Marktforschung (2.0h / 3.0ECTS)
-
Wintersemester 2011/12
- 602.414 VP MIM-Grundlagen 4: Übung aus Markforschung (2.0h / 3.0ECTS)
-
Sommersemester 2011
- 602.414 VP MIM-Grundlagen 4: Übung aus Marktforschung (2.0h / 3.0ECTS)