622.400 (17W) HCC Design Basics

Wintersemester 2017/18

Registration deadline has expired.

First course session
02.10.2017 10:00 - 12:00 N.0.07 On Campus
... no further dates known

Overview

Lecturer
Course title german Gestaltungstechnische Grundlagen des HCC
Type Lecture - Course (continuous assessment course )
Hours per Week 2.0
ECTS credits 3.0
Registrations 13 (35 max.)
Organisational unit
Language of instruction German
Course begins on 02.10.2017
eLearning Go to Moodle course

Time and place

List of events is loading...

Course Information

Intended learning outcomes

Nach erfolgreicher Absolvierung des Kurses:

  • hat ein Student/In eine grundlegende Kompetenz betreffend visuellem Design sowie ein Bewusstsein für die Wichtigkeit von visuellem Design in Digitalen und Print-Medien entwickelt
  • ist ein Student/In mit dem Domain spezifischem Vokabular vertraut
  • ist ein Student/In in der Lage wesentliche Mängel im Design von anderen "visuellen Designs" zu erkennen und weiß wie er solche in den eigenen Designs vermeidet
  • ist ein Student/In in der Lage sachgemäße Entscheidungen betreffend Schriftart Wahl, Farbwahl und Layout für visuelle Designs zu treffen
  • versteht ein Student/In und kann grundlegende Konzepte, Elemente und Prinzipien des visuellen Designs anwenden

Teaching methodology including the use of eLearning tools

Vorlesung, praktische und theoretische Übungen im Kurs, Diskussionen, Designprojekt

Course content

Nicht nur künstlerisch talentierte Personen und Design Experten können ansprechende und zweckmäßige visuelle Designs schaffen. Dieser Kurs ist, als Start für den "visuellen Kommunikator" oder jeden der überzeugende visuelle Designs (wie grafische Benutzungsschnittstellen für Desktop-Applikationen, mobile Apps und Websites, sowie Posters, Firmenschriftzüge, Vortragsfolien, Flyers) gestalten möchte, gedacht. In diesem Kurs lernen Sie die theoretischen und praktischen Grundlagen, die für effektive visuelle Kommunikation und Design, notwendig sind.

Themen:

  • Gestaltungstheorie (Gestaltungsgrundlagen, Gestaltungsprinzipien, Gestaltungsregeln)
  • Text/Typografie (Paragraf, Rubrik, Schriftart Auswahl u. Kombination, Lesbarkeit)
  • Farbe (Farbsysteme, Farbpsychologie, Farbauswahl u. Farbkombinationen)
  • Grafiken (Arten, Auswahl, Kombination, Qualität)

Literature

Viele Einführungs-Bücher in visuelles Design behandeln die Meisten (oder viele) der im Kurs behandelten Themen. Unten finden Sie eine Liste von einigen passenden Büchern. Diese Liste stellt lediglich eine Auswahl dar. Die Universitätsbibliothek hat eine Auswahl von Büchern, auch einige der hier angeführten Bücher.

  • Stapelkamp, T.: Screen- und Interfacedesign, Springer, 2007.
  • Teeps I.E.: Joy-of-Use, VDM Verlag Dr. Müller, 2006.
  • Thissen, F.: Kompendium, Screen-Design, Springer, 2001.
  • Wäger, M.: Grafik und Gestaltung, Galileo Press, 2010.
  • Evans, P. & Thomas, M.A.: Exploring the Elements of Design, Delmar, 2013.
  • Lidwell, W., Holden, K., & Butler, J.: Design - Die 100 Prinzipen für erfolgreiche Gestaltung, stiebner, 2004.
  • Millman, D.: The Essential Principles of Graphic Design, How Books, 2008.
  • Poulin, R.: The Language of Graphic Design, Rockport, 2011.

Intended learning outcomes

After successfully completing the course, a student 

  • has developed a visual literacy and an awareness of the importance of visual design in digital media and print media 
  • is familiar with the domain-specific vocabulary 
  • is able to identify essential design flaws in others' visual designs and knows how to avoid such in his/her own designs 
  • is able to make appropriate decisions regarding font selection, color selection, and element layout for visual designs
  • is familiar with some of the basic psychological processes involved in visual communication and interpretation of visual information
  • understands and can use the basic concepts, elements and principles of visual design

Teaching methodology including the use of eLearning tools

lectures, practical and theoretical in-class exercises, assignments, group project

Course content

Not only artistically talented persons and design experts can create appealing and purposeful visual designs. This course is for the beginning "visual communicator", or anyone who wants to shape convincing visual designs (such as graphical user interfaces for desktop applications and mobile apps, web pages, posters, logotypes, presentation slides, flyers). This course provides the theoretical and practical foundations necessary for effective visual communication.

Topics:

  • human-centered design
  • visual psychology / human perception
  • design theory
  • typography / text
  • color theory
  • graphics / images
  • information graphics

Literature

Most introductory books on visual design covers most (or many) of the topics discussed in the course. Below is a list of some suitable books. The list could easily be extended. The university library has a nice collection, including some of the books listed below. 

In English: 

  • Evans, P. & Thomas, M.A.: Exploring the Elements of Design, Delmar, 2013. 
  • Johnson, J.: Designing with the Mind in Mind, Morgan Kaufmann, 2014. 
  • Lidwell, W., Holden, K., & Butler, J.: Design – Die 100 Prinzipen für erfolgreiche Gestaltung, stiebner, 2004. 
  • Millman, D.: The Essential Principles of Graphic Design, How Books, 2008. 
  • Poulin, R.: The Language of Graphic Design, Rockport, 2011. 
  • Schlatter, T. & Levinson, D.: Visual Usability. Morgan Kaufmann, 2013. 

In German: 

  • Stapelkamp, T.: Screen- und Interfacedesign, Springer, 2007. 
  • Teeps I.E.: Joy-of-Use, VDM Verlag Dr. Müller, 2006. 
  • Thissen, F.: Kompendium, Screen-Design, Springer, 2001. 
  • Wäger, M.: Grafik und Gestaltung, Galileo Press, 2010.

Examination information

Im Fall von online durchgeführten Prüfungen sind die Standards zu beachten, die die technischen Geräte der Studierenden erfüllen müssen, um an diesen Prüfungen teilnehmen zu können.

Grading scheme

Grade / Grade grading scheme

Position in the curriculum

  • Bachelor's degree programme Applied Informatics (SKZ: 511, Version: 17W.1)
    • Subject: Human-Centred Computing (Psychology) (Compulsory elective)
      • 1.1 Gestaltungstechnische Grundlagen des HCC ( 2.0h VC / 3.0 ECTS)
        • 622.400 HCC Design Basics (2.0h VC / 3.0 ECTS)
          Absolvierung im 3. Semester empfohlen
  • Bachelor's degree programme Applied Informatics (SKZ: 511, Version: 17W.1)
    • Subject: Human-Centred Computing (Gender Studies) (Compulsory elective)
      • 1.1 Gestaltungstechnische Grundlagen des HCC ( 2.0h VC / 3.0 ECTS)
        • 622.400 HCC Design Basics (2.0h VC / 3.0 ECTS)
          Absolvierung im 3. Semester empfohlen
  • Bachelor's degree programme Applied Informatics (SKZ: 511, Version: 12W.1)
    • Subject: Human-Centred Computing (Psychology) (Compulsory elective)
      • Gestaltungstechnische Grundlagen des HCC ( 2.0h VK / 3.0 ECTS)
        • 622.400 HCC Design Basics (2.0h VC / 3.0 ECTS)
  • Bachelor's degree programme Applied Informatics (SKZ: 511, Version: 12W.1)
    • Subject: Human-Centred Computing (Gendr Studies) (Compulsory elective)
      • Gestaltungstechnische Grundlagen des HCC ( 2.0h VK / 3.0 ECTS)
        • 622.400 HCC Design Basics (2.0h VC / 3.0 ECTS)

Equivalent courses for counting the examination attempts

Wintersemester 2023/24
  • 622.400 VC Visuelle Gestaltung Interaktiver Systeme (2.0h / 4.0ECTS)
Wintersemester 2022/23
  • 622.400 VC Visuelle Gestaltung Interaktiver Systeme (2.0h / 4.0ECTS)
Wintersemester 2021/22
  • 622.400 VC Visuelle Gestaltung Interaktiver Systeme (2.0h / 4.0ECTS)
Wintersemester 2020/21
  • 622.400 VC Visuelle Gestaltung Interaktiver Systeme (2.0h / 4.0ECTS)
Wintersemester 2019/20
  • 622.400 VC Gestaltungstechnische Grundlagen des HCC (2.0h / 3.0ECTS)
Wintersemester 2018/19
  • 622.400 VC Gestaltungstechnische Grundlagen des HCC (2.0h / 3.0ECTS)
Wintersemester 2016/17
  • 622.400 VC Gestaltungstechnische Grundlagen des HCC (2.0h / 3.0ECTS)
Wintersemester 2015/16
  • 622.400 VC Gestaltungstechnische Grundlagen des HCC (2.0h / 3.0ECTS)
Wintersemester 2013/14
  • 622.400 VK Gestaltungstechnische Grundlagen des HCC (2.0h / 3.0ECTS)