160.650 (16W) Psychological Terminology in English
Overview
- Lecturer
- Course title german Psychological Terminology in English
- Type Proseminar (continuous assessment course )
- Hours per Week 1.0
- ECTS credits 2.0
- Registrations 25 (35 max.)
- Organisational unit
- Language of instruction Englisch
- Course begins on 03.10.2016
- eLearning Go to Moodle course
Time and place
Course Information
Intended learning outcomes
Diskussion und Präsentation psychologischer Themen im Plenum sowie Verstehen englischer Fachliteratur und Verfassen englischer Texte.
Teaching methodology including the use of eLearning tools
- Vortrag mit Diskussion.
- Einzelarbeit und Bildung von Gruppen, in denen Film- und Radiomaterial sowie Fachliteratur diskutiert werden.
Course content
Siehe Themen:
- Einstellungen zur Psychose
- Perinatale Zwangsstörung
- Messie-Syndrom/„zwanghaftes Horten“ – wenn sammeln zu einer Obsession wird
- Milgram das berüchtigte Gehorsam Experimente erneut untersucht
- Eine intensive Behandlung von PTSD
- Kriminelles Verhalten bei neurodegenerativ erkrankten Patienten
- ADHS
- Autismus
- Angst und Belastungsreaktion
- Könnte es eines Tages eine Impfung gegen Depression geben?
- Narzissmus und die „Ich“ Generation
- Sucht
- Introversion und Extroversion
- „The Skeleton Cupboard" (Tanya Byron)
- „Emotional Rollercoaster“ (Claudia Hammond)
Literature
Dieckmann, A (2015). Wortschatz Englisch Psychologie: Vokabeln effektiv nach der Häufigkeit ihres Vorkommens lernen. Hamburg: CreateSpace.
American Psychiatric Association. (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders: DSM-5. Washington, D.C: American Psychiatric Publishing.
Falkai, P., & Wittchen, H.-U. (Eds.). (2015). Diagnostisches und Statistisches Manual Psychischer Störungen DSM-5®. Göttingen: Hogrefe.
World Health Organization (2016). ICD-10 Online version. Retrieved from: http://apps.who.int/classifications/icd10/browse/2016/en
Deutschen Institut für Medizinische Dokumentation und Information (2016). ICD-10-GM. Retrieved from: http://www.icd-code.de/icd/code/F00-F99.html
Laplanche, J., & Pontalis, J.-B. (2002). Das Vokabular der Psychoanalyse. Frankfurt am Main: Suhrkamp.
Armer, T. (2011). Cambridge English for Scientists. Cambridge: Cambridge University Press.
Byron, T. (2014). The Skeleton Cupboard: The making of a clinical psychologist. London: Macmillan.
Hammond, C. (2011). Emotional Rollercoaster: A Journey Through the Science of Feelings. London: Harper Perennial.
Intended learning outcomes
Discussion and presentation of psychological issues in English in small groups and plenum as well as understanding of English literature and composition of English texts.
Teaching methodology including the use of eLearning tools
- Lectures and discussion.
- Working alone and in small groups, in which film, radio material, and specialized literature are discussed.
Course content
See topics:
- Attitudes to psychosis
- Perinatal obsessive compulsive disorder
- Hoarding disorder – when stockpiling becomes an obsession
- Milgram’s infamous obedience experiments re-examined
- Intensive treatment for PTSD
- Criminal behaviour in neurodegenerative disease patients
- ADHD
- Autism
- Anxiety and Stress
- Could there one day be a vaccination for depression?
- Narcissism and the “Me” Generation
- Addiction
- Introversion and Extroversion
- "The Skeleton Cupboard" (Tanya Byron)
- "Emotional Rollercoaster“ (Claudia Hammond)
Literature
Dieckmann, A (2015). Wortschatz Englisch Psychologie: Vokabeln effektiv nach der Häufigkeit ihres Vorkommens lernen. Hamburg: CreateSpace.
American Psychiatric Association. (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders: DSM-5. Washington, D.C: American Psychiatric Publishing.
Falkai, P., & Wittchen, H.-U. (Eds.). (2015). Diagnostisches und Statistisches Manual Psychischer Störungen DSM-5®. Göttingen: Hogrefe.
World Health Organization (2016). ICD-10 Online version. Retrieved from: http://apps.who.int/classifications/icd10/browse/2016/en
Deutschen Institut für Medizinische Dokumentation und Information (2016). ICD-10-GM. Retrieved from: http://www.icd-code.de/icd/code/F00-F99.html
Laplanche, J., & Pontalis, J.-B. (2002). Das Vokabular der Psychoanalyse. Frankfurt am Main: Suhrkamp.
Armer, T. (2011). Cambridge English for Scientists. Cambridge: Cambridge University Press.
Byron, T. (2014). The Skeleton Cupboard: The making of a clinical psychologist. London: Macmillan.
Hammond, C. (2011). Emotional Rollercoaster: A Journey Through the Science of Feelings. London: Harper Perennial.
Examination information
Examination methodology
Online Klausur
schriftliche Abschlussarbeiten
Moodle Forum oder Referat
Examination topic(s)
- schriftliche Online Klausur in Moodle Quiz (40%)
- schriftliche Zusammenfassung eines englischen Fachartikels (40%)
- aktive Partizipation online im Moodle Forum oder ein (Gruppen-)Referat (20%)
Assessment criteria / Standards of assessment for examinations
- Prüfungsdauer: 1 Stunde
- Anzahl Seiten: 2-3; letztmöglicher Abgabetermin: Ende SS 2017 (-> 30.06.2017)
- 20 fachliche relevante Fragen/Antworten posten oder Referatsdauer: 10-15 Minuten
Examination methodology
Online exam
Essay
Moodle forum or presentation
Examination topic(s)
- Written online exam in Moodle Quiz (40%)
- Written summary of an English journal article (40%)
- Active participation online in Moodle Forum or a (group) presentation (20%)
Assessment criteria / Standards of assessment for examinations
- Exam duration: 1 hour
- Number of pages: 2-3; submission deadline: end of SS 2017 (-> 30.06.2017)
- Posting of 20 questions/answers which are related to topics in the seminar or presentation: 10-15 minutes in length
Grading scheme
Grade / Grade grading schemePosition in the curriculum
- Bachelor's degree programme Psychology
(SKZ: 640, Version: 11W.5)
-
Subject: Einführung in das Studium der Psychologie
(Compulsory subject)
-
PF 1.3 Englische Fachsprache (
0.0h PS / 2.0 ECTS)
- 160.650 Psychological Terminology in English (1.0h PS / 2.0 ECTS) Absolvierung im 2. Semester empfohlen
-
PF 1.3 Englische Fachsprache (
0.0h PS / 2.0 ECTS)
-
Subject: Einführung in das Studium der Psychologie
(Compulsory subject)