160.650 (16W) Psychological Terminology in English

Wintersemester 2016/17

Registration deadline has expired.

First course session
03.10.2016 17:00 - 19:00 HS 7 On Campus
... no further dates known

Overview

Lecturer
Course title german Psychological Terminology in English
Type Proseminar (continuous assessment course )
Hours per Week 1.0
ECTS credits 2.0
Registrations 25 (35 max.)
Organisational unit
Language of instruction Englisch
Course begins on 03.10.2016
eLearning Go to Moodle course

Time and place

List of events is loading...

Course Information

Intended learning outcomes

Diskussion und Präsentation psychologischer Themen im Plenum sowie Verstehen englischer Fachliteratur und Verfassen englischer Texte.

Teaching methodology including the use of eLearning tools

- Vortrag mit Diskussion.

- Einzelarbeit und Bildung von Gruppen, in denen Film- und Radiomaterial sowie Fachliteratur diskutiert werden.

Course content

Siehe Themen:

  1. Einstellungen zur Psychose
  2. Perinatale Zwangsstörung
  3. Messie-Syndrom/„zwanghaftes Horten“ – wenn sammeln zu einer Obsession wird
  4. Milgram das berüchtigte Gehorsam Experimente erneut untersucht
  5. Eine intensive Behandlung von PTSD 
  6. Kriminelles Verhalten bei neurodegenerativ erkrankten Patienten
  7. ADHS 
  8. Autismus
  9. Angst und Belastungsreaktion
  10. Könnte es eines Tages eine Impfung gegen Depression geben?
  11. Narzissmus und die „Ich“ Generation
  12. Sucht
  13. Introversion und Extroversion
  14. „The Skeleton Cupboard" (Tanya Byron)
  15. „Emotional Rollercoaster“ (Claudia Hammond)

Literature

Dieckmann, A (2015). Wortschatz Englisch Psychologie: Vokabeln effektiv nach der Häufigkeit ihres Vorkommens lernen. Hamburg: CreateSpace.

American Psychiatric Association. (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders: DSM-5. Washington, D.C: American Psychiatric Publishing.

Falkai, P., & Wittchen, H.-U. (Eds.). (2015). Diagnostisches und Statistisches Manual Psychischer Störungen DSM-5®. Göttingen: Hogrefe.

World Health Organization (2016). ICD-10 Online version. Retrieved from: http://apps.who.int/classifications/icd10/browse/2016/en

Deutschen Institut für Medizinische Dokumentation und Information (2016). ICD-10-GM. Retrieved from: http://www.icd-code.de/icd/code/F00-F99.html

Laplanche, J., & Pontalis, J.-B. (2002). Das Vokabular der Psychoanalyse. Frankfurt am Main: Suhrkamp.

Armer, T. (2011). Cambridge English for Scientists. Cambridge: Cambridge University Press.

Byron, T. (2014). The Skeleton Cupboard: The making of a clinical psychologist. London: Macmillan.

Hammond, C. (2011). Emotional Rollercoaster: A Journey Through the Science of Feelings. London: Harper Perennial.

Intended learning outcomes

Discussion and presentation of psychological issues in English in small groups and plenum as well as understanding of English literature and composition of English texts.

Teaching methodology including the use of eLearning tools

- Lectures and discussion.

- Working alone and in small groups, in which film, radio material, and specialized literature are discussed.

Course content

See topics:

  1. Attitudes to psychosis
  2. Perinatal obsessive compulsive disorder
  3. Hoarding disorder – when stockpiling becomes an obsession
  4. Milgram’s infamous obedience experiments re-examined
  5. Intensive treatment for PTSD
  6. Criminal behaviour in neurodegenerative disease patients
  7. ADHD
  8. Autism
  9. Anxiety and Stress
  10. Could there one day be a vaccination for depression?
  11. Narcissism and the “Me” Generation
  12. Addiction
  13. Introversion and Extroversion
  14. "The Skeleton Cupboard" (Tanya Byron)
  15. "Emotional Rollercoaster“ (Claudia Hammond)

Literature

Dieckmann, A (2015). Wortschatz Englisch Psychologie: Vokabeln effektiv nach der Häufigkeit ihres Vorkommens lernen. Hamburg: CreateSpace.

American Psychiatric Association. (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders: DSM-5. Washington, D.C: American Psychiatric Publishing.

Falkai, P., & Wittchen, H.-U. (Eds.). (2015). Diagnostisches und Statistisches Manual Psychischer Störungen DSM-5®. Göttingen: Hogrefe.

World Health Organization (2016). ICD-10 Online version. Retrieved from: http://apps.who.int/classifications/icd10/browse/2016/en

Deutschen Institut für Medizinische Dokumentation und Information (2016). ICD-10-GM. Retrieved from: http://www.icd-code.de/icd/code/F00-F99.html

Laplanche, J., & Pontalis, J.-B. (2002). Das Vokabular der Psychoanalyse. Frankfurt am Main: Suhrkamp.

Armer, T. (2011). Cambridge English for Scientists. Cambridge: Cambridge University Press.

Byron, T. (2014). The Skeleton Cupboard: The making of a clinical psychologist. London: Macmillan.

Hammond, C. (2011). Emotional Rollercoaster: A Journey Through the Science of Feelings. London: Harper Perennial.

Examination information

Im Fall von online durchgeführten Prüfungen sind die Standards zu beachten, die die technischen Geräte der Studierenden erfüllen müssen, um an diesen Prüfungen teilnehmen zu können.

Examination methodology

Online Klausur

schriftliche Abschlussarbeiten

Moodle Forum oder Referat

Examination topic(s)

  1. schriftliche Online Klausur in Moodle Quiz (40%)
  2. schriftliche Zusammenfassung eines englischen Fachartikels (40%)
  3. aktive Partizipation online im Moodle Forum oder ein (Gruppen-)Referat (20%)

Assessment criteria / Standards of assessment for examinations

  1. Prüfungsdauer: 1 Stunde
  2. Anzahl Seiten: 2-3; letztmöglicher Abgabetermin: Ende SS 2017 (-> 30.06.2017)
  3. 20 fachliche relevante Fragen/Antworten posten oder Referatsdauer: 10-15 Minuten

Examination methodology

Online exam

Essay

Moodle forum or presentation

Examination topic(s)

  1. Written online exam in Moodle Quiz (40%)
  2. Written summary of an English journal article (40%)
  3. Active participation online in Moodle Forum or a (group) presentation (20%)

Assessment criteria / Standards of assessment for examinations

  1. Exam duration: 1 hour
  2. Number of pages: 2-3; submission deadline: end of SS 2017 (-> 30.06.2017)
  3. Posting of 20 questions/answers which are related to topics in the seminar or presentation: 10-15 minutes in length

Grading scheme

Grade / Grade grading scheme

Position in the curriculum

  • Bachelor's degree programme Psychology (SKZ: 640, Version: 11W.5)
    • Subject: Einführung in das Studium der Psychologie (Compulsory subject)
      • PF 1.3 Englische Fachsprache ( 0.0h PS / 2.0 ECTS)
        • 160.650 Psychological Terminology in English (1.0h PS / 2.0 ECTS)
          Absolvierung im 2. Semester empfohlen

Equivalent courses for counting the examination attempts

This course is not assigned to a sequence of equivalent courses