552.320 (16W) Issues in Second Language Acquisition: Working with Discourse

Wintersemester 2016/17

Anmeldefrist abgelaufen.

Erster Termin der LV
22.10.2016 10:00 - 13:00 V.1.08 On Campus
... keine weiteren Termine bekannt

Überblick

Lehrende/r
LV-Titel englisch Issues in Second Language Acquisition: Working with Discourse
LV-Art Seminar (prüfungsimmanente LV )
Semesterstunde/n 2.0
ECTS-Anrechnungspunkte 7.0
Anmeldungen 30 (25 max.)
Organisationseinheit
Unterrichtssprache es wurde keine Unterrichtssprache angegeben
LV-Beginn 01.10.2016
eLearning zum Moodle-Kurs

Zeit und Ort

Liste der Termine wird geladen...

LV-Beschreibung

Intendierte Lernergebnisse

Students will familiarize themselves with the various forms and functions of discourse, will learn and apply different methods to work with discourse and will work on one concrete project themselves

Lehrmethodik inkl. Einsatz von eLearning-Tools

- theoretical input

- prep. reading and discussion of literature

- group work

- small empirical projects 

Inhalt/e

"Working with Discourse" will approach discourse both from a theoretical, methodological and practical angle: 

- definition and application of discourse (discourse as text, as discursive practice, as social practice), spoken vs. written discourse (similarities and differences)

- methods to study spoken and written discourse (text analysis, conversation analysis, discourse analysis, multimodal discourse analysis, critical discourse analysis, corpus linguistics)

- discussion of professions which work with discourse (helping professional discousre, political discourse, media discourse)                                  


Literatur

Cameron, D. & I. Panovic (2014). Working with Written Discourse. London: Sage.

Cameron, D. (2001). Working with Spoken Discourse. London: Sage.

Prüfungsinformationen

Im Fall von online durchgeführten Prüfungen sind die Standards zu beachten, die die technischen Geräte der Studierenden erfüllen müssen, um an diesen Prüfungen teilnehmen zu können.

Beurteilungsschema

Note Benotungsschema

Position im Curriculum

  • Diplom-Lehramtsstudium Unterrichtsfach Englisch (SKZ: 344, Version: 04W.7)
    • 2.Abschnitt
      • Fach: Applied Linguistics (Pflichtfach)
        • Second Language Acquisition and Language Instruction Project ( 2.0h SE / 5.0 ECTS)
          • 552.320 Issues in Second Language Acquisition: Working with Discourse (2.0h SE / 5.0 ECTS)
  • Diplom-Lehramtsstudium Unterrichtsfach Englisch (SKZ: 344, Version: 04W.7)
    • 2.Abschnitt
      • Fach: Applied Linguistics (Pflichtfach)
        • Empirical Research in Second Language Acquisition ( 2.0h SE / 5.0 ECTS)
          • 552.320 Issues in Second Language Acquisition: Working with Discourse (2.0h SE / 5.0 ECTS)
  • Bachelorstudium Anglistik und Amerikanistik (SKZ: 612, Version: 15W.3)
    • Fach: Linguistisch ausgerichtetes Wahlfach (Wahlfach)
      • 8.1 Issues in Second Language Acquisition ( 0.0h SE / 6.0 ECTS)
        • 552.320 Issues in Second Language Acquisition: Working with Discourse (2.0h SE / 6.0 ECTS)
          Absolvierung im 4., 5. Semester empfohlen
  • Bachelorstudium Anglistik und Amerikanistik (SKZ: 612, Version: 15W.3)
    • Fach: Freie Kombination (Wahlfach)
      • 10.1 Freie Kombination ( 0.0h SE / 12.0 ECTS)
        • 552.320 Issues in Second Language Acquisition: Working with Discourse (2.0h SE / 6.0 ECTS)
          Absolvierung im 5., 6. Semester empfohlen
  • Bachelorstudium Anglistik und Amerikanistik (SKZ: 612, Version: 10W.3)
    • Fach: Second Language Acquisition and Language Instruction (Wahlfach)
      • Issues in Second Language Acquisition ( 2.0h SE / 7.0 ECTS)
        • 552.320 Issues in Second Language Acquisition: Working with Discourse (2.0h SE / 7.0 ECTS)

Gleichwertige Lehrveranstaltungen im Sinne der Prüfungsantrittszählung

Es liegt keine gleichwertige Lehrveranstaltung im Sinne der Prüfungsantrittszählung vor.