552.960 (15W) Language Education for Specific Contexts

Wintersemester 2015/16

Anmeldefrist abgelaufen.

Erster Termin der LV
07.10.2015 14:00 - 16:00 N.0.42 On Campus
... keine weiteren Termine bekannt

Überblick

Lehrende/r
LV Nummer Südostverbund ENG02001UL
LV-Titel englisch Language Education for Specific Contexts
LV-Art Proseminar (prüfungsimmanente LV )
Semesterstunde/n 2.0
ECTS-Anrechnungspunkte 2.5
Anmeldungen 23 (25 max.)
Organisationseinheit
Unterrichtssprache Englisch
LV-Beginn 07.10.2015

Zeit und Ort

Liste der Termine wird geladen...

LV-Beschreibung

Inhalt/e

Introduction to and practice in the main concepts of English for Specific Purposes.

Intendierte Lernergebnisse

A broader understanding of ESP and classroom practice.

Lehrmethodik inkl. Einsatz von eLearning-Tools

Methodology: Developing Learner Dialogue

Fernstudium Informationen:

see Moodle

Aufnahmebedingungen

Mainly teacher training students, but others very welcome. Part II course (II. Studienabschnitt). FPI and FPII, or SP1 (new curriculum) required. Students should also have completed other teacher training courses.

Inhalt/e

Introduction to and practice in the main concepts of English for Specific Purposes.

Themen

  • 1.The Group and its Language Backgrounds
  • 1. Differences and Similarities between ELT and ESP
  • 2. Developing Learner Dialogue
  • 3. Needs Analysis + Task-based learning
  • 4. Specificity, Frequency, and Key Meanings in Lexis
  • 5. Practice Formats: Groups, Pairs and Individuals; Exercise Types
  • 6, 7. Student 5-minute sessions
  • 8. Careful Listening and Correction
  • 9. Digression, Learner Self-Monitoring and Mid-term Evaluation
  • 10, 11, 12. Student 20-minute sessions
  • 13. Uncovering language weaknesses;drawing
  • 14. Teacher, Trainer, Tutor, Learners
  • 15. Round-up and Feedback

Lehrziel

to practise handling small groups in English while focussing on the learner's wishes, needs and objectives.

Erwartete Vorkenntnisse

Flexibility, curiosity, clarity and independent thinking

Sonstige Studienbehelfe

More practice

Literatur

Reference works, authentic materials, and anything you find online

Prüfungsinformationen

Im Fall von online durchgeführten Prüfungen sind die Standards zu beachten, die die technischen Geräte der Studierenden erfüllen müssen, um an diesen Prüfungen teilnehmen zu können.

Beurteilungskriterien/-maßstäbe

Holding two ESP teaching sessions Writing a 5-8 page course reflection paper

Beurteilungsschema

Note Benotungsschema

Position im Curriculum

  • Bachelor-Lehramtsstudium Bachelor Unterrichtsfach Englisch (SKZ: 407, Version: 15W.2)
    • Fach: Language Teaching in Context (Pflichtfach)
      • ENG.002 Language Education for Specific Contexts ( 2.0h KS, PS / 2.5 ECTS)
        • 552.960 Language Education for Specific Contexts (2.0h PS / 2.5 ECTS)
          Absolvierung im 7., 8. Semester empfohlen
  • Diplom-Lehramtsstudium Unterrichtsfach Englisch (SKZ: 344, Version: 04W.7)
    • 2.Abschnitt
      • Fach: Fachdidaktik des Englischen (Pflichtfach)
        • Teaching English for Specific Purposes ( 0.0h SE / 4.0 ECTS)
          • 552.960 Language Education for Specific Contexts (2.0h PS / 2.5 ECTS)

Gleichwertige Lehrveranstaltungen im Sinne der Prüfungsantrittszählung

Wintersemester 2016/17
  • 552.960 PS Language Education for Specific Contexts (2.0h / 2.5ECTS)
Sommersemester 2016
  • 552.960 PS Language Education for Specific Contexts (2.0h / 2.5ECTS)
Sommersemester 2015
  • 551.940 AG Teaching English for Specific Purposes: CLIL in Secondary Education - Chances, Challenges, and Perspectives (2.0h / 3.0ECTS)
Sommersemester 2013
  • 551.932 SE Innovative Approaches to Language Teaching and Learning (2.0h / 4.0ECTS)