160.154 (16S) Personality approaches by comparison

Sommersemester 2016

Registration deadline has expired.

First course session
09.03.2016 13:00 - 14:30 N.2.35 On Campus
... no further dates known

Overview

Lecturer
Course title german PS Differentielle Psychologie und psychologische Diagnostik: Persönlichkeitsansätze im Vergleich
Type Proseminar (continuous assessment course )
Hours per Week 2.0
ECTS credits 4.0
Registrations 29 (35 max.)
Organisational unit
Language of instruction German
Course begins on 09.03.2016

Time and place

List of events is loading...

Course Information

Teaching methodology including the use of eLearning tools

Vortrag, Diskussionen in Gruppen und im Plenum, Referate, schriftliche Statements

Conditions of admission

Bei zu vielen Anmeldungen wird nach absolvierten ECTS-Punkten aufgenommen

Course content

In der Lehrveranstaltung werden die gängisten Persönlichkeitsansätze auf Basis ihrer geschichtlichen Herkunft, ihrer Validierungsgeschichte, ihrer theoretischen Einbettung und ihrer Einsatzmöglichkeiten in Wissenschaft und in der psychologsichen Praxis umfassend dargestellt und diskutiert.

Teaching objective

Die Studierenden sollen nach Absolvierung des Proseminars in der Lage sein, die Persönlichkeitsansätze, die in der Psychologie für unterschiedliche Bereiche eingesetzt werden, theoretisch einzuordnen und sie hinsichtlich ihrer Einsetzbarkeit in der Forschung, aber auch in der psychologischen Praxis bewerten können.

Prior knowledge expected

Grundlagen der Differentiellen Psychologie und psychologischen Diagnostik

Literature

Als Einführung: 1) Amelang, M., Bartussek, D., Stemmler, G., & Hagemann, D. (2006). Differentielle Psychologie und Persönlichkeitsforschung (6th ed.). Standards Psychologie. Stuttgart: Kohlhammer. 2) Herrmann, T. (1991). Lehrbuch der empirischen Persönlichkeitsforschung (6th ed.). Göttingen: Hogrefe. 3) Kuhl, J. (2010). Lehrbuch der Persönlichkeitspsychologie. Göttingen: Hogrefe. Spezifischere Literatur wird in der Lehrveranstaltung zur Vergügung gestellt.

Teaching methodology including the use of eLearning tools

Lecture, group and plenary discussions, oral presentation, written statements.

Conditions of admission

If there are to many interested students, those with the most absolved ECTS will be accepted.

Course content

In the course, we will present and discuss the most current and established personality approaches in psychology. The focus will lie on their historical and theoretical embedment as well as their history of validation. Furthermore, we will elaborate their fields of application in science and psychological praxis.

Teaching objective

After absolving this course, students should be able to integrate the discussed personality approaches in a theoretical way. Furthermore, they should be able to estimate the applicability of the personality approaches for research as well as psychological and/or psychodiagnostical questions.

Prior knowledge expected

Basics of personality psychology and psychodiagnostics

Literature

Introduction: 1) Amelang, M., Bartussek, D., Stemmler, G., & Hagemann, D. (2006). Differentielle Psychologie und Persönlichkeitsforschung (6th ed.). Standards Psychologie. Stuttgart: Kohlhammer. 2) Herrmann, T. (1991). Lehrbuch der empirischen Persönlichkeitsforschung (6th ed.). Göttingen: Hogrefe. 3) Kuhl, J. (2010). Lehrbuch der Persönlichkeitspsychologie. Göttingen: Hogrefe. More specific texts will be provided during the course.

Examination information

Im Fall von online durchgeführten Prüfungen sind die Standards zu beachten, die die technischen Geräte der Studierenden erfüllen müssen, um an diesen Prüfungen teilnehmen zu können.

Examination topic(s)

Inhalte der Inputs, Referate und Diskussionen

Assessment criteria / Standards of assessment for examinations

Permanenter Prüfungscharakter: Mitarbeit und Aktivität in den Einheiten, Qualität der Referate und der schriftlichen Statements Schriftliche Abschlussarbeiten (max. 10 Seiten)

Examination topic(s)

Inputs, oral presentations and discussions

Assessment criteria / Standards of assessment for examinations

Permanent examination: participation and collaboration during the course, quality of the oral and written presentations. term paper (max. 10 pages)

Grading scheme

Grade / Grade grading scheme

Position in the curriculum

  • Bachelor's degree programme Psychology (SKZ: 640, Version: 11W.5)
    • Subject: Differentielle Psychologie und Psychologische Diagnostik (Compulsory subject)
      • PF 5.3 Proseminar Differentielle Psychologie und psychologische Diagnostik ( 0.0h PS / 4.0 ECTS)
        • 160.154 Personality approaches by comparison (2.0h PS / 4.0 ECTS)
          Absolvierung im 4. Semester empfohlen
  • Bachelor's degree programme Psychology (SKZ: 640, Version: 11W.5)
    • Subject: Psychologische Diagnostik und Testpsychologie (Compulsory elective)
      • WF 14.1 Vertiefende Persönlichkeits- und Differentielle Psychologie & Diagnostik ( 0.0h VP / 4.0 ECTS)
        • 160.154 Personality approaches by comparison (2.0h PS / 4.0 ECTS)
          Absolvierung im 3., 4., 5., 6. Semester empfohlen
  • Bachelor's degree programme Psychology (SKZ: 640, Version: 11W.5)
    • Subject: Psychologische Diagnostik und Testpsychologie (Compulsory elective)
      • WF 14.3 Seminar Psychologische Diagnostik und Testpsychologie ( 0.0h SE / 4.0 ECTS)
        • 160.154 Personality approaches by comparison (2.0h PS / 4.0 ECTS)
          Absolvierung im 3., 4., 5., 6. Semester empfohlen
  • Bachelor's degree programme Psychology (SKZ: 640, Version: 09W.1) qualification required
    • Subject: Differentielle Psychologie und Diagnostik (Compulsory subject)
      • Proseminar Differentielle Psychologie und Diagnostik ( 2.0h PS / 4.0 ECTS)
        • 160.154 Personality approaches by comparison (2.0h PS / 4.0 ECTS)

Equivalent courses for counting the examination attempts

Sommersemester 2021
  • 160.122 PS PS Differentielle Psychologie und psychologische Diagnostik: Persönlichkeitsansätze im Vergleich (2.0h / 4.0ECTS)
Sommersemester 2020
  • 160.122 PS PS Differentielle Psychologie und psychologische Diagnostik: Persönlichkeitsansätze im Vergleich (2.0h / 4.0ECTS)
Sommersemester 2019
  • 160.122 PS PS Differentielle Psychologie und psychologische Diagnostik: Persönlichkeitsansätze im Vergleich (2.0h / 4.0ECTS)
Sommersemester 2018
  • 160.122 PS PS Differentielle Psychologie und psychologische Diagnostik: Persönlichkeitsansätze im Vergleich (2.0h / 4.0ECTS)
Sommersemester 2017
  • 160.122 PS PS Differentielle Psychologie und psychologische Diagnostik: Persönlichkeitsansätze im Vergleich (2.0h / 4.0ECTS)
Sommersemester 2015
  • 160.154 PS PS Differentielle Psychologie und psychologische Diagnostik: Persönlichkeitsansätze im Vergleich (2.0h / 4.0ECTS)