160.117 (16S) Psychology of Spirituality

Sommersemester 2016

Registration deadline has expired.

First course session
01.03.2016 08:30 - 10:00 N.1.44 On Campus
... no further dates known

Overview

Lecturer
Course title german PS Entwicklungspsychologie: Psychologie der Spiritualität
Type Proseminar (continuous assessment course )
Hours per Week 2.0
ECTS credits 4.0
Registrations 27 (35 max.)
Organisational unit
Language of instruction German
Course begins on 01.03.2016
Seniorstudium Liberale Yes

Time and place

List of events is loading...

Course Information

Teaching methodology including the use of eLearning tools

Vortrag, Kleingruppenarbeit, Inputs, Übung von Durchführung und Auswertung der Tiefeninterviews des religiösen Urteils

Course content

Das Seminar gibt den Studierenden eine Einführung in theoretische Grundlagen, psychologische Modelle, Methoden und empirische Ergebnisse der psychologischen Spiritualitätsforschung. Schwerpunkt bildet das Stufenmodell "religiöses Urteil" von Oser & Gmünder

Topics

  • Spiritualität und/oder Religiosität: Etymologie und Begriffserklärung
  • Psychologische Stufenmodelle zur Entwicklung von Spiritualität
  • Operationalisierung von Spiritualität, Möglichkeiten und Grenzen
  • Peak experiences (A. Maslow)
  • Quantitative und qualitative Spiritualitätsforschung
  • State of art mit Schwerpunkt Spiritualität und Gesundheit
  • Interpretation und Diskussion der Forschungsergebnisse
  • Durchführung, Auswertung und Interpretation von Tiefeninterviews zum religiösen Urteil

Keywords

Spiritualität, Relegiösität, Religiöses Urteil, Stufen, Tiefeninterviews, Gesundheit

Teaching objective

- Erwerb fachspezifischer Kenntnisse über psychologische Modelle der Spiritualitätsforschung - Kenntnisse des state of art in der aktuellen Spiritualitätsforschung sowie kritische Auseinandersetzung - Selbständige Durchführung und Auswertung von Tiefeninterviews zum religiösen Urteil

Prior knowledge expected

Interesse am Thema, aktive Mitarbeit und Diskussionsbereitschaft

Literature

Oser, F. & Gmünder, P. (1996. Der Mensch - Stufen seiner religiösen Entwicklung. Ein strukturgenetischer Ansatz. Gütersloh: Gerd Mohn. Rollett, B., Kager, A. (1999). Post-modern religiousness: A prerogative of the "New Religions"? Religious emotions and religious development. Findings of a pilot study. In: K.H. Reich, F. Oser, W. G. Scarlett (Eds.), Being human: The case of religion: Spiritual and religious development, vol. 2 (pp. 142-154). Lengerich: Pabst. Bucher, A. (2014). Psychologie der Spiritualität. (2. Aufl.). Weinheim: Beltz.

Teaching methodology including the use of eLearning tools

Lecture, differentiated instruction, group projects, inputs, discussions, demonstrating and training of interviewing the religious judgement

Course content

This course gives an introduction in basic theory, psychological concepts, methods and empirical outcoming of psychological studies of spirituality. The course will focus on the theory of religious judgement by Oser & Gmünder.

Topics

  • Spiritual and/or eligious: etymology and defintion
  • Psychological theories of spiritual development
  • Measuring of spirituality: common way and problems
  • Peak experiences (A. Maslow)
  • Quantitive and qualitative research of spirituality
  • State of art: correlations between spirituality and health and well-being
  • Interpretation and discussion of research outcomings
  • Training of completing interviews of the religious judgement, evaluation and interprtation

Keywords

Spirituality, Religion, Religious judgement, Stages, Interviews, Health

Teaching objective

- Knowledge of the main psychological theories of spirituality - Critical interpreting of state of art in spiritual research - Being able to complete inverviews of religious judgement

Prior knowledge expected

Motivation to discuss the issue, being interested in spirituality

Literature

Oser, F. & Gmünder, P. (1996. Der Mensch - Stufen seiner religiösen Entwicklung. Ein strukturgenetischer Ansatz. Gütersloh: Gerd Mohn. Rollett, B., Kager, A. (1999). Post-modern religiousness: A prerogative of the "New Religions"? Religious emotions and religious development. Findings of a pilot study. In: K.H. Reich, F. Oser, W. G. Scarlett (Eds.), Being human: The case of religion: Spiritual and religious development, vol. 2 (pp. 142-154). Lengerich: Pabst. Bucher, A. (2014). Psychologie der Spiritualität. (2. Aufl.). Weinheim: Beltz.

Examination information

Im Fall von online durchgeführten Prüfungen sind die Standards zu beachten, die die technischen Geräte der Studierenden erfüllen müssen, um an diesen Prüfungen teilnehmen zu können.

Examination topic(s)

Beurteilungskriterien der Seminararbeit werden bekannt gegeben.

Assessment criteria / Standards of assessment for examinations

Kontinuierliche Anwesenheit, aktive Mitarbeit, Interview mit zwei Probanden (Durchführung, Auswertung, Interpretation), schriftliche Abschlussarbeit (10 Seiten)

Examination topic(s)

Will be instructed during the course

Assessment criteria / Standards of assessment for examinations

Continuous attendance, active participation, interview of 2 probands (completing the interview, interpretation), short term paper (10 pages)

Grading scheme

Grade / Grade grading scheme

Position in the curriculum

  • Bachelor's degree programme Psychology (SKZ: 640, Version: 11W.5)
    • Subject: Entwicklungspsychologie (Compulsory subject)
      • PF 4.3 Proseminar Entwicklungspsychologie ( 0.0h PS / 4.0 ECTS)
        • 160.117 Psychology of Spirituality (2.0h PS / 4.0 ECTS)
          Absolvierung im 3. Semester empfohlen
  • Bachelor's degree programme Psychology (SKZ: 640, Version: 09W.1) qualification required
    • Subject: Entwicklungspsychologie (Compulsory subject)
      • Proseminar Entwicklungspsychologie ( 2.0h PS / 4.0 ECTS)
        • 160.117 Psychology of Spirituality (2.0h PS / 4.0 ECTS)

Equivalent courses for counting the examination attempts

Wintersemester 2017/18
  • 160.114 PS PS Entwicklungspsychologie: Psychologie der Spiritualität (2.0h / 4.0ECTS)
Wintersemester 2016/17
  • 160.114 PS PS Entwicklungspsychologie: Psychologie der Spiritualität (2.0h / 4.0ECTS)