160.117 (16S) Psychology of Spirituality
Overview
- Lecturer
- Course title german PS Entwicklungspsychologie: Psychologie der Spiritualität
- Type Proseminar (continuous assessment course )
- Hours per Week 2.0
- ECTS credits 4.0
- Registrations 27 (35 max.)
- Organisational unit
- Language of instruction German
- Course begins on 01.03.2016
- Seniorstudium Liberale Yes
Time and place
List of events is loading...
Course Information
Teaching methodology including the use of eLearning tools
Vortrag, Kleingruppenarbeit, Inputs, Übung von Durchführung und Auswertung der Tiefeninterviews des religiösen UrteilsCourse content
Das Seminar gibt den Studierenden eine Einführung in theoretische Grundlagen, psychologische Modelle, Methoden und empirische Ergebnisse der psychologischen Spiritualitätsforschung. Schwerpunkt bildet das Stufenmodell "religiöses Urteil" von Oser & GmünderTopics
- Spiritualität und/oder Religiosität: Etymologie und Begriffserklärung
- Psychologische Stufenmodelle zur Entwicklung von Spiritualität
- Operationalisierung von Spiritualität, Möglichkeiten und Grenzen
- Peak experiences (A. Maslow)
- Quantitative und qualitative Spiritualitätsforschung
- State of art mit Schwerpunkt Spiritualität und Gesundheit
- Interpretation und Diskussion der Forschungsergebnisse
- Durchführung, Auswertung und Interpretation von Tiefeninterviews zum religiösen Urteil
Keywords
Spiritualität, Relegiösität, Religiöses Urteil, Stufen, Tiefeninterviews, GesundheitTeaching objective
- Erwerb fachspezifischer Kenntnisse über psychologische Modelle der Spiritualitätsforschung - Kenntnisse des state of art in der aktuellen Spiritualitätsforschung sowie kritische Auseinandersetzung - Selbständige Durchführung und Auswertung von Tiefeninterviews zum religiösen UrteilPrior knowledge expected
Interesse am Thema, aktive Mitarbeit und DiskussionsbereitschaftLiterature
Oser, F. & Gmünder, P. (1996. Der Mensch - Stufen seiner religiösen Entwicklung. Ein strukturgenetischer Ansatz. Gütersloh: Gerd Mohn. Rollett, B., Kager, A. (1999). Post-modern religiousness: A prerogative of the "New Religions"? Religious emotions and religious development. Findings of a pilot study. In: K.H. Reich, F. Oser, W. G. Scarlett (Eds.), Being human: The case of religion: Spiritual and religious development, vol. 2 (pp. 142-154). Lengerich: Pabst. Bucher, A. (2014). Psychologie der Spiritualität. (2. Aufl.). Weinheim: Beltz.Teaching methodology including the use of eLearning tools
Lecture, differentiated instruction, group projects, inputs, discussions, demonstrating and training of interviewing the religious judgementCourse content
This course gives an introduction in basic theory, psychological concepts, methods and empirical outcoming of psychological studies of spirituality. The course will focus on the theory of religious judgement by Oser & Gmünder.Topics
- Spiritual and/or eligious: etymology and defintion
- Psychological theories of spiritual development
- Measuring of spirituality: common way and problems
- Peak experiences (A. Maslow)
- Quantitive and qualitative research of spirituality
- State of art: correlations between spirituality and health and well-being
- Interpretation and discussion of research outcomings
- Training of completing interviews of the religious judgement, evaluation and interprtation
Keywords
Spirituality, Religion, Religious judgement, Stages, Interviews, HealthTeaching objective
- Knowledge of the main psychological theories of spirituality - Critical interpreting of state of art in spiritual research - Being able to complete inverviews of religious judgementPrior knowledge expected
Motivation to discuss the issue, being interested in spiritualityLiterature
Oser, F. & Gmünder, P. (1996. Der Mensch - Stufen seiner religiösen Entwicklung. Ein strukturgenetischer Ansatz. Gütersloh: Gerd Mohn. Rollett, B., Kager, A. (1999). Post-modern religiousness: A prerogative of the "New Religions"? Religious emotions and religious development. Findings of a pilot study. In: K.H. Reich, F. Oser, W. G. Scarlett (Eds.), Being human: The case of religion: Spiritual and religious development, vol. 2 (pp. 142-154). Lengerich: Pabst. Bucher, A. (2014). Psychologie der Spiritualität. (2. Aufl.). Weinheim: Beltz.Examination information
Im Fall von online durchgeführten Prüfungen sind die Standards zu beachten, die die technischen Geräte der Studierenden erfüllen müssen, um an diesen Prüfungen teilnehmen zu können.
Examination topic(s)
Beurteilungskriterien der Seminararbeit werden bekannt gegeben.Assessment criteria / Standards of assessment for examinations
Kontinuierliche Anwesenheit, aktive Mitarbeit, Interview mit zwei Probanden (Durchführung, Auswertung, Interpretation), schriftliche Abschlussarbeit (10 Seiten)
Examination topic(s)
Will be instructed during the courseAssessment criteria / Standards of assessment for examinations
Continuous attendance, active participation, interview of 2 probands (completing the interview, interpretation), short term paper (10 pages)Grading scheme
Grade / Grade grading schemePosition in the curriculum
- Bachelor's degree programme Psychology
(SKZ: 640, Version: 11W.5)
-
Subject: Entwicklungspsychologie
(Compulsory subject)
-
PF 4.3 Proseminar Entwicklungspsychologie (
0.0h PS / 4.0 ECTS)
- 160.117 Psychology of Spirituality (2.0h PS / 4.0 ECTS) Absolvierung im 3. Semester empfohlen
-
PF 4.3 Proseminar Entwicklungspsychologie (
0.0h PS / 4.0 ECTS)
-
Subject: Entwicklungspsychologie
(Compulsory subject)
- Bachelor's degree programme Psychology
(SKZ: 640, Version: 09W.1)
qualification required
-
Subject: Entwicklungspsychologie
(Compulsory subject)
-
Proseminar Entwicklungspsychologie (
2.0h PS / 4.0 ECTS)
- 160.117 Psychology of Spirituality (2.0h PS / 4.0 ECTS)
-
Proseminar Entwicklungspsychologie (
2.0h PS / 4.0 ECTS)
-
Subject: Entwicklungspsychologie
(Compulsory subject)