602.414 (13W) Marketing 2: Marketing research

Wintersemester 2013/14

Registration deadline has expired.

First course session
23.10.2013 09:00 - 13:00 Z.1.29 On Campus
... no further dates known

Overview

Lecturer
Course title german Marketing 2: Marktforschung
Type Lecture - Proseminar (continuous assessment course )
Hours per Week 2.0
ECTS credits 4.0
Registrations 45 (40 max.)
Organisational unit
Language of instruction German
Course begins on not set
Seniorstudium Liberale Yes

Time and place

List of events is loading...

Course Information

Teaching methodology including the use of eLearning tools

Vortrag/ Lecture Eigenständiges Arbeiten in Gruppen/ Group work Diskussionen/ Discussions

Course content

Marktforschung ist ein wichtiger Bestandteil des strategischen und operativen Managements. Ziel der LV ist es daher den Studierenden einen Einblick in Theorie und Praxis von Marktforschungsprojekten zu geben. Dies erfolgt einerseits über den Vortrag der LV-Leiterin, sowie im Rahmen von Mitarbeitsaufträgen, die die Studierenden während des Kurses abzugeben haben. Marketing research is an important tool of strategic and operative management. The students attending this class should gain a theoretical and practical insight into marketing research projects. On the one hand, lectures will be given, on the other hand students are supposed to work on group assignments to practise the acquired knowledge.

Topics

  • Prozess und Gütekritieren der Mafo/ Marketing research process and quality criteria
  • Sekundärmarktforschung/ Secondary marketing research
  • Grundlagen quantitativer und qualitativer Erhebungsmethoden/ Quantitative and qualitative research methods
  • Erhebungsdesign und Stichprobenauswahl/ Design and samples
  • Feldphase und Datengenerierung/ Conducting surveys
  • Dateneditierung/ Editing data
  • Datenanalyse/ Analyzing data
  • Interpretation und Aufbereitung von Daten/ Presenting Data

Teaching objective

Vermittlung von Grundkenntnissen zum Marktforschungsprozess/ Marketing research process Einführung in quantitative und qualitative Erhebungsmethoden/ Quantitative and qualitative research method (surveys) Vermittlung von relevantem Methodenwissen/ Research methods Felderfahrungen/ Practical experience Einführung in das SPSS/ Introduction to SPSS

Prior knowledge expected

Vorlesung Marktorientierte Unternehmensführung/ Lecture Market-oriented Management Proseminare Marktorientierte Unternehmensführung/ Seminar Market-oriented Management

Literature

Homburg, C./Krohmer, H.(2006). Marketingmanagement, 2. überarb. u. erw. Aufl., Wiesbaden: Kapitel 6 „Grundlagen und Prozess der Marktforschung“, Kapitel 7 „Datenanalyse und –interpretation“ Ergänzungsliteratur: Kuss, A. (2012). Marktforschung, Gabler Springer.(Onlineressource auf der Hompage der Unibibliothek) Berekoven, L./Eckert, W./Ellenrieder, P. (2006). Marktforschung. Methodische Grundlagen und praktische Anwendung, 11. überarb. Aufl., Wiesbaden. Zikmund, W./Babin, B. (2009). Marketing research, South-Western College Pub. Shiu, E. et al. (2010). Marketing Research, Mcgraw-Hill Publ.Comp. Statistik: Bühner, S.(2006). Einführung in die Test- und Fragebogenkonstruktion, Pearson Studium. Backhaus, K (2003). Multivariate Analysemethoden, Springer. Quatember, A. (2007): Statistik ohne Angst vor Formeln, Pearson-Studium. (Onlineressource auf der Hompage der Unibibliothek) Bühl, A.(2006). SPSS 14, Pearson-Studium.

Examination information

Im Fall von online durchgeführten Prüfungen sind die Standards zu beachten, die die technischen Geräte der Studierenden erfüllen müssen, um an diesen Prüfungen teilnehmen zu können.

Examination topic(s)

Inhalte der Lehrveranstaltung/ Contents presented in class

Assessment criteria / Standards of assessment for examinations

schriftliche Klausur/ Written exam (Midterm) Mitarbeitsaufträge (in Gruppen)/ Group assignments Mitarbeit/ Participation in class

Grading scheme

Grade / Grade grading scheme

Position in the curriculum

  • Bachelor's degree programme Applied Business Administration (SKZ: 518, Version: 12W.1)
    • Subject: Marktorientierte Unternehmensführung (Compulsory elective)
      • Module: Marketing
        • Marketing 2: Marktforschung ( 2.0h VC / 4.0 ECTS)
          • 602.414 Marketing 2: Marketing research (2.0h VP / 4.0 ECTS)
  • Bachelor's degree programme Applied Business Administration (SKZ: 518, Version: 12W.1)
    • Subject: Product Life Cycle Management (Compulsory elective)
      • Module: Marketing
        • Marketing 2: Marktforschung ( 2.0h VC / 4.0 ECTS)
          • 602.414 Marketing 2: Marketing research (2.0h VP / 4.0 ECTS)
  • Bachelor's degree programme Applied Business Administration (SKZ: 518, Version: 05W.5)
    • Subject: Foundation course - Marketing and International Management (Compulsory elective)
      • BS1/2.3 Proseminar oder Vorlesung mit Proseminar ( 2.0h PS, VP / 3.0 ECTS)
        • 602.414 Marketing 2: Marketing research (2.0h VP / 3.0 ECTS)
  • Master's degree programme Applied Business Administration (SKZ: 918, Version: 05W.7)
    • Subject: Foundation course - Marketing and International Management (Compulsory elective)
      • BS1.3 Proseminar oder Vorlesung mit Proseminar ( 2.0h PS, VP / 3.0 ECTS)
        • 602.414 Marketing 2: Marketing research (2.0h VP / 4.0 ECTS)
  • Master's degree programme Applied Business Administration (SKZ: 918, Version: 05W.7)
    • Subject: Marketing and International Management (Compulsory elective)
      • Vorlesung mit Proseminar oder Vorlesung mit Kurs ( 2.0h VP, VK / 3.0 ECTS)
        • 602.414 Marketing 2: Marketing research (2.0h VP / 4.0 ECTS)
  • Master's degree programme Applied Business Administration (SKZ: 918, Version: 05W.7)
    • Subject: Foundation course - Marketing and International Management (Compulsory elective)
      • EW1.2 Proseminar oder Vorlesung mit Proseminar ( 2.0h PS, VP / 3.0 ECTS)
        • 602.414 Marketing 2: Marketing research (2.0h VP / 4.0 ECTS)
  • Bachelor's degree programme Information Management (SKZ: 522, Version: 12W.1)
    • Subject: Marketing (Compulsory elective)
      • 3.2.2 Marketing 2: Marktforschung ( 0.0h KU / 4.0 ECTS)
        • 602.414 Marketing 2: Marketing research (2.0h VP / 4.0 ECTS)
  • Bachelor's degree programme Information Management (SKZ: 522, Version: 05W.4)
    • Subject: Marketing und Internationales Management (Compulsory elective)
      • Proseminar oder Vorlesung mit Proseminar ( 2.0h PS, VP / 3.0 ECTS)
        • 602.414 Marketing 2: Marketing research (2.0h VP / 4.0 ECTS)
  • Master's degree programme Information Management (SKZ: 922, Version: 05W.2)
    • Subject: Marketing und internationales Management - Grundlagen (Compulsory elective)
      • Proseminar oder Vorlesung mit Proseminar ( 2.0h PS, VP / 3.0 ECTS)
        • 602.414 Marketing 2: Marketing research (2.0h VP / 4.0 ECTS)
  • Bachelor's degree programme Business and Law (SKZ: 519, Version: 05W.5)
    • Subject: Marketing and International Management (Compulsory elective)
      • BS1.3 Proseminar oder Vorlesung mit Proseminar ( 2.0h PS, VP / 3.0 ECTS)
        • 602.414 Marketing 2: Marketing research (2.0h VP / 4.0 ECTS)

Equivalent courses for counting the examination attempts

Sommersemester 2024
  • 602.414 VC SBWL Marketing II: Marktforschung| Market Research (2.0h / 4.0ECTS)
Wintersemester 2023/24
  • 602.414 VC SBWL Marketing II: Marktforschung| Market Research (2.0h / 4.0ECTS)
Sommersemester 2023
  • 602.414 VC SBWL Marketing II: Marktforschung| Market Research (2.0h / 4.0ECTS)
Wintersemester 2022/23
  • 602.416 VC SBWL Marketing II: Marktforschung| Market Research (2.0h / 4.0ECTS)
Sommersemester 2022
  • 602.414 VC SBWL Marketing Vertiefung II: Marktforschung (2.0h / 4.0ECTS)
Wintersemester 2021/22
  • 602.416 VC IBEC: Digital Business 3: Market Research | SBWL Marketing Vertiefung II: Marktforschung (2.0h / 4.0ECTS)
Sommersemester 2021
  • 602.416 VC IBEC: Digital Business 3: Market Research | SBWL Marketing Vertiefung II: Marktforschung (2.0h / 4.0ECTS)
Wintersemester 2020/21
  • 602.414 VC SBWL Marketing Vertiefung II: Marktforschung (2.0h / 4.0ECTS)
Sommersemester 2020
  • 602.414 VP SBWL Marketing Vertiefung II: Marktforschung (2.0h / 4.0ECTS)
Wintersemester 2019/20
  • 602.414 VC SBWL Marketing Vertiefung II: Marktforschung (2.0h / 4.0ECTS)
  • 602.416 VC SBWL Marketing Vertiefung II: Marktforschung (parallel) (2.0h / 4.0ECTS)
Sommersemester 2019
  • 602.414 VP Marketing 2: Marktforschung (2.0h / 4.0ECTS)
  • 602.416 VP Marketing 2: Marktforschung (parallel) (2.0h / 4.0ECTS)
Wintersemester 2018/19
  • 602.414 VC Marketing 2: Marktforschung (2.0h / 4.0ECTS)
  • 602.416 VC Marketing 2: Marktforschung (parallel) (2.0h / 4.0ECTS)
Sommersemester 2018
  • 602.414 VP Marketing 2: Marktforschung (2.0h / 4.0ECTS)
  • 602.416 VP Marketing 2: Marktforschung (parallel) (2.0h / 4.0ECTS)
Wintersemester 2017/18
  • 602.414 VC Marketing 2: Marktforschung (2.0h / 4.0ECTS)
Sommersemester 2017
  • 602.414 VP Marketing 2: Marktforschung (Parallelkurs) (2.0h / 4.0ECTS)
  • 602.416 VP Marketing 2: Marktforschung (2.0h / 4.0ECTS)
Wintersemester 2016/17
  • 602.414 VC Marketing 2: Marktforschung (2.0h / 4.0ECTS)
Sommersemester 2016
  • 602.414 VP Marketing 2: Marktforschung/ MIM-Grundlagen 4 (2.0h / 4.0ECTS)
Wintersemester 2015/16
  • 602.414 VC Marketing 2: Marktforschung (2.0h / 4.0ECTS)
Sommersemester 2015
  • 602.414 VP Marketing 2: Marktforschung/ MIM-Grundlagen 4 (2.0h / 4.0ECTS)
Wintersemester 2014/15
  • 602.414 VK Marketing 2: Marktforschung (2.0h / 4.0ECTS)
Sommersemester 2014
  • 602.414 VK Marketing 2: Marktforschung (2.0h / 4.0ECTS)
Sommersemester 2013
  • 602.414 VP Marketing 2: Marktforschung/ MIM-Grundlagen 4 (2.0h / 3.0ECTS)
Wintersemester 2012/13
  • 602.414 VP Marketing 2: Marktforschung / MIM-Grundlagen 4: Übung aus Markforschung (2.0h / 4.0ECTS)
Sommersemester 2012
  • 602.414 VP MIM-Grundlagen 4: Übung aus Marktforschung (2.0h / 3.0ECTS)
Wintersemester 2011/12
  • 602.414 VP MIM-Grundlagen 4: Übung aus Markforschung (2.0h / 3.0ECTS)
Sommersemester 2011
  • 602.414 VP MIM-Grundlagen 4: Übung aus Marktforschung (2.0h / 3.0ECTS)