320.033 (14S) B 3.3 Statistics

Sommersemester 2014

Registration deadline has expired.

First course session
03.03.2014 16:00 - 18:30 HS 2 On Campus
... no further dates known

Overview

Lecturer
Tutor/Tutors
Course title german B 3.3 Statistik
Type Proseminar (continuous assessment course )
Hours per Week 2.0
ECTS credits 4.0
Registrations 142 (150 max.)
Organisational unit
Language of instruction German
Course begins on 03.03.2014
Remarks (english) B 3.1 + B 3.4 alt, LG 1.6.4 + 2.5.2

Time and place

List of events is loading...

Course Information

Course content

In der Lehrveranstaltung wird eine Einfuehrung in die grundlegenden Konzepte der Statistik gegeben. Nach einer kurzen Erlaeuterung elementarer Begriffe werden die grundlegenden Techniken der deskriptiven Statistik vorgestellt. Daran schliesst eine Einfuehrung in die Testtheorie (Chi-Quadrat-Test, Mann-Whitney U-Test, t-Test fuer abhaengige und unabhaengige Stichproben, Kruskal-Wallis Test, einfache Varianzanalyse) sowie in die Regressions- und Korrelationsrechnung an. Ergaenzt werden die Ausfuehrungen durch eine Einfuehrung in das Computerprogramm SPSS.

Prior knowledge expected

Grundbegriffe der deskriptiven Statistik, Wahrscheinlichkeitstheorie sowie Testtheorie (Stoff der AHS bzw. BHS); elementare Kenntnisse von Excel.

Literature

Zucchini, Schlegel, Nenadic, Sperlich, 2009. Statistik für Bachelor- und Masterstudenten. Springer Verlag. (Die LV wird sich über weite Strecken an diesem Lehrbuch orientieren, weshalb der Erwerb des Buches den LV-Teilnehmern nahegelegt wird.) Böker, Sperlich, Zucchini, 2012. Statistikübungen für Bachelor- und Masterstudenten. Springer Verlag. (Das Buch, welches auf das erstgenannte Buch inhaltlich abgestimmt ist, enthält zahlreiche Übungsbeispiele einschließlich der zugehörigen Lösungen und eignet sich somit ausgezeichnet als Prüfungsvorbereitung.) Bühl, 2009. SPSS 18, Pearson. Bühl, 2012, SPSS 20, Pearson. (Die beiden Bücher stellen umfassende Nachschlagewerke für SPSS dar.) Terrell, 2012. Statistics translated: A step-by-step guide to analyzing and interpreting data. Guilford Press. (Das Buch bietet eine Einführung sowohl in die Statistik als auch in SPSS; der klar strukturierte Aufbau dieses step-by-step Guides macht es gerade für den Anfänger sehr leicht verständlich.)

Course content

In this lecture an introduction into elementary concepts of statistics will be given. After a brief discussion of basic terms the fundamental techniques of descriptive statistics will be presented. Subsequently the basics of hypothesis testing (chi-square test, Mann-Whitney U-test, t-test, Kruskal-Wallis test, analysis of variance) and of regression and correlation analysis will be presented. In addition, a short introduction into SPSS will be given.

Prior knowledge expected

Fundamentals of descriptive statistics, probabaility theory and test theory (syllabus of AHS and BHS); basic knowledge of Excel.

Literature

Zucchini, Schlegel, Nenadic, Sperlich, 2009. Statistik für Bachelor- und Masterstudenten. Springer Verlag. (As the course will follow mainly this textbook, its acquisition is suggested.) Böker, Sperlich, Zucchini, 2012. Statistikübungen für Bachelor- und Masterstudenten. Springer Verlag. (This book, which represents a supplement of the previously mentioned one, comprises numerous examples including their solutions and can thus be highly recommended for exam preparation.) Bühl, 2009. SPSS 18, Pearson. Bühl, 2012, SPSS 20, Pearson. (The two books represent comprehensive books of reference for SPSS.) Terrell, 2012. Statistics translated: A step-by-step guide to analyzing and interpreting data. Guilford Press. (The book contains an introduction into statistics as well as into SPSS; the clear structure of this step-by-step guide makes the book very readable just for beginners.)

Examination information

Im Fall von online durchgeführten Prüfungen sind die Standards zu beachten, die die technischen Geräte der Studierenden erfüllen müssen, um an diesen Prüfungen teilnehmen zu können.

Examination topic(s)

Lehrinhalte, welche in der LV besprochen wurden bzw. von den LV-Teilnehmern eigenständig zu erarbeiten waren.

Assessment criteria / Standards of assessment for examinations

(a) Mündliche/schriftliche Prüfung über die LV-Inhalte - Gewichtung 90 % (Formelsammlung gestattet) (b) Schriftliche Arbeit - Gewichtung 10 % Jeder der beiden Teile muss positiv abgeschlossen sein!

Examination topic(s)

Contents that have been discussed within the lecture and contents that have been acquired by the students for themselves.

Assessment criteria / Standards of assessment for examinations

(a) Oral/Written exam concerning the contents of the lecture - weight 80 % (a formulary is allowed) (b) Written paper - weight 20 % Each of the two parts must be positive!

Grading scheme

Grade / Grade grading scheme

Position in the curriculum

  • Teacher training programme Geography and Economics (Secondary School Teacher Accreditation) (SKZ: 456, Version: 04W.7)
    • Stage one
      • Subject: Grundlagen der Wirtschaftskunde und Wirtschaftsgeographie (LG 1.6.) (Compulsory subject)
        • Grundzüge der Öffentlichen Statistik (B3.4, LG 1.6.4) ( 2.0h KU / 3.0 ECTS)
          • 320.033 B 3.3 Statistics (2.0h PS / 4.0 ECTS)
  • Teacher training programme Geography and Economics (Secondary School Teacher Accreditation) (SKZ: 456, Version: 04W.7)
    • Stage two
      • Subject: Methoden der Raumanalyse und räumliche Modellbildung (LG 2.5) (Compulsory subject)
        • Grundzüge der Statistik für Studierende der Geographie (B3.1, LG 2.5.2) ( 2.0h VP / 3.0 ECTS)
          • 320.033 B 3.3 Statistics (2.0h PS / 4.0 ECTS)
  • Bachelor's degree programme Geography (SKZ: 655, Version: 12W.2)
    • Subject: Grundlagen und Methoden der Geographie (Compulsory subject)
      • B 3.3 Statistik ( 0.0h PS/UE / 4.0 ECTS)
        • 320.033 B 3.3 Statistics (2.0h PS / 4.0 ECTS)
  • Bachelor's degree programme Geography (SKZ: 655, Version: 05W.3)
    • Subject: Arbeitsmethoden und Basiskompetenzen (Compulsory subject)
      • Grundzüge der Statistik für Studierende der Geographie (B3.1) ( 2.0h VP / 3.0 ECTS)
        • 320.033 B 3.3 Statistics (2.0h PS / 4.0 ECTS)
  • Bachelor's degree programme Geography (SKZ: 655, Version: 05W.3)
    • Subject: Arbeitsmethoden und Basiskompetenzen (Compulsory subject)
      • Grundzüge der Öffentlichen Statistik (B3.4) ( 2.0h KU / 3.0 ECTS)
        • 320.033 B 3.3 Statistics (2.0h PS / 4.0 ECTS)

Equivalent courses for counting the examination attempts

Sommersemester 2020
  • 320.033 PS Statistik (B 3.3, LG 2.5.2) (2.0h / 4.0ECTS)
Wintersemester 2019/20
  • 320.033 PS Statistik (B 3.3, LG 2.5.2) (2.0h / 4.0ECTS)
Sommersemester 2019
  • 320.033 PS Statistik (B 3.3, LG 2.5.2) (2.0h / 4.0ECTS)
Wintersemester 2018/19
  • 320.033 PS Statistik (B 3.3, LG 2.5.2) (2.0h / 4.0ECTS)
Sommersemester 2018
  • 320.033 PS Statistik (B 3.3, LG 2.5.2) (2.0h / 4.0ECTS)
Wintersemester 2017/18
  • 320.033 PS Statistik (B 3.3, LG 2.5.2) (2.0h / 4.0ECTS)
Sommersemester 2017
  • 320.033 PS B 3.3 Statistik (2.0h / 4.0ECTS)
Sommersemester 2016
  • 320.033 PS B 3.3 Statistik (2.0h / 4.0ECTS)
Sommersemester 2015
  • 320.033 PS B 3.3 Statistik (2.0h / 4.0ECTS)
Sommersemester 2013
  • 320.033 PS B 3.3 Statistik (2.0h / 4.0ECTS)