160.201 (12W) Introduction to methods of psychological research: basics and research designs
Overview
- Lecturer
- Tutor/Tutors
- Course title german Einführung in die psychologischen Forschungsmethoden: Grundlagen und Designs
- Type Lecture - Proseminar (continuous assessment course )
- Hours per Week 2.0
- ECTS credits 3.0
- Registrations 200
- Organisational unit
- Language of instruction German
- Course begins on 02.10.2012
Time and place
List of events is loading...
Course Information
Teaching methodology including the use of eLearning tools
Blended Learning: Videoaufnahme der Vorlesungsteile und Zurverfügungstellen in Moodle; Präsenztermine zur Ergänzung, Diskussion und Feedback zu ersten SeminararbeitsentwürfenCourse content
Im Rahmen des ersten Studienabschnittes wird ein Überblick über die verschiedenen sozialwissenschaftlichen bzw. psychologischen Forschungsdesigns gegeben. Die Methodenvorlesung baut darauf auf und behandelt die innerhalb der einzelnen Designs einsetzbaren konkreten Forschungsmethoden. In beiden Veranstaltungen werden qualitative und quantitative Ansätze gleich behandelt. Es soll ein Überblick über verschiedene methodische Herangehensweisen an psychologische Fragestellungen gegeben werden und eine kritische Einschätzung der Stärken und Schwächen der verschiedenen Forschungsdesigns vorgenommen werden.Topics
- Qualitativ - Quantitativ
- Wissenschaftsgeschichte
- Wissenschaftstheorie
- Einzelfallanalyse
- Explorative Studie
- Feldforschung
- Dokumentenanalyse
- Aktionsforschung
- Experiment
- Korrelationsstudie
- Deskriptive Studie
- Komplexe Designs
- Mixed Methodologies
Keywords
Qualitativ, quantitativ, ForschungsdesignsTeaching objective
Grundlegendes Verständnis für sozialwissenschaftliche Forschungsmethoden; Kompetenz zur Planung einer eigenen Studie, besonders Designentwicklung, qualitative und quantitative Methoden integrierendPrior knowledge expected
Techniken wissenschaftlichen ArbeitensLiterature
Mayring, Ph. (2002). Einführung in die Qualitative Sozialforschung (6. überarb. Aufl.). Weinheim: Psychologie Verlags Union. Bortz, J. & Döring, N. (1996). Forschungsmethoden und Evaluation. Berlin, Springer. Selg, H., Klapprott, J. & Kamenz, R. (1992). Forschungsmethoden der Psychologie (Grundriss der Psychologie Band 3). Stuttgart: Kohlhammer. Atteslander, P. (2006). Methoden der empirischen Sozialforschung (11. Aufl.). Berlin: deGruyter. Flick, U., Kardorff, E.v. & Steinke, I. (Hrsg.). (2003). Qualitative Forschung. Ein Handbuch (3. Aufl.). Reinbek: Rowohlt.Teaching methodology including the use of eLearning tools
Blended learning: all parts of the lecture have been videotaped and will be provided on moodle; personal appointments will supplement the videotaped materials by discussion and feedback on first drafts for term papers.Course content
During the first part of the studies various research designs of psychology and social science is presented. The lecture on research methods will be based on this introductory course and will deal with specific methods of scientific research pertaining to various designs. In both lectures, qualitative and quantitative approaches will be dealt with equally. Different approaches to psychological research questions will be presented and various research designs will be evaluated critically.Topics
- Qualitative vs. quantitative approaches
- History of science
- Theory of science
- Single case studies
- Exploratory studies
- Field research
- Document analysis
- Action research
- Experiments
- Correlational studies
- Descriptive studies
- Complex designs
- Mixed methodologies
Keywords
Qualitative, quantitative, research designsTeaching objective
Acquiring basic understanding of research methods in social science; developing competence in planning own study, especially with respect to developing research designs integrating qualitative and quantitative methodsPrior knowledge expected
Lecture on "Basic techniques of scientific work for psychologists"Literature
Mayring, Ph. (2002). Einführung in die Qualitative Sozialforschung (6. überarb. Aufl.). Weinheim: Psychologie Verlags Union. Bortz, J. & Döring, N. (1996). Forschungsmethoden und Evaluation. Berlin, Springer. Selg, H., Klapprott, J. & Kamenz, R. (1992). Forschungsmethoden der Psychologie (Grundriss der Psychologie Band 3). Stuttgart: Kohlhammer. Atteslander, P. (2006). Methoden der empirischen Sozialforschung (11. Aufl.). Berlin: deGruyter. Flick, U., Kardorff, E.v. & Steinke, I. (Hrsg.). (2003). Qualitative Forschung. Ein Handbuch (3. Aufl.). Reinbek: Rowohlt.Examination information
Im Fall von online durchgeführten Prüfungen sind die Standards zu beachten, die die technischen Geräte der Studierenden erfüllen müssen, um an diesen Prüfungen teilnehmen zu können.
Examination topic(s)
Entwurf eines Projektplanes unter Verwendung der vorgestellten DesignsAssessment criteria / Standards of assessment for examinations
Schriftliche Hausarbeit
Examination topic(s)
Draft of project plan making use of the designs presented in the lecture.Assessment criteria / Standards of assessment for examinations
Written term paper.Grading scheme
Grade / Grade grading schemePosition in the curriculum
- Bachelor's degree programme Applied Informatics
(SKZ: 511, Version: 12W.1)
-
Subject: Human-Centred Computing (Psychology)
(Compulsory elective)
-
Einführung in die psychologischen Forschungsmethoden: Grundlagen und Designs (
2.0h VP / 3.0 ECTS)
- 160.201 Introduction to methods of psychological research: basics and research designs (2.0h VP / 3.0 ECTS)
-
Einführung in die psychologischen Forschungsmethoden: Grundlagen und Designs (
2.0h VP / 3.0 ECTS)
-
Subject: Human-Centred Computing (Psychology)
(Compulsory elective)
- Bachelor's degree programme Psychology
(SKZ: 640, Version: 11W.5)
-
Subject: Methodenlehre/Statistik
(Compulsory subject)
-
PF 8.5 Grundlagen und Forschungsdesigns der Psychologie (
0.0h VP / 3.0 ECTS)
- 160.201 Introduction to methods of psychological research: basics and research designs (2.0h VP / 3.0 ECTS) Absolvierung im 1. Semester empfohlen
-
PF 8.5 Grundlagen und Forschungsdesigns der Psychologie (
0.0h VP / 3.0 ECTS)
-
Subject: Methodenlehre/Statistik
(Compulsory subject)
- Bachelor's degree programme Psychology
(SKZ: 640, Version: 09W.1)
qualification required
-
Subject: Methodenlehre/Statistik
(Compulsory subject)
-
Grundlagen und Forschungsdesigns (
2.0h VO / 3.0 ECTS)
- 160.201 Introduction to methods of psychological research: basics and research designs (2.0h VP / 3.0 ECTS)
-
Grundlagen und Forschungsdesigns (
2.0h VO / 3.0 ECTS)
-
Subject: Methodenlehre/Statistik
(Compulsory subject)
- Universitätslehrgang Psychotherapeutisches Propädeutikum
(SKZ: 818, Version: 21S.1)
-
Subject: Grundlagen der Forschungs- und Wissenschaftsmethodik
(Compulsory subject)
-
Grundlagen der Forschungs- und Wissenschaftsmethodik (
2.0h IL / 4.0 ECTS)
- 160.201 Introduction to methods of psychological research: basics and research designs (2.0h VP / 3.0 ECTS)
-
Grundlagen der Forschungs- und Wissenschaftsmethodik (
2.0h IL / 4.0 ECTS)
-
Subject: Grundlagen der Forschungs- und Wissenschaftsmethodik
(Compulsory subject)
Equivalent courses for counting the examination attempts
-
Wintersemester 2023/24
- 160.201 VP Einführung in die psychologischen Forschungsmethoden: Grundlagen und Designs (2.0h / 3.0ECTS)
-
Wintersemester 2022/23
- 160.201 VP Einführung in die psychologischen Forschungsmethoden: Grundlagen und Designs (2.0h / 3.0ECTS)
-
Wintersemester 2021/22
- 160.201 VP Einführung in die psychologischen Forschungsmethoden: Grundlagen und Designs (2.0h / 3.0ECTS)
-
Wintersemester 2020/21
- 160.201 VP Einführung in die psychologischen Forschungsmethoden: Grundlagen und Designs (2.0h / 3.0ECTS)
-
Wintersemester 2019/20
- 160.201 VP Einführung in die psychologischen Forschungsmethoden: Grundlagen und Designs (Gruppe A) (2.0h / 3.0ECTS)
-
Wintersemester 2013/14
- 160.201 VP Einführung in die psychologischen Forschungsmethoden: Grundlagen und Designs (2.0h / 3.0ECTS)
-
Wintersemester 2011/12
- 160.201 VP Einführung in die psychologischen Forschungsmethoden: Grundlagen und Designs (2.0h / 3.0ECTS)