160.201 (12W) Introduction to methods of psychological research: basics and research designs

Wintersemester 2012/13

Registration deadline has expired.

First course session
02.10.2012 08:30 - 10:00 HS B On Campus
... no further dates known

Overview

Lecturer
Tutor/Tutors
Course title german Einführung in die psychologischen Forschungsmethoden: Grundlagen und Designs
Type Lecture - Proseminar (continuous assessment course )
Hours per Week 2.0
ECTS credits 3.0
Registrations 200
Organisational unit
Language of instruction German
Course begins on 02.10.2012

Time and place

List of events is loading...

Course Information

Teaching methodology including the use of eLearning tools

Blended Learning: Videoaufnahme der Vorlesungsteile und Zurverfügungstellen in Moodle; Präsenztermine zur Ergänzung, Diskussion und Feedback zu ersten Seminararbeitsentwürfen

Course content

Im Rahmen des ersten Studienabschnittes wird ein Überblick über die verschiedenen sozialwissenschaftlichen bzw. psychologischen Forschungsdesigns gegeben. Die Methodenvorlesung baut darauf auf und behandelt die innerhalb der einzelnen Designs einsetzbaren konkreten Forschungsmethoden. In beiden Veranstaltungen werden qualitative und quantitative Ansätze gleich behandelt. Es soll ein Überblick über verschiedene methodische Herangehensweisen an psychologische Fragestellungen gegeben werden und eine kritische Einschätzung der Stärken und Schwächen der verschiedenen Forschungsdesigns vorgenommen werden.

Topics

  • Qualitativ - Quantitativ
  • Wissenschaftsgeschichte
  • Wissenschaftstheorie
  • Einzelfallanalyse
  • Explorative Studie
  • Feldforschung
  • Dokumentenanalyse
  • Aktionsforschung
  • Experiment
  • Korrelationsstudie
  • Deskriptive Studie
  • Komplexe Designs
  • Mixed Methodologies

Keywords

Qualitativ, quantitativ, Forschungsdesigns

Teaching objective

Grundlegendes Verständnis für sozialwissenschaftliche Forschungsmethoden; Kompetenz zur Planung einer eigenen Studie, besonders Designentwicklung, qualitative und quantitative Methoden integrierend

Prior knowledge expected

Techniken wissenschaftlichen Arbeitens

Literature

Mayring, Ph. (2002). Einführung in die Qualitative Sozialforschung (6. überarb. Aufl.). Weinheim: Psychologie Verlags Union. Bortz, J. & Döring, N. (1996). Forschungsmethoden und Evaluation. Berlin, Springer. Selg, H., Klapprott, J. & Kamenz, R. (1992). Forschungsmethoden der Psychologie (Grundriss der Psychologie Band 3). Stuttgart: Kohlhammer. Atteslander, P. (2006). Methoden der empirischen Sozialforschung (11. Aufl.). Berlin: deGruyter. Flick, U., Kardorff, E.v. & Steinke, I. (Hrsg.). (2003). Qualitative Forschung. Ein Handbuch (3. Aufl.). Reinbek: Rowohlt.

Teaching methodology including the use of eLearning tools

Blended learning: all parts of the lecture have been videotaped and will be provided on moodle; personal appointments will supplement the videotaped materials by discussion and feedback on first drafts for term papers.

Course content

During the first part of the studies various research designs of psychology and social science is presented. The lecture on research methods will be based on this introductory course and will deal with specific methods of scientific research pertaining to various designs. In both lectures, qualitative and quantitative approaches will be dealt with equally. Different approaches to psychological research questions will be presented and various research designs will be evaluated critically.

Topics

  • Qualitative vs. quantitative approaches
  • History of science
  • Theory of science
  • Single case studies
  • Exploratory studies
  • Field research
  • Document analysis
  • Action research
  • Experiments
  • Correlational studies
  • Descriptive studies
  • Complex designs
  • Mixed methodologies

Keywords

Qualitative, quantitative, research designs

Teaching objective

Acquiring basic understanding of research methods in social science; developing competence in planning own study, especially with respect to developing research designs integrating qualitative and quantitative methods

Prior knowledge expected

Lecture on "Basic techniques of scientific work for psychologists"

Literature

Mayring, Ph. (2002). Einführung in die Qualitative Sozialforschung (6. überarb. Aufl.). Weinheim: Psychologie Verlags Union. Bortz, J. & Döring, N. (1996). Forschungsmethoden und Evaluation. Berlin, Springer. Selg, H., Klapprott, J. & Kamenz, R. (1992). Forschungsmethoden der Psychologie (Grundriss der Psychologie Band 3). Stuttgart: Kohlhammer. Atteslander, P. (2006). Methoden der empirischen Sozialforschung (11. Aufl.). Berlin: deGruyter. Flick, U., Kardorff, E.v. & Steinke, I. (Hrsg.). (2003). Qualitative Forschung. Ein Handbuch (3. Aufl.). Reinbek: Rowohlt.

Examination information

Im Fall von online durchgeführten Prüfungen sind die Standards zu beachten, die die technischen Geräte der Studierenden erfüllen müssen, um an diesen Prüfungen teilnehmen zu können.

Examination topic(s)

Entwurf eines Projektplanes unter Verwendung der vorgestellten Designs

Assessment criteria / Standards of assessment for examinations

Schriftliche Hausarbeit

Examination topic(s)

Draft of project plan making use of the designs presented in the lecture.

Assessment criteria / Standards of assessment for examinations

Written term paper.

Grading scheme

Grade / Grade grading scheme

Position in the curriculum

  • Bachelor's degree programme Applied Informatics (SKZ: 511, Version: 12W.1)
    • Subject: Human-Centred Computing (Psychology) (Compulsory elective)
      • Einführung in die psychologischen Forschungsmethoden: Grundlagen und Designs ( 2.0h VP / 3.0 ECTS)
        • 160.201 Introduction to methods of psychological research: basics and research designs (2.0h VP / 3.0 ECTS)
  • Bachelor's degree programme Psychology (SKZ: 640, Version: 11W.5)
    • Subject: Methodenlehre/Statistik (Compulsory subject)
      • PF 8.5 Grundlagen und Forschungsdesigns der Psychologie ( 0.0h VP / 3.0 ECTS)
        • 160.201 Introduction to methods of psychological research: basics and research designs (2.0h VP / 3.0 ECTS)
          Absolvierung im 1. Semester empfohlen
  • Bachelor's degree programme Psychology (SKZ: 640, Version: 09W.1) qualification required
    • Subject: Methodenlehre/Statistik (Compulsory subject)
      • Grundlagen und Forschungsdesigns ( 2.0h VO / 3.0 ECTS)
        • 160.201 Introduction to methods of psychological research: basics and research designs (2.0h VP / 3.0 ECTS)
  • Universitätslehrgang Psychotherapeutisches Propädeutikum (SKZ: 818, Version: 21S.1)
    • Subject: Grundlagen der Forschungs- und Wissenschaftsmethodik (Compulsory subject)
      • Grundlagen der Forschungs- und Wissenschaftsmethodik ( 2.0h IL / 4.0 ECTS)
        • 160.201 Introduction to methods of psychological research: basics and research designs (2.0h VP / 3.0 ECTS)

Equivalent courses for counting the examination attempts

Wintersemester 2023/24
  • 160.201 VP Einführung in die psychologischen Forschungsmethoden: Grundlagen und Designs (2.0h / 3.0ECTS)
Wintersemester 2022/23
  • 160.201 VP Einführung in die psychologischen Forschungsmethoden: Grundlagen und Designs (2.0h / 3.0ECTS)
Wintersemester 2021/22
  • 160.201 VP Einführung in die psychologischen Forschungsmethoden: Grundlagen und Designs (2.0h / 3.0ECTS)
Wintersemester 2020/21
  • 160.201 VP Einführung in die psychologischen Forschungsmethoden: Grundlagen und Designs (2.0h / 3.0ECTS)
Wintersemester 2019/20
  • 160.201 VP Einführung in die psychologischen Forschungsmethoden: Grundlagen und Designs (Gruppe A) (2.0h / 3.0ECTS)
Wintersemester 2013/14
  • 160.201 VP Einführung in die psychologischen Forschungsmethoden: Grundlagen und Designs (2.0h / 3.0ECTS)
Wintersemester 2011/12
  • 160.201 VP Einführung in die psychologischen Forschungsmethoden: Grundlagen und Designs (2.0h / 3.0ECTS)