602.411 (12W) MIM-Basics 2: International B2B Marketing

Wintersemester 2012/13

Registration deadline has expired.

First course session
11.01.2013 09:00 - 15:00 HS 7 On Campus
... no further dates known

Overview

Lecturer
Course title german MIM-Grundlagen 2: Vorlesung Internationales B2B Marketing
Type Lecture
Hours per Week 2.0
ECTS credits 3.0
Registrations 132
Organisational unit
Language of instruction German
Course begins on 14.12.2012
Seniorstudium Liberale Yes

Time and place

List of events is loading...

Course Information

Course content

Grundlage der Lehrveranstaltung bilden die geänderten Rahmenbedingungen und die Notwendigkeit einer strategischen Neuorientierung im internationalen Marketing. Als Themenschwerpunkte werden die strategische Analyse der Ausgangssituation für internationalisierende Unternehmen, Entscheidungsbereiche im strategischen internationalen Marketing und Besonderheiten im internationalen Marketing-Mix diskutiert. Der Stoff der Vorlesung wird durch Beispiele aus der Praxis ergänzt.

Topics

  • Grundlagen des internationalen Marketing
  • Kultur als zentraler Einflussfaktor
  • Exportmarktforschung als Erfolgsvoraussetzung
  • Entscheidungsbereiche im strategischen internationalen Marketing
  • Besonderheiten im internationalen Marketing-Mix

Teaching objective

Die Studierenden sollen einen Überblick über Besonderheiten und Entscheidungsbereiche im internationalen Marketing erwerben.

Literature

- Zentes, J., Swoboda, B., Schramm-Klein, H.: Internationales Marketing, Vahlen, München 2006 - Hollensen, S.: Global marketing: a decision-oriented approach, Prentice Hall, Harlow 2007 - Cateora, P.: International Marketing, McGraw-Hill Irwin, New York 2007 - Bartlett Ch. A./Ghoshal S./Birkinshaw J. (2004): Transnational Management, Text, Cases and Readings in Cross-border Management, 4. Aufl., McGraw Hill/Irwin, Boston (gesamtes Buch, Fallstudien ausgenommen) - Kutschker M./Schmid S: (2004): Internationales Management, 3. Aufl., Oldenbourg Verlag München/Wien, Kapitel „Markteintritts- und Marktbearbeitungsstrategien“, „Zielmarktstrategien“, „Timingstrategien“, „Allokationsstrategien“ (S. 820-986)

Examination information

Im Fall von online durchgeführten Prüfungen sind die Standards zu beachten, die die technischen Geräte der Studierenden erfüllen müssen, um an diesen Prüfungen teilnehmen zu können.

Examination topic(s)

Foliensatz

Assessment criteria / Standards of assessment for examinations

ABW Studierende: Vorlesung wird im Rahmen der Fachprüfung geprüft. Studierende anderer Studienrichtungen: bei Bedarf mündl. Prüfung Prof. Schneider.

Grading scheme

Grade / Grade grading scheme

Position in the curriculum

  • Bachelor's degree programme Applied Business Administration (SKZ: 518, Version: 05W.5)
    • Subject: Foundation course - Marketing and International Management (Compulsory elective)
      • BS1/2.1 Vorlesung ( 4.0h VO / 6.0 ECTS)
        • 602.411 MIM-Basics 2: International B2B Marketing (2.0h VO / 3.0 ECTS)
  • Master's degree programme Applied Business Administration (SKZ: 918, Version: 05W.7)
    • Subject: Foundation course - Marketing and International Management (Compulsory elective)
      • BS1.1 Vorlesung ( 4.0h VO / 6.0 ECTS)
        • 602.411 MIM-Basics 2: International B2B Marketing (2.0h VO / 3.0 ECTS)
  • Master's degree programme Applied Business Administration (SKZ: 918, Version: 05W.7)
    • Subject: Marketing and International Management (Compulsory elective)
      • Vorlesung ( 2.0h VO / 3.0 ECTS)
        • 602.411 MIM-Basics 2: International B2B Marketing (2.0h VO / 3.0 ECTS)
  • Master's degree programme Applied Business Administration (SKZ: 918, Version: 05W.7)
    • Subject: Foundation course - Marketing and International Management (Compulsory elective)
      • EW1.1 Vorlesung ( 2.0h VO / 3.0 ECTS)
        • 602.411 MIM-Basics 2: International B2B Marketing (2.0h VO / 3.0 ECTS)
  • Bachelor's degree programme Information Management (SKZ: 522, Version: 05W.4)
    • Subject: Marketing und Internationales Management (Compulsory elective)
      • Vorlesung II ( 2.0h VO / 3.0 ECTS)
        • 602.411 MIM-Basics 2: International B2B Marketing (2.0h VO / 3.0 ECTS)
  • Master's degree programme Information Management (SKZ: 922, Version: 05W.2)
    • Subject: Marketing und internationales Management - Grundlagen (Compulsory elective)
      • Vorlesung II ( 2.0h VO / 3.0 ECTS)
        • 602.411 MIM-Basics 2: International B2B Marketing (2.0h VO / 3.0 ECTS)
  • Bachelor's degree programme Business and Law (SKZ: 519, Version: 05W.5)
    • Subject: Marketing and International Management (Compulsory elective)
      • BS1.1 Vorlesung ( 4.0h VO / 6.0 ECTS)
        • 602.411 MIM-Basics 2: International B2B Marketing (2.0h VO / 3.0 ECTS)

Equivalent courses for counting the examination attempts

Wintersemester 2023/24
  • 602.412 VC Special Topics in Consumer Behavior: International Advertising (2.0h / 4.0ECTS)
Wintersemester 2022/23
  • 602.412 VC Special Topics in Consumer Behavior: International Advertising (2.0h / 4.0ECTS)
Wintersemester 2021/22
  • 602.412 VC Special Topics in Consumer Behavior: International Advertising (2.0h / 4.0ECTS)
Wintersemester 2020/21
  • 602.412 VC Special Topics in Consumer Behavior: International Advertising (2.0h / 4.0ECTS)
Wintersemester 2019/20
  • 602.412 VC Special Topics in Consumer Behavior: International Advertising (2.0h / 4.0ECTS)
Wintersemester 2018/19
  • 602.412 VC Special Topics in Consumer Behavior: International Advertising (2.0h / 4.0ECTS)
Wintersemester 2017/18
  • 602.412 VC Special Topics in Consumer Behavior: International Advertising (2.0h / 4.0ECTS)
Wintersemester 2016/17
  • 602.412 VC Special Topics in Consumer Behavior: International Advertising (2.0h / 4.0ECTS)
Wintersemester 2015/16
  • 602.412 VC Special Topics in Consumer Behavior: International Advertising (2.0h / 4.0ECTS)
Wintersemester 2014/15
  • 602.412 VK Special Topics in Consumer Behavior: International Advertising (2.0h / 4.0ECTS)
Sommersemester 2014
  • 602.421 VK Special Topics in Consumer Behavior: Online Video Streaming (2.0h / 4.0ECTS)
Wintersemester 2013/14
  • 602.412 VP Special Topics in Consumer Behavior: International Advertising (2.0h / 3.0ECTS)
  • 602.421 VK Special Topics in Consumer Behavior: Branded Entertaiment and Media Studies (2.0h / 4.0ECTS)
Sommersemester 2013
  • 602.411 VP Special Topics in Consumer Behavior / MIM-Grundlagen 3: Mobile Marketing (2.0h / 3.0ECTS)
  • 602.421 VK Special Topics in Consumer Behavior / MIM-Grundlagen 3 + MIM-Vertiefung 2 (2.0h / 4.0ECTS)
Wintersemester 2012/13
  • 602.421 VK Special Topics MIM / MIM-Grundlagen 3/ MIM-Vertiefung 2: Strategic Business-to-Business Marketing (2.0h / 4.0ECTS)
  • 602.422 VK Special Topics MIM / MIM-Grundlagen 3/ MIM-Vertiefung 2/ Medienmanagement: Current Issues in Advertising (2.0h / 4.0ECTS)
Wintersemester 2011/12
  • 602.412 VP MIM-Grundlagen 3a: Übung/ Medienmanagement: International Advertising (2.0h / 3.0ECTS)
Wintersemester 2010/11
  • 602.412 VP MIM-Grundlagen 3a: Übung/ Medienmanagement: International Advertising (2.0h / 3.0ECTS)