602.414 (11S) MIM-Grundlagen 4: Übung aus Marktforschung
Overview
- Lecturer
- Course title german MIM-Grundlagen 4: Übung aus Marktforschung
- Type Lecture - Proseminar (continuous assessment course )
- Hours per Week 2.0
- ECTS credits 3.0
- Registrations 45 (50 max.)
- Organisational unit
- Language of instruction German
- Course begins on 10.03.2011
- Seniorstudium Liberale Yes
Time and place
Course Information
Teaching methodology including the use of eLearning tools
Vortrag, Diskussionen, MitarbeitsaufträgeCourse content
Marktforschung ist ein wichtiger Bestandteil des strategischen und operativen Managements. Ziel der LV ist es daher den Studierenden einen Einblick in Theorie und Praxis von Marktforschungsprojekten zu geben. Dies erfolgt einerseits über den Vortrag des LV-Leiters, sowie im Rahmen von Mitarbeitsaufträgen, die die Studierenden während des Kurses abzugeben haben.Topics
- Prozess und Gütekritieren der Mafo
- Sekundärmarktforschung
- Grundlagen Quantitativer und qualitativer Erhebungsmethoden
- Erhebungsdesign und Stichprobenauswahl
- Feldphase und Datengenerierung
- Dateneditierung
- Datenanalyse
- Interpretation und Aufbereitung von Daten
Prior knowledge expected
komplette STEPLiterature
Basisliteratur (Fachprüfungsrelevant!)
Homburg, C./Krohmer, H.: Marketingmanagement, 2. überarb. u. erw. Aufl., Wiesbaden 2006: Kapitel 6 „Grundlagen und Prozess der Marktforschung“, Kapitel 7 „Datenanalyse und –interpretation“
Ergänzungsliteratur
Marktforschung allgemein
Berekoven, L./Eckert, W./Ellenrieder, P.: Marktforschung. Methodische Grundlagen und praktische Anwendung, 11. überarb. Aufl., Wiesbaden 2006.
Malhotra, N.K./Birks, D.F.: Marketing Research. An Applied Approach, 3nd European ed., Harlow, England et al. 2007.
Kamenz U.: Marktforschung, Schäffer-Poeschel, 2002.
Bradley, N.: marketing research: tools & techniques, oxford press, 2007
Bryman/Bell: Business research methods: oxford press, 2006
Zikmund/Babin: Marketing research, 2008
Statistik
Bühner, S.: Einführung in die Test- und Fragebogenkonstruktion, Pearson Studium, 2006.
Backhaus et al.: Multivariate Analysemethoden, Springer, 2003.
Quatember, A.: Statistik ohne Angst vor Formeln, Pearson-Studium, 2007.
Bühl, A.: SPSS 14, Pearson-Studium, 2006
Link to further information
MoodleTeaching methodology including the use of eLearning tools
lecture, discussions, assignmentsDistance learning info
after the lecture the practical assignments will be conducted via MoodleCourse content
Marketing research is one of the most important topics in strategic and tactic business process planning. Objectives of the course is to enable students doing their own research and learn the principals of doing practical and scientific research.Topics
- Process of empirical research
- Data collection
- Research Designs and Sampling
- going in the field
- Dataanalysis
- Reporting and discussion of results
Prior knowledge expected
STEP - intnl. Students upon requestLiterature
for overview look german version. Recommended literature for international students: Bryman/Bell: Business Research Methods. Oxford Press 2008.Examination information
Assessment criteria / Standards of assessment for examinations
50% Zwischenklausur über den Vorlesungsteil (entscheidet über den Weiterverbleib im Kurs), 50% über Kleingruppenarbeiten.
Assessment criteria / Standards of assessment for examinations
50% written exam after lecture, 50% assignmentsGrading scheme
Grade / Grade grading schemePosition in the curriculum
- Bachelor's degree programme Applied Business Administration
(SKZ: 518, Version: 05W.5)
-
Subject: Foundation course - Marketing and International Management
(Compulsory elective)
-
BS1/2.3 Proseminar oder Vorlesung mit Proseminar (
2.0h PS, VP / 3.0 ECTS)
- 602.414 MIM-Grundlagen 4: Übung aus Marktforschung (2.0h VP / 3.0 ECTS)
-
BS1/2.3 Proseminar oder Vorlesung mit Proseminar (
2.0h PS, VP / 3.0 ECTS)
-
Subject: Foundation course - Marketing and International Management
(Compulsory elective)
- Master's degree programme Applied Business Administration
(SKZ: 918, Version: 05W.7)
-
Subject: Foundation course - Marketing and International Management
(Compulsory elective)
-
BS1.3 Proseminar oder Vorlesung mit Proseminar (
2.0h PS, VP / 3.0 ECTS)
- 602.414 MIM-Grundlagen 4: Übung aus Marktforschung (2.0h VP / 3.0 ECTS)
-
BS1.3 Proseminar oder Vorlesung mit Proseminar (
2.0h PS, VP / 3.0 ECTS)
-
Subject: Foundation course - Marketing and International Management
(Compulsory elective)
- Master's degree programme Applied Business Administration
(SKZ: 918, Version: 05W.7)
-
Subject: Marketing and International Management
(Compulsory elective)
-
Vorlesung mit Proseminar oder Vorlesung mit Kurs (
2.0h VP, VK / 3.0 ECTS)
- 602.414 MIM-Grundlagen 4: Übung aus Marktforschung (2.0h VP / 3.0 ECTS)
-
Vorlesung mit Proseminar oder Vorlesung mit Kurs (
2.0h VP, VK / 3.0 ECTS)
-
Subject: Marketing and International Management
(Compulsory elective)
- Master's degree programme Applied Business Administration
(SKZ: 918, Version: 05W.7)
-
Subject: Foundation course - Marketing and International Management
(Compulsory elective)
-
EW1.2 Proseminar oder Vorlesung mit Proseminar (
2.0h PS, VP / 3.0 ECTS)
- 602.414 MIM-Grundlagen 4: Übung aus Marktforschung (2.0h VP / 3.0 ECTS)
-
EW1.2 Proseminar oder Vorlesung mit Proseminar (
2.0h PS, VP / 3.0 ECTS)
-
Subject: Foundation course - Marketing and International Management
(Compulsory elective)
- Bachelor's degree programme Information Management
(SKZ: 522, Version: 05W.4)
-
Subject: Marketing und Internationales Management
(Compulsory elective)
-
Proseminar oder Vorlesung mit Proseminar (
2.0h PS, VP / 3.0 ECTS)
- 602.414 MIM-Grundlagen 4: Übung aus Marktforschung (2.0h VP / 3.0 ECTS)
-
Proseminar oder Vorlesung mit Proseminar (
2.0h PS, VP / 3.0 ECTS)
-
Subject: Marketing und Internationales Management
(Compulsory elective)
- Master's degree programme Information Management
(SKZ: 922, Version: 05W.2)
-
Subject: Marketing und internationales Management - Grundlagen
(Compulsory elective)
-
Proseminar oder Vorlesung mit Proseminar (
2.0h PS, VP / 3.0 ECTS)
- 602.414 MIM-Grundlagen 4: Übung aus Marktforschung (2.0h VP / 3.0 ECTS)
-
Proseminar oder Vorlesung mit Proseminar (
2.0h PS, VP / 3.0 ECTS)
-
Subject: Marketing und internationales Management - Grundlagen
(Compulsory elective)
- Bachelor's degree programme Business and Law
(SKZ: 519, Version: 05W.5)
-
Subject: Marketing and International Management
(Compulsory elective)
-
BS1.3 Proseminar oder Vorlesung mit Proseminar (
2.0h PS, VP / 3.0 ECTS)
- 602.414 MIM-Grundlagen 4: Übung aus Marktforschung (2.0h VP / 3.0 ECTS)
-
BS1.3 Proseminar oder Vorlesung mit Proseminar (
2.0h PS, VP / 3.0 ECTS)
-
Subject: Marketing and International Management
(Compulsory elective)
Equivalent courses for counting the examination attempts
-
Sommersemester 2024
- 602.414 VC SBWL Marketing II: Marktforschung| Market Research (2.0h / 4.0ECTS)
-
Wintersemester 2023/24
- 602.414 VC SBWL Marketing II: Marktforschung| Market Research (2.0h / 4.0ECTS)
-
Sommersemester 2023
- 602.414 VC SBWL Marketing II: Marktforschung| Market Research (2.0h / 4.0ECTS)
-
Wintersemester 2022/23
- 602.416 VC SBWL Marketing II: Marktforschung| Market Research (2.0h / 4.0ECTS)
-
Sommersemester 2022
- 602.414 VC SBWL Marketing Vertiefung II: Marktforschung (2.0h / 4.0ECTS)
-
Wintersemester 2021/22
- 602.416 VC IBEC: Digital Business 3: Market Research | SBWL Marketing Vertiefung II: Marktforschung (2.0h / 4.0ECTS)
-
Sommersemester 2021
- 602.416 VC IBEC: Digital Business 3: Market Research | SBWL Marketing Vertiefung II: Marktforschung (2.0h / 4.0ECTS)
-
Wintersemester 2020/21
- 602.414 VC SBWL Marketing Vertiefung II: Marktforschung (2.0h / 4.0ECTS)
-
Sommersemester 2020
- 602.414 VP SBWL Marketing Vertiefung II: Marktforschung (2.0h / 4.0ECTS)
- Wintersemester 2019/20
- Sommersemester 2019
- Wintersemester 2018/19
- Sommersemester 2018
-
Wintersemester 2017/18
- 602.414 VC Marketing 2: Marktforschung (2.0h / 4.0ECTS)
- Sommersemester 2017
-
Wintersemester 2016/17
- 602.414 VC Marketing 2: Marktforschung (2.0h / 4.0ECTS)
-
Sommersemester 2016
- 602.414 VP Marketing 2: Marktforschung/ MIM-Grundlagen 4 (2.0h / 4.0ECTS)
-
Wintersemester 2015/16
- 602.414 VC Marketing 2: Marktforschung (2.0h / 4.0ECTS)
-
Sommersemester 2015
- 602.414 VP Marketing 2: Marktforschung/ MIM-Grundlagen 4 (2.0h / 4.0ECTS)
-
Wintersemester 2014/15
- 602.414 VK Marketing 2: Marktforschung (2.0h / 4.0ECTS)
-
Sommersemester 2014
- 602.414 VK Marketing 2: Marktforschung (2.0h / 4.0ECTS)
-
Wintersemester 2013/14
- 602.414 VP Marketing 2: Marktforschung (2.0h / 4.0ECTS)
-
Sommersemester 2013
- 602.414 VP Marketing 2: Marktforschung/ MIM-Grundlagen 4 (2.0h / 3.0ECTS)
-
Wintersemester 2012/13
- 602.414 VP Marketing 2: Marktforschung / MIM-Grundlagen 4: Übung aus Markforschung (2.0h / 4.0ECTS)
-
Sommersemester 2012
- 602.414 VP MIM-Grundlagen 4: Übung aus Marktforschung (2.0h / 3.0ECTS)
-
Wintersemester 2011/12
- 602.414 VP MIM-Grundlagen 4: Übung aus Markforschung (2.0h / 3.0ECTS)