602.414 (11S) MIM-Grundlagen 4: Übung aus Marktforschung

Sommersemester 2011

Registration deadline has expired.

First course session
10.03.2011 13:00 - 18:00 V.1.04 On Campus
... no further dates known

Overview

Lecturer
Course title german MIM-Grundlagen 4: Übung aus Marktforschung
Type Lecture - Proseminar (continuous assessment course )
Hours per Week 2.0
ECTS credits 3.0
Registrations 45 (50 max.)
Organisational unit
Language of instruction German
Course begins on 10.03.2011
Seniorstudium Liberale Yes

Time and place

List of events is loading...

Course Information

Teaching methodology including the use of eLearning tools

Vortrag, Diskussionen, Mitarbeitsaufträge

Course content

Marktforschung ist ein wichtiger Bestandteil des strategischen und operativen Managements. Ziel der LV ist es daher den Studierenden einen Einblick in Theorie und Praxis von Marktforschungsprojekten zu geben. Dies erfolgt einerseits über den Vortrag des LV-Leiters, sowie im Rahmen von Mitarbeitsaufträgen, die die Studierenden während des Kurses abzugeben haben.

Topics

  • Prozess und Gütekritieren der Mafo
  • Sekundärmarktforschung
  • Grundlagen Quantitativer und qualitativer Erhebungsmethoden
  • Erhebungsdesign und Stichprobenauswahl
  • Feldphase und Datengenerierung
  • Dateneditierung
  • Datenanalyse
  • Interpretation und Aufbereitung von Daten

Prior knowledge expected

komplette STEP

Literature

 

Basisliteratur (Fachprüfungsrelevant!)


Homburg, C./Krohmer, H.: Marketingmanagement, 2. überarb. u. erw. Aufl., Wiesbaden 2006: Kapitel 6 „Grundlagen und Prozess der Marktforschung“, Kapitel 7 „Datenanalyse und –interpretation“


Ergänzungsliteratur



Marktforschung allgemein


Berekoven, L./Eckert, W./Ellenrieder, P.: Marktforschung. Methodische Grundlagen und praktische Anwendung, 11. überarb. Aufl., Wiesbaden 2006.

Malhotra, N.K./Birks, D.F.: Marketing Research. An Applied Approach, 3nd European ed., Harlow, England et al. 2007.

Kamenz U.: Marktforschung, Schäffer-Poeschel, 2002.

Bradley, N.: marketing research: tools & techniques, oxford press, 2007

Bryman/Bell: Business research methods: oxford press, 2006

Zikmund/Babin: Marketing research, 2008


Statistik


Bühner, S.: Einführung in die Test- und Fragebogenkonstruktion, Pearson Studium, 2006.

Backhaus et al.: Multivariate Analysemethoden, Springer, 2003.

Quatember, A.: Statistik ohne Angst vor Formeln, Pearson-Studium, 2007.

Bühl, A.: SPSS 14, Pearson-Studium, 2006

Link to further information

Moodle

Teaching methodology including the use of eLearning tools

lecture, discussions, assignments

Distance learning info

after the lecture the practical assignments will be conducted via Moodle

Course content

Marketing research is one of the most important topics in strategic and tactic business process planning. Objectives of the course is to enable students doing their own research and learn the principals of doing practical and scientific research.

Topics

  • Process of empirical research
  • Data collection
  • Research Designs and Sampling
  • going in the field
  • Dataanalysis
  • Reporting and discussion of results

Prior knowledge expected

STEP - intnl. Students upon request

Literature

for overview look german version. Recommended literature for international students: Bryman/Bell: Business Research Methods. Oxford Press 2008.

Examination information

Im Fall von online durchgeführten Prüfungen sind die Standards zu beachten, die die technischen Geräte der Studierenden erfüllen müssen, um an diesen Prüfungen teilnehmen zu können.

Assessment criteria / Standards of assessment for examinations

50% Zwischenklausur über den Vorlesungsteil (entscheidet über den Weiterverbleib im Kurs), 50% über Kleingruppenarbeiten.

Assessment criteria / Standards of assessment for examinations

50% written exam after lecture, 50% assignments

Grading scheme

Grade / Grade grading scheme

Position in the curriculum

  • Bachelor's degree programme Applied Business Administration (SKZ: 518, Version: 05W.5)
    • Subject: Foundation course - Marketing and International Management (Compulsory elective)
      • BS1/2.3 Proseminar oder Vorlesung mit Proseminar ( 2.0h PS, VP / 3.0 ECTS)
        • 602.414 MIM-Grundlagen 4: Übung aus Marktforschung (2.0h VP / 3.0 ECTS)
  • Master's degree programme Applied Business Administration (SKZ: 918, Version: 05W.7)
    • Subject: Foundation course - Marketing and International Management (Compulsory elective)
      • BS1.3 Proseminar oder Vorlesung mit Proseminar ( 2.0h PS, VP / 3.0 ECTS)
        • 602.414 MIM-Grundlagen 4: Übung aus Marktforschung (2.0h VP / 3.0 ECTS)
  • Master's degree programme Applied Business Administration (SKZ: 918, Version: 05W.7)
    • Subject: Marketing and International Management (Compulsory elective)
      • Vorlesung mit Proseminar oder Vorlesung mit Kurs ( 2.0h VP, VK / 3.0 ECTS)
        • 602.414 MIM-Grundlagen 4: Übung aus Marktforschung (2.0h VP / 3.0 ECTS)
  • Master's degree programme Applied Business Administration (SKZ: 918, Version: 05W.7)
    • Subject: Foundation course - Marketing and International Management (Compulsory elective)
      • EW1.2 Proseminar oder Vorlesung mit Proseminar ( 2.0h PS, VP / 3.0 ECTS)
        • 602.414 MIM-Grundlagen 4: Übung aus Marktforschung (2.0h VP / 3.0 ECTS)
  • Bachelor's degree programme Information Management (SKZ: 522, Version: 05W.4)
    • Subject: Marketing und Internationales Management (Compulsory elective)
      • Proseminar oder Vorlesung mit Proseminar ( 2.0h PS, VP / 3.0 ECTS)
        • 602.414 MIM-Grundlagen 4: Übung aus Marktforschung (2.0h VP / 3.0 ECTS)
  • Master's degree programme Information Management (SKZ: 922, Version: 05W.2)
    • Subject: Marketing und internationales Management - Grundlagen (Compulsory elective)
      • Proseminar oder Vorlesung mit Proseminar ( 2.0h PS, VP / 3.0 ECTS)
        • 602.414 MIM-Grundlagen 4: Übung aus Marktforschung (2.0h VP / 3.0 ECTS)
  • Bachelor's degree programme Business and Law (SKZ: 519, Version: 05W.5)
    • Subject: Marketing and International Management (Compulsory elective)
      • BS1.3 Proseminar oder Vorlesung mit Proseminar ( 2.0h PS, VP / 3.0 ECTS)
        • 602.414 MIM-Grundlagen 4: Übung aus Marktforschung (2.0h VP / 3.0 ECTS)

Equivalent courses for counting the examination attempts

Sommersemester 2024
  • 602.414 VC SBWL Marketing II: Marktforschung| Market Research (2.0h / 4.0ECTS)
Wintersemester 2023/24
  • 602.414 VC SBWL Marketing II: Marktforschung| Market Research (2.0h / 4.0ECTS)
Sommersemester 2023
  • 602.414 VC SBWL Marketing II: Marktforschung| Market Research (2.0h / 4.0ECTS)
Wintersemester 2022/23
  • 602.416 VC SBWL Marketing II: Marktforschung| Market Research (2.0h / 4.0ECTS)
Sommersemester 2022
  • 602.414 VC SBWL Marketing Vertiefung II: Marktforschung (2.0h / 4.0ECTS)
Wintersemester 2021/22
  • 602.416 VC IBEC: Digital Business 3: Market Research | SBWL Marketing Vertiefung II: Marktforschung (2.0h / 4.0ECTS)
Sommersemester 2021
  • 602.416 VC IBEC: Digital Business 3: Market Research | SBWL Marketing Vertiefung II: Marktforschung (2.0h / 4.0ECTS)
Wintersemester 2020/21
  • 602.414 VC SBWL Marketing Vertiefung II: Marktforschung (2.0h / 4.0ECTS)
Sommersemester 2020
  • 602.414 VP SBWL Marketing Vertiefung II: Marktforschung (2.0h / 4.0ECTS)
Wintersemester 2019/20
  • 602.414 VC SBWL Marketing Vertiefung II: Marktforschung (2.0h / 4.0ECTS)
  • 602.416 VC SBWL Marketing Vertiefung II: Marktforschung (parallel) (2.0h / 4.0ECTS)
Sommersemester 2019
  • 602.414 VP Marketing 2: Marktforschung (2.0h / 4.0ECTS)
  • 602.416 VP Marketing 2: Marktforschung (parallel) (2.0h / 4.0ECTS)
Wintersemester 2018/19
  • 602.414 VC Marketing 2: Marktforschung (2.0h / 4.0ECTS)
  • 602.416 VC Marketing 2: Marktforschung (parallel) (2.0h / 4.0ECTS)
Sommersemester 2018
  • 602.414 VP Marketing 2: Marktforschung (2.0h / 4.0ECTS)
  • 602.416 VP Marketing 2: Marktforschung (parallel) (2.0h / 4.0ECTS)
Wintersemester 2017/18
  • 602.414 VC Marketing 2: Marktforschung (2.0h / 4.0ECTS)
Sommersemester 2017
  • 602.414 VP Marketing 2: Marktforschung (Parallelkurs) (2.0h / 4.0ECTS)
  • 602.416 VP Marketing 2: Marktforschung (2.0h / 4.0ECTS)
Wintersemester 2016/17
  • 602.414 VC Marketing 2: Marktforschung (2.0h / 4.0ECTS)
Sommersemester 2016
  • 602.414 VP Marketing 2: Marktforschung/ MIM-Grundlagen 4 (2.0h / 4.0ECTS)
Wintersemester 2015/16
  • 602.414 VC Marketing 2: Marktforschung (2.0h / 4.0ECTS)
Sommersemester 2015
  • 602.414 VP Marketing 2: Marktforschung/ MIM-Grundlagen 4 (2.0h / 4.0ECTS)
Wintersemester 2014/15
  • 602.414 VK Marketing 2: Marktforschung (2.0h / 4.0ECTS)
Sommersemester 2014
  • 602.414 VK Marketing 2: Marktforschung (2.0h / 4.0ECTS)
Wintersemester 2013/14
  • 602.414 VP Marketing 2: Marktforschung (2.0h / 4.0ECTS)
Sommersemester 2013
  • 602.414 VP Marketing 2: Marktforschung/ MIM-Grundlagen 4 (2.0h / 3.0ECTS)
Wintersemester 2012/13
  • 602.414 VP Marketing 2: Marktforschung / MIM-Grundlagen 4: Übung aus Markforschung (2.0h / 4.0ECTS)
Sommersemester 2012
  • 602.414 VP MIM-Grundlagen 4: Übung aus Marktforschung (2.0h / 3.0ECTS)
Wintersemester 2011/12
  • 602.414 VP MIM-Grundlagen 4: Übung aus Markforschung (2.0h / 3.0ECTS)