602.415 (24W) Bachelor Thesis and Bachelor Seminar in Marketing

Wintersemester 2024/25

Registration possible from
29.08.2024 00:00

First course session
08.10.2024 08:15 - 11:30 Raum wird noch bekanntgegeben Off Campus
Next session:
15.10.2024 09:00 - 12:00 L.0.03 On Campus

Overview

Lecturer
Course title german Bachelorarbeit und Bachelorseminar aus Marketing
Type Seminar (continuous assessment course )
Course model Blended learning course
Online proportion 25%
Hours per Week 2.0
ECTS credits 4.0
Registrations 0 (30 max.)
Organisational unit
Language of instruction Englisch
possible language(s) of the assessment German , English
Course begins on 08.10.2024
Remarks (english)

The course "Bachelor thesis and Bachelor seminar in Marketing" is held alternately in English (winter semester) and German (summer semester). Irrespective of this, students can complete the partial tasks in German or English in each semester. The Bachelor's thesis can also be written in German or (depending on the curriculum, compulsory or optional) in English.


Time and place

List of events is loading...

Course Information

Intended learning outcomes

Das Lernergebnis ist eine den Grundsätzen wissenschaftlichen Arbeitens entsprechende, qualitativ anspruchsvolle Bachelorarbeit.

Teaching methodology including the use of eLearning tools

Die Themen des Seminars werden im ersten Blocktermin "Organisatorisches und Einführung" (Termin siehe LV-Karte) vorgestellt. Es gibt jedes Semester ein Rahmenthema, um das einzelnen Themenvorschläge gruppiert sind. Sie können im anschließend eine Präferenzliste mit 3 Themen der LV-Leiterin mailen oder ein eigenes Thema vorschlagen

Bitte melden Sie sich unbedingt zum Seminar an (beachten Sie bitte die Voraussetzungen).

Die Bachelorarbeiten werden in Einzelarbeit geschrieben bzw. auf Wunsch auch in Teamarbeit (2er Team). Studierende des Studienzweigs Internationale Betriebswirtschaft sowie Studierende des Studiums International Business and Economics (IBEc) müssen lt. Studienplan ihre Bachelorarbeit in Englisch verfassen, Studierende des Studienzweigs Betriebswirtschaft (18W) üblicherweise in Deutsch.

In der Fakultät für Wirtschaft und Recht (W&R) wurde entschieden, zum Zwecke der Qualitätsoptimierung allen Bachelorseminaren im WIWI-Bereich ein Schreibtutorium zuzuordnen, welches in die LV integriert wird und maßgeschneiderte Unterstützung bei der methodischen Umsetzung der Erstellung der Bachelorarbeit bietet. Einzelne Module der Pool-LV sind hier verpflichtend (allerdings unter Rücksichtnahme auf etwaige Terminkollisionen und/oder Berufstätigkeit). Die neue Umsetzungsform der Schreibberatung durch SchreibberaterInnen des SchreibCenters in Form einer Pool-LV für alle TeilnehmerInnen der Bachelorseminare an der W&R-Fakultät wird ebenfalls in der ersten Blockveranstaltung "Organisatorisches und Einführung" vorgestellt.

Aufnahmebedingungen:

Es können max. 30 Studierende in den Kurs aufgenommen werden. 

Folgende Lehrveranstaltungen sollten spätestens zum Zeitpunkt des Hochladens der fertigen Bachelorarbeit vorliegen 

für Studierende der Betriebswirtschaft (Curriculum Bachelorstudium Betriebswirtschaft 18W):

  • Methoden der Sozial- und Wirtschaftswissenschaften 
  • SE aus Soziologie
  • SBWL Marketing I/Marketing 1: Konsumentenverhalten (VO/VI)
  • SBWL Marketing II/Marketing 2: Marktforschung (VK)
  • SBWL Marketing Grundlagen/Marketing (VO)
  • SBWL Marketing III: Digital Marketing (VK) 

für Studierende des International Business and Economics (IBEc) (Curriculum IBEc 2019):

  • BUS 6: Marketing 
  • zusätzlich empfohlen: Methodology  1 and 2

für Studierende des Bachelorstudiums Informationsmanagement (Curriculum 17W):

  • SBWL Grundlagen Marketing/Marketing (VO)
  • SBWL Marketing I/Marketing 1: Konsumentenverhalten (VO/VI)
  • SBWL Marketing II/Marketing 2: Marktforschung (VK)

für Studierende des Bachelorstudiums Wirtschaftsinformatik - Management Information Systems (Curriculum 20W):

  • SBWL Grundlagen Marketing/Marketing (VO)
  • SBWL Marketing I/Marketing 1: Konsumentenverhalten (VO/VI)
  • SBWL Marketing II/Marketing 2: Marktforschung (VK)
  • plus: Methoden der empirischen Sozialforschung:  (VO) 

Course content

Die Themen werden (neben allen organisatorischen und inhaltlichen Details) in der ersten Blockveranstaltung "Organisatorisches und Einführung" | Raum siehe LV-Karte vorgestellt. Nach der Themenzuteilung sollte rasch mit der Literaturrecherche begonnen werden.

Zwei verpflichtende Termine für eine Gliederungsbesprechung sind als individuelle Besprechungstermine in Online-Format vorgesehen:

1. Gliederungsbesprechung: Termin siehe LV-Karte | Individuelle Besprechungstermine im Umfang von ca. 30 Minuten nach vorheriger Termineinteilung (BBB)

2. Gliederungsbesprechung: Termin siehe LV-Karte | Individuelle Besprechungstermine im Umfang von ca. 30 Minuten nach vorheriger Termineinteilung (BBB)

Auf vorher bekanntgegebene Terminkollisionen von Studierenden wird bei der Zeiteinteilung sehr gerne Rücksicht genommen. Die 1. Gliederungsbesprechung zählt als erste erbrachte Leistung im Bachelorseminar. Wer nach der 1. Gliederungsbesprechung aus der LV aussteigt, ohne die weitere für eine positive Note notwendigen Leistungen zu erbringen, wird daher leider negativ beurteilt.

Prior knowledge expected

Da das Bachelorseminar die Abschlusslehrveranstaltung aus Marketing im Bachelorstudium darstellt, sind inhaltliche Kenntnisse aus den o.a. Marketing-Lehrveranstaltungen wünschenswert.

Curricular registration requirements

Folgende Lehrveranstaltungen sollten spätestens zum Zeitpunkt des Hochladens der fertigen Bachelorarbeit vorliegen (siehe u.a. Anmerkung) 

für Studierende der Bachelorstudiums Betriebswirtschaft (Studienplan Bachelorstudium Betriebswirtschaft 18W):

  • SBWl Marketing Grundlagen/Marketing (VO)
  • SBWL Marketing I/ Marketing 1: Konsumentenverhalten (VO/VI) 
  • SBWL Marketing II/Marketing 2: Marktforschung (VK) 
  • SBWL Marketing III: Digital Marketing (VK) 
  • Methoden empirischer Sozial- und Wirtschaftsforschung
  • SE aus Soziologie

für Studierende des Bachelorstudiums International Business and Economics (IBEc, 19W):

  • BUS 6: Marketing
  • zusätzlich empfohlen: Methodoloy 1, Methodology 2

für Studierender des Informationsmanagement (Studienplan Bachelorstudium Informationsmanagement 17W) bzw. der Wirtschaftsinformatik (Studienplan Bachelorstudium Wirtschaftsinformatik 20W):

  • Marketing (VO)
  • Marketing 1: Konsumentenverhalten (VO/VI)
  • Marketing 2: Marktforschung (VK)
  • plus: Methoden der empirischen Sozialforschung (VO) (only 20W)

Anmerkung zum Zeitpunkt des Hochladens der fertigen Bachelorarbeit: die fertige Bachelorarbeit sollte  lt. Satzung bis spätestens 30. Juni  2025 (oder in Abstimmung mit der LV-Leiterin auch erst zu einem späteren Zeitpunkt) hochgeladen werden. Die o.a. Voraussetzungen sollten spätestens zum Zeitpunkt des Hochladens der Bachelorarbeit vollständig vorliegen.

Literature

Die eigenständige Literatursuche zum eigenen Thema ist zentraler Bestandteil der Bachelorarbeit. Es wird erwartet, dass insbesondere die relevante englischsprachige Literatur zum jeweiligen Thema recherchiert, gelesen und in der schriftlichen Arbeit verarbeitet wird.

Die für die Erstellung der Bachelorarbeit nötigen Kenntnisse der Grundsätze des wissenschaftlichen Arbeitens und der Datenbankrecherche werden in zwei Blockterminen vermittelt:

Einführung in das wissenschaftliche Arbeiten:

Termin siehe LV-Karte 

Einführung in die Recherchemöglichkeiten der UBK-Literaturdatenbanken:

Termin siehe LV-Karte 

Zudem ist die Teilnahme an ausgewählten Blöcken der allen WIWI-Bachelorseminaren zugeordneten 010.113 KS Abschlussarbeit kompakt: Schreibberatung für Studierende der Fakultät für Wirtschafts- und Rechtswissenschaften  verpflichtend. Näheres wird im ersten Blocktermin erläutert und findet sich dann auch im zugehörigen Foliensatz, der anschließend über Moodle verfügbar ist. Auf Terminkollisionen z.B. aufgrund von Berufstätigkeit wird Rücksicht genommen. 

Sobald Sie  in die LV aufgenommen wurden, sind Sie  für den Moodle-Kurs freigeschaltet und können dann hilfreiche Dateien zur Literatursuche herunterladen.

Link to further information

siehe Moodle-Kurs

Intended learning outcomes

The objective of the bachelor seminar in marketing is to guide students in a way that will allow them to create a bachelor thesis of high quality that meets the principles of scientific writing.

Teaching methodology including the use of eLearning tools

The topic list for the current seminar will be presented during the preliminary discussion (date and room see course card in ZEUS).  At the beginning of each semester, a general topic is defined that acts as framework for the topic list and students individual topics. After the preliminary discussion, students should send a preference list containing three desired topics (from the topic list) to the lecturer. Alternatively, students can suggest their own topic.

To take part in the seminar please sign up for the course through ZEUS and consider the terms of admission.

Generally, the bachelor thesis should be written individually, however if desired it is possible to write the thesis in a team of two students. According to the relevant curriculum, students studying International Business Administration and students of International Business and Economics (IBEc) have to write their thesis in English whereas students studying Business Administration can choose between German and English and usually write in German.

The topic assignment list can be accessed through the related Moodle course.

The seminar also consists of a compulsory writing tutorial that was integrated into the course to improve the overall quality of the bachelor thesis. The tutorial is organized by the ScheibCenter and offers tailored support in the preparation of the methodological part of the bachelor thesis. Details concerning the writing tutorial will be explained during the preliminary discussion (date and room see course card in ZEUS).  

Terms of admission:

A maximum of 30 students are accepted to the course. The fulfilment of the necessary requirements will be checked for each participant.

Prerequisits for uploading the final bachelor thesis

for students of Business Administration (curriculum bachelor study business administration  18W)

  • SBWLMarketing I/Marketing 1: Konsumentenverhalten (VO/VI)
  • SBWLMarketing II/Marketing 2: Marktforschung (VK)
  • SBWLMarketing Grundlagen/Marketing (VO)
  • SBWL Marketing III: Digital Marketing (VK) 
  • Methoden der empirischen Sozialforschung
  • Seminar aus Soziologie

for students of International Business and Economics (IBEc) (curriculum bachelor study IBEc 19W):

  • BUS 6: Marketing
  • additionally recommended: Methodology 1, Methodology 2

for students of Informationsmanagement (curriculum bachelor study Informationsmanagement 17W and 20W):

  • Marketing (VO)
  • Marketing 1: Konsumentenverhalten (VO/VI)
  • Marketing 2: Marktforschung (VK)
  • plus: Methoden der empirischen Sozialforschung (VO) (only 20W)

Note: Deadline for uploading the final bachelor thesis is June 30, 2025  (or - in accordance with the teacher - beyond, if necessary).

Course content

During the preliminary discussion (date and room see ZEUS), the organisational details of the seminar will be addressed and the topics will be presented and explained. Once the topics are distributed participants should start with their individual literature search (ASAP!).

Two terms are compulsory in order to discuss the outline of one’s own bachelor thesis:

  • First outline discussion of the bachelor's theses: date see course card in ZEUS| BBB  (individual meetings of around 30 minutes with a prelimary time schedule)
  • Second outline discussion of the bachelor's theses: date see course card in ZEUS | BBB (individual meetings of around 30 minutes with a preliminary time schedule)

We are very happy to take into account students' previously announced scheduling conflicts when planning the schedule for the two outline discussions. The first outline discussion of the bachelor's theses will be the first graded performance of the bachelor seminar. If the necessary tasks for a positive grade are not carried out, everyone who signs out of the course (or fails to appear) after this date will be graded negatively.

Prior knowledge expected

As the bachelor seminar is the last marketing course in the bachelor programme, participants should preferably possess knowledge of the contents of the courses cited above.

Curricular registration requirements

Prerequisits for uploading the final bachelor thesis

for students of Business Administration (curriculum bachelor study business administration 2018)

  • SBWLMarketing I/Marketing 1: Konsumentenverhalten (VO/VI)
  • SBWLMarketing II/Marketing 2: Marktforschung (VK)
  • SBWLMarketing Grundlagen/Marketing (VO)
  • plus: SBWL Marketing III: Digital Marketing (VK) 
  • Methoden der empirischen Sozialforschung
  • Seminar aus Soziologie

for students of International Business and Economics (IBEc) (curriculum bachelor study IBEc 19W):

  • BUS 6: Marketing
  • additionally recommended: Methodology 1, Methodology 2

for students of Informationsmanagement (curriculum  17W) and students of Wirtschaftsinformatik - Management Information Systems (curriculum 20W):

  • Marketing (VO)
  • Marketing 1: Konsumentenverhalten (VO/VI)
  • Marketing 2: Marktforschung (VK)
  • plus: Methoden der empirischen Sozialforschung (VO) (only 20W)

Note: Deadline for uploading the final bachelor thesis is June 30, 2025 (or - in accordance with the teacher - beyond, if necessary). 

All of the prerequisits should be fulfilled at the time of uploading the final bachelor thesis.

Literature

The autonomous literature search for the students own topic is a central part of the bachelor thesis. Participants are expected to individually search for and read recent literature (in English language) and include this literature into their bachelor thesis.

All of the relevant skills in scientific writing and literature (database) search will be discussed in two block terms:

Introduction into scientific skills:

see course card in ZEUS 

Introduction into the literature search in full text databases of the AAU library (UBK):

see course card in ZEUS 

Additionally, participation have to attend selected block terms of the course 010.113 KS Abschlussarbeit kompakt: Schreibberatung für Studierende der Fakultät für Wirtschafts- und Rechtswissenschaften  (if available in English). Details will be explained in the preliminary discussion and will also be addressed in the associated slides, which can be downloaded from the corresponding Moodle course.  

Link to further information

see Moodle course

Examination information

Im Fall von online durchgeführten Prüfungen sind die Standards zu beachten, die die technischen Geräte der Studierenden erfüllen müssen, um an diesen Prüfungen teilnehmen zu können.

Examination methodology

Im Rahmen des Seminars sind die verschiedene schriftliche und mündliche Teilleistungen zu erbringen.

Examination topic(s)

Es findet eine Beurteilung auf der Basis der o.a. Teilleistungen statt.

Assessment criteria / Standards of assessment for examinations

Der Punkteschlüssel  ist folgendermaßen verteilt, sofern ein anonymer Peer-Reviewprozess wie geplant in die LV integriert wird (d.h. bei Abstimmung im interaktiven Forschungsworkshop für einen anonymen Peer-Reviewprozess):

  • Qualität der Gliederungen und VOrbereitung zu den ersten und zweiten Gliederungsbesprechungen  inkl. Nachweis der  Teilnahme an zumindest zwei Terminen (nach Möglichkeit)  der Pool-LV 010.113 KS Abschlussarbeitkompakt: Schreibberatung für Studierende der Fakultät für Wirtschafts- undRechtswissenschaften   (20 %)
  • Beteiligung am interaktiven Forschungs-Workshop (Termin siehe LV-Karte)  (10 %)
  •  Qualität der Vorversion der Bachelorarbeit für den Peer-Reviewprozess  (10%)
  •  Erstellung eines anonymen Peer-Reviews für eine andere Bachelorarbeit  (10 %)
  •  Präsentation der eigenen Bachelorarbeit im Seminar  (50%)
  • Summe:   100%

 Nähere Informationen siehe erster Blocktermin Organisatorisches und Einführung. Falls die Abstimmung unter den TeilnehmerInnen gegen einen anonymen Peer-Review Prozess erfolgt, zählt die Qualität der Vorversion der Bachelorarbeit 20 % statt 10 %.

Für die genannten Prüfungsleistungen und insbesondere auch für die Erstellung der Bachelorarbeit gilt folgende Regelung im Umgang mit KI-basierten Anwendungen: 

Der Einsatz von Werkzeugen der Künstlichen Intelligenz ist im gesamten Arbeits- und Schreibprozess aus lehr- und lerndidaktischen Gründen prinzipiell untersagt.

Examination methodology

During the seminar students have to deliver different partial performances in written and oral form.

Examination topic(s)

The assessment of the grade is based on different partial performances as will be explained in the preliminary discussion ("Organisatorisches und Einführung") (date see ZEUS-card). 

Assessment criteria / Standards of assessment for examinations

The assessment (NEW) and thus the grade is based on different criteria as follows (for students of Business Administration Curriculum 18W and IBEc students):

  • Quality of the outlines prepared for the first and second outline discussion of each bachelor's thesis, including proof of having participated in specifically recommended  sessions of the pool course "010.113 KS Abschlussarbeitkompakt: Schreibberatung für Studierende der Fakultät für Wirtschafts- undRechtswissenschaften" (20 %)
  • active participation in the interactive research workshop (date see course card in ZEUS) (10 %)
  •  quality of the preliminary version of the own bachelor thesis for the single blind peer review process (10%)
  •  writing a single-blind peer review for another student's preliminary version of their bachelor thesis (due date see course card in ZEUS) (10 %)
  •  presentation of the own bachelor thesis at the end of the term (date see course card in ZEUS) (50%)
  • Sum:   100%

For further information, see the preliminary discussion ("Organisatorisches und Einführung") (date see ZEUS card). 

Grading scheme

Grade / Grade grading scheme

Position in the curriculum

  • Bachelor's degree programme Business Administration (SKZ: 518, Version: 18W.1)
    • Subject: Bachelorarbeit und Bachelorseminar (Compulsory subject)
      • Bachelorseminar ( 0.0h SE / 2.0 ECTS)
        • 602.415 Bachelor Thesis and Bachelor Seminar in Marketing (2.0h SE / 2.0 ECTS)
          Absolvierung im 5., 6. Semester empfohlen
  • Bachelor's degree programme Information Management (SKZ: 522, Version: 17W.1)
    • Subject: Grundlagen des Informationsmanagements und Forschungsmethodik (Compulsory subject)
      • 3.4 Seminar aus Wirtschaftsinformatik ( 2.0h SE / 2.0 ECTS)
        • 602.415 Bachelor Thesis and Bachelor Seminar in Marketing (2.0h SE / 2.0 ECTS)
          Absolvierung im 6. Semester empfohlen
  • Bachelor's degree programme Management Information Systems (SKZ: 522, Version: 20W.2)
    • Subject: Bachelorarbeit und Bachelorseminar (Compulsory subject)
      • Bachelorseminar ( 0.0h SE / 2.0 ECTS)
        • 602.415 Bachelor Thesis and Bachelor Seminar in Marketing (2.0h SE / 2.0 ECTS)
          Absolvierung im 6. Semester empfohlen

Equivalent courses for counting the examination attempts

Sommersemester 2024
  • 602.415 SE Bachelorarbeit und Bachelorseminar aus Marketing (2.0h / 4.0ECTS)
Wintersemester 2023/24
  • 602.415 SE Bachelorarbeit und Bachelorseminar aus Marketing (2.0h / 4.0ECTS)
Sommersemester 2023
  • 602.415 SE Bachelorarbeit und Bachelorseminar aus Marketing (2.0h / 4.0ECTS)
Wintersemester 2022/23
  • 602.415 SE Bachelorarbeit und Bachelorseminar aus Marketing (2.0h / 4.0ECTS)
Sommersemester 2022
  • 602.415 SE Bachelorseminar Marketing und Internationales Management (MIM) (2.0h / 4.0ECTS)
Wintersemester 2021/22
  • 602.415 SE Bachelorseminar Marketing und Internationales Management (MIM) (2.0h / 4.0ECTS)
Sommersemester 2021
  • 602.415 SE Bachelorseminar Marketing und Internationales Management (MIM) (2.0h / 4.0ECTS)
Wintersemester 2020/21
  • 602.415 SE Bachelorseminar Marketing und Internationales Management (MIM) (2.0h / 4.0ECTS)
Sommersemester 2020
  • 602.415 SE Bachelorseminar Marketing und Internationales Management (MIM) (2.0h / 4.0ECTS)
Wintersemester 2019/20
  • 602.415 SE Bachelorseminar Marketing und Internationales Management (MIM) (2.0h / 4.0ECTS)
Sommersemester 2019
  • 602.415 SE Bachelorseminar Marketing und Internationales Management (MIM) (2.0h / 4.0ECTS)
Wintersemester 2018/19
  • 602.415 SE Bachelorseminar Marketing und Internationales Management (MIM) (2.0h / 4.0ECTS)
Sommersemester 2018
  • 602.415 SE Bachelorseminar Marketing und Internationales Management (MIM) (2.0h / 4.0ECTS)
Wintersemester 2017/18
  • 602.415 SE Bachelorseminar Marketing und Internationales Management (MIM) (2.0h / 4.0ECTS)
Sommersemester 2017
  • 602.415 SE Bachelor Seminar Marketing und Internationales Management (MIM) (2.0h / 4.0ECTS)
Wintersemester 2016/17
  • 602.415 SE Bachelor Seminar Marketing und Internationales Management (MIM) (2.0h / 4.0ECTS)
Sommersemester 2016
  • 602.415 SE Bachelor Seminar Marketing und Internationales Management (MIM) (2.0h / 4.0ECTS)
Wintersemester 2015/16
  • 602.415 SE Bachelor Seminar Marketing und Internationales Management (MIM) (2.0h / 4.0ECTS)
Sommersemester 2015
  • 602.415 SE Bachelor Seminar Marketing und Internationales Management (MIM) (2.0h / 4.0ECTS)
Wintersemester 2014/15
  • 602.415 SE Bachelorseminar MIM (2.0h / 4.0ECTS)
Sommersemester 2014
  • 602.415 SE Bachelorseminar Marketing (2.0h / 4.0ECTS)
Wintersemester 2013/14
  • 602.415 SE Bachelorseminar MIM (2.0h / 4.0ECTS)
Sommersemester 2013
  • 602.415 SE Bachelorseminar Marketing/ MIM-Grundlagen 5a: Seminar (2.0h / 4.0ECTS)
Wintersemester 2012/13
  • 602.415 SE Bachelorseminar MIM/ MIM-Grundlagen 5a: Seminar (2.0h / 4.0ECTS)