700.830 (24W) Introduction to Structured and Object-Based Programming (StEOP)
Overview
- Lecturer
- Course title german Introduction to Structured and Object-Based Programming (StEOP)
- Type Lecture
- Course model Attendance-based course
- Hours per Week 2.0
- ECTS credits 2.0
- Registrations 0
- Organisational unit
- Language of instruction Englisch
- Course begins on 01.10.2024
- eLearning Go to Moodle course
- University entrance qualification examination Yes
- Seniorstudium Liberale Yes
Time and place
Course Information
Intended learning outcomes
Lehrziele gemeinsam mit den Übungen:
- Konzepte der strukturierten und objektbasierten Programmierung sowie zugehöriger grafischer Notationen verstehen.
- Einfache Programme entwerfen und in Java formulieren können.
- Einfache Algorithmen und Datenstrukturen implementieren können.
- Den objektbasierten Teil des Sprachumfangs von Java beherrschen.
- Den objektorientierten Teil Sprachumfangs von Java kennen.
- Einfache Werkzeuge (Entwicklungsumgebung, Debugger) verwenden können.
- Algorithmen als Nassi Shneiderman Diagramme formulieren können.
- Einfache Programmstrukturen als UML-Klassendiagramm spezifizieren können.
- Regeln der strukturierten Programmierung kennen.
Teaching methodology
Diskussion via Moodle
Hinweis: Diese Veranstaltung stellt nur einen organisatorischen Rahmen dar und umfasst keine Vorlesung. Es wird eine Vorlesung in deutscher Sprache angeboten (Dr. Kimovski, 620.200). Im Sommersemester wird eine englische Vorlesung für Python angeboten. Derzeit sind die Folien und Aufzeichnungen der letzten englischen Vorlesung über Moodle verfügbar. Q & A wird jedoch über das Diskussionsforum in Moodle möglich sein.
Course content
- Allgemeine Einführung und Grundlagen der Programmierung
- Einführung in Java
- Arrays
- Unterprogramme
- Rekursion
- Klassen, Interfaces, abgeleitete Klassen
- Geheimnisprinzip
- Ausnahmebehandlung
- Aggregation, Java Collections
- Namensräume, Pakete
- Ein- und Ausgabe
Literature
Robert Sedgewick, Kevin Wayne: Introduction to Programming in Java – An Interdisciplinary Approach. Pearson Education, 2006 (or later).
(Lehrbuchsammlung der Universitätsbibliothek)
Intended learning outcomes
Teaching objectives (along with the exercises):
- Understand concepts of structured and object-based programming and associated graphical notations.
- Be able to design simple programs and implement them in Java.
- Be able to implement simple algorithms and data structures.
- Master the object-based part of the Java language.
- Know the object-oriented part of the Java language.
- Be able to use simple tools (development environment, debugger).
- Be able to formulate algorithms as Nassi Shneiderman diagrams.
- Be able to specify simple program structures as UML diagrams.
- Know the rules of structured programming.
Teaching methodology
Discussion via Moodle.
Note: This course represents just an organizational framework and does not encompass a lecture. A lecture is available in German (Dr. Kimovski, 620.200). In the summer term, an English lecture for Python will be available. Currently, the slides and recordings of the last English lecture are available via Moodle. However, Q & A will be possible using the discussion forum in Moodle.
Course content
- General introduction and basics of programming
- Introduction to Java
- Arrays
- Subroutines
- Recursion
- Classes, interfaces, derived classes
- Information hiding principle
- Exception handling
- Aggregation, Java Collections
- Namespaces, Packages
- Input and output
Literature
Robert Sedgewick, Kevin Wayne: Introduction to Programming in Java – An Interdisciplinary Approach. Pearson Education, 2006 (or later).
("Lehrbuchsammlung" of the University Library)
Examination information
Examination methodology
Schriftliche Prüfung. Sollten nicht mehr als 12 Personen angemeldet sein, kann die Prüfung auch mündlich abgehalten werden.
Examination topic(s)
- Theoriefragen zu den "Kennen" und "Verstehen"-Aspekten des Lehrzielkatalogs
- Einfache Programmier- und Spezifikationsaufgaben, die die "Können"-Aspekte des Lehrzielkatalogs überprüfen
Bei schriftlichen Prüfungen sind alle Aufgaben schriftlich (und ohne Entwicklungsumgebung) auszuarbeiten.
Bei mündlichen Prüfungen sind Theoriefragen mündlich zu beantworten, während Programmieraufgaben am Computer zu lösen sind, wobei eine IDE verwendet werden darf.
Ein Katalog von beispielhaften Prüfungsfragen befindet sich im Moodle-Kurs.
Assessment criteria / Standards of assessment for examinations
Die Theoriefragen müssen so beantwortet werden, dass aus der Antwort entnommen werden kann, dass das Thema, dem die Frage zugeordnet ist, hinreichend beherrscht wird.
Die Programmieraufgaben müssen im wesentlichen richtig gelöst werden, wobei "lässliche Sünden" in syntaktischer Hinsicht toleriert werden.
Examination methodology
Written exam. If not more than 12 people are registered for an exam, it may be turned into an oral exam.
Examination topic(s)
- Theory questions on the "Know" and "Understand" aspects of the teaching objectives catalog.
- Simple programming / specification tasks, which test the "Be able" / "Master" aspects of the teaching objective catalog.
For written exams, all tasks are to be completed in writing and without an integrated development environment (IDE).
For oral exams, questions on theory are to be answered orally, while programming tasks are to be completed on the computer (IDE allowed).
A catalog of sample exam questions can be found in the Moodle course.
Assessment criteria / Standards of assessment for examinations
The theory questions must be answered in such a way that it can be inferred from the answer that the topic from which the question is taken is sufficiently mastered.
The programming tasks must be solved essentially correctly, whereby "venial sins" in syntactic terms are tolerated.
Grading scheme
Grade / Grade grading schemePosition in the curriculum
- Bachelor's degree programme Robotics and Artificial Intelligence
(SKZ: 295, Version: 22W.1)
part of STEOP (Introductory & Orientation Period)
-
Subject: Computer Science and Softwaredevelopment
(Compulsory subject)
-
3.1 Introduction to Structured and Object-based Programming (LV der StEOP) (
2.0h VO / 2.0 ECTS)
- 700.830 Introduction to Structured and Object-Based Programming (StEOP) (2.0h VO / 2.0 ECTS)
-
3.1 Introduction to Structured and Object-based Programming (LV der StEOP) (
2.0h VO / 2.0 ECTS)
-
Subject: Computer Science and Softwaredevelopment
(Compulsory subject)
Equivalent courses for counting the examination attempts
-
Wintersemester 2024/25
- 620.200 VO Einführung in die strukturierte und objektbasierte Programmierung (2.0h / 2.0ECTS)
-
Sommersemester 2024
- 620.200 VO Introduction to Structured and Object-Based Programming (StEOP) (2.0h / 2.0ECTS)
- Wintersemester 2023/24
-
Sommersemester 2023
- 620.200 VO Introduction to Structured and Object-Based Programming (StEOP) (2.0h / 2.0ECTS)
- Wintersemester 2022/23
-
Sommersemester 2022
- 620.200 VO Einführung in die strukturierte und objektbasierte Programmierung (2.0h / 2.0ECTS)
-
Wintersemester 2021/22
- 620.200 VO Einführung in die strukturierte und objektbasierte Programmierung (2.0h / 2.0ECTS)
-
Sommersemester 2021
- 620.200 VO Einführung in die strukturierte und objektbasierte Programmierung (2.0h / 2.0ECTS)
-
Wintersemester 2020/21
- 620.200 VO Einführung in die strukturierte und objektbasierte Programmierung (2.0h / 2.0ECTS)
-
Wintersemester 2016/17
- 620.200 VO Einführung in die strukturierte und objektbasierte Programmierung (2.0h / 2.0ECTS)
-
Wintersemester 2015/16
- 620.200 VO Einführung in die strukturierte und objektbasierte Programmierung (2.0h / 2.0ECTS)
-
Wintersemester 2014/15
- 620.200 VO Einführung in die strukturierte und objektbasierte Programmierung (2.0h / 2.0ECTS)
-
Wintersemester 2013/14
- 620.200 VO Einführung in die strukturierte und objektbasierte Programmierung (2.0h / 2.0ECTS)
-
Wintersemester 2012/13
- 620.200 VO Einführung in die strukturierte und objektbasierte Programmierung (2.0h / 2.0ECTS)