624.610 (24W) Digital Competences I

Wintersemester 2024/25

Registration possible from
29.08.2024 00:00

First course session
01.10.2024 17:00 - 19:30 Online Off Campus
Next session:
08.10.2024 17:00 - 19:30 Online Off Campus

Overview

Lecturer
Course title german Digitale Kompetenzen I
Type Lecture - Practical class (continuous assessment course )
Course model Online course
Hours per Week 3.0
ECTS credits 6.0
Registrations 0 (25 max.)
Organisational unit
Language of instruction Deutsch
possible language(s) of the assessment German , English
Course begins on 01.10.2024
eLearning Go to Moodle course

Time and place

List of events is loading...

Course Information

Intended learning outcomes

Nach dem Abschluss dieser LV verfügen Sie über Digitale Kompetenzen, die Sie in Ihrem Alltag (Studium, Beruf, Freizeit, ...) bewusst und reflektiert einsetzen können.

Teaching methodology including the use of eLearning tools

Die Lehrveranstaltung gliedert sich in zwei Teile: Im Vorlesungs-Teil geben die LV-Leiter:innen Input zu neuen Inhalten (synchron sowie asynchron). Im Übungs-Teil erarbeiten die Teilnehmer:innen Aufgaben individuell und präsentieren diese.

Es werden verschiedene eLearning- und Online-Tools eingesetzt und präsentiert, um den Teilnehmer:innen die große Bandbreite an existierenden Tools näherbringen zu können.

Studierende werden zur aktiven Mitarbeit im Kurs explizit aufgefordert.

Course content

  • Computational Thinking
  • Aktivitäts- und Gegendstand-Beziehungs-Diagramme
  • Audio- und Video-Schnitt und -Bearbeitung
  • Künstliche Intelligenz
  • Mediennutzung und -bearbeitung
  • Social Media
  • Content-Gestaltung und -Aufbereitung
  • ...

Prior knowledge expected

Keine.

Curricular registration requirements

Keine.

Intended learning outcomes

After completing this course, you will have acquired digital competences that you can consciously and reflectively use in your everyday life (studies, work, leisure time, etc.).

Teaching methodology including the use of eLearning tools

The course is divided into two parts: In the lecture part, the course instructors provide input on new content (synchronously and asynchronously). In the exercise part, the participants work on tasks individually and present them.

Various e-learning and online tools are used and presented in order to show participants the wide range of existing tools.

Students are explicitly encouraged to actively participate in the course.

Course content

  • Computational Thinking
  • Activity and entity-relationship diagrams
  • Audio and video editing and processing
  • Artificial intelligence
  • Media use and editing
  • Social media
  • Content design and editing
  • ...

Prior knowledge expected

None.

Curricular registration requirements

None.

Examination information

Im Fall von online durchgeführten Prüfungen sind die Standards zu beachten, die die technischen Geräte der Studierenden erfüllen müssen, um an diesen Prüfungen teilnehmen zu können.

Examination methodology

  • Führen eines Journals ("Tagebuchs") im Moodle-Kurs zur Dokumentation der Arbeitsfortschritte und Reflexion dazu
  • Abgabe von Übungsaufgaben, Durchführung von Quizzes zur Festigung des Wissenstandes
  • Mitarbeit in der Lehrveranstaltung inklusive Teilnahme an Foren
  • Schriftliche Endklausur
  • Etwaiges mündliches Abschlussgespräch

Examination topic(s)

Alle Inhalte der Lehrveranstaltung (aus Vorlesung und Übung).

Assessment criteria / Standards of assessment for examinations

  • Abgabe des vollständigen Journals am Semesterende
  • Regelmäßige Mitarbeit (in der LV sowie in Form von Quizzes, Foren, ...)
  • Fristgerechte und vollständige Abgabe der Übungsaufgaben
  • Mehr als 50% der Punkte der Endklausur sind für eine positive Beurteilung erforderlich
  • Positiver Abschluss eines etwaigen mündlichen Abschlussgesprächs

Examination methodology

  • Keeping a journal ("diary") in the Moodle course to track and reflect on work progress
  • Submission of exercises, taking quizzes to strengthen the level of knowledge
  • Collaboration in the course including participation in forums
  • Written final exam
  • If necessary, final oral discussion

Examination topic(s)

All contents of the course (from lecture and exercise).

Assessment criteria / Standards of assessment for examinations

  • Submission of the complete journal at the end of the semester
  • Regular participation (in the course and in the form of quizzes, forums, ...)
  • On-time and complete submission of the exercises
  • More than 50% of the points of the final exam are required for a positive grading
  • Positive evaluation of a final oral interview, if applicable

Grading scheme

Grade / Grade grading scheme

Position in the curriculum

  • Master's degree programme Cross-Border Studies (SKZ: 584, Version: 22W.1)
    • Subject: Digitalisierung (Compulsory elective)
      • II.12.2 Digitale Kompetenzen I ( 0.0h VU / 4.0 ECTS)
        • 624.610 Digital Competences I (3.0h VU / 6.0 ECTS)
  • Extension programme (UG §54a) Digital Skills (SKZ: 010, Version: 20W.2)
    • Subject: Digitale Nutzung und Transformation (Compulsory subject)
      • 2.1 Digitale Kompetenzen I ( 0.0h VU / 6.0 ECTS)
        • 624.610 Digital Competences I (3.0h VU / 6.0 ECTS)
          Absolvierung im 1. Semester empfohlen

Equivalent courses for counting the examination attempts

Wintersemester 2023/24
  • 624.610 VU Digitale Kompetenzen I (3.0h / 6.0ECTS)
Wintersemester 2022/23
  • 624.610 VU Digitale Kompetenzen I (2.0h / 4.0ECTS)
Wintersemester 2021/22
  • 624.610 VU Digitale Kompetenzen I (2.0h / 4.0ECTS)
Wintersemester 2020/21
  • 624.610 VU Digitale Kompetenzen I (2.0h / 4.0ECTS)
  • 624.612 VU Digitale Kompetenzen I - Parallelgruppe (2.0h / 4.0ECTS)