010.508 (24S) AI: and now what? Competently supporting (pre-)scientific writing processes

Sommersemester 2024

Registration deadline has expired.

First course session
08.03.2024 09:00 - 15:00 N.1.25 On Campus
Next session:
16.05.2024 10:00 - 14:00 online Off Campus

Overview

Lecturer
Course title german KI: und was jetzt? (Vor-)wissenschaftliche Schreibprozesse kompetent begleiten
Type Course (continuous assessment course )
Course model Attendance-based course
Hours per Week 2.0
ECTS credits 4.0
Registrations 11 (20 max.)
Organisational unit
Language of instruction German
possible language(s) of the assessment German , English
Course begins on 08.03.2024
eLearning Go to Moodle course

Time and place

List of events is loading...

Course Information

Intended learning outcomes

Studierende sind nach Abschluss der LV in der Lage

  • -analoge und digitale, KI-gestützte Schreibprozesse unterstützen und begleiten zu können
  • den Unterschied zwischen wissenschaftlichen und VORwissenschaftlichen Texten erkennen zu können
  • Textproduktionsprozesse planen und begleiten zu können,
  • Merkmale wissenschaftlicher Texte erklären zu können,
  • disziplinäre, sprach-, kultur- und methodenspezifische Unterschiede im Hinblick auf die Darstellung zu erklären,
  • Entwicklungsstufen der Schreibenden zu kennen und Schreibende entsprechend zu begleiten, zu beraten, anzuleiten und zu beurteilen,
  • den Prozess des (vor)wissenschaftlichen Schreibens sinnvoll und überlegt zu didaktisieren,
  • praxisnahe auf die Aufgabe VWA bzw. auf schriftliche studentische Arbeiten vorzubereiten,
  • mit (vor-)wissenschaftlichen Standards zu arbeiten
  • schriftlich und mündlich Textfeedback zu geben
  • eine unterstützende Haltung als Schreibberater:in einzunehmen
  • Funktionsweise, Vor- und Nachteile von KI (LLL Models) erklären und kritisch diskutieren zu können,
  • für einen Schreibprozess sinnvolle KI-Tools nennen und kritisch betrachten zu können,
  • den Einsatz von KI-Tools anzuleiten und zu reflektieren.

Teaching methodology

Vortrag, Referat, Workshops, Peer-Beratung

Course content

  • Schreibbiografie & Reflexion
  • Charakteristika und Anforderungen akademischen und vor-wissenschaftlichen Schreibens,
  • Rechtliche Grundlagen und vorgegebene Abläufe der VWA, sowie textsortenspezifische Charakteristik der VWA bzw.  ihr „VOR“wissenschaftlicher Charakter
  • didaktische Konzepte der Vermittlung
  • Schreibkompetenzmodelle, Schreibkompetenzentwicklungsmodelle
  • Schreibprozessmodelle
  • Schreibberatungshaltungen
  • zentrale Techniken der Schreibberatung
  • Feedbackmethoden und Beurteilung
  • Methoden der Schreibberatung und des wissenschaftlichen Schreibens (schreibphasenorientiert)
  • Grundlagen der LLL Models ("KI") und Kenntnis wichtiger Informationsquellen und zentraler KI-Tools

Prior knowledge expected

Die LV richtet sich an Studierende, die die Schreibberater*innenausbildung machen oder intendieren, das zu tun, ebenso wie an  Lehramtskandidat*innen aller Fächer, an (zukünftige) Hochschullehrende , und Berater*innen im psychosozialen Bereich. Voraussetzung ist die Bereitschaft, sich mit schreibwissenschaftlichen Zugängen auseinanderzusetzen.

Die LV ist im MA-Lehramt als gebundenes Wahlfach mit 3 ECTS anrechenbar! Die ECTS-Differenz wird in den Arbeitsaufträgen berücksichtigt.

Literature

siehe Moodle

Intended learning outcomes

On completion of the course, students will be able to

  • support and guide analogue and digital AI-based writing processes
  • recognise the difference between scientific and pre-scientific texts
  • plan and support text production processes
  • explain the characteristics of scientific texts
  • explain disciplinary, linguistic, cultural and methodological differences in presentation
  • know the developmental stages of writers and accompany, advise, guide and evaluate writers accordingly
  • teach the process of (pre-)academic writing in a meaningful and considered way,
  • prepare students in a practical way for the VWA task or for written student work,
  • work with (pre-)academic standards
  • give written and oral feedback
  • adopt a supportive attitude as a writing consultant
  • be able to explain and critically discuss the functionality, advantages and disadvantages of AI (LLL models)
  • identify and critically analyse useful AI tools for a writing process
  • guide and reflect on the use of AI tools.

Teaching methodology

Lecture, presentation, workshops, peer counselling

Course content

  • reflect on your own writing biography,
  • characteristics of academic and "pre-academic" writing processes,
  • legal foundations and prescribed procedures of the "Vorwissenschaftliche Arbeit", 
  • didactic concepts of teaching,
  • writing competence models, writing competence development models,
  • writing process models,
  • writing phase-oriented techniques of academic writing, 
  • approaches to writing counselling,
  • central techniques of writing counselling,
  • methods of feedback and assessment,
  • usefull KI-tools,
  • possible implementation of KI-tools in (pre-)academic writing processes and
  • didactic strategies to teach the use of KI-tools in the classroom

Prior knowledge expected

The course adresses students who are training as writing consultants or who intend to do so, as well as teacher candidates in all subjects, (future) university lecturers and counsellors in the psychosocial field. A willingness to engage with approaches to writing studies is a prerequisite.

The course can be counted as a compulsory elective with 3 ECTS in the MA Teaching programme! The ECTS difference will be taken into account in the work assignments.

Literature

siehe Moodle

Examination information

Im Fall von online durchgeführten Prüfungen sind die Standards zu beachten, die die technischen Geräte der Studierenden erfüllen müssen, um an diesen Prüfungen teilnehmen zu können.

Examination methodology

schriftliches Portfolio

Examination topic(s)

  • Schreibbiografie 
  • Reflexion
  • Schreibprozessmodelle
  • Beratungs- und Coachingmethoden
  • Techniken und Übungen
  • KI-Einsatz im Schreibprozess

Assessment criteria / Standards of assessment for examinations

Die Mitarbeit (ANWESENHEITSPFLICHT auch online) fließt zu 30%, die schriftlichen Portfolioaufgaben zu 70% in die Benotung mit ein. Die Abgabe aller schriftlichen Teilleistungen ist Voraussetzung für eine positive Benotug. Zwei UE (=3 Stunden) dürfen gefehlt werden. Pro Aufgabe werden auf Moodle konkrete Kriterienkataloge mit Punkteschemata veröffentlicht.

Der Einsatz von Werkzeugen der Künstlichen Intelligenz ist im gesamten Arbeits- und Schreibprozess nicht nur erlaubt, ihr Einsatz wird aus lehr- und lerndidaktischen Gründen sogar ausdrücklich erwünscht. Die Studierenden verpflichten sich dazu, den Einsatz von KI-Tools im Textprodukt offenzulegen und KI-generierte Passagen entsprechend zu kennzeichnen (Vorschläge für die Kennzeichnung sowie Richtlinien für einen verantwortungsvollen Umgang mit KI-Tools werden im Kurs diskutiert und auf Moodle bereitgestellt). Die Studierenden übernehmen die alleinige Verantwortung für den produzierten Text.


Examination methodology

written portfolio 

Examination topic(s)

  • writing biography 
  • written reflection
  • writing process models
  • counseling and coaching methods
  • writing techniques
  • KI-tools in the writing process

Assessment criteria / Standards of assessment for examinations

30% of the grade will be based on the participation (attendance, including online-sessions!!!), and 70% on the written portfolio assignments. The submission of all written assignments is a prerequisite for a positive grade. Two units (=3 hours) may be missed.

Concrete criteria catalogs with a point scheme will be published on Moodle.

Grading scheme

Grade / Grade grading scheme

Position in the curriculum

  • Bachelor's degree programme Media & Communications (SKZ: 641, Version: 16W.3)
    • Subject: Freie Wahlfächer (ab WS20) (Optional subject)
      • Freie Wahlfächer ( 0.0h XX / 12.0 ECTS)
        • 010.508 AI: and now what? Competently supporting (pre-)scientific writing processes (2.0h KS / 4.0 ECTS)
  • Master's degree programme Media, Communications & Culture (SKZ: 841, Version: 20W.1)
    • Subject: Freie Wahlfächer (Optional subject)
      • Freie Wahlfächer ( 0.0h XX / 10.0 ECTS)
        • 010.508 AI: and now what? Competently supporting (pre-)scientific writing processes (2.0h KS / 4.0 ECTS)
          Absolvierung im 2., 3. Semester empfohlen
  • Master's degree programme Media, Communications & Culture (SKZ: 841, Version: 09W.1)
    • Subject: Freie Wahlfächer (Optional subject)
      • Freie Wahlfächer ( 0.0h XX / 12.0 ECTS)
        • 010.508 AI: and now what? Competently supporting (pre-)scientific writing processes (2.0h KS / 4.0 ECTS)
  • Bachelor's degree programme Educational Science (SKZ: 645, Version: 17W.3)
    • Subject: Freie Wahlfächer (Optional subject)
      • Freie Wahlfächer ( 0.0h XX / 18.0 ECTS)
        • 010.508 AI: and now what? Competently supporting (pre-)scientific writing processes (2.0h KS / 4.0 ECTS)
          Absolvierung im 2., 3., 4., 5., 6. Semester empfohlen
  • Non degree programme Courses of the Writing Centre (SKZ: 888, Version: 04W)
    • Subject: Lehrveranstaltungen des SchreibCenters (Compulsory subject)
      • Bereich 6: Schreibwissenschaft und Schreibberatung ( 2.0h SE / 4.0 ECTS)
        • 010.508 AI: and now what? Competently supporting (pre-)scientific writing processes (2.0h KS / 4.0 ECTS)
  • Erweiterungsstudium (UG §54a) Schreibwissenschaft (ES) (SKZ: 012, Version: 20W.1)
    • Subject: Wissenschaftspropädeutisches/akademisches/wissenschaftliches Schreiben (Compulsory subject)
      • 2.1 Lehrveranstaltung zum (vor)wissenschaftlichen Schreiben ( 0.0h KS / 4.0 ECTS)
        • 010.508 AI: and now what? Competently supporting (pre-)scientific writing processes (2.0h KS / 4.0 ECTS)
          Absolvierung im 1. Semester empfohlen

Equivalent courses for counting the examination attempts

This course is not assigned to a sequence of equivalent courses