780.215 (24S) Non-Entertainment Games

Sommersemester 2024

Anmeldefrist abgelaufen.

Erster Termin der LV
04.03.2024 15:15 - 16:45 HS 11 On Campus
Nächster Termin:
29.04.2024 15:15 - 16:45 HS 11 On Campus

Überblick

Lehrende/r
LV-Titel englisch Non-Entertainment Games
LV-Art Seminar (prüfungsimmanente LV )
LV-Modell Präsenzlehrveranstaltung
Semesterstunde/n 2.0
ECTS-Anrechnungspunkte 4.0
Anmeldungen 27 (20 max.)
Organisationseinheit
Unterrichtssprache Englisch
LV-Beginn 04.03.2024
eLearning zum Moodle-Kurs

Zeit und Ort

Liste der Termine wird geladen...

LV-Beschreibung

Intendierte Lernergebnisse

  • Definition und Diskussion von Non-Entertainment / Serious Games
  • Besonderheiten der Nutzererfahrung in Bezug auf die oben genannten
  • Verständnis von Non-Entertainment-Spielen im Kontext (Lernen, Werbespiele, Propaganda usw.)

Lehrmethodik

Konferenz-orientierte Publikationserstellung: Die Teilnehmer:innen erstellen eine wissenschaftliche Arbeit, präsentieren ihre Erkenntnisse zu dem ausgewählten Thema und reviewen Arbeiten von anderen Teilnehmer:innen.

Inhalt/e

Anhand von durch den Lehrenden vermittelten Hintergrundinformationen und selbständige Recherche wird ein Thema identifiziert zu dem ein Aufsatz geschrieben wird.

Erwartete Vorkenntnisse

Grundlagen von Games Engineering und Design, sowie wissenschaftlichem Arbeiten und Schreiben

Curriculare Anmeldevoraussetzungen

/

Intendierte Lernergebnisse

  • Definition and Discussion of non-entertainment / serious games

  • User experience in relation to Non-Entertainment / Serious Games

  • Understanding of non-entertainment games in context (learning, ad games, propaganda etc.)

Lehrmethodik

Conference-oriented publication development: The participants write a scientific paper, present their insights on the chosen topic in a conference setting and review the work of other participants.

Inhalt/e

On the basis of background information provided by the teacher and other sources, a topic is identified on which an essay is written.

Erwartete Vorkenntnisse

Fundamentals of games engineering and design, as well as scientific work and writing

Curriculare Anmeldevoraussetzungen

/

Prüfungsinformationen

Im Fall von online durchgeführten Prüfungen sind die Standards zu beachten, die die technischen Geräte der Studierenden erfüllen müssen, um an diesen Prüfungen teilnehmen zu können.

Prüfungsmethode/n

  • Aufgaben
  • Schriftliche Prüfung und Ende des Semesters

Prüfungsinhalt/e

  • Präsentation
  • eingereichter Aufsatz
  • Reviewing-Qualität

Beurteilungskriterien/-maßstäbe

  • Qualität der Aufgaben
  • Punkteanzahl in der Prüfung

Prüfungsmethode/n

  • Active participation: Participation is mandatory. Not attending without a prior excuse leads to a negative grade.
  • Mandatory assigments: Quality and quantity will determine the grade. Missing deadlines will affect the grade.
  • Submission of Scientific Paper:  Quality and adherence to format requirements affect the grade. Plagiarism, Re-use of material developed for other submissons/in other courses and AI support which is not appropriately referenced/highlighted will lead to a negative grade.
  • Presentation: Your contribution and a reflection thereof need to be presented in class.

Prüfungsinhalt/e

  • Assigments 
  • Submitted paper
  • Quality of reviewing
  • Presentation

Beurteilungskriterien/-maßstäbe

Paper Format

  • Orderly fulfillment of formal requirements:
    • The paper is coherently formatted and has been checked for typos and grammatical errors (you can use Grammarly for instance to do that)
    • A paper has a bibliography referencing all employed sources, including online videos, web pages, and code repositories
  • Adequate reliance on related literature:
    • Selection of citations
    • Provision of a well-formatted bibliography
  • Reliance on theoretical resources
  • Critical reflection on self-made observations

AI Use in the Course
Students are welcome to use any tools they can find as a sparring partner for coding or resource for learning, the course goal is to be able to develop scientific contributions (paper, presentations) on their own. If there is a suspicion that parts are plagiarized or written by an AI tool, you will be invited to a clarifying discussion, which can also influence the grade.

Code of Conduct and Plagiarism Policies

The University of California Berkely (https://sa.berkeley.edu/conduct/integrity/definition) offers the following definition:

Plagiarism is defined as use of intellectual material produced by another person without acknowledging its source, for example:

  • Wholesale copying of passages from works of others into your homework, essay, term paper, or dissertation without acknowledgment.
  • Use of the views, opinions, or insights of another without acknowledgment.
  • Paraphrasing of another person’s characteristic or original phraseology, metaphor, or other literary device without acknowledgment.

For computer science classes this includes source code, video tutorials, and web pages used to create software for the course. Failing to do that counts as plagiarism.

Note that the Code of Conduct of the AAU (https://www.aau.at/en/research/research-profile/good-academic-practice/) applies. 

 (adapted from course 780.214, M.Lux)

Beurteilungsschema

Note Benotungsschema

Position im Curriculum

  • Masterstudium Game Studies and Engineering (SKZ: 992, Version: 23W.1)
    • Fach: Game Engineering (Pflichtfach)
      • 2.5 Non-Entertainment Games ( 0.0h SE / 4.0 ECTS)
        • 780.215 Non-Entertainment Games (2.0h SE / 4.0 ECTS)
          Absolvierung im 3. Semester empfohlen
  • Masterstudium Game Studies and Engineering (SKZ: 992, Version: 17W.2)
    • Fach: Game Engineering (Pflichtfach)
      • Non-Entertainment Games ( 0.0h SE / 4.0 ECTS)
        • 780.215 Non-Entertainment Games (2.0h SE / 4.0 ECTS)
          Absolvierung im 3. Semester empfohlen

Gleichwertige Lehrveranstaltungen im Sinne der Prüfungsantrittszählung

Sommersemester 2023
  • 780.215 SE Non-Entertainment Games (2.0h / 4.0ECTS)
Wintersemester 2021/22
  • 780.215 SE Non-Entertainment Games (2.0h / 4.0ECTS)
Wintersemester 2020/21
  • 780.215 SE Non-Entertainment Games (2.0h / 4.0ECTS)
Wintersemester 2019/20
  • 780.215 SE Non-Entertainment Games (2.0h / 4.0ECTS)
Wintersemester 2018/19
  • 780.215 SE Non-Entertainment Games (2.0h / 4.0ECTS)