180.096 (24S) Gender Mainstreaming & Medien

Sommersemester 2024

Anmeldefrist abgelaufen.

Erster Termin der LV
12.03.2024 10:00 - 12:00 L.0.03 On Campus
Nächster Termin:
14.05.2024 10:00 - 15:00 L.0.03 On Campus

Überblick

Lehrende/r
LV-Titel englisch Gender Mainstreaming & Media
LV-Art Seminar (prüfungsimmanente LV )
LV-Modell Blended-Learning-Lehrveranstaltung
Semesterstunde/n 2.0
ECTS-Anrechnungspunkte 6.0
Anmeldungen 21 (30 max.)
Organisationseinheit
Unterrichtssprache Englisch
mögliche Sprache/n der Leistungserbringung Deutsch
LV-Beginn 12.03.2024
eLearning zum Moodle-Kurs

Zeit und Ort

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LV-Beschreibung

Intendierte Lernergebnisse

Kursziele:

Sensibilisierung für geschlechtsspezifische Ungleichheiten in der Art und Weise, wie Frauen im politischen und öffentlichen Leben derzeit in den Medien dargestellt werden:

  • Erwerb von Kenntnissen über die aktuelle Beteiligung von Frauen am politischen und öffentlichen Leben mit einem vergleichenden europäischen Ansatz;
  • Erwerb von Kenntnissen und Fähigkeiten zur Entwicklung von Nachrichteninhalten mit einem geschlechtergerechten Ansatz;
  • Erwerb von transversalen Fähigkeiten mit Schwerpunkt auf geschlechtergerechten Kommunikationspraktiken.

Lehrmethodik inkl. Einsatz von eLearning-Tools

Der Unterricht wird zweisprachig sein (Deutsch und Englisch). Die Forschung und die Datenerfassung erfolgen auf Deutsch, die schriftliche Ausarbeitung der Analysen teilweise auf Englisch.

Der Unterricht findet im zweiwöchigen Rhythmus statt. Dieser Kurs wird als MIX/BLENDED (= teils im Seminarraum, teils online) durchgeführt. Geblockter Präsenzunterricht: Insgesamt 6 Unterrichtseinheiten (4 on-campus, 2 online).

Die LV ist Teil einer internationalen Lehrkooperation unter der Leitung des Internationalen Journalistenverbandes und der Universität Padua mit dem Titel "Rewriting the story: tackling media gender stereotypes in political and public life". 

Inhalt/e

'Action Research & Learning': Die Forschungsfragen lauten

  • Welches sind die wichtigsten Muster der medialen Repräsentation von Frauen in der Politik und im öffentlichen Leben im Kontext Österreichs (Forschungsfrage 1)?
  • Welche journalistischen Good Practices in der Politikberichterstattung könnten geschlechtsspezifische Ungleichheiten im österreichischen Kontext adressieren (Forschungsfrage 2)?

Curriculare Anmeldevoraussetzungen

Für die Aufnahme in das Seminar müssen folgende Lehrveranstaltungen positiv absolviert sein:

  • Positiv absolvierte StEOP
  • Positiv absolvierte LV Einführung in die Methoden (quantitativ und/oder qualitativ)
  • Positiv absolvierte LV Einführung in das wissenschaftliche Arbeiten in den Medien- und Kommunikationswissenschaften
  • Positiv absolviertes Proseminar

Literatur

(Vorläufig)

Global Media Monitoring Project Report (2020). https://whomakesthenews.org/wp-content/uploads/2021/11/GMMP2020.ENG_.FINAL_.pdf

Holtz-Bacha, C. (2022). Politische Kommunikation und Geschlecht. Politikerinnen in den Medien. In: Dorer, J., Geiger, B., Hipfl, B., Ratković, V. (eds) Handbuch Medien und Geschlecht. Springer Reference Sozialwissenschaften. Springer VS, Wiesbaden.

Pernegger, M./Media Affairs (2020). Frauen » Politik » Medien Jahresstudie 2020. https://wien.arbeiterkammer.at/service/studien/Frauen/Frauenstudie_2020.pdf

Pernegger, M./Media Affairs (2021). Frauen » Politik » Medien Jahresstudie 2021. https://www.contentadmin.de/contentanlagen/contentdatei18392.pdf

Thiele, M. (2019). Geschlechterstereotype und Geschlechterrollen. In: Dorer, J., Geiger, B., Hipfl, B., Ratković, V. (eds) Handbuch Medien und Geschlecht. Springer Reference Sozialwissenschaften. Springer VS, Wiesbaden.

Intendierte Lernergebnisse

Gender equality is a fundamental human right. The right to be treated equally and not be subject to discrimination or oppression on the grounds of gender is central to the law and constitutions across European democracies. Equal and fair participation of women and men in political debate and public life is fundamental to democracy. Achieving gender equality, including in decision-making and political life, is heavily dependent not just on laws and constitutions but on access to politics, education, the opportunity to express one’s views and the way in which women and men are portrayed and perceived by society. The media shape how people are viewed, impacting women’s access to political life, decision-making roles, and the exercise of their rights, careers and opportunities.

Specific course objectives:

  • Raise awareness of next-generation media professionals about gender inequalities in how women in political and public life are currently framed in news discourse, how to develop more sensitive and less stereotypical reporting and its relevance to democratic development and fundamental principles of access, inclusion, participation, pluralism, and equality;
  • Acquire knowledge about the contemporary participation of women in political and public life with a European comparative approach;
  • Acquire knowledge and skills on how to develop news content with a gender-responsive approach;
  • Acquire transversal skills with a focus on gender-responsive communication practices and the capacity to develop projects around gender and media.

Lehrmethodik inkl. Einsatz von eLearning-Tools

  • Literature review and theoretical exploration of Gender (in)equality & Media - Group work.
  • Action Research and Learning on ‘Tackling media gender stereotypes in political and public life’ in the context of Austria - Group work.
  • ‘Doing gender’ as Action Research and Learning: Groups’ Research Reports and Action Proposals on addressing gender (in)equalities in the media. Final assignment in the form of a blog entry on the ‘LET’S TALK EQUAL’ platform. Write up research results and conceptualising based on theoretical concepts (literature review) in blog entry format (max 10000 words) in German or in English.
  • Individual Reflections in Learning Journals format.

The course is part of an international teaching cooperation led by the International Federation of Journalists and the University of Padova titled 'Rewriting the story: tackling media gender stereotypes in political and public life’. Students (400 in total) from the participating universities will be introduced to the project as part of a transnational virtual exchange activity, with blended and interactive teaching. Students could practice their academic writing skills for future applications studying abroad.      

The classes will be bilingual (German and English). The research and data collection will be in German and the write-up of the analyses partly in English.

Classes are organized on a bi-weekly basis. This course will be held as MIX/BLENDED (= partly in the seminar room, partly online). Blocked in-person classes: 6 classes in total (4 On Campus, 2 Online). The workload for this course requires both in-class participation and extensive out-of-class preparation on your behalf. Your out-of-class work is connected to in-class activities, which means that you will use class time more effectively to develop crucial academic and critical thinking skills.

Students are expected to attend ALL class sessions of the course. In the case of an unavoidable absence, please contact me in writing. You can miss a maximum of 1 blocked class. In-class: participatory teaching methods (brainstorming, WorldCafe, interactive presentations).

Inhalt/e

Action Research and Learning on ‘Tackling media gender stereotypes in political and public life’ in the context of Austria. The course follows the dual aim of (1) activating students’ social awareness and reflection, while (2) contributing to practical and theoretical knowledge through research praxis. The seminar will offer a communicative space for students in exploring (i) gendered aspects of media production; (ii) the practices of such production; (iii) the impact of gender (in)equality on media output; in (iv) critically assessing possible interventions on gender mainstreaming in the media; while (v.) reflecting on their role as socially responsive future media professionals.

The Research Questions of our Action Research Project are

  • What are the main patterns of the mediated representation of women in politics and public life in the context of Austria? (Research Question 1)
  • Which journalistic good practices in reporting politics could address gendered inequalities in the context of Austria? (Research Question 2)

Literatur

(Preliminary)

Global Media Monitoring Project Report (2020). https://whomakesthenews.org/wp-content/uploads/2021/11/GMMP2020.ENG_.FINAL_.pdf

Holtz-Bacha, C. (2022). Politische Kommunikation und Geschlecht. Politikerinnen in den Medien. In: Dorer, J., Geiger, B., Hipfl, B., Ratković, V. (eds) Handbuch Medien und Geschlecht. Springer Reference Sozialwissenschaften. Springer VS, Wiesbaden.

Pernegger, M./Media Affairs (2020). Frauen » Politik » Medien

Jahresstudie 2020.

https://wien.arbeiterkammer.at/service/studien/Frauen/Frauenstudie_2020.pdf

Pernegger, M./Media Affairs (2021). Frauen » Politik » Medien

Jahresstudie 2021.

https://www.contentadmin.de/contentanlagen/contentdatei18392.pdf

Thiele, M. (2019). Geschlechterstereotype und Geschlechterrollen. In: Dorer, J., Geiger, B., Hipfl, B., Ratković, V. (eds) Handbuch Medien und Geschlecht. Springer Reference Sozialwissenschaften. Springer VS, Wiesbaden.

According to your selected research topics, further literature will be made available via Moodle or during the classes.

Prüfungsinformationen

Im Fall von online durchgeführten Prüfungen sind die Standards zu beachten, die die technischen Geräte der Studierenden erfüllen müssen, um an diesen Prüfungen teilnehmen zu können.

Prüfungsmethode/n

  • Action Research und In-Class Aktivitäten (einschließlich Präsentationen): Forschungsberichte und Aktionsvorschläge der Gruppen zur Auseinandersetzung mit der vermittelten Repräsentation von Frauen in der Politik und im öffentlichen Leben im Kontext Österreichs (40%).
  • Schriftliche Gruppenarbeit (1): Literaturrecherche: Politische Kommunikation und Gender. Medial-Vermittelte Repräsentation von Frauen in der Politik und im öffentlichen Leben (10%).
  • Schriftliche Gruppenarbeit (2): Verfassen von Forschungsergebnissen, die auf der Grundlage theoretischer Konzepte erarbeitet wurden (Literaturübersicht) (max. 5000 Wörter) entweder auf Englisch oder auf Deutsch; und eine Zusammenfassung in Form eines Blogeintrags auf Englisch, die auf der Online-Wissensplattform AGEMI und der Plattform "LET'S TALK EQUAL" veröffentlicht wird (max. 1000 Wörter und Bildmaterial) (40%).
  • Schriftliche Einzelarbeit: Individuelle Reflexionen auf Deutsch oder Englisch (300-500 Wörter) (10%).

Prüfungsinhalt/e

Mindestanforderungen.(ohne Erfüllung dieser Anforderung ist kein positiver Abschluss derLehrveranstaltung möglich): Alle oben genannten Punkte müssen positiv bewertetwerden.

Die Möglichkeiteines Nachgesprächszur Plausibilitätsprüfung ist vorbehalten.

Formalia: gemäß den "LEITLINIEN für diewissenschaftliche Arbeit am Institut für Medien- und Kommunikationswissenschaft(September 2023)".

Beurteilungskriterien/-maßstäbe

Sie dürfen algorithmische/künstliche Intelligenz (KI) unterstützteRessourcen und Werkzeuge während des Forschungsprozesses zur UnterstützungIhrer Forschungsarbeit verwenden. Es ist jedoch nicht erlaubt, KI-generiertenText (auch nicht in Auszügen oder kürzeren Teilen) in Ihre schriftlichenArbeiten und andere schriftliche analytische Ergebnisse aufzunehmen. DieMissachtung dieser Regeln würde dazu führen, dass Ihre Arbeit als Verstoß gegendie guten akademischen Standards und möglicherweise als Copyright-Verletzungangesehen wird. Darüber hinaus besteht die Möglichkeit zu Nachgesprächen, umdie Plausibilität der einzelnen Forschungsergebnisse zu überprüfen.

Sehr gut (1): 87-100%

Gut (2): 75-86.99%

Befriedigend (3): 63-74.99%

Genügend (4): 50-62.99%

Nicht genügend (5): <50%

Prüfungsmethode/n

  • Action Research and In-Class Activities (including presentations): Groups’ Research Reports and Action Proposals on addressing the mediated representation of women in politics and public life in the context of Austria (40%).
  • Written group assignment (1): Literature review: Political Communication and Gender. Mediated representation of women in politics and public life (10%).
  • Written group assignment (2): Write up research results conceptualised based on theoretical concepts (literature review) (max 5000 words) either in English or in German; and a Summary in blog entry format in English to be published on the AGEMI Online Knowledge Platform and the ‘LET’S TALK EQUAL’ platform (max 1000 words and visuals) (40%).
  • Written assignment individual: Individual Reflections in German or in English (300-500 words) (10%).

Prüfungsinhalt/e

Minimumrequirements (no positive course completion is possible without fulfilling thisrequirement): All individual assignments must be positively evaluated.

There is apossibility for follow-up talks to check the plausibility of theindividual research results.

 Formalia: according to the ‘LEITFADEN fürwissenschaftliche Arbeiten am Institut für Medien- undKommunikationswissenschaft (September 2023)’.

Beurteilungskriterien/-maßstäbe

You are allowed to use algorithmic/artificial intelligence (AI)supported resources and tools during the research process in support of your research work. However, it is not allowed to include any AI-generated text (not even snippets or shorter parts) in your written assignments and other written analytical outputs. Not following these rules would imply your work considered being in breach of good academic standards and eventually in copyright infringement. Furthermore, there is a possibility for follow-up talks to check the plausibility of the individual research results.

Very good (1): 87-100%

Good (2): 75-86.99%

Satisfactory (3): 63-74.99%

Satisfactory (4): 50-62.99%

Not Satisfactory (5): <50%

Beurteilungsschema

Note Benotungsschema

Position im Curriculum

  • Bachelorstudium Medien- und Kommunikationswissenschaften (SKZ: 641, Version: 16W.3)
    • Fach: Media and Communications Management (Wahlfach)
      • Current Issues in Media Management ( 0.0h SE / 6.0 ECTS)
        • 180.096 Gender Mainstreaming & Medien (2.0h SE / 6.0 ECTS)
          Absolvierung im 5., 6. Semester empfohlen
  • Besonderer Studienbereich Wahlfach-Studium Feministische Wissenschaft - Gender Studies (SKZ: 600b, Version: 04W)
    • Fach: Kommunikation - Repräsentation (Pflichtfach)
      • Kommunikation - Repräsentation ( 2.0h SE / 4.0 ECTS)
        • 180.096 Gender Mainstreaming & Medien (2.0h SE / 6.0 ECTS)
  • Erweiterungsstudium (UG §54a) Gender Studies (ES) (SKZ: 008, Version: 20W.1)
    • Fach: Vertiefende LVen der Gender Studies (Pflichtfach)
      • 3.1 Seminar, Proseminar oder Kurs Gender Studies ( 0.0h SE, PS, KS / 12.0 ECTS)
        • 180.096 Gender Mainstreaming & Medien (2.0h SE / 6.0 ECTS)

Gleichwertige Lehrveranstaltungen im Sinne der Prüfungsantrittszählung

Diese Lehrveranstaltung ist keiner Kette zugeordnet