160.244 (24S) Statistics IV - Structural equation modeling

Sommersemester 2024

Registration deadline has expired.

First course session
05.03.2024 15:15 - 16:45 N.2.35 On Campus
... no further dates known

Overview

Lecturer
Tutor/Tutors
Course title german Statistik IV - Strukturgleichungsmodelle
Type Seminar (continuous assessment course )
Course model Attendance-based course
Hours per Week 2.0
ECTS credits 4.0
Registrations 19 (35 max.)
Organisational unit
Language of instruction Deutsch
possible language(s) of the assessment German , English
Course begins on 05.03.2024
eLearning Go to Moodle course

Time and place

List of events is loading...

Course Information

Intended learning outcomes

Die Statistik-Übungen liegen schon etwas zurück und die R-Kenntnisse sind etwas eingerostet. Daher bieten wir dieses Jahr einleitend eine Auffrischung an, mit der die Auswertungen der eigenen Masterarbeit leichter gelingen werden. Im inhaltlichen Teil stellen wir das Strukturgleichungsmodell vor, einem zentralen statistischen Werkzeug in der Forschung und im Rahmen psychometrischer Fragestellungen. 

Teaching methodology

Vortrag, Demonstrationen, aktive Mitarbeit & Diskussion

Course content

Grundlagen von R

Einführung in die Strukturgleichungsmodellierung

Auswertung von Strukturgleichungsmodellen mit lavaan

Prior knowledge expected

VO I+II; UE I+II; TT

Literature

Reinecke, J. (2014). Strukturgleichungsmodelle in den Sozialwissenschaften (2., aktualisierte und erweiterte Auflage). De Gruyter OldenburgISBN 978-3-486-70576-8.

Hoyle, R. H. (Ed.) (2012). Handbook of Structural Equation Modeling. Guilford.

Kline, R. B. (2005). Principles and Practice of Structural Equation Modeling (2nd. ed). Guilford.

Schumacker, R. E. & Lomax, R. G. (2004). A Beginner's Guide to Structural Equation Modeling (2nd ed.). Taylor & Francis.

Bollen, K. A. (1989). Structural Equations with Latent Variables. Wiley.

Newsom, J. T. (2015). Longitudinal Structural Equation Modeling. A Comprehensive Introduction. Routledge.

Brown, T. A. (2006). Confirmatory Factor Analysis for Applied Research. Guilford.

Examination information

Im Fall von online durchgeführten Prüfungen sind die Standards zu beachten, die die technischen Geräte der Studierenden erfüllen müssen, um an diesen Prüfungen teilnehmen zu können.

Examination methodology

Übungsblätter/eigene Auswertungen

Examination topic(s)

Eigenständige Anwendung des Modells

Assessment criteria / Standards of assessment for examinations

Anwesenheit, Performanz während des Semesters, Abgaben

Grading scheme

Grade / Grade grading scheme

Position in the curriculum

  • Master's degree programme Psychology (SKZ: 840, Version: 12W.4)
    • Subject: Forschungsmethoden und Evaluation (Compulsory subject)
      • Komplexe Quantitative/Qualitative Methoden ( 0.0h SE / 4.0 ECTS)
        • 160.244 Statistics IV - Structural equation modeling (2.0h SE / 4.0 ECTS)
  • Universitätslehrgang Psychotherapeutisches Propädeutikum (SKZ: 818, Version: 21S.1)
    • Subject: Grundlagen der Forschungs- und Wissenschaftsmethodik (Compulsory subject)
      • C.2 Statistik ( 0.0h VO, VS, VP, PS, SE, KS / 4.0 ECTS)
        • 160.244 Statistics IV - Structural equation modeling (2.0h SE / 4.0 ECTS)

Equivalent courses for counting the examination attempts

This course is not assigned to a sequence of equivalent courses