120.271 (24S) PF 8.3 Seeing the bigger picture: Internationalisation in Lifelong learning and ongoing developments in Austria

Sommersemester 2024

Anmeldefrist abgelaufen.

Erster Termin der LV
08.03.2024 11:00 - 13:00 Z.2.10 On Campus
Nächster Termin:
03.05.2024 13:30 - 18:30 N.2.01 On Campus

Überblick

Lehrende/r
LV-Titel englisch Seeing the bigger picture: Internationalisation in Lifelong learning and ongoing developments in Austria
LV-Art Seminar (prüfungsimmanente LV )
LV-Modell Blended-Learning-Lehrveranstaltung
Online-Anteil 30%
Semesterstunde/n 2.0
ECTS-Anrechnungspunkte 4.0
Anmeldungen 7 (35 max.)
Organisationseinheit
Unterrichtssprache Englisch
mögliche Sprache/n der Leistungserbringung Deutsch
LV-Beginn 08.03.2024
eLearning zum Moodle-Kurs
Studienberechtigungsprüfung Ja
Seniorstudium Liberale Ja

Zeit und Ort

Liste der Termine wird geladen...

LV-Beschreibung

Intendierte Lernergebnisse

Die Studierenden sind in der Lage

- internationale Politik- und Forschungsdokumente zu recherchieren (basierend auf eigenen Forschungsfragen)

 - nationale und internationale Entwicklungen im Bereich des lebenslangen Lernens aus einem offenen und internationalen Blickwinkel heraus zu interpretieren

 - über ihre eigenen Lernerfahrungen im Kontext verschiedener (formaler, nicht-formaler und informeller) Kontexte zu reflektieren

 - kritische und analytische Reflexionspapiere zu verfassen

Lehrmethodik inkl. Einsatz von eLearning-Tools

Die Unterrichtssprache ist Englisch. Vortrag, Literaturanalyse, Gruppenarbeiten, selbstgesteuertes Lernen sowie persönliche Reflexionen. Internationalen Gastdozenten (aus dem Bereich der internationalen Bildungspolitik) werden über online Medien eingeladen. Schriftliche Arbeiten können in deutscher Sprache verfasst werden, falls erforderlich.

Inhalt/e

Der Kurs behandelt die aktuellen Entwicklungen der internationalen Systeme des Lebenslangen Lernens im Zusammenhang mit und im Vergleich zu europäischen und österreichischen Politiken.

Das Konzept des Lebenslangen Lernens (Interessen, Ziele, Wirkungen) sowie das österreichische System- und die Politik- des Lebenslangen Lernens werden als Grundlage für die weiteren Diskussionen und Vergleiche der Bildungssysteme und politischen Entwicklungen in den Heimatländern der Studierenden eingeführt. Individuelle und persönliche Erfahrungen mit dem Lernen und Bildungsprozesse sind die Basis und erhebliche Ressource für den Kurs.

Erwartete Vorkenntnisse

Die Unterrichtssprache ist Englisch.

Literatur

Delors, Jacques (1996): The treasure within. UNESCO. Paris

BMUKK (2011) LLL2020: Strategie für Lebensbegleitendes Lernen in Österreich. Österreichische Bundesregierung. Wien

Bynner, John/Schuller, Tom/Feinstein, Leon (2003): Wider Benefits of Education. Skills, higher Education and Civic Engagements. In Zeitschrift für Pädagogik, Jg. 48, 3, S. 341-361.

Cedefop (2006)_ Qualification Frameworks in Europe. European Centre for the Development of Vocational Training. Thessaloniki

De Greef, Maurice/ Segers, Mien & Verté, Dominique (2012): Understanding

the effects of training programs for vulnerable adults on social inclusion as part of continuing

education, Studies in Continuing Education, DOI:10.1080/0158037X.2012.664126

Lima, Licinio C./Guimaräes, Paula (2011). European Strategies in Lifelong Learning. A Critical Introduction. Study Guides in Adult Education. Opladen, Berlin, Toronto: Budrich.

Manninen, Jyri (2010).Wider Benefits of Learning within Liberal Adult Education System in Finland, University of Eastern Finland.

Oliver, Esther (2010). Research and Development in Adult Education. Fields and Trends in Europe. Study Guides in Adult Education. Opladen, Berlin, Toronto: Budrich.

Sabates, Richard (2007). The Effects of Adult Learning on Social and Economic Outcomes. London: Commission of Inquiry

Sprung, A./Kukovetz, B. (2014). Is Adult Education a ‚white’ business? Professionals with migrant backgrounds in Austrian Adult Education. In: European Journal for Research on the Education and learning of Adults, 5, 2, 161-175.

Van der Velden, Rolf/Levels, Mark/Allen, Jim (2013): Skill mismatch and skill use in developed countries: Evidence from the PIAAC study. Research Centre for Education and the Labour Market. Maastricht University

Intendierte Lernergebnisse

Students will be able to

- research international policy and research documents (based on own research questions)
 - interpret national and international lifelong learning developments from an open and international point of view
 - reflect on their own learning experiences in the context of diverse (formal, non-formal and informal) settings
 - write critical and analytical reflection papers

Lehrmethodik inkl. Einsatz von eLearning-Tools

Stimulating presentations, reading and writing assignments,group work, self-directed learning, personal reflections and internationalguest lecturers (from the field of international education policy, will be brought in via online and digital means, such as Skype). There will be e-learning sessions. The language of instruction is English, while papers can also be produced in German, if required.

Inhalt/e

The course deals with the current ongoing developments of the International Lifelong learning systems in the context of and in comparison to the Austrian and European policies.

The conception of Lifelong Learning (interests, aims, interventions, impacts) as well as the Austrian lifelong learning system and policies will be introduced as a basis for discussing and comparing the educational systems and policy developments of the students´ home countries. Individual and personal experiences with learning and education processes are the foundation and significant resources for the course.

The following issues will be discussed in more detail:

- Structure, development and comparison of the International, European as well as national Lifelong Learning institutions and policies (students analyse and compare their national Lifelong learning developments)
 - The effects of Lifelong Learning on the individual, communities and society as a whole: how Lifelong learning can promote empowerment, social cohesion, equity and equality
 - Wider benefits of Lifelong Learning (for example increased self-confidence, civic engagement, (mental) health, life skills, social cohesion, etc.)
 - Internationalisation of and mobility in Lifelong learning, education in migration societies and diversity in learning situations
 - Mobility programmes: students examine and exchange experiences with mobilities, mobility programmes and learning in an international context

Erwartete Vorkenntnisse

The course is aimed at Incoming students from various specializations, as well as at bachelor students in educational science. 20 participants are expected; maximum 35.

Literatur

Delors, Jacques (1996): The treasure within. UNESCO. Paris

BMUKK (2011) LLL2020: Strategie für Lebensbegleitendes Lernen in Österreich. Österreichische Bundesregierung. Wien

Bynner, John/Schuller, Tom/Feinstein, Leon (2003): Wider Benefits of Education. Skills, higher Education and Civic Engagements. In Zeitschrift für Pädagogik, Jg. 48, 3, S. 341-361.

Cedefop (2006)_ Qualification Frameworks in Europe. European Centre for the Development of Vocational Training. Thessaloniki

De Greef, Maurice/ Segers, Mien & Verté, Dominique (2012): Understanding

the effects of training programs for vulnerable adults on social inclusion as part of continuing

education, Studies in Continuing Education, DOI:10.1080/0158037X.2012.664126

Lima, Licinio C./Guimaräes, Paula (2011). European Strategies in Lifelong Learning. A Critical Introduction. Study Guides in Adult Education. Opladen, Berlin, Toronto: Budrich.

Manninen, Jyri (2010).Wider Benefits of Learning within Liberal Adult Education System in Finland, University of Eastern Finland.

Oliver, Esther (2010). Research and Development in Adult Education. Fields and Trends in Europe. Study Guides in Adult Education. Opladen, Berlin, Toronto: Budrich.

Sabates, Richard (2007). The Effects of Adult Learning on Social and Economic Outcomes. London: Commission of Inquiry

Sprung, A./Kukovetz, B. (2014). Is Adult Education a ‚white’ business? Professionals with migrant backgrounds in Austrian Adult Education. In: European Journal for Research on the Education and learning of Adults, 5, 2, 161-175.

Van der Velden, Rolf/Levels, Mark/Allen, Jim (2013): Skill mismatch and skill use in developed countries: Evidence from the PIAAC study. Research Centre for Education and the Labour Market. Maastricht University

Prüfungsinformationen

Im Fall von online durchgeführten Prüfungen sind die Standards zu beachten, die die technischen Geräte der Studierenden erfüllen müssen, um an diesen Prüfungen teilnehmen zu können.

Prüfungsmethode/n

Gruppenarbeit oder individuelle Analyse, abhängig von Größe und Struktur derGruppe. Sie verfassen Reflexionsarbeitenzu jeder Einheit und nehmen aktiv an schriftlichen Übungen teil (inenglischer oder deutscher Sprache, falls erforderlich).

Prüfungsinhalt/e

Die Studierenden erarbeiten und präsentieren einen individuell ausgewähltenBildungsaspekt der aktuellen Entwicklungen im internationalen Kontext, zBInternationales Lebenslanges, persönliche Reflexionen über"LebenslangesLernen in meinem Heimatland", Erfahrungsaustausch zu Lernen ininternationalen Kontexten, etc.

Beurteilungskriterien/-maßstäbe

Anwesenheit, aktive Mitarbeit, Übungen und Hausübungen, Abgabe der Reflexionsarbeiten 

Prüfungsmethode/n

Groupwork or individual analysis, depending on the size and structure of the group. Students will produce reflectionpapers of each session and will take actively part in written exercises (in English or in German, if required). 

Prüfungsinhalt/e

The students will present a specific lifelong learning aspect of thedevelopments and system in their home country from an international perspectivesuch as,  personal reflections related to „Lifelong learning in mycountry“, and exchange of experiences of learning in an international context.

Beurteilungskriterien/-maßstäbe

Attendance, active participation, exercises and homework, submission of the reflection papers.

Beurteilungsschema

Note Benotungsschema

Position im Curriculum

  • Bachelorstudium Erziehungs- und Bildungswissenschaft (SKZ: 645, Version: 17W.3)
    • Fach: Geschlechterbezogene, inter- /transkulturelle und internationale Themen in pädagogischen Berufs- und Handlungsfeldern (Pflichtfach)
      • 8.3 Internationale Perspektiven der Erziehung und Bildung ( 0.0h KS/SE / 4.0 ECTS)
        • 120.271 PF 8.3 Seeing the bigger picture: Internationalisation in Lifelong learning and ongoing developments in Austria (2.0h SE / 4.0 ECTS)
          Absolvierung im 5., 6. Semester empfohlen
  • Masterstudium Cross-Border Studies (SKZ: 584, Version: 22W.1)
    • Fach: Peace and Education Studies in Global-local Contexts (Wahlfach)
      • II.9.11 Topics in Learning and Education ( 0.0h PS, SE, KS / 4.0 ECTS)
        • 120.271 PF 8.3 Seeing the bigger picture: Internationalisation in Lifelong learning and ongoing developments in Austria (2.0h SE / 4.0 ECTS)

Gleichwertige Lehrveranstaltungen im Sinne der Prüfungsantrittszählung

Sommersemester 2021
  • 120.271 SE PF 8.3 Seeing the bigger picture: Internationalisation in Lifelong learning and ongoing developments in Austria (2.0h / 4.0ECTS)
Sommersemester 2020
  • 120.271 SE PF 8.3 Seeing the bigger picture: Internationalisation in Lifelong learning and ongoing developments in Austria (2.0h / 4.0ECTS)
Wintersemester 2018/19
  • 120.271 SE Seeing the bigger picture: Internationalisation in Lifelong learning and ongoing developments in Austria (2.0h / 4.0ECTS)
Wintersemester 2017/18
  • 120.271 SE Seeing the bigger picture: Internationalisation in Lifelong learning and ongoing developments in Austria (2.0h / 4.0ECTS)
Wintersemester 2016/17
  • 120.271 SE Seeing the bigger picture: Internationalisation in Lifelong learning and ongoing developments in Austria (2.0h / 4.0ECTS)