552.906 (24S) Introduction to Communicative Language Teaching b
Überblick
- Lehrende/r
- LV Nummer Südostverbund ENE01002UL
- LV-Titel englisch Introduction to Communicative Language Teaching b
- LV-Art Kurs (prüfungsimmanente LV )
- LV-Modell Präsenzlehrveranstaltung
- Semesterstunde/n 2.0
- ECTS-Anrechnungspunkte 2.5
- Anmeldungen 11 (24 max.)
- Organisationseinheit
- Unterrichtssprache Englisch
- LV-Beginn 01.03.2024
- eLearning zum Moodle-Kurs
-
Anmerkungen
Please note: Class takes place from 12:30 - 14:00!
Zeit und Ort
LV-Beschreibung
Intendierte Lernergebnisse
Please note: Class takes place from 12:30 - 14:00!
In diesem Kurs erhalten Studierende einen Überblick über grundlegende Fragestellungen der Sprachlehr- und –lernforschung und lernen zentrale Theorien und Methoden des Fremdsprachenunterrichts kennen. Insbesondere werden Ziele, Kompetenzen und Verfahren des kommunikativen Sprachunterrichts gemeinsam in Theorie und Praxis erarbeitet.
Lehrmethodik
Gruppenarbeit, Diskussionen, Vortrag
Inhalt/e
- Sprache und Spracherwerb
- Sprachlernforschung im Fremdsprachenunterricht
- Methoden des Fremdsprachenunterrichts
- Kommunikativer Sprachunterricht und die 4 Fertigkeiten
- Lesen und Hören
- Sprechen und Schreiben
- Wortschatz und Grammatik
Erwartete Vorkenntnisse
keine
Curriculare Anmeldevoraussetzungen
STEOP
Literatur
Jeremy Harmer, ThePractice of English Language Teaching, 5th ed.,Harlow, Pearson, 2015
Patsy Lightbown & Nina Spada, HowLanguages Are Learned,Oxford, University Press, 2013
Penny Ur, A Course in English LanguageTeaching, 2nd ed., Cambridge Univ. Press, 2012
Intendierte Lernergebnisse
Please note: Class takes place from 12:30 - 14:00!
Students are introduced to theoretical and practical issues in foreign language teaching. Research findings from first and second language acquisition (SLA) and their implications for foreign language teaching are compared with students' own language learning experiences. A brief introduction will be given to some of the main approaches to foreign language teaching. Furthermore, attention will be drawn to ways of teaching pronunciation, grammar, vocabulary and the four skills in the context of a language learning pedagogy with a communicative orientation.
Lehrmethodik
discussions, pair work, group work, lecture
Inhalt/e
- Language & Language Acquisition
- Foreign Language Learning – Theories
- Foreign Language Teaching – Methods
- Communicative Language Teaching & the 4 skills
- Teaching reading & listening
- Teaching speaking & writing
- Teaching vocabulary & grammar
Erwartete Vorkenntnisse
none
Curriculare Anmeldevoraussetzungen
STEOP
Literatur
Jeremy Harmer, ThePractice of English Language Teaching, 5th ed., Harlow, Pearson, 2015
Patsy Lightbown & Nina Spada, HowLanguages Are Learned,Oxford, University Press, 2013
Penny Ur, A Course in English LanguageTeaching, 2nd ed., Cambridge Univ. Press, 2012
Prüfungsinformationen
Prüfungsmethode/n
Kleine Präsentationen während des Semesters
schriftliche Prüfung am Semesterende
Prüfungsinhalt/e
Kursinhalte
Beurteilungskriterien/-maßstäbe
Anwesenheit, Mitarbeit inkl. Präsentationen: ein Drittel
Schriftliche Prüfung: zwei Drittel
Prüfungsmethode/n
small presentations throughout the semester
written exam at the end of term
Prüfungsinhalt/e
topics covered in class
Beurteilungskriterien/-maßstäbe
active participation including small presentations: one third
written exam: two thirds
Beurteilungsschema
Note BenotungsschemaPosition im Curriculum
- Bachelor-Lehramtsstudium Bachelor Unterrichtsfach Englisch
(SKZ: 407, Version: 17W.2)
-
Fach: Introduction to Foreign Language Didactics
(Pflichtfach)
-
ENE.001 Introduction to Communicative Language Teaching (
2.0h KS, PS / 2.5 ECTS)
- 552.906 Introduction to Communicative Language Teaching b (2.0h KS / 2.5 ECTS) Absolvierung im 3. Semester empfohlen
-
ENE.001 Introduction to Communicative Language Teaching (
2.0h KS, PS / 2.5 ECTS)
-
Fach: Introduction to Foreign Language Didactics
(Pflichtfach)
- Bachelor-Lehramtsstudium Bachelor Unterrichtsfach Englisch
(SKZ: 407, Version: 15W.2)
-
Fach: Introduction to Foreign Language Didactics
(Pflichtfach)
-
ENE.001 Introduction to Communicative Language Teaching (
2.0h KS, PS / 2.5 ECTS)
- 552.906 Introduction to Communicative Language Teaching b (2.0h KS / 2.5 ECTS) Absolvierung im 3. Semester empfohlen
-
ENE.001 Introduction to Communicative Language Teaching (
2.0h KS, PS / 2.5 ECTS)
-
Fach: Introduction to Foreign Language Didactics
(Pflichtfach)
- Bachelor-Lehramtsstudium Bachelor Unterrichtsfach Englisch
(SKZ: 407, Version: 19W.2)
-
Fach: Introduction to Foreign Language Didactics
(Pflichtfach)
-
ENE.001 Introduction to Communicative Language Teaching (
2.0h KS, PS / 2.5 ECTS)
- 552.906 Introduction to Communicative Language Teaching b (2.0h KS / 2.5 ECTS) Absolvierung im 3. Semester empfohlen
-
ENE.001 Introduction to Communicative Language Teaching (
2.0h KS, PS / 2.5 ECTS)
-
Fach: Introduction to Foreign Language Didactics
(Pflichtfach)
Gleichwertige Lehrveranstaltungen im Sinne der Prüfungsantrittszählung
- Wintersemester 2024/25
-
Sommersemester 2024
- 552.905 KS Introduction to Communicative Language Teaching a (2.0h / 2.5ECTS)
- Wintersemester 2023/24
- Sommersemester 2023
- Wintersemester 2022/23
- Sommersemester 2022
- Wintersemester 2021/22
- Sommersemester 2021
-
Wintersemester 2020/21
- 552.905 PS Introduction to Communicative Language Teaching a (2.0h / 2.5ECTS)
- Sommersemester 2020
-
Wintersemester 2019/20
- 552.905 PS Introduction to Communicative Language Teaching a (2.0h / 2.5ECTS)
- Sommersemester 2019
- Wintersemester 2018/19
-
Sommersemester 2018
- 552.905 PS Introduction to Communicative Language Teaching (2.0h / 2.5ECTS)
-
Wintersemester 2017/18
- 552.905 PS Introduction to Communicative Language Teaching (2.0h / 2.5ECTS)
- Sommersemester 2017
- Wintersemester 2016/17
- Sommersemester 2016
- Wintersemester 2015/16
- Sommersemester 2014
-
Wintersemester 2013/14
- 551.922 PS Introduction to English Language Teaching a (2.0h / 3.5ECTS)
- Sommersemester 2013