180.800 (23W) Media and Communication Theories

Wintersemester 2023/24

Ende der Anmeldefrist
01.10.2024 00:00

Erster Termin der LV
17.10.2023 14:00 - 18:00 V.1.04 On Campus
... keine weiteren Termine bekannt

Überblick

Lehrende/r
Tutor/in/Innen
LV-Titel englisch Media and Communication Theories
LV-Art Vorlesung
LV-Modell Präsenzlehrveranstaltung
Semesterstunde/n 2.0
ECTS-Anrechnungspunkte 4.0
Anmeldungen 83
Organisationseinheit
Unterrichtssprache Englisch
LV-Beginn 01.10.2024
eLearning zum Moodle-Kurs
Anmerkungen

Weitere Prüfungstermine sind in der KW  10/11 ; KW 19 und KW 27 geplant! Die genauen Termine werden noch bekannt gegeben.

Zeit und Ort

Liste der Termine wird geladen...

LV-Beschreibung

Intendierte Lernergebnisse

Basic knowledge of central theories of media & communications

Basic knowledge of media & communications studies

Lehrmethodik

Lecture, discussion, group work

Inhalt/e

What is communication? What are media? This course introduces central theories, approaches and research fields of media and communications studies. It will deal with theories and approaches to media production, media texts, media use and media influence. The course covers early communications research in the 1920s embedded in ideas of a mass society and grounded in propaganda research to recent discussions on media convergence and digital culture in a global network society. 

Topics include:

  • Introduction to basic concepts: media, communication, theories and models
  • From Media Effects to Media Use: Chain of Communication, Two-Step-Flow, Agenda Setting, Spiral of Silence, Uses & Gratifications
  • Interpersonal and Public Communication: Symbolic Interactionism, Theory of Communicative Action and the Public Sphere
  • Medium Theory and Toronto School of Communication
  • Critical Media Studies: From Frankfurt School to the Centre of Contemporary Cultural Studies Birmingham
  • Media Representations: Semiotics and Active Audience Approach
  • Convergence Media and Digital Culture

Erwartete Vorkenntnisse

none

Curriculare Anmeldevoraussetzungen

none

Literatur

Laughey, Dan (2008). Key Themes in Media Theory. Maidenhead: McGraw Hill, Open University Press.

McQuail,Denis (2001). McQuail's Mass Communication Theory. 4. ed. London/Thousand Oaks/New Dehli: Sage.

McQuail,Denis (ed.) (2002). McQuail's Reader in Mass Communication Theory. London/Thousand Oaks/New Dehli: Sage.

Silverstone, Roger (1999). Why Study Media? London/Thousand Oaks/New Dehli: Sage.

Prüfungsinformationen

Im Fall von online durchgeführten Prüfungen sind die Standards zu beachten, die die technischen Geräte der Studierenden erfüllen müssen, um an diesen Prüfungen teilnehmen zu können.

Prüfungsmethode/n

exam with open and multiple choice questions (1 hour)

Prüfungsinhalt/e

lecture topics (see above)

Beurteilungskriterien/-maßstäbe

88-100 % = 1 = A

76-87 % = 2 = B

63-75 % = 3 = C

51-62 % = 4 = D

below 50 % = 5 = nicht bestanden = Fail

Beurteilungsschema

Note Benotungsschema

Position im Curriculum

  • Bachelorstudium Betriebswirtschaft (SKZ: 518, Version: 18W.1)
    • Fach: Freie Wahlfächer (Freifach)
      • Freie Wahlfächer ( 0.0h XX / 9.0 ECTS)
        • 180.800 Media and Communication Theories (2.0h VO / 4.0 ECTS)
          Absolvierung im 4., 5., 6. Semester empfohlen
  • Masterstudium Media and Convergence Management (SKZ: 150, Version: 13W.2)
    • Fach: Ergänzungsfach I (Complementary Subjects I): Media and Communicational Skills (Pflichtfach)
      • Media and Communication Theories ( 2.0h VO / 4.0 ECTS)
        • 180.800 Media and Communication Theories (2.0h VO / 4.0 ECTS)
          Absolvierung im 1. Semester empfohlen
  • Masterstudium Game Studies and Engineering (SKZ: 992, Version: 23W.1)
    • Fach: Introduction to Game Studies and Engineering (Pflichtfach)
      • 1.2 Introduction to Media and Communication Theory ( 0.0h VO / 4.0 ECTS)
        • 180.800 Media and Communication Theories (2.0h VO / 4.0 ECTS)
          Absolvierung im 1. Semester empfohlen
  • Masterstudium Game Studies and Engineering (SKZ: 992, Version: 17W.2)
    • Fach: Ergänzungsfach Cultural and Media Skills (Pflichtfach)
      • Introduction to Media and Communication Theory ( 0.0h VO / 4.0 ECTS)
        • 180.800 Media and Communication Theories (2.0h VO / 4.0 ECTS)
          Absolvierung im 1. Semester empfohlen

Gleichwertige Lehrveranstaltungen im Sinne der Prüfungsantrittszählung

Wintersemester 2022/23
  • 180.800 VO Media and Communication Theories (2.0h / 4.0ECTS)
Wintersemester 2021/22
  • 180.800 VO Media and Communication Theories (2.0h / 4.0ECTS)
Wintersemester 2020/21
  • 180.800 VO Media and Communication Theories (2.0h / 4.0ECTS)
Wintersemester 2019/20
  • 180.800 VO Media and Communication Theories (2.0h / 4.0ECTS)
Wintersemester 2018/19
  • 180.800 VO Media and Communication Theories (2.0h / 4.0ECTS)
Wintersemester 2017/18
  • 180.800 VO Media and Communication Theories (2.0h / 4.0ECTS)
Wintersemester 2016/17
  • 180.800 VO Media and Communication Theories (2.0h / 4.0ECTS)
Wintersemester 2015/16
  • 180.800 VO Media and Communication Theories (2.0h / 4.0ECTS)
Wintersemester 2014/15
  • 180.800 VO Media and Communication Theories (2.0h / 4.0ECTS)
Wintersemester 2013/14
  • 180.800 VO Media and Communication Theories (2.0h / 4.0ECTS)