120.313 (22W) Urban Art in the Postmigrant Society. Transnational Pratices (seminar with excursion)
Überblick
Weitere Informationen zum Lehrbetrieb vor Ort finden Sie unter: https://www.aau.at/corona.
- Lehrende/r
- LV-Titel englisch Urban Art in the Postmigrant Society. Transnational Pratices (seminar with excursion)
- LV-Art Seminar (prüfungsimmanente LV )
- LV-Modell Blended-Learning-Lehrveranstaltung
- Online-Anteil 90%
- Semesterstunde/n 2.0
- ECTS-Anrechnungspunkte 4.0
- Anmeldungen 6 (35 max.)
- Organisationseinheit
- Unterrichtssprache Englisch
- LV-Beginn 17.10.2022
Zeit und Ort
LV-Beschreibung
Intendierte Lernergebnisse
In the seminar the following knowledge will be imparted:
- Concept and theories of solidarity and transnationality
- Living together in the postmigrant society
- Participatory and performative approaches to research and practice
Lehrmethodik inkl. Einsatz von eLearning-Tools
Input, joint reading discussion, performative methods, teamwork, creative presentations.
Inhalt/e
Solidarity is on the move. Since the long summer of migration at the latest, we have been experiencing how creative ideas for living together in solidarity in the global society are emerging in regional and transnational alliances - at the same time, a policy of sealing off people who have fled is manifesting itself. The seminar takes this field of tension as a starting point to explore old and new fields of solidary action in their meaning for a diversity-reflective pedagogy.
We will deal with how solidarity narratives are created and brought into the public sphere in solidarity actions, including transnational ones - such as in protest events, but also in theater and music.
The seminar understands itself as a space for experimentation in order to become active oneself with performative methods and to translate theoretical and pedagogical knowledge on the topic into creative forms of expression.
Literatur
Pries, Ludger (2010): Transnationalisierung. Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften / GWV Fachverlage, Wiesbaden.
Naika Foroutan/Julia Karakayali/Riem Spielhaus (Hg.) (2018): Postmigrantische Perspektiven. Ordnungssysteme, Repräsentationen, Kritik. Frankfurt a.M.
Hill, Marc/Yildiz, Erol (Hg.) (2018): Postmigrantische Visionen. Perspektiven – Erfahrungen – Reflexionen. Bielefeld.
Yildiz, Erol / Hill, Marc (Hg.) (2015): Nach der Migration. Postmigrantische Perspektiven jenseits der Parallelgesellschaft. Bielefeld.
u.a. Auszüge und Texte aus dem Reader: Hill, Marc/Schmitt, Caroline (Hrsg.) (2021): Solidarität in Bewegung. Neue Felder für die Soziale Arbeit. Baltmannsweiler: Schneider Verlag Hohengehren.
Prüfungsinformationen
Prüfungsmethode/n
Written (reading course)
Prüfungsinhalt/e
Contents of the course
Beurteilungskriterien/-maßstäbe
Contents of the course
Beurteilungsschema
Note BenotungsschemaPosition im Curriculum
- Masterstudium Diversitätspädagogik in Schule und Gesellschaft
(SKZ: 545, Version: 20W.1)
-
Fach: Transnationale Perspektiven im Alpen-Adria-Raum und/oder Südosteuropa
(Wahlfach)
-
a2.2 Auf den Spuren transnationaler Lebenswelten im Alpen-Adria-Raum und/oder Südosteuropa (
0.0h SX / 4.0 ECTS)
- 120.313 Urban Art in the Postmigrant Society. Transnational Pratices (seminar with excursion) (2.0h SE / 4.0 ECTS) Absolvierung im 1., 2., 3. Semester empfohlen
-
a2.2 Auf den Spuren transnationaler Lebenswelten im Alpen-Adria-Raum und/oder Südosteuropa (
0.0h SX / 4.0 ECTS)
-
Fach: Transnationale Perspektiven im Alpen-Adria-Raum und/oder Südosteuropa
(Wahlfach)
Gleichwertige Lehrveranstaltungen im Sinne der Prüfungsantrittszählung
-
Sommersemester 2024
- 120.317 SE Urban Art in der postmigrantischen Gesellschaft. Transnational Pratices (Seminar mit Exkursion). (2.0h / 4.0ECTS)
-
Sommersemester 2022
- 120.313 SE Urban Art in der postmigrantischen Gesellschaft. Transnational Pratices (Seminar mit Exkursion) (2.0h / 4.0ECTS)
-
Sommersemester 2021
- 120.313 SX Auf den Spuren transnationaler Lebenswelten im Alpen-Adria-Raum und/oder Südosteuropa (Seminar mit Exkursion) (0.0h / 4.0ECTS)