180.099 (22W) Introduction to Media and Commuications Management

Wintersemester 2022/23

Registration deadline has expired.

First course session
11.10.2022 10:00 - 11:30 HS 8 On Campus
... no further dates known

Overview

Due to the COVID-19 pandemic, it may be necessary to make changes to courses and examinations at short notice (e.g. cancellation of attendance-based courses and switching to online examinations).

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Lecturer
Course title german Einführung in die Organisationskommunikation
Type Lecture interactive (continuous assessment course )
Course model Attendance-based course
Hours per Week 2.0
ECTS credits 4.0
Registrations 36 (50 max.)
Organisational unit
Language of instruction Deutsch
Course begins on 11.10.2022
eLearning Go to Moodle course

Time and place

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Course Information

Intended learning outcomes

Studierende verstehen und kennen zentrale Theorien, Modelle, Funktionen, Strategien und Methoden der OKOM und können diese differenzieren. Sie kennen unterschiedliche einzelne Kommunikationsdisziplinen (Interne Kommunikation, Marketing, Werbung, PR, Journalismus, Stakeholdermanagement, ...) und können diese untereinander unterscheiden und beschreiben. 

Teaching methodology

VorlesungInteraktiv (VI): Vorlesung mit interaktiven Lernformen und Blended Learning.

Course content

Die LV führt in die grundlegenden Modelle und Konzepte der Organisationskommunikation (OKOM) ein. 

Themen: 

  • Organisationskommunikation
  • Interne Kommunikation
  • Organisationskultur
  • Externe Kommunikation
  • Öffentlichkeit
  • Öffentlichkeitsarbeit/Public Relation
  • Journalismus
  • Integrierte Kommunikation
  • Marktkommunikation
  • Medienmanagement und Konvergenz
  • Ethik und OKOM
  • Aktuelle Themen und Forschungsbereiche der OKOM

Examination information

Im Fall von online durchgeführten Prüfungen sind die Standards zu beachten, die die technischen Geräte der Studierenden erfüllen müssen, um an diesen Prüfungen teilnehmen zu können.

Examination methodology

Schriftliche Prüfung

Examination topic(s)

Skript, Literatur und LV-Inhalte

Assessment criteria / Standards of assessment for examinations

Aktive Teilnahme - Erfüllung der Aufgaben - erfolgreiche Absolvierung der Prüfung 

Grading scheme

Grade / Grade grading scheme

Position in the curriculum

  • Bachelor's degree programme Media & Communications (SKZ: 641, Version: 16W.3)
    • Subject: Media and Communications Management (Compulsory elective)
      • Introduction to Media and Commuications Management ( 0.0h VC/VI / 4.0 ECTS)
        • 180.099 Introduction to Media and Commuications Management (2.0h VI / 4.0 ECTS)
          Absolvierung im 4. Semester empfohlen

Equivalent courses for counting the examination attempts

Wintersemester 2024/25
  • 180.099 VI Einführung in die Organisationskommunikation (2.0h / 4.0ECTS)
Wintersemester 2023/24
  • 180.099 VI Einführung in die Organisationskommunikation (2.0h / 4.0ECTS)
Sommersemester 2022
  • 180.091 VI Einführung in die Organisationskommunikation (2.0h / 4.0ECTS)
Wintersemester 2021/22
  • 180.099 VI Einführung in die Organisationskommunikation (2.0h / 4.0ECTS)
Sommersemester 2021
  • 180.099 VI Einführung in die Organisationskommunikation (2.0h / 4.0ECTS)
Wintersemester 2020/21
  • 180.099 VI Einführung in die Organisationskommunikation (2.0h / 4.0ECTS)