602.414 (23S) SBWL Marketing II: Marktforschung| Market Research
Overview
- Lecturer
- Tutor/Tutors
- Course title german SBWL Marketing II: Marktforschung| Market Research
- Type Lecture - Course (continuous assessment course )
- Course model Attendance-based course
- Hours per Week 2.0
- ECTS credits 4.0
- Registrations 29 (25 max.)
- Organisational unit
- Language of instruction Deutsch
- possible language(s) of the assessment German
- Course begins on 18.04.2023
- eLearning Go to Moodle course
- Seniorstudium Liberale Yes
Time and place
Course Information
Intended learning outcomes
- Die Studierenden können den Marktforschungprozess beschreiben und zwischen quantitativen und qualitativen Erhebungsmethoden unterscheiden.
- Die Studierenden können selbständig ein Marktforschungsprojekt durchführen.
- Die Studierenden erwerben Grundkenntnisse in SPSS
Teaching methodology
- Vorlesungen/ Übungseinheiten
- Gruppenarbeiten
- Präsentationen
- Arbeiten mit SPSS
Course content
- Marktforschungsprozess und Qualitätskriterien
- Sekundäre Marktforschung
- Quantitative und qualitative Forschungsmethoden
- Design und Stichproben
- Durchführung von Umfragen
- Aufbereitung der Daten (mit SPSS)
- Analyse der Daten (mit SPSS)
- Interpretieren und Präsentieren von Daten
IBM SPSS ist auf allen Rechnern des ZID in den Computerräumen auf dem Campus installiert und kann dort von allen Studierenden kostenlos genutzt werden. Wenn Sie SPSS auf Ihrem eigenen Rechner installieren möchten, können Sie beim ZID eine Studentenlizenz erwerben.
Prior knowledge expected
Wenn es mehr Anmeldungen als Plätze für diesen Kurs gibt, werden Studierende, die die Vorlesung in Marketing VO 601.620 erfolgreich absolviert haben, bevorzugt behandelt.
Kenntnisse in STATISTIK werden dringend empfohlen. Sollte ein anderes Auswahlkriterium notwendig sein (wenn es zu viele Anmeldungen gibt), dann werden diejenigen Studierenden bevorzugt, die Kurse in Statistik erfolgreich absolviert haben.
Literature
Lehrbuch: Malhotra, Naresh K.(2020): Marketing Research. An Applied Orientation. 7th edition.Harlow: Pearson.
Intended learning outcomes
Students can describe the marketing research process and can distinguish between quantitative and qualitative data collection methods
Students can conduct a market research project independently
Students gain basic knowledge in SPSS
Teaching methodology
Lectures
Group assignments
Presentations
Working with SPSS
Course content
- Marketing research process and quality criteria
- Secondary marketing research
- Quantitative and qualitative research methods
- Design and samples
- Conducting surveys
- Editing data (with SPSS)
- Analyzing data (with SPSS)
- Interpreting and presenting data
IBM SPSS is installed on all computers of the ZID in computer rooms on campus and can there be used by all students free of charge. If you want to install SPSS on your own computer, you can purchase a student licence from the ZID.
Prior knowledge expected
If there are more registrations than places for this course, studentswho have sucessfully passed the lecture in Marketing VO 601.620 will beprioritized.
Having knowledge in STATISTICS is highly recommended. If another selectioncriterion should be necessary (if there are too many registrations), then thosestudents who have successfully passed courses in Statistics will beprioritized.
Literature
Malhotra, N. (2019): Marketing Research. An Applied Orientation, 7th Edition (Global Edition), Pearson.
Further literature will be provided during the lecture.
Examination information
Examination methodology
Gruppenarbeiten, Präsentationen, Klausur
- Kurzpräsentationen (Gruppenarbeit): 03.05.2023 (8:30 Uhr-12:30 Uhr)
- 1. Klausurtermin: 31.05.2023 (8:30 Uhr-9:30 Uhr)
- 2. Klausurtermin: 26.06.2023 (13:30 Uhr-14:30 Uhr)
Examination topic(s)
Gruppenarbeiten, Präsentationen, Klausur
Assessment criteria / Standards of assessment for examinations
positiv abgeschlossene Klausur
positiv abgeschlossene Gruppenpräsentation
Examination methodology
Group work, presentations, written exam
Examination topic(s)
Group work, presentations, written exam
Assessment criteria / Standards of assessment for examinations
positively completed written exam
positively completed group presentation
Grading scheme
Grade / Grade grading schemePosition in the curriculum
- Bachelor's degree programme Business Administration
(SKZ: 518, Version: 18W.1)
-
Subject: Marketing und Internationales Management
(Compulsory elective)
-
15.2 SBWL Marketing II (
0.0h VO, KS, VC, VI / 4.0 ECTS)
- 602.414 SBWL Marketing II: Marktforschung| Market Research (2.0h VC / 4.0 ECTS) Absolvierung im 3., 4., 5., 6. Semester empfohlen
-
15.2 SBWL Marketing II (
0.0h VO, KS, VC, VI / 4.0 ECTS)
-
Subject: Marketing und Internationales Management
(Compulsory elective)
- Bachelor's degree programme Applied Business Administration
(SKZ: 518, Version: 14W.3)
-
Subject: Marktorientierte Unternehmensführung
(Compulsory elective)
-
Module: Marketing
-
§10(1) Marketing 2: Marktforschung (
2.0h VC / 4.0 ECTS)
- 602.414 SBWL Marketing II: Marktforschung| Market Research (2.0h VC / 4.0 ECTS)
-
§10(1) Marketing 2: Marktforschung (
2.0h VC / 4.0 ECTS)
-
Module: Marketing
-
Subject: Marktorientierte Unternehmensführung
(Compulsory elective)
- Bachelor's degree programme Applied Business Administration
(SKZ: 518, Version: 14W.3)
-
Subject: Product Life Cycle Management
(Compulsory elective)
-
Module: Marketing
-
§10(1) Marketing 2: Marktforschung (
2.0h VC / 4.0 ECTS)
- 602.414 SBWL Marketing II: Marktforschung| Market Research (2.0h VC / 4.0 ECTS)
-
§10(1) Marketing 2: Marktforschung (
2.0h VC / 4.0 ECTS)
-
Module: Marketing
-
Subject: Product Life Cycle Management
(Compulsory elective)
- Bachelor's degree programme Applied Business Administration
(SKZ: 518, Version: 14W.3)
-
Subject: Marketing
(Compulsory elective)
-
§10(2) Marketing 2: Marktforschung oder gleichwertige englischsprachige LV (
2.0h VC / 4.0 ECTS)
- 602.414 SBWL Marketing II: Marktforschung| Market Research (2.0h VC / 4.0 ECTS)
-
§10(2) Marketing 2: Marktforschung oder gleichwertige englischsprachige LV (
2.0h VC / 4.0 ECTS)
-
Subject: Marketing
(Compulsory elective)
- Bachelor's degree programme Information Management
(SKZ: 522, Version: 17W.1)
-
Subject: Marketing
(Compulsory elective)
-
7.2.2 Marketing 2: Marktforschung (
0.0h KS / 4.0 ECTS)
- 602.414 SBWL Marketing II: Marktforschung| Market Research (2.0h VC / 4.0 ECTS) Absolvierung im 5., 6. Semester empfohlen
-
7.2.2 Marketing 2: Marktforschung (
0.0h KS / 4.0 ECTS)
-
Subject: Marketing
(Compulsory elective)
- Bachelor's degree programme Management Information Systems
(SKZ: 522, Version: 20W.2)
-
Subject: Marketing
(Compulsory elective)
-
10.2.2 Marketing II (
0.0h VO, VC, VI, KS / 4.0 ECTS)
- 602.414 SBWL Marketing II: Marktforschung| Market Research (2.0h VC / 4.0 ECTS) Absolvierung im 5. Semester empfohlen
-
10.2.2 Marketing II (
0.0h VO, VC, VI, KS / 4.0 ECTS)
-
Subject: Marketing
(Compulsory elective)
- Bachelor's degree programme Information Management
(SKZ: 522, Version: 12W.1)
-
Subject: Marketing
(Compulsory elective)
-
3.2.2 Marketing 2: Marktforschung (
0.0h KU / 4.0 ECTS)
- 602.414 SBWL Marketing II: Marktforschung| Market Research (2.0h VC / 4.0 ECTS)
-
3.2.2 Marketing 2: Marktforschung (
0.0h KU / 4.0 ECTS)
-
Subject: Marketing
(Compulsory elective)
- Master's degree programme Information and Communications Engineering (ICE)
(SKZ: 488, Version: 15W.1)
-
Subject: Management and Law: Complements (WI)
(Compulsory elective)
-
Management and Law: Complements (
0.0h VO, VK, KU / 8.0 ECTS)
- 602.414 SBWL Marketing II: Marktforschung| Market Research (2.0h VC / 4.0 ECTS)
-
Management and Law: Complements (
0.0h VO, VK, KU / 8.0 ECTS)
-
Subject: Management and Law: Complements (WI)
(Compulsory elective)
- Bachelor's degree programme Business and Law
(SKZ: 519, Version: 18W.1)
-
Subject: Marketing und Internationales Management
(Compulsory elective)
-
7.10.2. SBWL Marketing 2 (
0.0h VO, VC, KS, VI / 4.0 ECTS)
- 602.414 SBWL Marketing II: Marktforschung| Market Research (2.0h VC / 4.0 ECTS) Absolvierung im 4., 5., 6. Semester empfohlen
-
7.10.2. SBWL Marketing 2 (
0.0h VO, VC, KS, VI / 4.0 ECTS)
-
Subject: Marketing und Internationales Management
(Compulsory elective)
Equivalent courses for counting the examination attempts
-
Sommersemester 2024
- 602.414 VC SBWL Marketing II: Marktforschung| Market Research (2.0h / 4.0ECTS)
-
Wintersemester 2023/24
- 602.414 VC SBWL Marketing II: Marktforschung| Market Research (2.0h / 4.0ECTS)
-
Wintersemester 2022/23
- 602.416 VC SBWL Marketing II: Marktforschung| Market Research (2.0h / 4.0ECTS)
-
Sommersemester 2022
- 602.414 VC SBWL Marketing Vertiefung II: Marktforschung (2.0h / 4.0ECTS)
-
Wintersemester 2021/22
- 602.416 VC IBEC: Digital Business 3: Market Research | SBWL Marketing Vertiefung II: Marktforschung (2.0h / 4.0ECTS)
-
Sommersemester 2021
- 602.416 VC IBEC: Digital Business 3: Market Research | SBWL Marketing Vertiefung II: Marktforschung (2.0h / 4.0ECTS)
-
Wintersemester 2020/21
- 602.414 VC SBWL Marketing Vertiefung II: Marktforschung (2.0h / 4.0ECTS)
-
Sommersemester 2020
- 602.414 VP SBWL Marketing Vertiefung II: Marktforschung (2.0h / 4.0ECTS)
- Wintersemester 2019/20
- Sommersemester 2019
- Wintersemester 2018/19
- Sommersemester 2018
-
Wintersemester 2017/18
- 602.414 VC Marketing 2: Marktforschung (2.0h / 4.0ECTS)
- Sommersemester 2017
-
Wintersemester 2016/17
- 602.414 VC Marketing 2: Marktforschung (2.0h / 4.0ECTS)
-
Sommersemester 2016
- 602.414 VP Marketing 2: Marktforschung/ MIM-Grundlagen 4 (2.0h / 4.0ECTS)
-
Wintersemester 2015/16
- 602.414 VC Marketing 2: Marktforschung (2.0h / 4.0ECTS)
-
Sommersemester 2015
- 602.414 VP Marketing 2: Marktforschung/ MIM-Grundlagen 4 (2.0h / 4.0ECTS)
-
Wintersemester 2014/15
- 602.414 VK Marketing 2: Marktforschung (2.0h / 4.0ECTS)
-
Sommersemester 2014
- 602.414 VK Marketing 2: Marktforschung (2.0h / 4.0ECTS)
-
Wintersemester 2013/14
- 602.414 VP Marketing 2: Marktforschung (2.0h / 4.0ECTS)
-
Sommersemester 2013
- 602.414 VP Marketing 2: Marktforschung/ MIM-Grundlagen 4 (2.0h / 3.0ECTS)
-
Wintersemester 2012/13
- 602.414 VP Marketing 2: Marktforschung / MIM-Grundlagen 4: Übung aus Markforschung (2.0h / 4.0ECTS)
-
Sommersemester 2012
- 602.414 VP MIM-Grundlagen 4: Übung aus Marktforschung (2.0h / 3.0ECTS)
-
Wintersemester 2011/12
- 602.414 VP MIM-Grundlagen 4: Übung aus Markforschung (2.0h / 3.0ECTS)
-
Sommersemester 2011
- 602.414 VP MIM-Grundlagen 4: Übung aus Marktforschung (2.0h / 3.0ECTS)