602.414 (23S) SBWL Marketing II: Marktforschung| Market Research

Sommersemester 2023

Registration deadline has expired.

First course session
18.04.2023 08:30 - 12:30 HS 9 On Campus
... no further dates known

Overview

Lecturer
Tutor/Tutors
Course title german SBWL Marketing II: Marktforschung| Market Research
Type Lecture - Course (continuous assessment course )
Course model Attendance-based course
Hours per Week 2.0
ECTS credits 4.0
Registrations 29 (25 max.)
Organisational unit
Language of instruction Deutsch
possible language(s) of the assessment German
Course begins on 18.04.2023
eLearning Go to Moodle course
Seniorstudium Liberale Yes

Time and place

List of events is loading...

Course Information

Intended learning outcomes

  • Die Studierenden können den Marktforschungprozess beschreiben und zwischen quantitativen und qualitativen Erhebungsmethoden unterscheiden.
  • Die Studierenden können selbständig ein Marktforschungsprojekt durchführen.
  • Die Studierenden erwerben Grundkenntnisse in SPSS

Teaching methodology

  • Vorlesungen/ Übungseinheiten
  • Gruppenarbeiten
  • Präsentationen
  • Arbeiten mit SPSS

Course content

  • Marktforschungsprozess und Qualitätskriterien
  • Sekundäre Marktforschung
  • Quantitative und qualitative Forschungsmethoden
  • Design und Stichproben
  • Durchführung von Umfragen
  • Aufbereitung der Daten (mit SPSS)
  • Analyse der Daten (mit SPSS)
  • Interpretieren und Präsentieren von Daten

IBM SPSS ist auf allen Rechnern des ZID in den Computerräumen auf dem Campus installiert und kann dort von allen Studierenden kostenlos genutzt werden. Wenn Sie SPSS auf Ihrem eigenen Rechner installieren möchten, können Sie beim ZID eine Studentenlizenz erwerben.

Prior knowledge expected

Wenn es mehr Anmeldungen als Plätze für diesen Kurs gibt, werden Studierende, die die Vorlesung in Marketing VO 601.620 erfolgreich absolviert haben, bevorzugt behandelt.

Kenntnisse in STATISTIK werden dringend empfohlen. Sollte ein anderes Auswahlkriterium notwendig sein (wenn es zu viele Anmeldungen gibt), dann werden diejenigen Studierenden bevorzugt, die Kurse in Statistik erfolgreich absolviert haben.

Literature

Lehrbuch: Malhotra, Naresh K.(2020): Marketing Research. An Applied Orientation. 7th edition.Harlow: Pearson.

Intended learning outcomes

Students can describe the marketing research process and can distinguish between quantitative and qualitative data collection methods

Students can conduct a market research project independently

Students gain basic knowledge in SPSS

Teaching methodology

Lectures

Group assignments

Presentations

Working with SPSS

Course content

  • Marketing research process and quality criteria
  • Secondary marketing research
  • Quantitative and qualitative research methods
  • Design and samples
  • Conducting surveys
  • Editing data (with SPSS)
  • Analyzing data (with SPSS)
  • Interpreting and presenting data

IBM SPSS is installed on all computers of the ZID in computer rooms on campus and can there be used by all students free of charge. If you want to install SPSS on your own computer, you can purchase a student licence from the ZID.

Prior knowledge expected

If there are more registrations than places for this course, studentswho have sucessfully passed the lecture in Marketing VO 601.620 will beprioritized.
Having knowledge in STATISTICS is highly recommended. If another selectioncriterion should be necessary (if there are too many registrations), then thosestudents who have successfully passed courses in Statistics will beprioritized.

Literature

Malhotra, N. (2019): Marketing Research. An Applied Orientation, 7th Edition (Global Edition), Pearson.

Further literature will be provided during the lecture.

Examination information

Im Fall von online durchgeführten Prüfungen sind die Standards zu beachten, die die technischen Geräte der Studierenden erfüllen müssen, um an diesen Prüfungen teilnehmen zu können.

Examination methodology

Gruppenarbeiten, Präsentationen, Klausur

  • Kurzpräsentationen (Gruppenarbeit): 03.05.2023 (8:30 Uhr-12:30 Uhr)
  • 1. Klausurtermin: 31.05.2023 (8:30 Uhr-9:30 Uhr)
  • 2. Klausurtermin: 26.06.2023 (13:30 Uhr-14:30 Uhr)

Examination topic(s)

Gruppenarbeiten, Präsentationen, Klausur

Assessment criteria / Standards of assessment for examinations

positiv abgeschlossene Klausur

positiv abgeschlossene Gruppenpräsentation

Examination methodology

Group work, presentations, written exam

Examination topic(s)

Group work, presentations, written exam

Assessment criteria / Standards of assessment for examinations

positively completed written exam

positively completed group presentation

Grading scheme

Grade / Grade grading scheme

Position in the curriculum

  • Bachelor's degree programme Business Administration (SKZ: 518, Version: 18W.1)
    • Subject: Marketing und Internationales Management (Compulsory elective)
      • 15.2 SBWL Marketing II ( 0.0h VO, KS, VC, VI / 4.0 ECTS)
        • 602.414 SBWL Marketing II: Marktforschung| Market Research (2.0h VC / 4.0 ECTS)
          Absolvierung im 3., 4., 5., 6. Semester empfohlen
  • Bachelor's degree programme Applied Business Administration (SKZ: 518, Version: 14W.3)
    • Subject: Marktorientierte Unternehmensführung (Compulsory elective)
      • Module: Marketing
        • §10(1) Marketing 2: Marktforschung ( 2.0h VC / 4.0 ECTS)
          • 602.414 SBWL Marketing II: Marktforschung| Market Research (2.0h VC / 4.0 ECTS)
  • Bachelor's degree programme Applied Business Administration (SKZ: 518, Version: 14W.3)
    • Subject: Product Life Cycle Management (Compulsory elective)
      • Module: Marketing
        • §10(1) Marketing 2: Marktforschung ( 2.0h VC / 4.0 ECTS)
          • 602.414 SBWL Marketing II: Marktforschung| Market Research (2.0h VC / 4.0 ECTS)
  • Bachelor's degree programme Applied Business Administration (SKZ: 518, Version: 14W.3)
    • Subject: Marketing (Compulsory elective)
      • §10(2) Marketing 2: Marktforschung oder gleichwertige englischsprachige LV ( 2.0h VC / 4.0 ECTS)
        • 602.414 SBWL Marketing II: Marktforschung| Market Research (2.0h VC / 4.0 ECTS)
  • Bachelor's degree programme Information Management (SKZ: 522, Version: 17W.1)
    • Subject: Marketing (Compulsory elective)
      • 7.2.2 Marketing 2: Marktforschung ( 0.0h KS / 4.0 ECTS)
        • 602.414 SBWL Marketing II: Marktforschung| Market Research (2.0h VC / 4.0 ECTS)
          Absolvierung im 5., 6. Semester empfohlen
  • Bachelor's degree programme Management Information Systems (SKZ: 522, Version: 20W.2)
    • Subject: Marketing (Compulsory elective)
      • 10.2.2 Marketing II ( 0.0h VO, VC, VI, KS / 4.0 ECTS)
        • 602.414 SBWL Marketing II: Marktforschung| Market Research (2.0h VC / 4.0 ECTS)
          Absolvierung im 5. Semester empfohlen
  • Bachelor's degree programme Information Management (SKZ: 522, Version: 12W.1)
    • Subject: Marketing (Compulsory elective)
      • 3.2.2 Marketing 2: Marktforschung ( 0.0h KU / 4.0 ECTS)
        • 602.414 SBWL Marketing II: Marktforschung| Market Research (2.0h VC / 4.0 ECTS)
  • Master's degree programme Information and Communications Engineering (ICE) (SKZ: 488, Version: 15W.1)
    • Subject: Management and Law: Complements (WI) (Compulsory elective)
      • Management and Law: Complements ( 0.0h VO, VK, KU / 8.0 ECTS)
        • 602.414 SBWL Marketing II: Marktforschung| Market Research (2.0h VC / 4.0 ECTS)
  • Bachelor's degree programme Business and Law (SKZ: 519, Version: 18W.1)
    • Subject: Marketing und Internationales Management (Compulsory elective)
      • 7.10.2. SBWL Marketing 2 ( 0.0h VO, VC, KS, VI / 4.0 ECTS)
        • 602.414 SBWL Marketing II: Marktforschung| Market Research (2.0h VC / 4.0 ECTS)
          Absolvierung im 4., 5., 6. Semester empfohlen

Equivalent courses for counting the examination attempts

Sommersemester 2024
  • 602.414 VC SBWL Marketing II: Marktforschung| Market Research (2.0h / 4.0ECTS)
Wintersemester 2023/24
  • 602.414 VC SBWL Marketing II: Marktforschung| Market Research (2.0h / 4.0ECTS)
Wintersemester 2022/23
  • 602.416 VC SBWL Marketing II: Marktforschung| Market Research (2.0h / 4.0ECTS)
Sommersemester 2022
  • 602.414 VC SBWL Marketing Vertiefung II: Marktforschung (2.0h / 4.0ECTS)
Wintersemester 2021/22
  • 602.416 VC IBEC: Digital Business 3: Market Research | SBWL Marketing Vertiefung II: Marktforschung (2.0h / 4.0ECTS)
Sommersemester 2021
  • 602.416 VC IBEC: Digital Business 3: Market Research | SBWL Marketing Vertiefung II: Marktforschung (2.0h / 4.0ECTS)
Wintersemester 2020/21
  • 602.414 VC SBWL Marketing Vertiefung II: Marktforschung (2.0h / 4.0ECTS)
Sommersemester 2020
  • 602.414 VP SBWL Marketing Vertiefung II: Marktforschung (2.0h / 4.0ECTS)
Wintersemester 2019/20
  • 602.414 VC SBWL Marketing Vertiefung II: Marktforschung (2.0h / 4.0ECTS)
  • 602.416 VC SBWL Marketing Vertiefung II: Marktforschung (parallel) (2.0h / 4.0ECTS)
Sommersemester 2019
  • 602.414 VP Marketing 2: Marktforschung (2.0h / 4.0ECTS)
  • 602.416 VP Marketing 2: Marktforschung (parallel) (2.0h / 4.0ECTS)
Wintersemester 2018/19
  • 602.414 VC Marketing 2: Marktforschung (2.0h / 4.0ECTS)
  • 602.416 VC Marketing 2: Marktforschung (parallel) (2.0h / 4.0ECTS)
Sommersemester 2018
  • 602.414 VP Marketing 2: Marktforschung (2.0h / 4.0ECTS)
  • 602.416 VP Marketing 2: Marktforschung (parallel) (2.0h / 4.0ECTS)
Wintersemester 2017/18
  • 602.414 VC Marketing 2: Marktforschung (2.0h / 4.0ECTS)
Sommersemester 2017
  • 602.414 VP Marketing 2: Marktforschung (Parallelkurs) (2.0h / 4.0ECTS)
  • 602.416 VP Marketing 2: Marktforschung (2.0h / 4.0ECTS)
Wintersemester 2016/17
  • 602.414 VC Marketing 2: Marktforschung (2.0h / 4.0ECTS)
Sommersemester 2016
  • 602.414 VP Marketing 2: Marktforschung/ MIM-Grundlagen 4 (2.0h / 4.0ECTS)
Wintersemester 2015/16
  • 602.414 VC Marketing 2: Marktforschung (2.0h / 4.0ECTS)
Sommersemester 2015
  • 602.414 VP Marketing 2: Marktforschung/ MIM-Grundlagen 4 (2.0h / 4.0ECTS)
Wintersemester 2014/15
  • 602.414 VK Marketing 2: Marktforschung (2.0h / 4.0ECTS)
Sommersemester 2014
  • 602.414 VK Marketing 2: Marktforschung (2.0h / 4.0ECTS)
Wintersemester 2013/14
  • 602.414 VP Marketing 2: Marktforschung (2.0h / 4.0ECTS)
Sommersemester 2013
  • 602.414 VP Marketing 2: Marktforschung/ MIM-Grundlagen 4 (2.0h / 3.0ECTS)
Wintersemester 2012/13
  • 602.414 VP Marketing 2: Marktforschung / MIM-Grundlagen 4: Übung aus Markforschung (2.0h / 4.0ECTS)
Sommersemester 2012
  • 602.414 VP MIM-Grundlagen 4: Übung aus Marktforschung (2.0h / 3.0ECTS)
Wintersemester 2011/12
  • 602.414 VP MIM-Grundlagen 4: Übung aus Markforschung (2.0h / 3.0ECTS)
Sommersemester 2011
  • 602.414 VP MIM-Grundlagen 4: Übung aus Marktforschung (2.0h / 3.0ECTS)