120.238 (22W) Research literature on Adult Learning and Education and Vocational Education and Training

Wintersemester 2022/23

Anmeldefrist abgelaufen.

Erster Termin der LV
11.10.2022 12:00 - 15:00 N.1.25 On Campus
... keine weiteren Termine bekannt

Überblick

Bedingt durch die COVID-19-Pandemie können kurzfristige Änderungen bei Lehrveranstaltungen und Prüfungen (z.B. Absage von Präsenz-Lehreveranstaltungen und Umstellung auf Online-Prüfungen) erforderlich sein.

Weitere Informationen zum Lehrbetrieb vor Ort finden Sie unter: https://www.aau.at/corona.
Lehrende/r
LV-Titel englisch Research literature on Adult Learning and Education and Vocational Education and Training
LV-Art Kurs (prüfungsimmanente LV )
LV-Modell Präsenzlehrveranstaltung
Semesterstunde/n 2.0
ECTS-Anrechnungspunkte 4.0
Anmeldungen 4 (35 max.)
Organisationseinheit
Unterrichtssprache Englisch
LV-Beginn 11.10.2022
eLearning zum Moodle-Kurs

Zeit und Ort

Beachten Sie bitte, dass sich aufgrund von COVID-19-Maßnahmen die derzeit angezeigten Termine noch ändern können.
Liste der Termine wird geladen...

LV-Beschreibung

Intendierte Lernergebnisse

By the end of the course, students will

  • be able to use the "EZB" (Elektronische Zeitschriftenbibliothek"), the database for journals provided by the university library.
  • be able to search relevant databases, particularly Fachportal Pädagogik and ERIC.
  • know major/leading journals in the field of ALE and VET. 
  • know about the structure of scientific articles.  
  • know major theoretical debates and empirical findings in selected fields of ALE and VET.
  • have thoroughly read and reviewed selected journal articles (topic, theoretical framework, scope of research/research questions, methodological approaches/methods, results/discussion).
  • be able to present findings and participate in scholarly debate.

Lehrmethodik

We will use Constructive Alignment: Participants will be co-responsible for their learning processes and learning outcomes. 

Language policy

Please be aware that almost every group member in this reading seminar (including Monika Kastner) uses English as a foreign language. There will be different levels of language proficiency. My language policy seeks to be sensitive and inclusive. 

Please watch the following YouTube Video when deciding on whether or not to enrol

https://www.youtube.com/watch?v=Ge7c7otG2mk

I hope that this TED Talk will encourage you to participate!

Inhalt/e

Internationalisation is vitally important for research on Adult Learning and Education (ALE) and Vocational Education and Training (VET).  Therefore we will mainly focus on journals because they represent the state of the art with regard to theoretical debate and empirical findings.

We will discuss possible topics and questions for literature search and literature review together in the course.
.

Erwartete Vorkenntnisse

Prerequisites for attending

This course corresponds with “Pflichtfach 5: Internationale Forschungs- und Entwicklungsfelder in der Erwachsenenbildung und der beruflichen Bildung” within the Master’s degree programme „Erwachsenenbildung und berufliche Bildung. „Pflichtfach 5“ addresses advanced students in their 3rd semester or higher.

Literatur

Literature and teaching material will be provided in Moodle.

Prüfungsinformationen

Im Fall von online durchgeführten Prüfungen sind die Standards zu beachten, die die technischen Geräte der Studierenden erfüllen müssen, um an diesen Prüfungen teilnehmen zu können.

Prüfungsmethode/n

Working papers (on search and review), presentation of selected articles; handout; learning diary;

Prüfungsinhalt/e

To be agreed upon within the first meeting.

Beurteilungskriterien/-maßstäbe

Compulsory attendance and full involvement: Full attendance (100 percent) is expected; absences must be compensated by additional work

Quality of working papers (search results, search strategies, keywords, selection of appropriate literature)

Oral presentation of several, selected journal articles including a handout

Learning diary (focus: individual capacity building on language aquisition and academic proficiency/skill development)

Beurteilungsschema

Note Benotungsschema

Position im Curriculum

  • Masterstudium Erwachsenenbildung und berufliche Bildung (SKZ: 847, Version: 20W.1)
    • Fach: Forschungsfelder und -verfahren und Masterseminar (Pflichtfach)
      • 5.1 Internationale Forschungs- und Entwicklungsfelder in der Erwachsenenbildung und der beruflichen Bildung ( 0.0h KS, SE / 4.0 ECTS)
        • 120.238 Research literature on Adult Learning and Education and Vocational Education and Training (2.0h KS / 4.0 ECTS)
          Absolvierung im 2., 3. Semester empfohlen
  • Masterstudium Erwachsenen- und Berufsbildung (SKZ: 847, Version: 09W.3)
    • Fach: Pflichtfächer (Pflichtfach)
      • Modul: Anwendungsorientierte Bildungsforschung und Entwicklung in der Erwachsenen- und Berufsbildung
        • Internationale Forschungs- und Entwicklungsfelder ( 2.0h SE / 4.0 ECTS)
          • 120.238 Research literature on Adult Learning and Education and Vocational Education and Training (2.0h KS / 4.0 ECTS)
            Absolvierung im 3., 4. Semester empfohlen
  • Masterstudium Cross-Border Studies (SKZ: 584, Version: 22W.1)
    • Fach: Peace and Education Studies in Global-local Contexts (Wahlfach)
      • II.9.11 Topics in Learning and Education ( 0.0h PS, SE, KS / 4.0 ECTS)
        • 120.238 Research literature on Adult Learning and Education and Vocational Education and Training (2.0h KS / 4.0 ECTS)

Gleichwertige Lehrveranstaltungen im Sinne der Prüfungsantrittszählung

Wintersemester 2021/22
  • 120.238 KS Research literature on Adult Learning and Education and Vocational Education and Training (2.0h / 4.0ECTS)
Wintersemester 2020/21
  • 120.238 KS Research literature on Adult Learning and Education and Vocational Education and Training (2.0h / 4.0ECTS)