622.400 (22W) Visual design of interactive systems
Overview
For further information regarding teaching on campus, please visit: https://www.aau.at/en/corona.
- Lecturer
- Course title german Visuelle Gestaltung Interaktiver Systeme
- Type Lecture - Course (continuous assessment course )
- Course model Attendance-based course
- Hours per Week 2.0
- ECTS credits 4.0
- Registrations 13 (30 max.)
- Organisational unit
- Language of instruction German
- Course begins on 03.10.2022
- eLearning Go to Moodle course
-
Remarks (english)
This course is compulsory in the specialization Interactive Systems in the Bachelor's degree program Applied Informatics version 2019.
Time and place
Course Information
Intended learning outcomes
Nach erfolgreicher Absolvierung des Kurses:
- haben Teilnehmer*innen grundlegende Kompetenz betreffend visuellem Design sowie ein Bewusstsein für die Wichtigkeit von visuellem Design im Digitalen und in Print-Medien entwickelt,
- sind Teilnehmer*innen mit dem Domain spezifischem Vokabular vertraut,
- sind Teilnehmer*innen in der Lage, wesentliche Mängel im Design von anderen „visuellen Designs“ zu erkennen und wissen wie sie solche in den eigenen Designs vermeiden,
- sind Teilnehmer*innen in der Lage sachgemäße Entscheidungen betreffend Schriftart, Farbe und Layout für visuelle Designs zu treffen,
- verstehen Teilnehmer*innen die grundlegende Konzepte, Elemente und Prinzipien des visuellen Designs und sie können diese selbst sachgemäß anwenden.
Teaching methodology
Vorlesung • Diskussionen • praktische Übungen im Kurs • Designproject (Gruppenarbeit)
Course content
Nicht nur künstlerisch talentierte Personen und Design Experten können ansprechende und zweckmäßige visuelle Designs schaffen. Dieser Kurs ist, als Start für den „visuellen Kommunikator“ oder alle jene, die überzeugende visuelle Designs (wie grafische Benutzungsschnittstellen für Desktop-Applikationen, mobile Apps und Websites, sowie Posters, Vortragsfolien, Flyers und Textdokumente) gestalten möchten, gedacht. Die Teilnehmer*innen lernen die theoretischen und praktischen Grundlagen, die für effektive visuelle Kommunikation und Design, notwendig sind.
Themen:
- Gestaltungstheorie (Gestaltungsgrundlagen, Gestaltungsprinzipien, Gestaltungsregeln)
- Informationsverarbeitung (Wahrnehmung, Interpretation, Gestaltpsychologie)
- Text/Typografie (Paragraf, Rubrik, Schriftart: Auswahl und Kombination, Lesbarkeit)
- Farbe (Farbsysteme, Farbpsychologie, Farbauswahl und Farbkombinationen)
- Grafiken (Arten, Auswahl, Kombination, Qualität)
Prior knowledge expected
Interaktive Systeme I (Vorlesung 621.350 und Übung 621.351/2)
Literature
Es gibt zahlreiche einführende Werke im Bereich des visuellen Designs, von denen viele, die im Kurs besprochenen Themen abdecken.
Eine große Auswahl passender Literatur ist in der Universitätsbibliothek zu finden:
- Stapelkamp, T.: Screen- und Interfacedesign, Springer, 2007.
- Teeps I.E.: Joy-of-Use, VDM Verlag Dr. Müller, 2006.
- Thissen, F.: Kompendium, Screen-Design, Springer, 2001.
- Wäger, M.: Grafik und Gestaltung, Galileo Press, 2010.
- Evans, P. & Thomas, M.A.: Exploring the Elements of Design, Delmar, 2013.
- Lidwell, W., Holden, K., & Butler, J.: Design - Die 100 Prinzipen für erfolgreiche Gestaltung, stiebner, 2004.
- Millman, D.: The Essential Principles of Graphic Design, How Books, 2008.
- Poulin, R.: The Language of Graphic Design, Rockport, 2011.
Link to further information
https://www.aau.at/en/isys/ias/teaching/bachelor-specialization-ias/Intended learning outcomes
After successfully completing the course, a student
- has developed a visual literacy and an awareness of the importance of visual design in digital media and print media
- is familiar with the domain-specific vocabulary
- is able to identify essential design flaws in others' visual designs and knows how to avoid such in his/her own designs
- is able to make appropriate decisions regarding font selection, color selection, and element layout for visual designs
- is familiar with some of the basic psychological processes involved in visual communication and interpretation of visual information
- understands and can use the basic concepts, elements and principles of visual design
Teaching methodology
lectures • discussions • in-class hands-on exercises • design project (group work)
Course content
Not only artistically talented persons and design experts can create appealing and purposeful visual designs. This course is for the beginning "visual communicator", or anyone who wants to shape convincing visual designs (such as graphical user interfaces for desktop applications and mobile apps, web pages, posters, logotypes, presentation slides, flyers). This course provides the theoretical and practical foundations necessary for effective visual communication.
Topics:
- human-centered design
- visual psychology / human perception
- design theory
- typography / text
- color theory
- graphics / images
- information graphics
Prior knowledge expected
Interactive Systems I (the lecture and the corresponding practical course)
Literature
Most introductory books on visual design covers most (or many) of the topics discussed in the course. Below is a list of some suitable books. The list could easily be extended. The university library has a nice collection, including some of the books listed below.
In English:
- Evans, P. & Thomas, M.A.: Exploring the Elements of Design, Delmar, 2013.
- Johnson, J.: Designing with the Mind in Mind, Morgan Kaufmann, 2014.
- Lidwell, W., Holden, K., & Butler, J.: Design – Die 100 Prinzipen für erfolgreiche Gestaltung, stiebner, 2004.
- Millman, D.: The Essential Principles of Graphic Design, How Books, 2008.
- Poulin, R.: The Language of Graphic Design, Rockport, 2011.
- Schlatter, T. & Levinson, D.: Visual Usability. Morgan Kaufmann, 2013.
In German:
- Stapelkamp, T.: Screen- und Interfacedesign, Springer, 2007.
- Teeps I.E.: Joy-of-Use, VDM Verlag Dr. Müller, 2006.
- Thissen, F.: Kompendium, Screen-Design, Springer, 2001.
- Wäger, M.: Grafik und Gestaltung, Galileo Press, 2010.
Link to further information
https://www.aau.at/en/isys/ias/teaching/bachelor-specialization-ias/Examination information
Examination methodology
- Designprojekt (40%)
- Schriftliches Prüfung (50%)
- Teilnahme an Diskussionen und anderen Aktivitäten im Kurs (10%)
Examination topic(s)
In den Kurseinheiten behandelte Inhalte:
- Menschenzentriertes Design
- visuelle Psychologie / menschliche Wahrnehmung
- Designtheorie
- Typografie / Text
- Farbenlehre
- Grafiken / Bilder
Assessment criteria / Standards of assessment for examinations
Die Kursnote setzt sich aus folgenden Teilen zusammen:
- erreichte Punktezahl bei der schriftlichen Prüfung
- erreichte Punktezahl beim Designprojekt
- Teilnahme and den Übungen und Aktivitäten im Kurs
Examination methodology
- Design project (40%)
- Written exam (50%)
- In-class performance (10%)
Examination topic(s)
Content covered in the lectures and other in-class activities:
- human-computer interaction
- visual psychology / human perception
- design theory
- typography / text
- color theory
- graphics / images
Grading scheme
Grade / Grade grading schemePosition in the curriculum
- Bachelor's degree programme Applied Informatics
(SKZ: 511, Version: 19W.2)
-
Subject: Interaktive Systeme
(Compulsory elective)
-
8.4 Interaktive Systeme (
0.0h XX / 12.0 ECTS)
- 622.400 Visual design of interactive systems (2.0h VC / 4.0 ECTS) Absolvierung im 4., 5., 6. Semester empfohlen
-
8.4 Interaktive Systeme (
0.0h XX / 12.0 ECTS)
-
Subject: Interaktive Systeme
(Compulsory elective)
- Bachelor's degree programme Applied Informatics
(SKZ: 511, Version: 17W.1)
-
Subject: Human-Centred Computing (Psychology)
(Compulsory elective)
-
1.1 Gestaltungstechnische Grundlagen des HCC (
2.0h VC / 3.0 ECTS)
- 622.400 Visual design of interactive systems (2.0h VC / 3.0 ECTS) Absolvierung im 3. Semester empfohlen
-
1.1 Gestaltungstechnische Grundlagen des HCC (
2.0h VC / 3.0 ECTS)
-
Subject: Human-Centred Computing (Psychology)
(Compulsory elective)
- Bachelor's degree programme Applied Informatics
(SKZ: 511, Version: 17W.1)
-
Subject: Human-Centred Computing (Gender Studies)
(Compulsory elective)
-
1.1 Gestaltungstechnische Grundlagen des HCC (
2.0h VC / 3.0 ECTS)
- 622.400 Visual design of interactive systems (2.0h VC / 3.0 ECTS) Absolvierung im 3. Semester empfohlen
-
1.1 Gestaltungstechnische Grundlagen des HCC (
2.0h VC / 3.0 ECTS)
-
Subject: Human-Centred Computing (Gender Studies)
(Compulsory elective)
- Bachelor's degree programme Applied Informatics
(SKZ: 511, Version: 12W.1)
-
Subject: Human-Centred Computing (Psychology)
(Compulsory elective)
-
Gestaltungstechnische Grundlagen des HCC (
2.0h VK / 3.0 ECTS)
- 622.400 Visual design of interactive systems (2.0h VC / 3.0 ECTS)
-
Gestaltungstechnische Grundlagen des HCC (
2.0h VK / 3.0 ECTS)
-
Subject: Human-Centred Computing (Psychology)
(Compulsory elective)
- Bachelor's degree programme Applied Informatics
(SKZ: 511, Version: 12W.1)
-
Subject: Human-Centred Computing (Gendr Studies)
(Compulsory elective)
-
Gestaltungstechnische Grundlagen des HCC (
2.0h VK / 3.0 ECTS)
- 622.400 Visual design of interactive systems (2.0h VC / 3.0 ECTS)
-
Gestaltungstechnische Grundlagen des HCC (
2.0h VK / 3.0 ECTS)
-
Subject: Human-Centred Computing (Gendr Studies)
(Compulsory elective)
Equivalent courses for counting the examination attempts
-
Wintersemester 2023/24
- 622.400 VC Visuelle Gestaltung Interaktiver Systeme (2.0h / 4.0ECTS)
-
Wintersemester 2021/22
- 622.400 VC Visuelle Gestaltung Interaktiver Systeme (2.0h / 4.0ECTS)
-
Wintersemester 2020/21
- 622.400 VC Visuelle Gestaltung Interaktiver Systeme (2.0h / 4.0ECTS)
-
Wintersemester 2019/20
- 622.400 VC Gestaltungstechnische Grundlagen des HCC (2.0h / 3.0ECTS)
-
Wintersemester 2018/19
- 622.400 VC Gestaltungstechnische Grundlagen des HCC (2.0h / 3.0ECTS)
-
Wintersemester 2017/18
- 622.400 VC Gestaltungstechnische Grundlagen des HCC (2.0h / 3.0ECTS)
-
Wintersemester 2016/17
- 622.400 VC Gestaltungstechnische Grundlagen des HCC (2.0h / 3.0ECTS)
-
Wintersemester 2015/16
- 622.400 VC Gestaltungstechnische Grundlagen des HCC (2.0h / 3.0ECTS)
-
Wintersemester 2013/14
- 622.400 VK Gestaltungstechnische Grundlagen des HCC (2.0h / 3.0ECTS)