521.001 (21W) German Language Course #1
Overview
For further information regarding teaching on campus, please visit: https://www.aau.at/en/corona.
- Lecturer
- Course title german Deutsch-Sprachkurs 1
- Type Practical Language class (continuous assessment course )
- Course model Blended learning course
- Online proportion 25%
- Hours per Week 6.0
- ECTS credits 9.0
- Registrations 20 (20 max.)
- Organisational unit
- Language of instruction Deutsch
- possible language(s) of the assessment German
- Course begins on 12.10.2021
- eLearning Go to Moodle course
-
Remarks (english)
All persons from the age of 17 can be admitted, provided that there are enough free course places available. Please note that only one language course can be taken in a semester. Registration must be made within the specified registration deadlines in the language course office, east building, 2nd floor, room # O.2.04.
Payment of 480 Euros up on registration!
Dates + Deadlines: Winter Semester 2021/22
Registration (subject to availability of course places): September 13 – October 8, 2021; Monday to Friday 9 a.m. – 12 noon, Thursday 9 a.m. – 1 p.m.
Placement Test: (without exception for registered participants only!) October 5 or 7, 2021
Duration of semester: October 11, 2021 – January 31, 2022
Time and place
Course Information
Intended learning outcomes
Das Erreichen jenes Sprachniveaus gemäß GER (Gemeinsamer Europäischer Referenzrahmen für Sprachen), das für den Kurs (Einstufungstest & Kurszuteilung der Teilnehmer/innen in der Lektorenkonferenz) festgelegt wurde.
Teaching methodology including the use of eLearning tools
Den Kursmethoden liegt die Methodik des sprachhandlungsorientierten bzw. kommunikativen Fremdsprachenunterrichts zugrunde. Im Vordergrund stehen dabei die Formen des Sprachhandelns, in die die Vermittlung des Sprachsystems integriert wird.
Course content
Die Kursinhalte orientieren sich am festgelegten Sprachlernniveau und setzen sich aus den Formen des Sprachhandelns (Sprechen, Hören, Schreiben, Lesen) sowie der begleitenden Vermittlung des Sprachsystems (Wortschatz, Grammatik) zusammen.
- Sprechen
- Hörverstehen
- Leseverstehen
- Schreiben
- Aufbau und Ausbau von Wortschatz und Grammatik
- Aussprache-Training
Literature
Literatur in Absprache mit der Kursgruppe, abgestimmt auf ihr Sprachniveau.
Wörterbücher (Muttersprache-Zielsprache v. v.) sind von den Studierenden mitzubringen. Lehr- und Übungsbücher werden von den Kursleiter/inne/n zu Beginn des jeweiligen Semesters ausgegeben.
Link to further information
https://dia.aau.at/german-dafdaz/Intended learning outcomes
As it is the aim of the course to reach the set language level, participants will be told the language level of their course and the specific course aims at the beginning of the semester. The various language levels correspond to the Common European Framework of Reference for Language Learning and Teaching (A1-A2-B1-B2-C1-C2).
Teaching methodology including the use of eLearning tools
Course methods are based on the communicative way of foreign language teaching. Teaching is focused on communication whereby grammatical structures and syntax are instructed.
Course content
Course contents are based on the identified language learning level. The course consists of the training of the passive and active communication skills (speaking - listening - writing – reading) as well as the teaching of grammatical structures and vocabulary.
- Speaking
- Writing
- Listening
- Reading
- Teaching and training of grammatical structures and vocabulary
Literature
Course books chosen in agreement with the participants and in accordance to the language level.
Bilingual dictionaries should be brought by the students. Course books will be distributed by the teachers at the beginning of the semester.
Link to further information
https://dia.aau.at/en/german-dafdaz/Examination information
Modified examination information (exceptional COVID-19 provisions)
Informationen zur Teilnahme an Prüfungen
Die Prüfung gilt als angetreten und wird auf die Gesamtzahl der Prüfungsantritte angerechnet sobald
* bei mündlichen Prüfungen die erste Frage gestellt wurde,
* bei schriftlichen Prüfungen das Prüfungsdokument übernommen wurde,
* bei schriftlichen digitalen Prüfungen die Prüfungsfragen übermittelt wurden.
Die Prüfung ist selbständig, ohne die Hilfe Dritter und ohne die Verwendung unerlaubter Hilfsmittel abzulegen. Im Falle eines Verstoßes wird die Prüfung mit „nicht genügend“ beurteilt.
Wird die Prüfung ohne einen wichtigen Grund abgebrochen (näher dazu § 14 Abs. 6 Satzung Teil B)oder bei digitalen Prüfungen zudem die Prüfungsarbeit nicht innerhalb des vorgegebenen Zeitraumes wie vorgesehen übermittelt, dann wird diese Prüfung mit „nicht genügend“ beurteilt.
Sollten bei digitalen Prüfungen technische Probleme auftreten, ist unverzüglich Kontakt mit den Prüfer/inne/n oder Aufsichtspersonen aufzunehmen. Andernfalls gilt die Prüfung als abgebrochen und muss wiederholt werden!
Sollte die Web-Kamera während der Prüfung ausgeschalten sein, ausgeschalten werden oder aufgrund technischer Probleme eine bestimmte Zeit deaktiviert sein, gilt die Prüfung als abgebrochen und muss wiederholt werden.
Examination methodology
Der Lernerfolg der Teilnehmer/innen wird anhand von Zwischen- und Schlusstests ermittelt. Mündliche Tests, aktive Mitarbeit und Hausübungen sind erforderlich. Je nach Kursniveau sind auch Referate möglich. Die Teilnehmer/innen erhalten von den Lehrveranstaltungsleiter/inne/n regelmäßiges Feedback zum Lernfortschritt. Maximal 3 Termine dürfen versäumt werden. Eine positive Beurteilung in allen Teilbereichen ist Voraussetzung für ein positives Abschlusszeugnis.
Examination topic(s)
Die im Kurs erarbeiteten Inhalte.
Assessment criteria / Standards of assessment for examinations
Anwesenheit, Mitarbeit, Abgabe schriftlicher Aufgaben
Die Zwischen- und Schlusstests sind ähnlich aufgebaut wie der Einstufungstest zu Beginn des Semesters. Sie orientieren sich an den Niveaustufen des Gemeinsamen Europäischen Referenzrahmens für Sprachen (GER). Überprüft werden die Fähigkeiten in Hörverstehen, Leseverstehen, selbständigem Ausdruck, Textbildung und Interaktion.
Modified examination information (exceptional COVID-19 provisions)
Information on taking exams
The exam is considered to have been taken and will be counted towards the total number of times the exam has been taken as soon as:
* for oral examinations, the first question has been asked,
* in the case of written examinations, the examination document has been transferred,
* in the case of written digital examinations, the examination questions have been transmitted.
The examination must be taken independently, without the help of third parties and without the use of unauthorized aids. In the event of a violation, the examination will be graded as "failed".
If the examination is discontinued without good cause (for more details, see § 14 Para. 6 of the Statutes, Part B) or, in the case of digital examinations, if the examination paper is not submitted within the specified period of time, the examination will be graded as " failed ".
If technical problems occur with digital examinations, the examiner(s) or supervisor(s) must be contacted immediately. Otherwise, the exam is considered aborted and must be repeated!
If the web camera is switched off during the examination, is switched off or is deactivated for a certain time due to technical problems, the examination is considered to be canceled and must be repeated.
Examination methodology
The learning success of the participants is determined, documented and finally ombined in the final assessment by means of intermediate tests as well as a final test at the end of the semester. Oral exams, active participation and homework are requested. Depending on the course level presentations can be requested. The participants receive regular feedback from the lecturers about their learning process. You are not allowed to miss more than three sessions in order to get a certificate by the end of the course. Only in case of positive results in all skills you receive a positive certificate.
Examination topic(s)
The contents of the course.
Assessment criteria / Standards of assessment for examinations
Presence, active participation, completion of written homework.
The intermediate tests and completion tests are similar to the placement test at the beginning of the semester. They are based on the Common European Framework of Reference for Languages (CEFR). The existing skills in listening comprehension, reading comprehension, indipendent expression, text formation and interaction are examined.
Grading scheme
Grade / Grade grading schemePosition in the curriculum
- Continuing education programme German as a Foreign and Second Language
(SKZ: 815, Version: 02S.1)
-
Subject: Allgemeine Sprachkurse
(Compulsory subject)
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German Language Course #1 (
6.0h SÜ / 9.0 ECTS)
- 521.001 German Language Course #1 (6.0h SÜ / 9.0 ECTS)
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German Language Course #1 (
6.0h SÜ / 9.0 ECTS)
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Subject: Allgemeine Sprachkurse
(Compulsory subject)