602.415 (22S) Bachelorseminar Marketing und Internationales Management (MIM)

Sommersemester 2022

Anmeldefrist abgelaufen.

Erster Termin der LV
17.03.2022 17:00 - 19:00 Online Off Campus
... keine weiteren Termine bekannt

Überblick

Bedingt durch die COVID-19-Pandemie können kurzfristige Änderungen bei Lehrveranstaltungen und Prüfungen (z.B. Absage von Präsenz-Lehreveranstaltungen und Umstellung auf Online-Prüfungen) erforderlich sein.

Weitere Informationen zum Lehrbetrieb vor Ort finden Sie unter: https://www.aau.at/corona.
Lehrende/r
LV-Titel englisch Bachelorseminar Marketing and International Management (MIM)
LV-Art Seminar (prüfungsimmanente LV )
LV-Modell Präsenzlehrveranstaltung
Semesterstunde/n 2.0
ECTS-Anrechnungspunkte 4.0
Anmeldungen 10 (30 max.)
Organisationseinheit
Unterrichtssprache Deutsch
mögliche Sprache/n der Leistungserbringung Deutsch , Englisch
LV-Beginn 17.03.2022
eLearning zum Moodle-Kurs
Anmerkungen

Das Bachelorseminar Marketing und Internationales Management (MIM) wird jeweils im Wintersemester bei Bedarf in Englisch abgehalten, im Sommersemester in Deutsch

Zeit und Ort

Beachten Sie bitte, dass sich aufgrund von COVID-19-Maßnahmen die derzeit angezeigten Termine noch ändern können.
Liste der Termine wird geladen...

LV-Beschreibung

Intendierte Lernergebnisse

Das Lernergebnis ist eine den Grundsätzen wissenschaftlichen Arbeitens entsprechende, qualitativ anspruchsvolle Bachelorarbeit.

Lehrmethodik

Es gibt jedes Semester ein Rahmenthema mit Themenvorschlägen.  Präferenzen und zum Rahmenthema passende Wunschthemen werden bei der Themenvergabe berücksichtigt.

Die Bachelorarbeiten werden in Einzelarbeit geschrieben. 


Inhalt/e

Ein aktuelles Rahmenthema und mögliche Themenvorschläge werden in der ersten Blockveranstaltung vorgestellt. 

Die für die Erstellung der Bachelorarbeit nötigen Kenntnisse der Grundsätze des wissenschaftlichen Arbeitens und der Datenbankrecherche werden im Rahmen des Seminars vermittelt.

Erwartete Vorkenntnisse

Da das Bachelorseminar die Abschlusslehrveranstaltung aus MIM im Bachelorstudium darstellt, sind inhaltliche Kenntnisse aus MIM-Lehrveranstaltungen wünschenswert.

Curriculare Anmeldevoraussetzungen

Folgende Lehrveranstaltungen sollten spätestens zum Zeitpunkt des Hochladens der fertigen Bachelorarbeit vorliegen:

Für Studierende der Betriebswirtschaft (Studienplan Bachelorstudium Angewandte Betriebswirtschaft 14W, Betriebswirtschaft 18W):

  • Methoden empirischer Sozial- und Wirtschaftsforschung
  • SE aus Soziologie
  • SBWL Marketing I/ Marketing 1: Konsumentenverhalten (VO/VI) 
  • SBWL Marketing II/Marketing 2: Marktforschung (VK) 
  • ABWL VI: Marketing Grundlagen/Marketing (VO)
  • plus: SBWL Marketing III: Digital Marketing (VK) (ab Bachelorstudium Betriebswirtschaft 18W)

Für Studierende des Bachelorstudiums International Business and Economics (IBEc, 19W):

  • BUS 6: Marketing
  • zusätzlich empfohlen: Methodoloy 1, Methodology 2

Anmerkung zum Zeitpunkt des Hochladens der fertigen Bachelorarbeit: die fertige Bachelorarbeit sollte  lt. Satzung bis spätestens 28. Februar 2023 hochgeladen werden.

Literatur

Die eigenständige Literatursuche zum eigenen Thema ist zentraler Bestandteil der Bachelorarbeit. Es wird erwartet, dass auch die relevante englischsprachige Literatur zum jeweiligen Thema recherchiert, gelesen und in der schriftlichen Arbeit verarbeitet wird.

Intendierte Lernergebnisse

The objective of the bachelor seminar in marketing is to guide students in a way that will allow them to create a bachelor thesis of high quality that meets the principles of scientific writing.

Lehrmethodik

The topic list for the current seminar will be presented during the preliminary discussion (date and room see course card in ZEUS).  At the beginning of each semester, a general topic is defined that acts as framework for the topic list and students individual topics. After the preliminary discussion, students should send a preference list containing three desired topics (from the topic list) to the lecturer. Alternatively, students can suggest their own topic (which should also be based on the presented general topic).

To take part in the seminar please sign up for the course through ZEUS and consider the terms of admission.

Generally, the bachelor thesis should be written individually. According to the relevant curriculum, students studying International Business Administration and students of International Business and Economics (IBEc) have to write their thesis in English whereas students studying Business Administration can choose between German and English and usually write in German.

The topic assignment list can be accessed through the related Moodle course.

The seminar also consists of a compulsory writing tutorial that was integrated into the course to improve the overall quality of the bachelor thesis. Provided that a tutorial will be financed in the summer term, it will be organized by the ScheibCenter and will offer tailored support in the preparation of the methodological part of the bachelor thesis. Details concerning the writing tutorial will be explained during the preliminary discussion (date and room see course card in ZEUS).  

Terms of admission:

A maximum of 30 students are accepted to the course. 

Prerequisits for uploading the final bachelor thesis

for students of Business Administration (curriculum  2014 and 2018)

  • Methoden der empirischen Sozialforschung
  • Seminar aus Soziologie
  • SBWLMarketing I/Marketing 1: Konsumentenverhalten (VO/VI)
  • SBWLMarketing II/Marketing 2: Marktforschung (VK)
  • SBWLMarketing Grundlagen/Marketing (VO)

plus

  • SBWL Marketing III: Digital Marketing (VK) (students of Business Administration curriculum 18W)

for students of International Business and Economics (IBEc):

  • BUS 6: Marketing
  • additionally recommended: Methodology 1, Methodology 2

Note: Deadline for uploading the final bachelor thesis is January 31, 2023 (or - in accordance with the teacher - beyond, if necessary).

Inhalt/e

During the preliminary discussion (date and room see ZEUS), the organisational details of the seminar will be addressed and the topics will be presented and explained. Once the topics are distributed participants should start with their individual literature search (ASAP!).

Two terms are compulsory in order to discuss the outline of one’s own bachelor thesis:

  • 1st discussion of the bachelor thesis outlines: date see course card in ZEUS| BBB  (individual meetings of around 30 minutes with a prelimary time schedule)
  • 2nd discussion of the bachelor thesis outlines: date see course card in ZEUS | BBB (individual meetings of around 30 minutes with a preliminary time schedule)

The 1st discussion of the bachelor thesis outlines will be the first graded performance of the bachelor seminar. 

Erwartete Vorkenntnisse

As the bachelor seminar is the last marketing course in the bachelor programme, participants should preferably possess knowledge of the contents of the courses cited above.

Curriculare Anmeldevoraussetzungen

Prerequisits for uploading the final bachelor thesis

for students of Business Administration (curriculum  2014 and 2018)

  • Methoden der empirischen Sozialforschung
  • Seminar aus Soziologie
  • SBWLMarketing I/Marketing 1: Konsumentenverhalten (VO/VI)
  • SBWLMarketing II/Marketing 2: Marktforschung (VK)
  • SBWLMarketing Grundlagen/Marketing (VO)

plus

  • SBWL Marketing III: Digital Marketing (VK) (students of Business Administration curriculum 18W)

for students of International Business and Economics (IBEc):

  • BUS 6: Marketing
  • additionally recommended: Methodology 1, Methodology 2

Note: Deadline for uploading the final bachelor thesis is January 31, 2023 (or - in accordance with the teacher - beyond, if necessary). All of the prerequisits should be fulfilled at the time of uploading the final bachelor thesis.

Literatur

The autonomous literature search for the students own topic is a central part of the bachelor thesis. Participants are expected to individually search for and read recent literature (in English language) and include this literature into their bachelor thesis.

All of the relevant skills in scientific writing and literature (database) search will be discussed in two block terms:

Introduction into scientific skills:

date see course card in ZEUS | BBB-webinar, see course card in ZEUS

Introduction into the possibilities of data base literature search offered by the library of AAU (UBK):

date see course card in ZEUS | BBB-webinar, see course card in ZEUS

Link auf weitere Informationen

see Moodle course

Prüfungsinformationen

Im Fall von online durchgeführten Prüfungen sind die Standards zu beachten, die die technischen Geräte der Studierenden erfüllen müssen, um an diesen Prüfungen teilnehmen zu können.

Prüfungsmethode/n

Im Rahmen des Seminars sind schriftliche und mündliche Teilleistungen zu erbringen (siehe Moodle-Kurs).

Prüfungsinhalt/e

Es findet eine Beurteilung auf der Basis der Teilleistungen statt.

Beurteilungskriterien/-maßstäbe


  • Grobgliederung und Grundlagenliteratur  (10 %)
  • Nachweis der Teilnahme an 2 Terminen der Pool-LV Bachelorarbeit kompakt: Schreibcoaching für Studierende der WIWI 2  (10 %)
  • Schriftliche Ausarbeitung zum aktuellen Stand der Arbeit (10%)
  • Vorversion der Bachelorarbeit  (20%)
  • Aktive Beteiligung an der Diskussion (10 %)
  • Präsentation der Vorversion der Bachelorarbeit (40%)



Prüfungsmethode/n

During the seminar students have to deliver different partial performances in written and oral form.

Prüfungsinhalt/e

The assessment of the grade is based on different partial performances as will be explained in the introductory session (date see section date and location). 

Beurteilungskriterien/-maßstäbe

The assessment and thus the grade is based on different criteria as follows (for students of Business Administration Curriculum 18W and for IBEc students):

  • 1st and 2nd discussion of the outline  (20 %)
  • active participation in the interactive research workshop (date see section date and location) (10 %)
  •  quality of the preliminary version of the own bachelorthesis for the single blind peer review process (10%)
  •  writing a single blind peer review for another student's preliminary version of bachelor thesis (due date see Moodle course) (10 %)
  •  presentation of the own bachelor thesis at the end of the term (date see section date and location) (50%)
  • Sum:   100%

For further information see the introductory session (see section date and location).

In case that  the students vote against a peer-review process, the percentages for the grades will be changed. 

Beurteilungsschema

Note Benotungsschema

Position im Curriculum

  • Bachelorstudium Betriebswirtschaft (SKZ: 518, Version: 18W.1)
    • Fach: Bachelorarbeit und Bachelorseminar (Pflichtfach)
      • Bachelorseminar ( 0.0h SE / 2.0 ECTS)
        • 602.415 Bachelorseminar Marketing und Internationales Management (MIM) (2.0h SE / 4.0 ECTS)
          Absolvierung im 5., 6. Semester empfohlen
  • Bachelorstudium Angewandte Betriebswirtschaft (SKZ: 518, Version: 14W.3)
    • Fach: Seminar mit Bachelorarbeit (Pflichtfach)
      • §10(1) Bachelorseminar ( 2.0h SE / 4.0 ECTS)
        • 602.415 Bachelorseminar Marketing und Internationales Management (MIM) (2.0h SE / 4.0 ECTS)
  • Bachelorstudium Angewandte Betriebswirtschaft (SKZ: 518, Version: 14W.3)
    • Fach: Seminar mit Bachelorarbeit (Pflichtfach)
      • §10(1) Bachelorseminar ( 2.0h SE / 4.0 ECTS)
        • 602.415 Bachelorseminar Marketing und Internationales Management (MIM) (2.0h SE / 4.0 ECTS)
  • Bachelorstudium Informationsmanagement (SKZ: 522, Version: 17W.1)
    • Fach: Grundlagen des Informationsmanagements und Forschungsmethodik (Pflichtfach)
      • 3.4 Seminar aus Wirtschaftsinformatik ( 2.0h SE / 2.0 ECTS)
        • 602.415 Bachelorseminar Marketing und Internationales Management (MIM) (2.0h SE / 2.0 ECTS)
          Absolvierung im 6. Semester empfohlen
  • Bachelorstudium Wirtschaftsinformatik (SKZ: 522, Version: 20W.2)
    • Fach: Bachelorarbeit und Bachelorseminar (Pflichtfach)
      • Bachelorseminar ( 0.0h SE / 2.0 ECTS)
        • 602.415 Bachelorseminar Marketing und Internationales Management (MIM) (2.0h SE / 2.0 ECTS)
          Absolvierung im 6. Semester empfohlen
  • Bachelorstudium Informationsmanagement (SKZ: 522, Version: 12W.1)
    • Fach: Grundlagen des Informationsmanagements und Forschungsmethodik (Pflichtfach)
      • 3.4 Seminar aus Wirtschaftsinformatik ( 2.0h SE / 2.0 ECTS)
        • 602.415 Bachelorseminar Marketing und Internationales Management (MIM) (2.0h SE / 2.0 ECTS)
  • Bachelorstudium International Business and Economics (SKZ: 516, Version: 19W.1)
    • Fach: Bachelorarbeit und Bachelorseminar (Pflichtfach)
      • Bachelorseminar ( 0.0h SE / 2.0 ECTS)
        • 602.415 Bachelorseminar Marketing und Internationales Management (MIM) (2.0h SE / 2.0 ECTS)
          Absolvierung im 5., 6. Semester empfohlen

Gleichwertige Lehrveranstaltungen im Sinne der Prüfungsantrittszählung

Sommersemester 2024
  • 602.415 SE Bachelorarbeit und Bachelorseminar aus Marketing (2.0h / 4.0ECTS)
Wintersemester 2023/24
  • 602.415 SE Bachelorarbeit und Bachelorseminar aus Marketing (2.0h / 4.0ECTS)
Sommersemester 2023
  • 602.415 SE Bachelorarbeit und Bachelorseminar aus Marketing (2.0h / 4.0ECTS)
Wintersemester 2022/23
  • 602.415 SE Bachelorarbeit und Bachelorseminar aus Marketing (2.0h / 4.0ECTS)
Wintersemester 2021/22
  • 602.415 SE Bachelorseminar Marketing und Internationales Management (MIM) (2.0h / 4.0ECTS)
Sommersemester 2021
  • 602.415 SE Bachelorseminar Marketing und Internationales Management (MIM) (2.0h / 4.0ECTS)
Wintersemester 2020/21
  • 602.415 SE Bachelorseminar Marketing und Internationales Management (MIM) (2.0h / 4.0ECTS)
Sommersemester 2020
  • 602.415 SE Bachelorseminar Marketing und Internationales Management (MIM) (2.0h / 4.0ECTS)
Wintersemester 2019/20
  • 602.415 SE Bachelorseminar Marketing und Internationales Management (MIM) (2.0h / 4.0ECTS)
Sommersemester 2019
  • 602.415 SE Bachelorseminar Marketing und Internationales Management (MIM) (2.0h / 4.0ECTS)
Wintersemester 2018/19
  • 602.415 SE Bachelorseminar Marketing und Internationales Management (MIM) (2.0h / 4.0ECTS)
Sommersemester 2018
  • 602.415 SE Bachelorseminar Marketing und Internationales Management (MIM) (2.0h / 4.0ECTS)
Wintersemester 2017/18
  • 602.415 SE Bachelorseminar Marketing und Internationales Management (MIM) (2.0h / 4.0ECTS)
Sommersemester 2017
  • 602.415 SE Bachelor Seminar Marketing und Internationales Management (MIM) (2.0h / 4.0ECTS)
Wintersemester 2016/17
  • 602.415 SE Bachelor Seminar Marketing und Internationales Management (MIM) (2.0h / 4.0ECTS)
Sommersemester 2016
  • 602.415 SE Bachelor Seminar Marketing und Internationales Management (MIM) (2.0h / 4.0ECTS)
Wintersemester 2015/16
  • 602.415 SE Bachelor Seminar Marketing und Internationales Management (MIM) (2.0h / 4.0ECTS)
Sommersemester 2015
  • 602.415 SE Bachelor Seminar Marketing und Internationales Management (MIM) (2.0h / 4.0ECTS)
Wintersemester 2014/15
  • 602.415 SE Bachelorseminar MIM (2.0h / 4.0ECTS)
Sommersemester 2014
  • 602.415 SE Bachelorseminar Marketing (2.0h / 4.0ECTS)
Wintersemester 2013/14
  • 602.415 SE Bachelorseminar MIM (2.0h / 4.0ECTS)
Sommersemester 2013
  • 602.415 SE Bachelorseminar Marketing/ MIM-Grundlagen 5a: Seminar (2.0h / 4.0ECTS)
Wintersemester 2012/13
  • 602.415 SE Bachelorseminar MIM/ MIM-Grundlagen 5a: Seminar (2.0h / 4.0ECTS)