552.311 (22S) Focus on Culture: The Mob in American Fiction and Film

Sommersemester 2022

Anmeldefrist abgelaufen.

Erster Termin der LV
01.03.2022 16:00 - 18:00 N.0.27 On Campus
... keine weiteren Termine bekannt

Überblick

Bedingt durch die COVID-19-Pandemie können kurzfristige Änderungen bei Lehrveranstaltungen und Prüfungen (z.B. Absage von Präsenz-Lehreveranstaltungen und Umstellung auf Online-Prüfungen) erforderlich sein.

Weitere Informationen zum Lehrbetrieb vor Ort finden Sie unter: https://www.aau.at/corona.
Lehrende/r
LV-Titel englisch Focus on Culture: The Mob in American Fiction and Film
LV-Art Seminar (prüfungsimmanente LV )
LV-Modell Blended-Learning-Lehrveranstaltung
Online-Anteil 20%
Semesterstunde/n 2.0
ECTS-Anrechnungspunkte 6.0
Anmeldungen 21 (25 max.)
Organisationseinheit
Unterrichtssprache Englisch
mögliche Sprache/n der Leistungserbringung Englisch
LV-Beginn 01.03.2022
eLearning zum Moodle-Kurs

Zeit und Ort

Beachten Sie bitte, dass sich aufgrund von COVID-19-Maßnahmen die derzeit angezeigten Termine noch ändern können.
Liste der Termine wird geladen...

LV-Beschreibung

Intendierte Lernergebnisse

Students will gain an understanding of the diversity and complexities of representations of mobs in American culture. They will be able to think and write critically about concepts such as mobocracy or mob violence. Students will further develop their skills in systematically analyzing literature and film, and advance their competence in interpreting texts within their specific socio-cultural and historical contexts.

Lehrmethodik inkl. Einsatz von eLearning-Tools

This course is designed to emphasize in-class student participation. Teaching methods include short input lectures, oral presentations by students, in-class exploration of primary texts and films, and group discussion. 

Our class will take place in-person on campus, but will also involve two online assignments to be submitted via Moodle.

Inhalt/e

Starting out from a wide definition of “the mob” meaning a large, disorderly crowd that is often destructive and violent, the seminar sets out to explore this phenomenon in its diverse forms and shaping power in American culture. We will begin by looking at the role of mobs and crowds during the birth of the nation in the revolutionary era, and in relation to the frontier and its concepts of justice and law. A second focus will be on racialized (white) mob violence and the history of lynching, as we read Charles W. Chesnutt’s The Marrow of Tradition (1901), a novel about the Wilmington insurrection of 1898. While not a major focus, we will furthermore touch upon “the mob” as informal term for the Mafia in twentieth-century America, and, in the second half of the semester, turn to representations of mobs in films and the digital age. Focusing (partially in excerpts) on diverse works such as Martin Scorsese’s Gangs of New York (2002), James Ponsoldt’s The Circle (2017), and Jamie Roberts’ documentary Four Hours at the Capitol (2021), in relation to the literary works studied previously, reveals mobs and their representations as significant parts of American culture and as interacting with ideas of democracy, individualism, morality, the law, and the public.

Literatur

Charles W. Chesnutt. The Marrow of Tradition. Any edition.

All other texts will be made available by the course instructor.

Prüfungsinformationen

Im Fall von online durchgeführten Prüfungen sind die Standards zu beachten, die die technischen Geräte der Studierenden erfüllen müssen, um an diesen Prüfungen teilnehmen zu können.

Prüfungsmethode/n

  • one oral presentation
  • one research paper of 4,5006,000 words

Prüfungsinhalt/e

  • oral presentation (20 minutes) on selected topics. A list of presentation topics and guidelines will be provided.
  • research paper on (at least) one of the texts or films treated in the seminar. Students must use at least ten secondary sources. Papers must conform to the guidelines outlined in the Chicago Manual of Style, 17th ed. They must be submitted as a word or PDF document via email. Final deadline for submission is January 31, 2023.

Beurteilungskriterien/-maßstäbe

Components of final grade:

  • 10 % participation in class including online assignments (pillar 1)
  • 20 % oral presentation and discussion questions (pillar 2)
  • 70 % research paper (pillar 3)

You will need to achieve passing grades in all pillars of assessment in order to receive a passing grade for the class.


Beurteilungsschema

Note Benotungsschema

Position im Curriculum

  • Diplom-Lehramtsstudium Unterrichtsfach Englisch (SKZ: 344, Version: 04W.7)
    • 2.Abschnitt
      • Fach: Advanced Culture Studies (Pflichtfach)
        • Topics in Australian and Postcolonial Culture Studies ( 2.0h SE / 5.0 ECTS)
          • 552.311 Focus on Culture: The Mob in American Fiction and Film (2.0h SE / 6.0 ECTS)
  • Bachelorstudium Anglistik und Amerikanistik (SKZ: 612, Version: 15W.3)
    • Fach: Fachliches Vertiefungsstudium (Pflichtfach)
      • 7.3 (c) Focus on Culture ( 0.0h SE / 6.0 ECTS)
        • 552.311 Focus on Culture: The Mob in American Fiction and Film (2.0h SE / 6.0 ECTS)
          Absolvierung im 4., 5. Semester empfohlen
  • Bachelorstudium Anglistik und Amerikanistik (SKZ: 612, Version: 15W.3)
    • Fach: Freie Kombination (Wahlfach)
      • 10.1 Freie Kombination ( 0.0h SE / 12.0 ECTS)
        • 552.311 Focus on Culture: The Mob in American Fiction and Film (2.0h SE / 6.0 ECTS)
          Absolvierung im 5., 6. Semester empfohlen
  • Bachelorstudium Anglistik und Amerikanistik (SKZ: 612, Version: 15W.3)
    • Fach: Vertiefung (Wahlfach)
      • 10.1 Vertiefung ( 0.0h XX / 12.0 ECTS)
        • 552.311 Focus on Culture: The Mob in American Fiction and Film (2.0h SE / 6.0 ECTS)

Gleichwertige Lehrveranstaltungen im Sinne der Prüfungsantrittszählung

Es liegt keine gleichwertige Lehrveranstaltung im Sinne der Prüfungsantrittszählung vor.