170.050 (22S) NGOs and Visual Communication

Sommersemester 2022

Anmeldefrist abgelaufen.

Erster Termin der LV
11.03.2022 09:00 - 12:00 Online Off Campus
... keine weiteren Termine bekannt

Überblick

Bedingt durch die COVID-19-Pandemie können kurzfristige Änderungen bei Lehrveranstaltungen und Prüfungen (z.B. Absage von Präsenz-Lehreveranstaltungen und Umstellung auf Online-Prüfungen) erforderlich sein.

Weitere Informationen zum Lehrbetrieb vor Ort finden Sie unter: https://www.aau.at/corona.
Lehrende/r
LV-Titel englisch NGOs and Visual Communication
LV-Art Seminar (prüfungsimmanente LV )
LV-Modell Onlinelehrveranstaltung
Semesterstunde/n 2.0
ECTS-Anrechnungspunkte 6.0
Anmeldungen 11 (20 max.)
Organisationseinheit
Unterrichtssprache Englisch
LV-Beginn 11.03.2022
eLearning zum Moodle-Kurs

Zeit und Ort

Beachten Sie bitte, dass sich aufgrund von COVID-19-Maßnahmen die derzeit angezeigten Termine noch ändern können.
Liste der Termine wird geladen...

LV-Beschreibung

Intendierte Lernergebnisse

The course aims to develop a deeper understanding of non-governmental organisations (NGOs) in relation to their visual communication to public. The course will develop soft skills in analysing and developing visual communication materials related to NGO work. The sessions will draw from various theoretical approaches to provide insights into the field of NGOs, while exploring practical examples of how images are used by NGOs for organisational branding, establishing advocacy positions, and mobilising people for social issues.

Lehrmethodik inkl. Einsatz von eLearning-Tools

This course blends theory with practice and oriented towards building hands-on skills in non-profit communications. Classes will run on Zoom and include discussion, case study analysis, group work, and presentation. Students are expected to read the class material before each session and participate in the discussions. Group work for case study analysis and developing a final project will be part of the course.

In order to pass the course successfully, students should attend to sessions, actively participate in discussions, and complete the assignments.

Inhalt/e

NGOs play an essential role in participation, international governance, and collective action. They pursue certain organisational goals including advocacy, fundraising, and public visibility. This course will investigate the ways in which NGOs use images to achieve their goals. The course will focus on developing practical skills while drawing from theoretical knowledge on civil society, visual culture, branding and marketing, and NGO management. Students will learn various terms and concepts related to NGOs while studying historical development of NGOs and case studies from contemporary civil society. Working in groups, students will also develop a visual communication project toward the end of the semester.

The course flow can be considered in three main parts. The first part will be dedicated to situating NGOs within a historical and contemporary agenda regarding politics and social issues and exploring how they use images to establish visual identity and strengthen their brand. In the second part, students will form groups to analyse case studies that will include both visual branding practices and visual advocacy campaigns of NGOs. In the last part, student groups will develop visual communication projects and present them in the class, followed by an individually written reflection paper.

Literatur

Key literature

Anheier, H.K. & Toepler, S. (2010). International Encyclopedia of Civil Society, Springer.

Kylander, N. & Stone, C. (2012). The Role of Brand in the Nonprofit Sector. Stanford Social Innovation Review, Spring issue, 37-41.

Benford, R. D. & Snow, D. A. (2000). Framing Processes and Social Movements: An Overviewand Assessment. Annu. Rev. of Sociol., 26, 611-639.

Dogra, N. (2012). Representations of Global Poverty: Aid, Development and Int. NGOs. I.B.Tauris.

Prüfungsinformationen

Im Fall von online durchgeführten Prüfungen sind die Standards zu beachten, die die technischen Geräte der Studierenden erfüllen müssen, um an diesen Prüfungen teilnehmen zu können.

Beurteilungsschema

Note Benotungsschema

Position im Curriculum

  • Masterstudium Media and Convergence Management (SKZ: 150, Version: 13W.2)
    • Fach: Gebundene Wahlfächer II (Wahlfach)
      • Electives II ( 0.0h XX / 8.0 ECTS)
        • 170.050 NGOs and Visual Communication (2.0h SE / 6.0 ECTS)
          Absolvierung im 3. Semester empfohlen
  • Masterstudium Erwachsenenbildung und berufliche Bildung (SKZ: 847, Version: 20W.1)
    • Fach: Digitalisierung und Alltagskultur (Wahlfach)
      • b4.1 LV zu Digitalisierung und Alltagskultur ( 0.0h XX / 8.0 ECTS)
        • 170.050 NGOs and Visual Communication (2.0h SE / 6.0 ECTS)
          Absolvierung im 1., 2., 3. Semester empfohlen
  • Masterstudium Sozialpädagogik und soziale Inklusion (SKZ: 846, Version: 20W.1)
    • Fach: Digitalisierung und Alltagskultur (Wahlfach)
      • b4.1 LV zu Digitalisierung und Alltagskultur ( 0.0h XX / 8.0 ECTS)
        • 170.050 NGOs and Visual Communication (2.0h SE / 6.0 ECTS)
          Absolvierung im 1., 2., 3. Semester empfohlen
  • Masterstudium Diversitätspädagogik in Schule und Gesellschaft (SKZ: 545, Version: 20W.1)
    • Fach: Digitalisierung und Alltagskultur (Wahlfach)
      • b4.1 LV zu Digitalisierung und Alltagskultur ( 0.0h XX / 8.0 ECTS)
        • 170.050 NGOs and Visual Communication (2.0h SE / 6.0 ECTS)
          Absolvierung im 1., 2., 3. Semester empfohlen
  • Masterstudium Visuelle Kultur (SKZ: 655, Version: 18W.2)
    • Fach: Visuelle Kultur im transkulturellen Kontext (Wahlfach)
      • 5.2 Visuelle Kultur als Ausdruck und Agenten der Transkulturalität ( 0.0h VC, SE / 6.0 ECTS)
        • 170.050 NGOs and Visual Communication (2.0h SE / 6.0 ECTS)

Gleichwertige Lehrveranstaltungen im Sinne der Prüfungsantrittszählung

Diese Lehrveranstaltung ist keiner Kette zugeordnet