602.419 (22S) Consumer Behavior and Media

Sommersemester 2022

Anmeldefrist abgelaufen.

Erster Termin der LV
30.03.2022 14:00 - 18:00 HS 2 On Campus
... keine weiteren Termine bekannt

Überblick

Bedingt durch die COVID-19-Pandemie können kurzfristige Änderungen bei Lehrveranstaltungen und Prüfungen (z.B. Absage von Präsenz-Lehreveranstaltungen und Umstellung auf Online-Prüfungen) erforderlich sein.

Weitere Informationen zum Lehrbetrieb vor Ort finden Sie unter: https://www.aau.at/corona.
Lehrende/r
Tutor/in/Innen
LV-Titel englisch Consumer Behavior and Media
LV-Art Vorlesung-Kurs (prüfungsimmanente LV )
LV-Modell Präsenzlehrveranstaltung
Semesterstunde/n 2.0
ECTS-Anrechnungspunkte 4.0
Anmeldungen 53 (35 max.)
Organisationseinheit
Unterrichtssprache Englisch
mögliche Sprache/n der Leistungserbringung Englisch
LV-Beginn 30.03.2022
eLearning zum Moodle-Kurs
Anmerkungen

Please see this website for current information on the university's operations and actions in response to the COVID-19 pandemic.

Seniorstudium Liberale Ja

Zeit und Ort

Beachten Sie bitte, dass sich aufgrund von COVID-19-Maßnahmen die derzeit angezeigten Termine noch ändern können.
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LV-Beschreibung

Intendierte Lernergebnisse

Students are expected to understand important trends of technology and how these influence and change consumer behavior. We discuss trends that affect consumers' media consumptions patterns and talk about potential disruptive technology that may change the way we live and work. All topic are covered based on current examples.

Lehrmethodik

  • Lecture and discussions
  • Individual work
  • Group work
  • Written exam
  • Oral group presentation

Inhalt/e

The aim of this class is to analyze and discuss current developments in the ICT sector and their impacts on society as a whole and consumer behavior in particular.

Topics included are, among others:

  • Living in a hyperconnected world
  • Digital divide
  • Internet of Things
  • Converging technologies
  • Big Data
  • AR/VR
  • 3D printing
  • Social media
  • Gaming
  • Theoretical concepts including flow theory, unified theory of acceptance and use of technology, and persuasion knowledge

Erwartete Vorkenntnisse

No specific prior knowledge is required.

Curriculare Anmeldevoraussetzungen

Students must be enrolled in a master's program.
Exchange students (Erasmus or Joint Study) are also admitted.

Literatur

Students are asked to read and deal with scientific papers on the topics covered. All papers will be provided in the course.

See below for example papers:

Florenthal, B. (2019). Young consumers´ motivational drivers of brand engagement behavior on social media sites: A synthesized U&G and TAM framework. Journal of Research in Interactive Marketing, 13 (3), 351-391.

Min, S., So, K. K. F., & Jeong, M. (2019). Consumer adoption of the Uber mobile application: Insights from diffusion of innovation theory and technology acceptance model. Journal of Travel & Tourism Marketing, 36 (7), 770-783.

Mende, M.; Scott, M. L.; van Doorn, J.; Grewal, D.; & Shanks, I. (2019). Service Robots Rising: How Humanoid Robots Influence Service Experiences and Elicit Compensatory Consumer Responses, Journal of Marketing Research, 56(4), 535-556, DOI: 10.1177/0022243718822827

Erevelles, S.; Fukawa, N.; & Swayne, L. (2016): Big Data consumer analytics and the transformation of marketing, Journal of Business Research, 69, 897-904, http://dx.doi.org/10.1016/j.jbusres.2015.07.001

Roettl, J., & Terlutter, R. (2018). The same video game in 2D, 3D or virtual reality: How does technology impact game evaluation and brand placements? PLOS ONE, 13(7): e0200724. https:// doi.org/10.1371/journal.pone.0200724

Mayrhofer, Mira; Matthes, Jörg; Einwiller, Sabine; Naderer, Brigitte (2020). User generated content presenting brands on social media increases young adults’ purchase intention, International Journal of Advertising, 39:1, 166-186, DOI: 10.1080/02650487.2019.1596447.

Prüfungsinformationen

Im Fall von online durchgeführten Prüfungen sind die Standards zu beachten, die die technischen Geräte der Studierenden erfüllen müssen, um an diesen Prüfungen teilnehmen zu können.

Prüfungsmethode/n

Written online exam (exam date will be announced prior to course beginning)

Beurteilungskriterien/-maßstäbe

The final grade comprises three components:

  • Written exam (individual task)
  • Paper summary (individual task)
  • Oral presentation (group task)

Beurteilungsschema

Note Benotungsschema

Position im Curriculum

  • Masterstudium Wirtschaftsrecht (SKZ: 900, Version: 19W.2)
    • Fach: Grundlagen des Rechts, wirtschaftswissenschaftliche Wissensgebiete, sonstige Wissensgebiete mit Bezug zum Recht (Wahlfach)
      • PM 9.2 Kompetenzerweiterung Wirtschaftswissenschaften ( 0.0h XX / 8.0 ECTS)
        • 602.419 Consumer Behavior and Media (2.0h VC / 4.0 ECTS)
          Absolvierung im 2., 3. Semester empfohlen
  • Masterstudium Angewandte Betriebswirtschaft (SKZ: 918, Version: 12W.4)
    • Fach: Marketing (Wahlfach)
      • Consumer Behavior and Media ( 2.0h VC / 2.0 ECTS)
        • 602.419 Consumer Behavior and Media (2.0h VC / 2.0 ECTS)
  • Masterstudium International Management (SKZ: 908, Version: 19W.1)
    • Fach: Freie Wahlfächer (Freifach)
      • Freie Wahlfächer ( 0.0h XX / 9.0 ECTS)
        • 602.419 Consumer Behavior and Media (2.0h VC / 4.0 ECTS)
  • Masterstudium Information Management (SKZ: 922, Version: 19W.1)
    • Fach: Marketing (Wahlfach)
      • 6.6.2 Consumer Behavior and Media ( 0.0h VC / 2.0 ECTS)
        • 602.419 Consumer Behavior and Media (2.0h VC / 2.0 ECTS)
          Absolvierung im 1., 2., 3., 4. Semester empfohlen
  • Masterstudium Informationsmanagement (SKZ: 922, Version: 13W.2)
    • Fach: Marketing (Wahlfach)
      • 5.6.2 Consumer Behavior and Media ( 2.0h VC/KS / 2.0 ECTS)
        • 602.419 Consumer Behavior and Media (2.0h VC / 2.0 ECTS)
  • Masterstudium Media and Convergence Management (SKZ: 150, Version: 13W.2)
    • Fach: Innovation and Marketing (IAM) (Pflichtfach)
      • Consumer Behavior and Media (IAM) ( 2.0h VK / 4.0 ECTS)
        • 602.419 Consumer Behavior and Media (2.0h VC / 4.0 ECTS)
          Absolvierung im 2. Semester empfohlen

Gleichwertige Lehrveranstaltungen im Sinne der Prüfungsantrittszählung

Sommersemester 2023
  • 602.419 VC Consumer Behavior and Media (2.0h / 4.0ECTS)
Sommersemester 2021
  • 602.419 VC Consumer Behavior and Media (2.0h / 4.0ECTS)
Sommersemester 2020
  • 602.419 VC Consumer Behavior and Media (2.0h / 4.0ECTS)
  • 602.420 VC Consumer Behavior and Media (parallel) (2.0h / 4.0ECTS)
Sommersemester 2019
  • 602.419 VC Consumer Behavior and Media (2.0h / 4.0ECTS)
  • 602.420 VC Consumer Behavior and Media (parallel) (2.0h / 4.0ECTS)
Sommersemester 2018
  • 602.419 VC Consumer Behavior and Media (2.0h / 4.0ECTS)
  • 602.420 VC Consumer Behavior and Media (parallel) (2.0h / 4.0ECTS)
Sommersemester 2017
  • 602.419 VC Consumer Behavior and Media (parallel) (2.0h / 4.0ECTS)
  • 602.420 VC Consumer Behavior and Media (2.0h / 4.0ECTS)
Sommersemester 2016
  • 602.419 VC Consumer Behavior and Media (parallel) (2.0h / 4.0ECTS)
  • 602.420 VC Consumer Behavior and Media (2.0h / 4.0ECTS)
Sommersemester 2015
  • 602.419 VK Consumer Behavior and Media (parallel) (2.0h / 4.0ECTS)
  • 602.420 VK Consumer Behavior and Media (2.0h / 4.0ECTS)
Sommersemester 2014
  • 602.419 VK Consumer Behavior and Media (parallel) (2.0h / 2.0ECTS)
  • 602.420 VK Consumer Behavior and Media (2.0h / 4.0ECTS)
Sommersemester 2013
  • 602.420 VK Consumer Behavior and Media (2.0h / 4.0ECTS)