200.502 (20W) Elite multilingualism

Wintersemester 2020/21

Registration deadline has expired.

First course session
06.10.2020 16:00 - 17:30 S.0.05 On Campus
... no further dates known

Overview

Due to the COVID-19 pandemic, it may be necessary to make changes to courses and examinations at short notice (e.g. cancellation of attendance-based courses and switching to online examinations).

For further information regarding teaching on campus, please visit: https://www.aau.at/en/corona.
Lecturer
Course title german Elitenmehrsprachigkeit
Type Seminar (continuous assessment course )
Course model Attendance-based course
Hours per Week 2.0
ECTS credits 4.0
Registrations 10 (35 max.)
Organisational unit
Language of instruction German
Course begins on 06.10.2020
eLearning Go to Moodle course

Time and place

Please note that the currently displayed dates may be subject to change due to COVID-19 measures.
List of events is loading...

Course Information

Intended learning outcomes

Die Studierenden können kritisch mit gesellschaftlichen und bildungspolitischen Entwicklungen im Bereich Mehrsprachigkeit umgehen; sie können mit den Begriffen kulturelles Kapital und Sprachmacht arbeiten. Sie entwickeln einen fundierten und kritischen Blick auf das Phänomen Elite(n)mehrsprachigkeit

Teaching methodology

Theoretischer Input, Gruppen- und Einzelarbeit, Studierendenpräsentationen, Plenumsdiskussionen

Course content

Sprachen und Sprachkenntnisse können als kulturelles Bildungskapital fungieren, die die Partizipation am sozialen Leben ermöglichen und den Zugang zum internationalen Arbeitsmarkt ermöglichen. Dabei wird der Erwerb einiger Sprachen als erstrebenswertes Ziel angesehen und die Angebote dafür auf dem Markt wachsen: Englisch schon im Kindergarten, bilinguale Schulen, CLIL-Unterricht, aber auch Chinesisch als Freigegenstand oder im Sommerkurs. Andererseits wird von ‚Expats‘ häufig nicht erwartet, dass sie die Sprache(n) des Landes, in dem sie arbeiten lernen, sondern Englisch wird als lingua franca verwendet und es werden Bildungsangeboten in Form von internationalen Schulen für deren Kinder zur Verfügung gestellt. Dies trägt dazu bei, die Hierarchisierung von Sprachen – und deren Sprecher*innen – zu festigen und damit soziale Ungleichkeit zu zementieren. In der LV werden diese und andere Aspekte besprochen und vertieft sowie in Studierendenarbeiten empirisch untersucht werden.

Intended learning outcomes

Students are able to deal critically with social and educational policy developments in the field of multilingualism; they can work with the concepts of cultural capital and language power. They develop a sound and critical view of the phenomenon of elite multilingualism

Teaching methodology

Theoretical input, group and individual work, student presentations, plenary discussions

Course content

Languages and language skills can act as cultural education capital, enabling participation in social life and access to the international labour market. The acquisition of some languages is seen as a desirable goal and the offers for this on the market are growing: English already in kindergarten, bilingual schools, CLIL, but also Chinese as an optional subject or in summer courses. On the other hand, ‘expats’ are often not expected to learn the language(s) of the country they are working in, but English is used as a lingua franca and educational opportunities are made available in the form of international schools for their children. This helps to consolidate the hierarchisation of languages - and their speakers - and thus cement social inequality. These and other aspects will be discussed and deepened in the course of the course and empirically investigated in student research.

Examination information

Im Fall von online durchgeführten Prüfungen sind die Standards zu beachten, die die technischen Geräte der Studierenden erfüllen müssen, um an diesen Prüfungen teilnehmen zu können.

Examination methodology

Active participation, individual and group presentations, plenary discussions, student paper

Examination topic(s)

Deepening one aspect of the LV

Grading scheme

Grade / Grade grading scheme

Position in the curriculum

  • Master's degree programme Applied Cultural Studies (SKZ: 842, Version: 12W.1)
    • Subject: Kulturwissenschaftliche Vertiefung (Compulsory elective)
      • Module: Lehrveranstaltungen aus unterschiedlichen Bereichen
        • Lehrveranstaltungen aus unterschiedlichen Bereichen ( 6.0h VO/SE / 12.0 ECTS)
          • 200.502 Elite multilingualism (2.0h SE / 4.0 ECTS)
  • Master-Lehramtsstudium Bildungswissenschaftliche Grundlagen (BWG) (SKZ: 199, Version: 19W.2)
    • Subject: Freie Wahlfächer (Optional subject)
      • Freie Wahlfächer ( 0.0h XX / 5.0 ECTS)
        • 200.502 Elite multilingualism (2.0h SE / 4.0 ECTS)
          Absolvierung im 1., 2., 3., 4., 5., 6. Semester empfohlen
  • Master's degree programme Adult Learning and Education and Vocational Education and Training (SKZ: 847, Version: 20W.1)
    • Subject: Mehrsprachigkeit interdisziplinär (Compulsory elective)
      • b7.2 Vertiefung ( 0.0h XX / 6.0 ECTS)
        • 200.502 Elite multilingualism (2.0h SE / 4.0 ECTS)
          Absolvierung im 1., 2., 3. Semester empfohlen
  • Master's degree programme Social Pedagogy and Social Inclusion (SKZ: 846, Version: 20W.1)
    • Subject: Mehrsprachigkeit interdisziplinär (Compulsory elective)
      • b7.2 Vertiefung ( 0.0h XX / 6.0 ECTS)
        • 200.502 Elite multilingualism (2.0h SE / 4.0 ECTS)
          Absolvierung im 1., 2., 3. Semester empfohlen
  • Master's degree programme Diversity Education in School and Society (SKZ: 545, Version: 20W.1)
    • Subject: Mehrsprachigkeit interdisziplinär (Compulsory elective)
      • b7.2 Vertiefung ( 0.0h XX / 6.0 ECTS)
        • 200.502 Elite multilingualism (2.0h SE / 4.0 ECTS)
          Absolvierung im 1., 2., 3. Semester empfohlen
  • Master's degree programme School Pedagogy (SKZ: 545, Version: 09W.3)
    • Subject: Gebundene Wahlfächer (Compulsory elective)
      • Module: Mehrsprachigkeit interdisziplinär (ab 14W)
        • Vertiefung ( 4.0h XX / 8.0 ECTS)
          • 200.502 Elite multilingualism (2.0h SE / 4.0 ECTS)
  • Master's degree programme Adult and Professional Education (SKZ: 847, Version: 09W.3)
    • Subject: Gebundene Wahlfächer (Compulsory elective)
      • Module: Mehrsprachigkeit interdisziplinär (ab 14W)
        • Vertiefung ( 4.0h XX / 8.0 ECTS)
          • 200.502 Elite multilingualism (2.0h SE / 4.0 ECTS)
            Absolvierung im 1., 2., 3. Semester empfohlen
  • Master's degree programme Social Pedagogy and Integrative Pedagog (SKZ: 846, Version: 09W.3)
    • Subject: Gebundene Wahlfächer (Compulsory elective)
      • Module: Mehrsprachigkeit interdisziplinär (ab 14W)
        • Vertiefung ( 4.0h XX / 8.0 ECTS)
          • 200.502 Elite multilingualism (2.0h SE / 4.0 ECTS)

Equivalent courses for counting the examination attempts

There is no equivalent course for the purpose of counting examination attempts.