602.419 (21S) Consumer Behavior and Media
Überblick
Weitere Informationen zum Lehrbetrieb vor Ort finden Sie unter: https://www.aau.at/corona.
- Lehrende/r
- Tutor/in/Innen
- LV-Titel englisch Consumer Behavior and Media
- LV-Art Vorlesung-Kurs (prüfungsimmanente LV )
- LV-Modell Onlinelehrveranstaltung
- Semesterstunde/n 2.0
- ECTS-Anrechnungspunkte 4.0
- Anmeldungen 63 (35 max.)
- Organisationseinheit
- Unterrichtssprache Englisch
- mögliche Sprache/n der Leistungserbringung Englisch
- LV-Beginn 19.04.2021
- eLearning zum Moodle-Kurs
- Seniorstudium Liberale Ja
Zeit und Ort
LV-Beschreibung
Intendierte Lernergebnisse
Students are expected to understand important trends of technology and how these affect and change consumer behavior. We discuss trends that affect consumers' media consumptions patterns and talk about potential disruptive technology that may change the way we live and work.
Lehrmethodik inkl. Einsatz von eLearning-Tools
- Self-study of material that will be provided online including slides and papers
- Online discussions on certain topics and Q&A sessions
- Online oral presentations
Inhalt/e
The aim of this class is to analyze and discuss current developments in the ICT sector and their impacts on society as a whole and consumer behavior in particular.
Topics included are, among others:
- Living in a hyperconnected world
- Digital divide
- Internet of Things
- Converging technologies
- Big Data
- AR/VR
- 3D printing
- Social media
- Gaming
- Theoretical concepts including flow theory, unified theory of acceptance and use of technology, and persuasion knowledge
Erwartete Vorkenntnisse
No specific prior knowledge is required.
Curriculare Anmeldevoraussetzungen
Students must be enrolled in a master's program.
Exchange students (Erasmus or Joint Study) are also admitted.
Literatur
Students are asked to read and deal with scientific papers on the topics covered. All papers will be provided in the course.
See below for example papers:
Florenthal, B. (2019). Young consumers´ motivational drivers of brand engagement behavior on social media sites: A synthesized U&G and TAM framework. Journal of Research in Interactive Marketing, 13 (3), 351-391.
Min, S., So, K. K. F., & Jeong, M. (2019). Consumer adoption of the Uber mobile application: Insights from diffusion of innovation theory and technology acceptance model. Journal of Travel & Tourism Marketing, 36 (7), 770-783.
Mende, M.; Scott, M. L.; van Doorn, J.; Grewal, D.; & Shanks, I. (2019). Service Robots Rising: How Humanoid Robots Influence Service Experiences and Elicit Compensatory Consumer Responses, Journal of Marketing Research, 56(4), 535-556, DOI: 10.1177/0022243718822827
Erevelles, S.; Fukawa, N.; & Swayne, L. (2016): Big Data consumer analytics and the transformation of marketing, Journal of Business Research, 69, 897-904, http://dx.doi.org/10.1016/j.jbusres.2015.07.001
Roettl, J., & Terlutter, R. (2018). The same video game in 2D, 3D or virtual reality: How does technology impact game evaluation and brand placements? PLOS ONE, 13(7): e0200724. https:// doi.org/10.1371/journal.pone.0200724
Mayrhofer, Mira; Matthes, Jörg; Einwiller, Sabine; Naderer, Brigitte (2020). User generated content presenting brands on social media increases young adults’ purchase intention, International Journal of Advertising, 39:1, 166-186, DOI: 10.1080/02650487.2019.1596447.
Prüfungsinformationen
Prüfungsmethode/n
individual written work | group work | oral online presentation | written online exam
Beurteilungskriterien/-maßstäbe
The online exam will take place off campus. Further information will be provided once the course has started.
Beurteilungsschema
Note BenotungsschemaPosition im Curriculum
- Masterstudium Wirtschaftsrecht
(SKZ: 900, Version: 19W.2)
-
Fach: Grundlagen des Rechts, wirtschaftswissenschaftliche Wissensgebiete, sonstige Wissensgebiete mit Bezug zum Recht
(Wahlfach)
-
PM 9.2 Kompetenzerweiterung Wirtschaftswissenschaften (
0.0h XX / 8.0 ECTS)
- 602.419 Consumer Behavior and Media (2.0h VC / 4.0 ECTS) Absolvierung im 2., 3. Semester empfohlen
-
PM 9.2 Kompetenzerweiterung Wirtschaftswissenschaften (
0.0h XX / 8.0 ECTS)
-
Fach: Grundlagen des Rechts, wirtschaftswissenschaftliche Wissensgebiete, sonstige Wissensgebiete mit Bezug zum Recht
(Wahlfach)
- Masterstudium Angewandte Betriebswirtschaft
(SKZ: 918, Version: 12W.4)
-
Fach: Marketing
(Wahlfach)
-
Consumer Behavior and Media (
2.0h VC / 2.0 ECTS)
- 602.419 Consumer Behavior and Media (2.0h VC / 2.0 ECTS)
-
Consumer Behavior and Media (
2.0h VC / 2.0 ECTS)
-
Fach: Marketing
(Wahlfach)
- Masterstudium International Management
(SKZ: 908, Version: 19W.1)
-
Fach: Freie Wahlfächer
(Freifach)
-
Freie Wahlfächer (
0.0h XX / 9.0 ECTS)
- 602.419 Consumer Behavior and Media (2.0h VC / 4.0 ECTS)
-
Freie Wahlfächer (
0.0h XX / 9.0 ECTS)
-
Fach: Freie Wahlfächer
(Freifach)
- Masterstudium Information Management
(SKZ: 922, Version: 19W.1)
-
Fach: Marketing
(Wahlfach)
-
6.6.2 Consumer Behavior and Media (
0.0h VC / 2.0 ECTS)
- 602.419 Consumer Behavior and Media (2.0h VC / 2.0 ECTS) Absolvierung im 1., 2., 3., 4. Semester empfohlen
-
6.6.2 Consumer Behavior and Media (
0.0h VC / 2.0 ECTS)
-
Fach: Marketing
(Wahlfach)
- Masterstudium International Management
(SKZ: 908, Version: 16W.1)
-
Fach: Freie Wahlfächer
(Freifach)
-
Freie Wahlfächer (
0.0h XX / 9.0 ECTS)
- 602.419 Consumer Behavior and Media (2.0h VC / 4.0 ECTS)
-
Freie Wahlfächer (
0.0h XX / 9.0 ECTS)
-
Fach: Freie Wahlfächer
(Freifach)
- Masterstudium Informationsmanagement
(SKZ: 922, Version: 13W.2)
-
Fach: Marketing
(Wahlfach)
-
5.6.2 Consumer Behavior and Media (
2.0h VC/KS / 2.0 ECTS)
- 602.419 Consumer Behavior and Media (2.0h VC / 2.0 ECTS)
-
5.6.2 Consumer Behavior and Media (
2.0h VC/KS / 2.0 ECTS)
-
Fach: Marketing
(Wahlfach)
- Masterstudium Media and Convergence Management
(SKZ: 150, Version: 13W.2)
-
Fach: Innovation and Marketing (IAM)
(Pflichtfach)
-
Consumer Behavior and Media (IAM) (
2.0h VK / 4.0 ECTS)
- 602.419 Consumer Behavior and Media (2.0h VC / 4.0 ECTS) Absolvierung im 2. Semester empfohlen
-
Consumer Behavior and Media (IAM) (
2.0h VK / 4.0 ECTS)
-
Fach: Innovation and Marketing (IAM)
(Pflichtfach)
- Masterstudium Medien, Kommunikation und Kultur
(SKZ: 841, Version: 09W.1)
-
Fach: Medien- und Konvergenzmanagement
(Wahlfach)
-
Medien und Konsumentenverhalten (
2.0h VO / 3.0 ECTS)
- 602.419 Consumer Behavior and Media (2.0h VC / 3.0 ECTS)
-
Medien und Konsumentenverhalten (
2.0h VO / 3.0 ECTS)
-
Fach: Medien- und Konvergenzmanagement
(Wahlfach)
Gleichwertige Lehrveranstaltungen im Sinne der Prüfungsantrittszählung
-
Sommersemester 2023
- 602.419 VC Consumer Behavior and Media (2.0h / 4.0ECTS)
-
Sommersemester 2022
- 602.419 VC Consumer Behavior and Media (2.0h / 4.0ECTS)
- Sommersemester 2020
- Sommersemester 2019
- Sommersemester 2018
- Sommersemester 2017
- Sommersemester 2016
- Sommersemester 2015
- Sommersemester 2014
-
Sommersemester 2013
- 602.420 VK Consumer Behavior and Media (2.0h / 4.0ECTS)