160.310 (20W) PS Clinical Psychology: Current challenges and developments of psychotherapy
Overview
For further information regarding teaching on campus, please visit: https://www.aau.at/en/corona.
- Lecturer
- Course title german PS Klinische Psychologie: Aktuelle Entwicklungen und Herausforderungen der Psychotherapie
- Type Proseminar (continuous assessment course )
- Course model Blended learning course
- Online proportion 50%
- Hours per Week 2.0
- ECTS credits 4.0
- Registrations 33 (35 max.)
- Organisational unit
- Language of instruction German
- Course begins on 01.10.2020
- eLearning Go to Moodle course
Time and place
Course Information
Intended learning outcomes
Vertiefung zu (aktuellen) Entwicklungen und Herausforderungen der Psychotherapie(-Forschung), kritische Diskussions- und Reflexionskompetenz in Bezug auf Theorie, Forschung und Praxis.
Teaching methodology including the use of eLearning tools
Diskussionen, Referate, Thesenpapiere der Studierenden, kurze Seminararbeit.
Course content
Vertiefende Auseinandersetzung mit Fachliteratur zur Psychotherapie(-Forschung): Diskussion verschiedener Theorien, Forschungsansätze und dem Verhältnis dieser zur Praxis.
Literature
Wampold, B., & Imel, Z. (2015). The Great Psychotherapy Debate: The evidence for what makes psychotherapy work. New York: Routledge.
Cuijpers, P., Karyotaki, E., Reijnders, M., & Ebert, D. D. (2019). Was Eysenck right after all? A reassessment of the effects of psychotherapy for adult depression. Epidemiology and psychiatric sciences, 28(1), 21-30.
Munder, T., Flückiger, C., Leichsenring, F., Abbass, A. A., Hilsenroth, M. J., Luyten, P., Rabung, S., Steinert, C. & Wampold, B. E. (2019). Is psychotherapy effective? A re-analysis of treatments for depression. Epidemiology and psychiatric sciences, 28(3), 268-274.
Cuijpers , P. (2019). Targets and outcomes of psychotherapies for mental disorders: an overview. World Psychiatry , 18 (3), 276-285.
Leichsenring , F., Steinert, C., & Ioannidis, J. P. (2019). Toward a paradigm shift in treatment and research of mental disorders. Psychological medicine , 49 (13), 2111-2117.
Weitere Literatur wird im Seminar bekannt gegeben und über Moodle bereitgestellt.
Examination information
Examination methodology
Schriftliche Abschlussarbeit - zusammengesetzt aus einem Thesenpapier und einer kurzen Seminararbeit (zusammen ca. 10 Seiten).
Examination topic(s)
Kritische Auseinandersetzung mit Entwicklungen und Herausforderungen der Psychotherapie.
Assessment criteria / Standards of assessment for examinations
Prüfungsimmanente Lehrveranstaltung: beurteilt werden die Abschlussarbeiten und die Diskussionsbeiträge (Quantität und Qualität).
Grading scheme
Grade / Grade grading schemePosition in the curriculum
- Bachelor's degree programme Psychology
(SKZ: 640, Version: 11W.5)
-
Subject: Klinische Psychologie, Psychotherapie, Psychoanalyse
(Compulsory subject)
-
PF 7.3 Proseminar Klinische Psychologie (
0.0h PS / 4.0 ECTS)
- 160.310 PS Clinical Psychology: Current challenges and developments of psychotherapy (2.0h PS / 4.0 ECTS) Absolvierung im 5. Semester empfohlen
-
PF 7.3 Proseminar Klinische Psychologie (
0.0h PS / 4.0 ECTS)
-
Subject: Klinische Psychologie, Psychotherapie, Psychoanalyse
(Compulsory subject)