160.310 (20W) PS Clinical Psychology: Current challenges and developments of psychotherapy

Wintersemester 2020/21

Registration deadline has expired.

First course session
01.10.2020 09:00 - 14:00 O.0.01 On Campus
... no further dates known

Overview

Due to the COVID-19 pandemic, it may be necessary to make changes to courses and examinations at short notice (e.g. cancellation of attendance-based courses and switching to online examinations).

For further information regarding teaching on campus, please visit: https://www.aau.at/en/corona.
Lecturer
Course title german PS Klinische Psychologie: Aktuelle Entwicklungen und Herausforderungen der Psychotherapie
Type Proseminar (continuous assessment course )
Course model Blended learning course
Online proportion 50%
Hours per Week 2.0
ECTS credits 4.0
Registrations 33 (35 max.)
Organisational unit
Language of instruction German
Course begins on 01.10.2020
eLearning Go to Moodle course

Time and place

Please note that the currently displayed dates may be subject to change due to COVID-19 measures.
List of events is loading...

Course Information

Intended learning outcomes

Vertiefung zu (aktuellen) Entwicklungen und Herausforderungen der Psychotherapie(-Forschung), kritische Diskussions- und Reflexionskompetenz in Bezug auf Theorie, Forschung und Praxis.

Teaching methodology including the use of eLearning tools

Diskussionen, Referate, Thesenpapiere der Studierenden, kurze Seminararbeit.

Course content

Vertiefende Auseinandersetzung mit Fachliteratur zur Psychotherapie(-Forschung): Diskussion verschiedener Theorien, Forschungsansätze und dem Verhältnis dieser zur Praxis.

Literature

Wampold, B., & Imel, Z. (2015). The Great Psychotherapy Debate: The evidence for what makes psychotherapy work. New York: Routledge.

Cuijpers, P., Karyotaki, E., Reijnders, M., & Ebert, D. D. (2019). Was Eysenck right after all? A reassessment of the effects of psychotherapy for adult depression. Epidemiology and psychiatric sciences, 28(1), 21-30.

Munder, T., Flückiger, C., Leichsenring, F., Abbass, A. A., Hilsenroth, M. J., Luyten, P., Rabung, S., Steinert, C. & Wampold, B. E. (2019). Is psychotherapy effective? A re-analysis of treatments for depression. Epidemiology and psychiatric sciences, 28(3), 268-274.

Cuijpers , P. (2019). Targets and outcomes of psychotherapies for mental disorders: an overview. World Psychiatry , 18 (3), 276-285.

Leichsenring , F., Steinert, C., & Ioannidis, J. P. (2019). Toward a paradigm shift in treatment and research of mental disorders. Psychological medicine , 49 (13), 2111-2117.

Weitere Literatur wird im Seminar bekannt gegeben und über Moodle bereitgestellt.

Examination information

Im Fall von online durchgeführten Prüfungen sind die Standards zu beachten, die die technischen Geräte der Studierenden erfüllen müssen, um an diesen Prüfungen teilnehmen zu können.

Examination methodology

Schriftliche Abschlussarbeit - zusammengesetzt aus einem Thesenpapier und einer kurzen Seminararbeit (zusammen ca. 10 Seiten).

Examination topic(s)

Kritische Auseinandersetzung mit Entwicklungen und Herausforderungen der Psychotherapie.

Assessment criteria / Standards of assessment for examinations

Prüfungsimmanente Lehrveranstaltung: beurteilt werden die Abschlussarbeiten und die Diskussionsbeiträge (Quantität und Qualität).

Grading scheme

Grade / Grade grading scheme

Position in the curriculum

  • Bachelor's degree programme Psychology (SKZ: 640, Version: 11W.5)
    • Subject: Klinische Psychologie, Psychotherapie, Psychoanalyse (Compulsory subject)
      • PF 7.3 Proseminar Klinische Psychologie ( 0.0h PS / 4.0 ECTS)
        • 160.310 PS Clinical Psychology: Current challenges and developments of psychotherapy (2.0h PS / 4.0 ECTS)
          Absolvierung im 5. Semester empfohlen

Equivalent courses for counting the examination attempts

This course is not assigned to a sequence of equivalent courses