816.084 (21S) “There’s a light over at the Frankenstein Place…”. How gender, bodies & identities are manufactured in science and technology.

Sommersemester 2021

Registration deadline has expired.

First course session
03.03.2021 13:30 - 16:30 online Off Campus
... no further dates known

Overview

Due to the COVID-19 pandemic, it may be necessary to make changes to courses and examinations at short notice (e.g. cancellation of attendance-based courses and switching to online examinations).

For further information regarding teaching on campus, please visit: https://www.aau.at/en/corona.
Lecturer
Course title german “There’s a light over at the Frankenstein Place…”. Verstetigung und Verflüssigung von Gender, Körper & Identitäten in Wissenschaft und Technik.
Type Practical class (continuous assessment course )
Course model Blended learning course
Online proportion 90%
Hours per Week 2.0
ECTS credits 4.0
Registrations 3
Organisational unit
Language of instruction German
Course begins on 03.03.2021
eLearning Go to Moodle course

Time and place

Please note that the currently displayed dates may be subject to change due to COVID-19 measures.
List of events is loading...

Course Information

Intended learning outcomes

s. Curriculum MA Wissenschaft, Technik & Gesellschaft §5 

Teaching methodology including the use of eLearning tools

Lektüre, Diskussion, empirische Übungen, schriftliche Beiträge der Teilnehmer*innen

Course content

I can make you a man” konstatiert mad scientist und sweet Transvestite from Transsexual, Transylvania“ Frank-N-Furter in Richard O’Briens “Rocky Horror Show” (1973), und präsentiert seine neueste Kreatur: Rocky, ein ganz nach Franks Libido gestaltetes, im Labor geschaffenes, männliches Muskelpaket „with blond hair and a tan“. In unserer Lehrveranstaltung werden wir uns fragen, wie Geschlecht, Körper und Identitäten in Wissenschaft und Technik hergestellt und dabei gängige Normen und Erwartungen fortgeschrieben, aber auch unterlaufen werden (können). Dabei wechselt sich die Lektüre vorbereitender Texte mit der konkreten Auseinandersetzung mit empirischem Material ab. Die Studierenden können auch selbst Material zur Bearbeitung vorschlagen.

Prior knowledge expected

Bereitschaft englische Texte zu lesen bzw. englisches Material (z.B. Videos) zu bearbeiten. Das eigene Englisch muss dafür keineswegs perfekt sein.

Curricular registration requirements

Keine für das Curriculum MA Wissenschaft, Technik & Gesellschaft (s. § 11)

Literature

(Auswahl, die endgültige Liste wird in der Lehrveranstaltung bekanntgegeben)

Antke Engel, Wider die Eindeutigkeit: Sexualität und Geschlecht im Fokus queerer Politik der Repräsentation, Frankfurt/Main: Campus, 2002.

Erving Goffman, Interaktion und Geschlecht, Frankfurt am Main: Campus, 2001.

Ina Freudenschuß, »Vom Recht auf Stillen zur Pflicht der Mutter: Elemente eines globalen Stilldiskurses«, in: GENDER - Zeitschrift für Geschlecht, Kultur und Gesellschaft, 3, 4, 2012.

Judith Lorber, Gender-Paradoxien, Opladen: Leske + Budrich, 2003.

Annemarie Mol, The Body Multiple. Ontology in Medical Practice, London: Durham, 2002.

Kerstin Palm u. a., Materialität/en und Geschlecht, 2018.

Xenia Steinbach und Sabine Maasen, »Oxytocin: Vom Geburts- zum Sozialhormon: Zur hormonellen Regierbarkeit von Soziabilität aka Gesellschaft«, in: NTM Zeitschrift für Geschichte der Wissenschaften, Technik und Medizin, 26,1, 2018.

Jocelyn Steinke und Paola Maria Paniagua Tavarez, »Cultural Representations of Gender and STEM: Portrayals of Female STEM Characters in Popular Films 2002-2014«, in: Science and Technology, 2017.

Anne Waldschmidt und Werner Schneider (Hrsg.), Disability Studies, Kultursoziologie und Soziologie der Behinderung: Erkundungen in einem neuen Forschungsfeld, transcript-Verlag, 2007.



Examination information

Im Fall von online durchgeführten Prüfungen sind die Standards zu beachten, die die technischen Geräte der Studierenden erfüllen müssen, um an diesen Prüfungen teilnehmen zu können.

Examination methodology

Regelmäßige Teilnahme, Beteiligung an Übungen und Diskussionen, Inputs + Präsentationen der Teilnehmer*innen (mündlich, schriftlich), kleinere Abgaben zu gelesenen Texten, deren Lektüre zur Vorbereitung für die Übungen in und zur LV  dient.

Examination topic(s)

s. Intendierte Lernergebnisse

Assessment criteria / Standards of assessment for examinations

Die konkreten Kriterien zur Beurteilung (Anforderungen an Inputs, Anforderungen an schriftliche Beiträge usw) werden mit den Studierenden erarbeitet.

Grading scheme

Grade / Grade grading scheme

Position in the curriculum

  • Non degree programme Gender Studies (SKZ: 600b, Version: 04W)
    • Subject: Körper - Psyche - Leiblichkeit (Compulsory subject)
      • Körper-Psyche-Leiblichkeit ( 2.0h PS, SE / 4.0 ECTS)
        • 816.084 “There’s a light over at the Frankenstein Place…”. How gender, bodies & identities are manufactured in science and technology. (2.0h UE / 4.0 ECTS)
  • Master's degree programme Adult Learning and Education and Vocational Education and Training (SKZ: 847, Version: 20W.1)
    • Subject: Gender Studies: Transdisziplinäre Perspektiven (Compulsory elective)
      • b6.1 LV zu Gender Studies: Transdisziplinäre Perspektiven ( 0.0h XX / 8.0 ECTS)
        • 816.084 “There’s a light over at the Frankenstein Place…”. How gender, bodies & identities are manufactured in science and technology. (2.0h UE / 4.0 ECTS)
          Absolvierung im 1., 2., 3. Semester empfohlen
  • Master's degree programme Social Pedagogy and Social Inclusion (SKZ: 846, Version: 20W.1)
    • Subject: Gender Studies: Transdisziplinäre Perspektiven (Compulsory elective)
      • b6.1 LV zu Gender Studies: Transdisziplinäre Perspektiven ( 0.0h XX / 8.0 ECTS)
        • 816.084 “There’s a light over at the Frankenstein Place…”. How gender, bodies & identities are manufactured in science and technology. (2.0h UE / 4.0 ECTS)
          Absolvierung im 1., 2., 3. Semester empfohlen
  • Master's degree programme Diversity Education in School and Society (SKZ: 545, Version: 20W.1)
    • Subject: Gender Studies: Transdisziplinäre Perspektiven (Compulsory elective)
      • b6.1 LV zu Gender Studies: Transdisziplinäre Perspektiven ( 0.0h XX / 8.0 ECTS)
        • 816.084 “There’s a light over at the Frankenstein Place…”. How gender, bodies & identities are manufactured in science and technology. (2.0h UE / 4.0 ECTS)
          Absolvierung im 1., 2., 3. Semester empfohlen
  • Master's degree programme Science, Technology & Society Studies (SKZ: 906, Version: 16W.1)
    • Subject: Gender und Diversität in Wissenschaft und Technik (Compulsory elective)
      • Übung aus Gender und Diversität in Wissenschaft und Technik ( 0.0h UE / 4.0 ECTS)
        • 816.084 “There’s a light over at the Frankenstein Place…”. How gender, bodies & identities are manufactured in science and technology. (2.0h UE / 4.0 ECTS)
  • Master's degree programme Science, Technology & Society Studies (SKZ: 906, Version: 19W.1)
    • Subject: Gender & Diversität, Körper, Identitäten (Compulsory elective)
      • 7.3 Übung: Gender & Diversität, Körper, Identitäten ( 0.0h UE / 4.0 ECTS)
        • 816.084 “There’s a light over at the Frankenstein Place…”. How gender, bodies & identities are manufactured in science and technology. (2.0h UE / 4.0 ECTS)
          Absolvierung im 3., 4. Semester empfohlen
  • Extension programme (UG §54a) Gender Studies (SKZ: 008, Version: 20W.1)
    • Subject: Weiterführende LVen der Gender Studies (Compulsory subject)
      • 2.2 weitere LVen Gender Studies ( 0.0h VO, VP, PS, KS, VC / 4.0 ECTS)
        • 816.084 “There’s a light over at the Frankenstein Place…”. How gender, bodies & identities are manufactured in science and technology. (2.0h UE / 4.0 ECTS)

Equivalent courses for counting the examination attempts

This course is not assigned to a sequence of equivalent courses