120.271 (21S) PF 8.3 Seeing the bigger picture: Internationalisation in Lifelong learning and ongoing developments in Austria

Sommersemester 2021

Anmeldefrist abgelaufen.

Erster Termin der LV
12.03.2021 08:00 - 12:00 online Off Campus
... keine weiteren Termine bekannt

Überblick

Bedingt durch die COVID-19-Pandemie können kurzfristige Änderungen bei Lehrveranstaltungen und Prüfungen (z.B. Absage von Präsenz-Lehreveranstaltungen und Umstellung auf Online-Prüfungen) erforderlich sein.

Weitere Informationen zum Lehrbetrieb vor Ort finden Sie unter: https://www.aau.at/corona.
Lehrende/r
LV-Titel englisch Seeing the bigger picture: Internationalisation in Lifelong learning and ongoing developments in Austria
LV-Art Seminar (prüfungsimmanente LV )
LV-Modell Onlinelehrveranstaltung
Semesterstunde/n 2.0
ECTS-Anrechnungspunkte 4.0
Anmeldungen 5 (35 max.)
Organisationseinheit
Unterrichtssprache Englisch
LV-Beginn 12.03.2021
eLearning zum Moodle-Kurs

Zeit und Ort

Beachten Sie bitte, dass sich aufgrund von COVID-19-Maßnahmen die derzeit angezeigten Termine noch ändern können.
Liste der Termine wird geladen...

LV-Beschreibung

Lehrmethodik inkl. Einsatz von eLearning-Tools

Die Unterrichtssprache ist Englisch.  Vortrag, Literaturanalyse, Gruppenarbeiten, selbstgesteuertes Lernen sowie persönliche Reflexionen. Internationalen Gastdozenten (aus dem Bereich der internationalen Bildungspolitik) werden über online Medien eingeladen. Schriftliche Arbeiten können in deutscher Sprache verfasst werden, falls erforderlich.

Inhalt/e

Der Kurs behandelt die aktuellen Entwicklungen der internationalen Systeme des Lebenslangen Lernens im Zusammenhang  mit und im Vergleich zu europäischen und österreichischen Politiken.

Das Konzept des Lebenslangen Lernens (Interessen, Ziele, Wirkungen) sowie das österreichische System- und die Politik- des Lebenslangen Lernens werden als Grundlage für die weiteren Diskussionen und Vergleiche der Bildungssysteme und politischen Entwicklungen in den Heimatländern der Studierenden eingeführt. Individuelle und persönliche Erfahrungen mit dem Lernen und Bildungsprozesse sind die Basis und erhebliche Ressource für den Kurs.

Erwartete Vorkenntnisse

Die Unterrichtssprache ist Englisch. 

Intendierte Lernergebnisse

Students will be able to

- research international policy and research documents (based on own research questions)
- interpret national and international lifelong learning developments from an open and international point of view
- reflect on their own learning experiences in the context of diverse (formal, non-formal and informal) settings
- write critical and analytical papers


Lehrmethodik inkl. Einsatz von eLearning-Tools

Stimulating presentations, reading and writing assignments,group work, self-directed learning, personal reflections and internationalguest lecturers (from the field of international education policy, will be brought in via online and digital means, such as Skype). There will be e-learning sessions. The language of instruction is English, while papers can also be produced in German, if required.

Inhalt/e

The course deals with the current ongoing developments of the International Lifelong learning systems in the context of and in comparison to the Austrian and European policies.

The conception of Lifelong Learning (interests, aims, interventions, impacts) as well as the Austrian lifelong learning system and policies will be introduced as a basis for discussing and comparing the educational systems and policy developments of the students´ home countries. Individual and personal experiences with learning and education processes are the foundation and significant resources for the course.

The following issues will be discussed in more detail:

- Structure, development and comparison of the International, European as well as national Lifelong Learning institutions and policies (students   analyse and compare their national Lifelong learning developments)
- The effects of Lifelong Learning on the individual, communities and society as a whole: how Lifelong learning can promote empowerment, social   cohesion, equity and equality
- Wider benefits of Lifelong Learning (for example increased self-confidence, civic engagement, (mental) health, life skills, social cohesion, etc.)
- Internationalisation of and mobility in Lifelong learning, education in migration societies and diversity in learning situations
- Mobility programmes: students examine and exchange experiences with mobilities, mobility programmes and learning in an international context


Erwartete Vorkenntnisse

The course is aimed at Incoming students from various specializations, as well as at bachelor students in educational science. 20 participants are expected; maximum 35.


Literatur

Delors, Jacques (1996): The treasure within. UNESCO. Paris

BMUKK (2011) LLL2020: Strategie für Lebensbegleitendes Lernen in Österreich. Österreichische Bundesregierung. Wien

Bynner, John/Schuller, Tom/Feinstein, Leon (2003): Wider Benefits of Education. Skills, higher Education and Civic Engagements. In Zeitschrift für Pädagogik, Jg. 48, 3, S. 341-361.

Cedefop (2006)_ Qualification Frameworks in Europe. European Centre for the Development of Vocational Training. Thessaloniki

De Greef, Maurice/ Segers, Mien & Verté, Dominique (2012): Understanding

the effects of training programs for vulnerable adults on social inclusion as part of continuing

education, Studies in Continuing Education, DOI:10.1080/0158037X.2012.664126

Lima, Licinio C./Guimaräes, Paula (2011). European Strategies in Lifelong Learning. A Critical Introduction. Study Guides in Adult Education. Opladen, Berlin, Toronto: Budrich.

Manninen, Jyri (2010).Wider Benefits of Learning within Liberal Adult Education System in Finland, University of Eastern Finland.

Oliver, Esther (2010). Research and Development in Adult Education. Fields and Trends in Europe. Study Guides in Adult Education. Opladen, Berlin, Toronto: Budrich.

Sabates, Richard (2007). The Effects of Adult Learning on Social and Economic Outcomes. London: Commission of Inquiry

Sprung, A./Kukovetz, B. (2014). Is Adult Education a ‚white’ business? Professionals with migrant backgrounds in Austrian Adult Education. In: European Journal for Research on the Education and learning of Adults, 5, 2, 161-175.

 Van der Velden, Rolf/Levels, Mark/Allen, Jim (2013): Skill mismatch and skill use in developed countries: Evidence from the PIAAC study. Research Centre for Education and the Labour Market. Maastricht University


Prüfungsinformationen

Im Fall von online durchgeführten Prüfungen sind die Standards zu beachten, die die technischen Geräte der Studierenden erfüllen müssen, um an diesen Prüfungen teilnehmen zu können.

Prüfungsmethode/n

Gruppenarbeit oder individuelle Analyse, abhängig von Größe und Struktur der Gruppe.   Sie verfassen eine schriftliche Arbeit zu ausgesuchten Gesichtspunkten in Bezug zum Bereich des Lebenslangen Lernens (ca.10 Seiten in englischer oder deutscher Sprache, falls erforderlich).

Prüfungsinhalt/e

Die Studierenden erarbeiten und präsentieren einen individuell ausgewählten Bildungsaspekt der aktuellen Entwicklungen im internationalen Kontext, zB Internationales Lebenslanges, persönliche Reflexionen über"Lebenslanges Lernen in meinem Heimatland", Erfahrungsaustausch zu Lernen in internationalen Kontexten, etc.

Beurteilungskriterien/-maßstäbe

Anwesenheit,aktive Mitarbeit, Präsentation eines Exposés, Übungen und Hausübungen, Abgabe der Seminararbeit 

Prüfungsmethode/n

Groupwork or individual analysis, depending on the size and structure of the group. Students will produce a paper discussing selected aspects in the area of(international) lifelong learning (approx. 10 pages in English or in German, ifrequired). 

Prüfungsinhalt/e

The students will present a specific lifelong learning aspect of the developments and system in their home country from an international perspective such as,  personal reflections related to „Lifelong learning in my country“, and exchange of experiences of learning in an international context.

Beurteilungskriterien/-maßstäbe

Attendance, active participation, excesses and homework, presentation of an exposé, submission of the seminar paper.

Beurteilungsschema

Note Benotungsschema

Position im Curriculum

  • Bachelorstudium Erziehungs- und Bildungswissenschaft (SKZ: 645, Version: 17W.3)
    • Fach: Geschlechterbezogene, inter- /transkulturelle und internationale Themen in pädagogischen Berufs- und Handlungsfeldern (Pflichtfach)
      • 8.3 Internationale Perspektiven der Erziehung und Bildung ( 0.0h KS/SE / 4.0 ECTS)
        • 120.271 PF 8.3 Seeing the bigger picture: Internationalisation in Lifelong learning and ongoing developments in Austria (2.0h SE / 4.0 ECTS)
          Absolvierung im 5., 6. Semester empfohlen
  • Bachelorstudium Erziehungs- und Bildungswissenschaft (SKZ: 645, Version: 13W.2)
    • Fach: Geschlechterbezogene, interkulturelle und internationale Themen in pädagogischen Berufs- und Handlungsfeldern (Pflichtfach)
      • Internationale Perspektiven der Erziehung und Bildung ( 2.0h KU/SE / 4.0 ECTS)
        • 120.271 PF 8.3 Seeing the bigger picture: Internationalisation in Lifelong learning and ongoing developments in Austria (2.0h SE / 4.0 ECTS)

Gleichwertige Lehrveranstaltungen im Sinne der Prüfungsantrittszählung

Sommersemester 2024
  • 120.271 SE PF 8.3 Seeing the bigger picture: Internationalisation in Lifelong learning and ongoing developments in Austria (2.0h / 4.0ECTS)
Sommersemester 2020
  • 120.271 SE PF 8.3 Seeing the bigger picture: Internationalisation in Lifelong learning and ongoing developments in Austria (2.0h / 4.0ECTS)
Wintersemester 2018/19
  • 120.271 SE Seeing the bigger picture: Internationalisation in Lifelong learning and ongoing developments in Austria (2.0h / 4.0ECTS)
Wintersemester 2017/18
  • 120.271 SE Seeing the bigger picture: Internationalisation in Lifelong learning and ongoing developments in Austria (2.0h / 4.0ECTS)
Wintersemester 2016/17
  • 120.271 SE Seeing the bigger picture: Internationalisation in Lifelong learning and ongoing developments in Austria (2.0h / 4.0ECTS)